Kleine onderneming en KvK
maandag 16 juni 2025 om 15:55
Ik ben sinds een kleine maand naast mijn baan van 36 uur een kleine onderneming begonnen. Het begon eigenlijk meer als hobby en nu merk ik dat ik bestellingen krijg van onbekenden. Heel erg leuk vind ik dit en wil er wel serieus mee doorgaan.
Ik wil uiteraard geen gedoe met de Belastingdienst en wil het zo legaal mogelijk doen. Is het raadzaam om een KvK aan te vragen? Ik maak en verkoop New York stijl koeken (dit zijn grote gevulde koeken) a 4 euro per stuk. Ik heb afgelopen maand ongeveer 100 koeken verkocht.
Ik wil uiteraard geen gedoe met de Belastingdienst en wil het zo legaal mogelijk doen. Is het raadzaam om een KvK aan te vragen? Ik maak en verkoop New York stijl koeken (dit zijn grote gevulde koeken) a 4 euro per stuk. Ik heb afgelopen maand ongeveer 100 koeken verkocht.
maandag 16 juni 2025 om 16:04
Dit vind ik op de site van de KVKFleur bakt in haar vrije tijd taarten vanuit huis. Haar taarten vallen behoorlijk in de smaak. Behalve van vrienden en kennissen krijgt ze ook bestellingen van mensen die ze niet kent. Ze maakt reclame via Facebook en Instagram en wil in de toekomst een bedrijfspand gaan huren.
Voldoet Fleur aan de ondernemerscriteria om zich in te schrijven bij KVK?
Ja: ze levert zelfstandig een dienst of een product.
Ja: ze vraagt hier een prijs voor waaraan ze geld verdient.
Ja: ze doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie.
Fleur heeft alle vragen met ja beantwoord en schrijft zich in bij KVK.
Deze voorbeelden hebben wij zorgvuldig beschreven. Maar misschien is jouw situatie net anders is. Hierdoor kan het zijn dat KVK anders beslist in jouw situatie.
maandag 16 juni 2025 om 16:07
Zie website KvK:
https://www.kvk.nl/starten/moet-ik-mijn ... k/#welniet
Gezien je eten verkoopt moet je je waarschijnlijk ook als ondernemer registreren bij NVWA. Als je je (nog) niet inschrijft bij KvK heb je daar nog geen "last" van. Neem contact op met KvK voor jouw vraag.
https://www.kvk.nl/starten/moet-ik-mijn ... k/#welniet
Gezien je eten verkoopt moet je je waarschijnlijk ook als ondernemer registreren bij NVWA. Als je je (nog) niet inschrijft bij KvK heb je daar nog geen "last" van. Neem contact op met KvK voor jouw vraag.
phlox24 wijzigde dit bericht op 16-06-2025 16:25
52.55% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 16:12
Als je zoveel verkoopt, notabene naast je baan, dan doe je iets heel goed! dus gefeliciteerd!.
Wanneer je ook geld wilt terugvragen van de belasting (bijv. voor de aanschaf van apparatuur of je voorbelasting) dan is het raadzaam om je in te schrijven van de Kamer van Koophandel, met een KVK inschrijving kun je bijv. ook je inkopen doen bij de groothandels. Daartegenover staat dat je dan wel jaarlijks of 4 keer per jaar je belastingaangifte moet doen. Op zich is dat ook niet bezwaarlijk, daar zijn heel fijne boekhoudprogramma's voor, is zo gedaan.
Dus ja, ik adviseer je om je in te schrijven bij de KVK.
