Vriendinnen altijd maar druk - herkenbaar?

17-06-2025 18:42 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij de laatste tijd op dat iedereen het altijd maar druk heeft, en dat als je met iemand wilt afspreken het negen van de tien keer minstens een week later moet of zelfs weken/maanden later, want agenda’s zijn tot in den treure volgestouwd. Dat haalt voor mij de spontaniteit van het afspreken er wel een beetje af en dat vind ik jammer. Merk ook dat relaties daardoor oppervlakkiger worden omdat je elkaar simpelweg weinig spreekt.
Is dit typisch iets binnen mijn vriendenkring of herkennen meer mensen dit?
Ik merk het hier vooral bij mensen met kinderen.
Die zitten te goochelen met werk, school, opvang, hobby's voor de kinderen, hobby's voor zichzelf, 2 families, huishouden en waar vrienden dus op plaats 756 komen. Als er misschien ooit nog een keer een gat in hun agenda zou zijn.

Hier werkt last minute - als er iets weggevallen is - soms nog het best.
Iedereen kent mijn werkuren, weet wanneer ik kan, dus ze laten maar weten als er onverwacht een gat is gevallen bij hen in die dagen.

Plus dat ik nogal meegaand ben en een afspraak in een kinderspeeltuin / krijspaleis ook een optie is. Kind tevreden, ouder tijd.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik herken het niet, zelf spreek ik weinig af omdat ik juist hou van een agenda die niet te vol is. Ik heb ook echt maar een paar vriendinnen en spreek ze weinig. Als het dan zo ver is, is het wel heel goed om elkaar weer te zien.
DeeDee76 schreef:
17-06-2025 18:49
Ik herken het niet, zelf spreek ik weinig af omdat ik juist hou van een agenda die niet te vol is. Ik heb ook echt maar een paar vriendinnen en spreek ze weinig. Als het dan zo ver is, is het wel heel goed om elkaar weer te zien.
Ik hou ook van een lege agenda. Spreek liever op het laatste moment wat af dan al twee weken van tevoren, maar het gebeurt dan dus vaak dat mensen al bezet zijn. En dan zit ik toch weer alleen, te balen van dat ik alleen ben :P. Laatst wilde ik met een vriendin afspreken, maar de eerstvolgende mogelijkheid was 2 maanden later (!), sorry, maar dan doe je toch iets verkeerd met je planning. Ze heeft niet eens kinderen!
aagjeheefteenvraagje schreef:
17-06-2025 18:56
Ik hou ook van een lege agenda. Spreek liever op het laatste moment wat af dan al twee weken van tevoren, maar het gebeurt dan dus vaak dat mensen al bezet zijn. En dan zit ik toch weer alleen, te balen van dat ik alleen ben :P. Laatst wilde ik met een vriendin afspreken, maar de eerstvolgende mogelijkheid was 2 maanden later (!), sorry, maar dan doe je toch iets verkeerd met je planning. Ze heeft niet eens kinderen!
Of diegene heeft bewust deze planning.

Bij mij komt het ook wel eens voor dat ik een maand ‘volgeboekt’ ben. Het ligt er natuurlijk wel aan wat we gaan doen, hoe laat en met hoeveel mensen, maar ik probeer in principe maar 1 afspraak met vrienden/familie per weekend te plannen. Dan zit je snel vol.
Where is my mind?
Wissewis schreef:
17-06-2025 18:48
Ik merk het hier vooral bij mensen met kinderen.
Die zitten te goochelen met werk, school, opvang, hobby's voor de kinderen, hobby's voor zichzelf, 2 families, huishouden en waar vrienden dus op plaats 756 komen. Als er misschien ooit nog een keer een gat in hun agenda zou zijn.

Hier werkt last minute - als er iets weggevallen is - soms nog het best.
Iedereen kent mijn werkuren, weet wanneer ik kan, dus ze laten maar weten als er onverwacht een gat is gevallen bij hen in die dagen.

