Fiets geleend door vriendin en gejat
donderdag 12 juni 2025 om 17:16
dinsdag 17 juni 2025 om 13:43
Verzekering en aansprakelijkheid zijn twee dingen. Sommige mensen gooien die bij elkaar: Als het mij niks kost is het prima maar als ik het zelf moet betalen vind ik mij niet aanprakelijk.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 17 juni 2025 om 13:47
Meestal werkt het aandragen van oplossingen niet omdat mensen die iets niet willen altijd een reden vinden om iets af te wijzen.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 13:13Dit is wel heel, uhm agressief? Je kent de situatie van die mensen helemaal niet en wat ze wel of niet geprobeerd hebben of kunnen? Hun dochters fiets afstaan aan TO? Een lening afsluiten voor een nieuwe fiets? Jeetje…
De beste oplossing die ik tot nu toe gelezen heb lijkt me inderdaad desnoods beide meiden een zomerbaantje laten nemen om zo een nieuwe fiets te bekostigen, zodat ze ook zien en voelen wat die dingen kosten.
Maar alle oplossingen (van nieuwe fiets tot lening tot zomerbaantje) zijn goede oplossingen.
Alleen op dit moment komen die ouders met helemaal niks, en lijkt het alsof ze hopen dat TO het vergeet ofzo.
Je kunt inderdaad komen met
- geef maar een fiets van jullie
- koop een vervangende fiets op lening en betaal die
- laat dochter een zomerbaantje nemen
- we kijken wat een civiele rechter er van vindt
en dan mogen ze zelf kiezen.
Wat niet in het lijstje hoort: "We laten het erbij".
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 17 juni 2025 om 14:12
het gaat er niet om of die ouders zich aansprakelijk vinden. Het gaat erom of ze aansprakelijk zijn. Dus TO moet hen aansprakelijk stellen en dan moeten die ouders kijken of hun verzekering dat dekt. Maar TO zou eens bij haar eigen verzekering kunnen informeren (of rechtsbijstand) of die ouders ook echt aansprakelijk zijn. En mogelijk kunnen ze ook helpen met een brief.KooktMetKnoflook schreef: ↑17-06-2025 13:43Verzekering en aansprakelijkheid zijn twee dingen. Sommige mensen gooien die bij elkaar: Als het mij niks kost is het prima maar als ik het zelf moet betalen vind ik mij niet aanprakelijk.
dinsdag 17 juni 2025 om 16:30
Ik lees nergens in wat voor situatie deze mensen zitten? En wat ze wel of niet hebben geprobeerd te verhalen op hun verzekering. En of hun dochter een elektrische fiets heeft die geruild kan worden voor 2 normale en of de moeder haar fiets kan afstaan?
Ik zat een aantal jaar geleden in een financiële situatie waarin wij ieder 1 normale fiets hadden, die we allemaal nodig hadden voor school/werk. Ik kwam elke maand maar net rond, geen cent om te sparen of voor leuke extraatjes. Als dit mijn oudste dit overkomen zou zijn (in de rol van vriendinnetje van TO’s dochter) zou ik echt zijn gaan huilen van ellende. Ik had geen geld om die fiets te vervangen, geen fiets om weg te geven en geen mogelijkheid om een lening af te sluiten in mijn financiële situatie. Ik had enkel mijn WA verzekering kunnen bellen of dit daaronder viel, een betalingsregeling van luttele euro’s per maand kunnen voorstellen en dat was het dan wel. Ik zou me uiteraard helemaal rot schamen en 1000x mijn excuus aanbieden, maar ik had het écht niet.
En misschien zitten deze mensen dus in zo’n situatie denk ik dan, en schamen ze zich hiervoor? We weten het allemaal niet?
Ik zat een aantal jaar geleden in een financiële situatie waarin wij ieder 1 normale fiets hadden, die we allemaal nodig hadden voor school/werk. Ik kwam elke maand maar net rond, geen cent om te sparen of voor leuke extraatjes. Als dit mijn oudste dit overkomen zou zijn (in de rol van vriendinnetje van TO’s dochter) zou ik echt zijn gaan huilen van ellende. Ik had geen geld om die fiets te vervangen, geen fiets om weg te geven en geen mogelijkheid om een lening af te sluiten in mijn financiële situatie. Ik had enkel mijn WA verzekering kunnen bellen of dit daaronder viel, een betalingsregeling van luttele euro’s per maand kunnen voorstellen en dat was het dan wel. Ik zou me uiteraard helemaal rot schamen en 1000x mijn excuus aanbieden, maar ik had het écht niet.