Wanneer je ook geld wilt terugvragen van de belasting (bijv. voor de aanschaf van apparatuur of je voorbelasting) dan is het raadzaam om je in te schrijven van de Kamer van Koophandel, met een KVK inschrijving kun je bijv. ook je inkopen doen bij de groothandels. Daartegenover staat dat je dan wel jaarlijks of 4 keer per jaar je belastingaangifte moet doen. Op zich is dat ook niet bezwaarlijk, daar zijn heel fijne boekhoudprogramma's voor, is zo gedaan.
maandag 16 juni 2025 om 16:16
Van BTW aangifte is voorlopig nog geen sprake, daar is de kleine ondernemersregeling voor:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rsregeling
TO, ik neem aan dat je nu ook een overzicht hebt van je inkomsten en uitgaven? De winst moet je nu opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden bij de jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte,
TO, ik neem aan dat je nu ook een overzicht hebt van je inkomsten en uitgaven? De winst moet je nu opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden bij de jaarlijkse inkomstenbelasting aangifte,
maandag 16 juni 2025 om 16:19
KvK is niet nodig. En voor wat bestellingen vanuit hobby de belastingdienst wil je ook niet hebben als ondernemer.
Nog.
Als het meer bestellingen worden en je maakt echt lekkere omzet/nettowinst: Hou dan eerlijk bij hoeveel tijd je aan alles kwijt bent, wat het echt kost en mocht meer dan 2200 euro winst worden( moet je even checken, dat bedrag wil soms nogal wijzigen) dan opgeven als overige inkomsten en bij meer, bel de belastingdienst voor een KOR of niet.
Edit: linkje al geplakt.
Nog.
Als het meer bestellingen worden en je maakt echt lekkere omzet/nettowinst: Hou dan eerlijk bij hoeveel tijd je aan alles kwijt bent, wat het echt kost en mocht meer dan 2200 euro winst worden( moet je even checken, dat bedrag wil soms nogal wijzigen) dan opgeven als overige inkomsten en bij meer, bel de belastingdienst voor een KOR of niet.
Edit: linkje al geplakt.
missnuada wijzigde dit bericht op 16-06-2025 16:24
7.82% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 16:23
Pas vanaf 2200 euro, daaronder is zelfs dit nog niet nodig.Phlox24 schreef: ↑16-06-2025 16:16Van BTW aangifte is voorlopig nog geen sprake, daar is de kleine ondernemersregeling voor:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ndernemers
maandag 16 juni 2025 om 18:01
Zoals al eerder aangegeven is KvK op dit moment (nog) niet nodig maar HACCP heb ik even aan Google gevraagd en die is heel duidelijk
ik bak koeken als hobby en ik verkoop ze. moet ik haccp hebben
Ja, als je koeken bakt en verkoopt, moet je je registreren bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en werken volgens de regels van een voedselveiligheidsplan, vaak aangeduid als een HACCP-plan of hygiënecode.
Uitleg:
Registratie bij de NVWA:
Elk bedrijf dat levensmiddelen produceert of verkoopt, moet zich registreren bij de NVWA. Dit geldt ook voor thuisbakkers die hun producten verkopen.
Voedselveiligheidsplan (HACCP):
Je bent verplicht om volgens een voedselveiligheidsplan te werken. Dit plan beschrijft hoe je ervoor zorgt dat je producten veilig zijn voor consumptie. Je kunt dit plan zelf opstellen, of een goedgekeurde hygiënecode gebruiken, die vaak kant-en-klaar wordt aangeboden.
Hygiënecode:
Een hygiënecode is een handleiding die specifiek is voor jouw branche (in dit geval bakken) en beschrijft hoe je hygiënisch moet werken. Er zijn verschillende hygiënecodes beschikbaar, bijvoorbeeld via brancheorganisaties of de NVWA.
Doel:
Het doel van deze regels is om ervoor te zorgen dat consumenten geen voedselvergiftiging oplopen door jouw producten.
Concreet:
1. Registreren:
Schrijf je in bij de NVWA.
2. Hygiënecode of HACCP-plan:
Kies een hygiënecode die bij jouw bakactiviteiten past, of stel een HACCP-plan op. Zorg ervoor dat je je aan de regels houdt.
3. Goede hygiëne:
Werk schoon, zorg voor goede reiniging van je keuken en materialen, en voorkom kruisbesmetting.