Plus dat ik nogal meegaand ben en een afspraak in een kinderspeeltuin / krijspaleis ook een optie is. Kind tevreden, ouder tijd.
Dat snap ik dan nog wel, als je kinderen hebt. De meeste van mijn vriendinnen hebben nog geen kinderen. Ze leven allemaal gewoon hele drukke sociale levens. Ik was zelf eerst ook zo, tot ik een burn-out kreeg en mijn hele leven omgooide. Geniet nu juist van rust in mijn agenda en van spontane momentjes dus, maar het lijkt wel of niemand daar tegenwoordig meer voor openstaat. Zelfs ff bellen is moeilijk. Misschien moet ik nieuwe vrienden zoeken :-D
Soms zeggen mensen dat ze niet kunnen/druk hebben maar bedoelen dan eigenlijk dat ze die dag gewoon vrij willen houden van afspraken.
Depression is my body needing deep rest from putting on an act.
17-06-2025 18:56
Mijn ervaring is bovendien dat als ik dan toch iemand over 2 maanden "boek" er tegen die tijd wel weer iets of iemand tussenkomt.
Iets dringend met werk, iets met familie, een zieke kat, ...
Allemaal uiteraard niet te voorzien 2 maanden van tevoren, maar je kan wel weer nog een keer minstens 2 maanden gaan wachten.

Daar begin ik niet aan.
3 weken is zo'n beetje de maximum-termijn.
En anders laat je het maar horen als er iets of iemand is weggevallen of als je in de buurt bent.
Kijk ik zelf wel of ik op dat moment "morgen" of "vanmiddag" kan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wil je dan doordeweeks afspreken of in het weekend?
In het weekend kan ik ook pas voor het eerst weer in augustus.

Verjaardag hier, feestje daar, afspraak met vriendin, weekje vakantie, de weekenddagen zitten zo vol. Of vol voor mij althans, want ik wil om het weekend een dag niks. Ben al afgestapt van ieder weekend 1 dag niks.

Doordeweeks zou ik wel vaker kunnen, maar ik ben vaak echt wel moe van werk, dus sta niet te springen om dan af te spreken.
Ik herken het wel.
Hier ook veel vrienden die vaak niet kunnen.
Heb me ook al afgevraagd of ik andere vrienden moet zoeken.
noekske74 schreef:
17-06-2025 19:03
Soms zeggen mensen dat ze niet kunnen/druk hebben maar bedoelen dan eigenlijk dat ze die dag gewoon vrij willen houden van afspraken.
Ja doe ik zelf ook weleens. Ik zeg altijd ‘ik heb dan al plannen’ waar niets aan gelogen is, want ik heb plannen met mezelf :) maar ik hou wel meer dan genoeg ruimte over om op andere momenten af te spreken. Ik denk ook dat het door onze telefoons komt. Je kunt met elkaar appen, dus waarom nog zoveel in het echt afspreken? Tel daar de hectiek van alledag bij op en afspreken met een vriendin wordt al snel ‘teveel’.

Valt me overigens ook op dat sinds sociale media veel vrouwen tussen de 25-35 jaar vooral bezig lijken te zijn met maar zoveel mogelijk sociale contacten onderhouden, want veel vriendinnen hebben is ‘cool’, en daardoor te weinig tijd overhouden voor de connecties die er echt toe doen.
Ik hoor het wel veel, maar mijn vrienden zijn minder zo, gelukkig. Zowel met als zonder kinderen is iedereen redelijk flexibel.

Ik plan zelf dingen altijd kort van tevoren. Verjaardagen leg ik zeker niet ver vantevoren vast. Ik kijk t.z.t. wel of ik ga, of niet. Dat is voor mij niet in beton gegoten.
pina wijzigde dit bericht op 17-06-2025 19:17
40.79% gewijzigd
Hier ook geen kinderen en een ‘volle’ agenda. En een drukke baan, mijn wekker gaat om 5.15 en ik stap pas tegen 19.00 mijn huis weer in. Doordeweeks heb ik dus nauwelijks ruimte voor afspraken, of beter gezegd ik kies voor Rust/Reinheid/Regelmaat omdat schema voor mijn leuke werk vol te houden.

De vrije momenten zijn voor mij dus vrijdagavond, zaterdag en zondag, maar dan weer liever niet zondagavond. En ik heb geen zin om die momenten ramvol te plannen, omdat ik ook tijd nodig heb voor het huishouden en gewoon een beetje rommelen en lummelen. En dan blijft er relatief weinig afspreek-tijd over.

Ik plan afspraken ver vooruit maar dan ben ik wel trouw, een afspraak wordt niet snel overruled door iets anders of iets leukers.

TO, wij zouden dus slechte vriendinnen kunnen zijn omdat onze behoeftes in vriendschappen te veel verschillen.