En misschien zitten deze mensen dus in zo’n situatie denk ik dan, en schamen ze zich hiervoor? We weten het allemaal niet?
dinsdag 17 juni 2025 om 16:33
Dat snap ik allemaal wel. Maar op een bepaald moment moet je hoe dan ook een situatie onder ogen komen en iemand in de ogen aankijken en zeggen dat je geen mogelijkheid hebt het financieel goed te maken. Het is gebeurd, op zijn minst moet je die verantwoordelijkheid accepteren. Dat is de volwassene zijn. Anders moet je voortaan in tijgersluipgang door de straat.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 16:30Ik lees nergens in wat voor situatie deze mensen zitten? En wat ze wel of niet hebben geprobeerd te verhalen op hun verzekering. En of hun dochter een elektrische fiets heeft die geruild kan worden voor 2 normale en of de moeder haar fiets kan afstaan?
pina wijzigde dit bericht op 17-06-2025 16:35
2.80% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:33
Hun probleem. Ze zéggen geen geld te hebben, dat is heel wat anders.
Je vergoedt die fiets en lost dat financiële probleem maar zelf op. Dan maar een week minder op vakantie of zo.
pioen00 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 16:37
20.58% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:35
Dat zou ik uiteraard gedaan hebben.pina schreef: ↑17-06-2025 16:33Dat snap ik allemaal wel. Maar op een bepaald moment moet je het dan ook een situatie onder ogen komen en iemand in de ogen aankijken en zeggen dat je geen mogelijkheid hebt het financieel goed te maken. Het is gebeurd, op zijn minst moet je die verantwoordelijkheid accepteren. Dat is de volwassene zijn.
En wie weet hebben die mensen dat inmiddels ook gedaan?
dinsdag 17 juni 2025 om 16:35
Daar ben ik benieuwd naar.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 16:35Dat zou ik uiteraard gedaan hebben.
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
Niet iedereen zit zo in elkaar helaas.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 16:35Dat zou ik uiteraard gedaan hebben.
Als hun eerste reactie was dat ze geen geld hebben dan weet je al genoeg. Die doen niets tot ze gedwongen worden.
dinsdag 17 juni 2025 om 17:50
Dochter heeft de fiets uitgeleend terwijl je 300x nee hebt gezegd. Dan is het die gare kutfiets voor nu. Alsof kinderen niet meer zelf kunnen fietsen tegenwoordig. Slap gedoe.
Iets met actie en consequenties. Hier leren ze van. Wil ze een nieuwe kan ze lekker vakken vullen ofzo. Hetzelfde zou ik voor dat vriendinnetje voorstellen. 50/50
Iets met actie en consequenties. Hier leren ze van. Wil ze een nieuwe kan ze lekker vakken vullen ofzo. Hetzelfde zou ik voor dat vriendinnetje voorstellen. 50/50
dinsdag 17 juni 2025 om 19:04
Tsja, zo sta ik niet in het leven.
Ik zou dan graag samen het gesprek aangaan en kijken naar een haalbare oplossing die voor ons beiden goed voelt.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:06
En daar zou ik wel begrip voor hebben want ik heb het zelf ook niet breed. Maar zo'n simpel 'geen geld' appje vind ik naar. Dat klinkt als 'interesseert me niks'.Lidl-Annie-Aardbei schreef: ↑17-06-2025 16:30Ik lees nergens in wat voor situatie deze mensen zitten? En wat ze wel of niet hebben geprobeerd te verhalen op hun verzekering. En of hun dochter een elektrische fiets heeft die geruild kan worden voor 2 normale en of de moeder haar fiets kan afstaan?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:49
Hoezo zou het een gedeelde fout zijn, eigenlijk? Afgezien van wie er voor de kosten opdraait, er is er maar eentje die een e-bike vergeten is op slot te zetten.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:54
Gedeelde fout misschien omdat TO blijkbaar 300x tegen dochter gezegd heeft haar fiets niet uit te lenen. Wat ik op zich wel bijzonder vind dat dat zo vaak gezegd is. Ondanks dat ik ook niet heel blij zou zijn als m'n dochter haar fiets steeds uitleent, heb ik dit eigenlijk nog nooit met haar besproken. Komt eigenlijk nooit voor dat iemand haar fiets wil lenen. Klasgenoten hebben gewoon zelf een fiets bij zich.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:45
Je kind veroorzaakt schade. Of dat nou een ingegooid raam, een deuk in een auto of een gestolen fiets is; met een gesprek is dat raam niet gemaakt, die deuk niet weg of komt die fiets terug.