4. Documentatie:
Bewaar de documentatie van je registratie, je hygiënecode of HACCP-plan, en eventuele controles van de NVWA.
ik bak koeken als hobby en ik verkoop ze. moet ik haccp hebben
Ja, als je koeken bakt en verkoopt, moet je je registreren bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en werken volgens de regels van een voedselveiligheidsplan, vaak aangeduid als een HACCP-plan of hygiënecode.
Uitleg:
Registratie bij de NVWA:
Elk bedrijf dat levensmiddelen produceert of verkoopt, moet zich registreren bij de NVWA. Dit geldt ook voor thuisbakkers die hun producten verkopen.
Voedselveiligheidsplan (HACCP):
Je bent verplicht om volgens een voedselveiligheidsplan te werken. Dit plan beschrijft hoe je ervoor zorgt dat je producten veilig zijn voor consumptie. Je kunt dit plan zelf opstellen, of een goedgekeurde hygiënecode gebruiken, die vaak kant-en-klaar wordt aangeboden.
Hygiënecode:
Een hygiënecode is een handleiding die specifiek is voor jouw branche (in dit geval bakken) en beschrijft hoe je hygiënisch moet werken. Er zijn verschillende hygiënecodes beschikbaar, bijvoorbeeld via brancheorganisaties of de NVWA.
Doel:
Het doel van deze regels is om ervoor te zorgen dat consumenten geen voedselvergiftiging oplopen door jouw producten.
Concreet:
1. Registreren:
Schrijf je in bij de NVWA.
2. Hygiënecode of HACCP-plan:
Kies een hygiënecode die bij jouw bakactiviteiten past, of stel een HACCP-plan op. Zorg ervoor dat je je aan de regels houdt.
3. Goede hygiëne:
Werk schoon, zorg voor goede reiniging van je keuken en materialen, en voorkom kruisbesmetting.
4. Documentatie:
Bewaar de documentatie van je registratie, je hygiënecode of HACCP-plan, en eventuele controles van de NVWA.
maandag 16 juni 2025 om 18:09
maandag 16 juni 2025 om 18:19
maandag 16 juni 2025 om 18:22
Dat kan ik niet beoordelen. Jij weet wat je inkoopkosten zijn. Vergeet ook niet je tijd mee te nemen in de prijsberekening. Het is nu nog hobby, maar stel dat het echt groter wordt dan wil je toch ook inkomsten uit het bedrijf halen? Ook belangrijk zaken als elektriciteit, water, afschrijving apparatuur enz. enz.
maandag 16 juni 2025 om 18:59
Btw en KvK zijn twee verschillende dingen.Galileogalilei schreef: ↑16-06-2025 16:12Als je zoveel verkoopt, notabene naast je baan, dan doe je iets heel goed! dus gefeliciteerd!.
Geef niet te snel advies als je niet voldoende kennis hebt.
maandag 16 juni 2025 om 21:03
Dan is het wellicht handig het wat duidelijker op te schrijven.
We're just two lost souls
dinsdag 17 juni 2025 om 09:49
dinsdag 17 juni 2025 om 09:51
Dan hoef je al helemaal niets op te gaan geven, en geen ondernemer te worden of kvk te gaan nemen.
Zie mijn linkje eerder, als je wel tijd gaat rekenen en je komt boven de 2200 netto omzet dan pas kan je de belastingdienst bellen om te vragen wat je precies moet gaan doen. En zelfs dan is het maar de vraag of het nodig is om dat allemaal wel in werking te gaan zetten.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:07
Zeg je dit uit ervaring of denk je dat het zo is? Ik weet nl. dat ze wel naar hobby verkopers kijken, er zijn mensen die zich alleen daar mee bezig houden, ken er zelf een aantal die een bezoekje van de Belastingdienst hebben gehad. Vooral als je via Social Media werkt ben je zichtbaar. Ken zelfs mensen die Nijntje taarten hadden gemaakt en daarvoor werden beboet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in