Toevoeging: ik spreek mijn vriendinnen (5 losse die elkaar niet kennen) wel wekelijks (sommige zelfs dagelijks) via de app. Hoe vaak we elkaar live zien zegt in ons geval niets over de diepte van de band, gelukkig!
airecolette1 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 19:21
Reden: Toevoeging
11.24% gewijzigd
Eigenlijk is het heel simpel. Geen tijd is geen prioriteit. Mensen kunnen prima tijd maken. Maar hebben andere zaken die ze belangrijker vinden dan jij. Ik zou dus even goed kijken of dit echte vrienden zijn. Je kunt namelijk ook tijd maken voor al die eindeloze verjaardagen en andere zaken. Of dat manlief wel kan sporten of met zijn vrienden weg.
Word vrienden met Spanjaarden.
-- tijdelijk mottoloos --
17-06-2025 19:13
Ja doe ik zelf ook weleens. Ik zeg altijd ‘ik heb dan al plannen’ waar niets aan gelogen is, want ik heb plannen met mezelf :) maar ik hou wel meer dan genoeg ruimte over om op andere momenten af te spreken. Ik denk ook dat het door onze telefoons komt. Je kunt met elkaar appen, dus waarom nog zoveel in het echt afspreken? Tel daar de hectiek van alledag bij op en afspreken met een vriendin wordt al snel ‘teveel’.

Valt me overigens ook op dat sinds sociale media veel vrouwen tussen de 25-35 jaar vooral bezig lijken te zijn met maar zoveel mogelijk sociale contacten onderhouden, want veel vriendinnen hebben is ‘cool’, en daardoor te weinig tijd overhouden voor de connecties die er echt toe doen.
Dan ben je toch zelf ook druk? Maar goed, zoals ik al zei, ik ‘plan’ 1 afspraak per weekend. Wil je iets afspreken, dan kan het zijn dat er pas een maand later een gaatje is. Denk je op zondag, ‘goh ik ga SurferRosa even vragen of ze vandaag tijd heeft’, dan bestaat de kans dat de afspraak de dag ervoor (of 2 avonden ervoor) minder energie heeft gevraagd dan verwacht en dat ik ruimte genoeg heb om wat leuks te doen.
Where is my mind?
Ik houd ook van een rustige agenda dus plan ook niet te vol. Maar 'over twee maanden' komt bij mij dan weer niet voor. Een week vind ik dan weer best vlot.

Maar ik houd ook niet van spontaan, moet ik eerlijk zeggen. Alleen als een afspraak 'spontaan' komt te vervallen, dat vind ik dan wel weer lekker
Liv8 schreef:
17-06-2025 19:22
Ik houd ook van een rustige agenda dus plan ook niet te vol. Maar 'over twee maanden' komt bij mij dan weer niet voor. Een week vind ik dan weer best vlot.

Maar ik houd ook niet van spontaan, moet ik eerlijk zeggen. Alleen als een afspraak 'spontaan' komt te vervallen, dat vind ik dan wel weer lekker
Ik heb het omgekeerde. Ik houd er niet van mezelf ver van te voren vast te leggen, dan voel ik mij beklemd (weet ik veel, misschien heb ik die dag de bokkenpruik op) en naarmate de datum nadert bouw ik steeds meer weerzin op tegen de geplande activiteit of afspraak.
Airecolette1 schreef:
17-06-2025 19:16
Hier ook geen kinderen en een ‘volle’ agenda. En een drukke baan, mijn wekker gaat om 5.15 en ik stap pas tegen 19.00 mijn huis weer in. Doordeweeks heb ik dus nauwelijks ruimte voor afspraken, of beter gezegd ik kies voor Rust/Reinheid/Regelmaat omdat schema voor mijn leuke werk vol te houden.

De vrije momenten zijn voor mij dus vrijdagavond, zaterdag en zondag, maar dan weer liever niet zondagavond. En ik heb geen zin om die momenten ramvol te plannen, omdat ik ook tijd nodig heb voor het huishouden en gewoon een beetje rommelen en lummelen. En dan blijft er relatief weinig afspreek-tijd over.

Ik plan afspraken ver vooruit maar dan ben ik wel trouw, een afspraak wordt niet snel overruled door iets anders of iets leukers.