Wat is dat nou voor iets raars, dat je iemand anders voor de gevolgen van acties van jouw kind laat opdraaien?
dinsdag 17 juni 2025 om 23:07
Dat bedoelde ik inderdaad. Als je iets uitleent neem je een risico, zeker als het 100 keer gezegd is en zeker als het zo’n duur artikel is. Maar dit is hoe ik het zou doen hè. Ik zeg niet voor niets ‘win juridisch advies in’. Dan kan to daarna bekijken hoe zij er in staat, juridisch en moreel.Tulpje22 schreef: ↑17-06-2025 21:54Gedeelde fout misschien omdat TO blijkbaar 300x tegen dochter gezegd heeft haar fiets niet uit te lenen. Wat ik op zich wel bijzonder vind dat dat zo vaak gezegd is. Ondanks dat ik ook niet heel blij zou zijn als m'n dochter haar fiets steeds uitleent, heb ik dit eigenlijk nog nooit met haar besproken. Komt eigenlijk nooit voor dat iemand haar fiets wil lenen. Klasgenoten hebben gewoon zelf een fiets bij zich.
woensdag 18 juni 2025 om 02:01
Heb je mijn post wel gelezen? Wij hebben toen best veel teruggekregen van de verzekering. Die mensen moeten hun aansprakelijkheidsverzekering aanspreken. Heb je dat met ze overlegd?meisjewileenpaleisje schreef: ↑14-06-2025 19:39Sorry dat ik niet op elk berichtje reageer. Wij hebben nu zelf óók een probleem want wij kunnen ook geen nieuwe fiets uit onze mouwen schudden.
Ik ben boos, gefrustreerd want toch echt maar 300 keer gezegd dat anderen niet op die fiets mogen rijden.
En maandag moet de puber weer naar school op een 'gare kutfiets' die we nog hebben staan.
woensdag 18 juni 2025 om 07:55
En toch werkt het zo niet. De lener is verantwoordelijk en dus aansprakelijk. Tenzij ze de fiets wel op slot gezet zou hebben en hij werd alsnog gejat. Maar dan had TO de fietsverzekering in kunnen zetten.frettie schreef: ↑17-06-2025 23:07Dat bedoelde ik inderdaad. Als je iets uitleent neem je een risico, zeker als het 100 keer gezegd is en zeker als het zo’n duur artikel is. Maar dit is hoe ik het zou doen hè. Ik zeg niet voor niets ‘win juridisch advies in’. Dan kan to daarna bekijken hoe zij er in staat, juridisch en moreel.
Heb je trouwens al aangifte gedaan, TO?
woensdag 18 juni 2025 om 08:57
Dat je samen voor gevolgen opdraait is wat anders dan dat het een gedeelde fout zou zijn. Iets aan iemand uitlenen is op zich geen fout. De schuld ligt 100% bij de lener.
Ik ga ook geen boete betalen voor iemand die in mijn auto te hard rijdt.
Dat je een kind een lesje wil leren (een les die iemand niet zou hoeven leren), is prima. Maar toch niet voor €4.000. Degene die een les moet leren is de persoon die iets leent wat ze zich niet kunnen veroorloven. Mijn broer heeft in het verleden vaak zijn enorme Mercedes te leen aan mij aangeboden. Hell no! Dan zit ik mooi in de shit als er wat mee gebeurt.
Ik ga ook geen boete betalen voor iemand die in mijn auto te hard rijdt.
Dat je een kind een lesje wil leren (een les die iemand niet zou hoeven leren), is prima. Maar toch niet voor €4.000. Degene die een les moet leren is de persoon die iets leent wat ze zich niet kunnen veroorloven. Mijn broer heeft in het verleden vaak zijn enorme Mercedes te leen aan mij aangeboden. Hell no! Dan zit ik mooi in de shit als er wat mee gebeurt.
woensdag 18 juni 2025 om 09:49
Ik vind dat de ouders van het kind dat de fiets niet op slot heeft gezet, zich er wel heel makkelijk vanaf maken door te zeggen, wij hebben geen geld. Dat kan zo zijn, maar er is wel een probleem, veroorzaakt door jullie kind. Dus moeten zijn naar hun verzekering, maar dan moet meisjewileenpaleisje wel de mensen aansprakelijk stellen. Het zou toch wat zijn zeg, dat je met ik heb geen geld, er gewoon mee weg komt.
Ik heb in het verleden mij ook zo weg laten zetten, nee, kon niet meer aangepast worden, geen geld. ik had begrip, ik weet hoe duur een verbouwinig is. En vervolgens werd een jezus dure tuinset geleverd, jacuzzi en buitenfornuis. Hoezo geen geld??? Ik trap er niet meer in. Aansprakelijk is aansprakelijk.
Dochter leert nu even zure les op die "gare kut fiets" en wat vriendschap betekent.
Ik heb in het verleden mij ook zo weg laten zetten, nee, kon niet meer aangepast worden, geen geld. ik had begrip, ik weet hoe duur een verbouwinig is. En vervolgens werd een jezus dure tuinset geleverd, jacuzzi en buitenfornuis. Hoezo geen geld??? Ik trap er niet meer in. Aansprakelijk is aansprakelijk.
Dochter leert nu even zure les op die "gare kut fiets" en wat vriendschap betekent.
Ik doe mijn best

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in