TO, wij zouden dus slechte vriendinnen kunnen zijn omdat onze behoeftes in vriendschappen te veel verschillen.
Haha, jammer! Maar ik snap jou hoor. Het gaat me er ook niet per se om dat mensen niet kunnen afspreken, want daar kunnen honderden goede redenen voor zijn. Ik ben zelf als introvert ook niet altijd happig om af te spreken. Zit me meer dwars dat bepaalde vriendinnen hun weekenden altijd al weken van tevoren volrammen met allerlei sociale afspraken waardoor er niet eens meer tijd overblijft voor een kort koffiemomentje. Als ik koffie met iemand wil drinken, hoop ik dat dat in elk geval binnen een week kan. Langer dan dat heb ik zoiets van: laat maar…
evelien2010 schreef:
17-06-2025 19:18
Eigenlijk is het heel simpel. Geen tijd is geen prioriteit. Mensen kunnen prima tijd maken. Maar hebben andere zaken die ze belangrijker vinden dan jij. Ik zou dus even goed kijken of dit echte vrienden zijn. Je kunt namelijk ook tijd maken voor al die eindeloze verjaardagen en andere zaken. Of dat manlief wel kan sporten of met zijn vrienden weg.
Ben ik het wel mee eens.
evelien2010 schreef:
Ik ben het hier echt niet mee eens. Zeker binnen een gezin met twee werkende ouders is het ook gewoon een puzzel wie wanneer tijd heeft om vrienden te zien. Er zijn namelijk nog zoveel andere verplichtingen die minder leuk zijn maar gewoon echt moeten. Dat heeft niets te maken met geen tijd is geen prioriteit. Ik vind dat echt een flauwe opmerking.
Fysiek zwaar werk, ook graag eens rustig thuis op een vrije dag dus bij mij kan het ook wel eens 2-3-4 weken duren eer ik er nog een afspraak wil bij-plannen. Meestal hou ik in het weekend 1 dag vrij en de andere dag plan ik 1 ding.
17-06-2025 19:27
Haha, jammer! Maar ik snap jou hoor. Het gaat me er ook niet per se om dat mensen niet kunnen afspreken, want daar kunnen honderden goede redenen voor zijn. Ik ben zelf als introvert ook niet altijd happig om af te spreken. Zit me meer dwars dat bepaalde vriendinnen hun weekenden altijd al weken van tevoren volrammen met allerlei sociale afspraken waardoor er niet eens meer tijd overblijft voor een kort koffiemomentje. Als ik koffie met iemand wil drinken, hoop ik dat dat in elk geval binnen een week kan. Langer dan dat heb ik zoiets van: laat maar…
Maar dat is kennelijk wel wat zij willen. Laat ze gewoon met rust en zoek anderen die wel tijd voor je hebben.
Je ziet ze vanzelf wel weer eens aanwaaien, of niet, en dan weet je dat ook weer.
evelien2010 schreef:
Helemaal niet.
Maar andere vriendinnen hebben dus wel 1 of 2 maanden van tevoren met mij afgesproken. Die verjaardagen liggen ook al vast. Bij mij ben je gewoon te laat als je 1 of 2 weken van tevoren in het weekend wil afspreken. Wat dat betreft vind ik iemand dan ook niet erg flexibel als diegene PER SE niet ruim van tevoren wil afspreken.

Heb trouwens wel 1 vriendin die er zo instaat als jij TO. En daar heb ik een trucje voor. Ik plan 2 maanden van tevoren een datum voor haar en vraag dan 2 weken van tevoren of ze zin heeft om af te spreken. Ze kan altijd. Maar een maand van tevoren afspreken vindt ze moeilijk moeilijk.
Hannelore_ schreef:
17-06-2025 19:32
Ik ben het hier echt niet mee eens. Zeker binnen een gezin met twee werkende ouders is het ook gewoon een puzzel wie wanneer tijd heeft om vrienden te zien. Er zijn namelijk nog zoveel andere verplichtingen die minder leuk zijn maar gewoon echt moeten. Dat heeft niets te maken met geen tijd is geen prioriteit. Ik vind dat echt een flauwe opmerking.
Maar jij leest het als iets met een negatieve lading. Feitelijk klopt het gewoon. Een minder leuke verplichting voor laten gaan is dus prioriteit geven aan die verplichting boven koffie drinken met je vriendin wat je misschien wel leuker zou vinden.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven