Vraag aan de mannen

18-03-2026 11:46 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allen,

Ik weet niet of er mannen op het forum zijn maar ik denk dat dat de juiste mensen zijn om de vraag te stellen.

Ik heb besloten om het daten anders aan te pakken en echt te daten met een serieuze intentie met oogpunt op vastigheid.
Ik wil het praktische anders aanpakken zodat ik de mensen die niet opzoek zijn naar een relatie wegfilter. Maar nu vraag ik me af of dit überhaupt wel de goede aanpak is.
Ik had vier dagen leuk contact met iemand (de personen hiervoor had ik geen klik mee) merkte dat ik het heel gezellig vond en dat ik zelfs vergat dat ik uren aan de telefoon was met die persoon.
Ik dacht laat ik het anders aanpakken en meteen vragen wat zijn intentie is met het contact want het leuk goed te klikken.
Hij reageerde op mijn vraag met ik wil je beter leren kennen maar ik denk dat jij op kort termijn een relatie wilt en ik wil dat voorlopig niet (ik heb overigens niks gezegd over relatie of lang of kort termijn dus weet niet hoe hij tot die conclusie is gekomen) ik had aangegeven dat het niet perse op korte termijn moet maar dat ik niet date voor de lol maar wel met oogpunt op een relatie. En als we daarin verschillen omdat jij al weet dat dat niet is wat je wilt dan vraag ik me af of afspreken nog zinvol is. Hij reageerde met meen je dit nou? Dus uiteindelijk had ik uitgelegd dat het feit dat ik het vraag juist een compliment naar hem toe want blijkbaar vind ik het nu al zo leuk en daarom wil ik vooraf weten of we op dezelfde lijn zitten.

Sindsdien niks meer gehoord.

Nu vraag ik me af of ik het überhaupt wel goed heb aangepakt. Als ik dit zo aanpak jaag ik dan niet iedereen weg of filter ik juist tot ik de juiste persoon vind?

Kom ik desperate over?

Even korte context, hij appte vroeg in de ochtend, door de dag heen stuurde hij berichten en foto’s en belde me elke avond. Hij had het een paar keer over afspreken. Maar hij gaf aan mij een knuffel te geven als hij mij zou zien, dus ik wist niet zeker of hij een hookup wilt of relatie of vriendschap. Vandaar mijn vraag over zijn intentie. Of had ik gewoon niks moeten zeggen en moeten kijken hoe het in praktijk loopt?
Ik ben verre van een vent, maar ik vind je aanpak heel 'bijzonder'. Heel beklemmend.
Natuurlijk heb je in je achterhoofd, dat je ooit een vaste relatie wil, maar dat zie je dan wel weer
Lila-Linda schreef:
18-03-2026 11:50
Ik ben verre van een vent, maar ik vind je aanpak heel 'bijzonder'. Heel beklemmend.
Natuurlijk heb je in je achterhoofd, dat je ooit een vaste relatie wil, maar dat zie je dan wel weer
Shit ja dat dacht ik al. Volgende dag dacht ik waarom heb ik dit gedaan.
Tja, jij wil niet voor de lol daten en alleen daten met als doel een relatie. Hij wil voorlopig geen relatie. Dan is het toch geen match? Dus hem heb je alvast succesvol gefilterd.

Of het de juiste aanpak is, geen idee. Als je geen lol in daten hebt dan is het de juiste aanpak denk ik. Of je daar ook 'succesvol' mee zult zijn is vraag twee.
S-Groot schreef:
18-03-2026 12:02
Tja, jij wil niet voor de lol daten en alleen daten met als doel een relatie. Hij wil voorlopig geen relatie. Dan is het toch geen match? Dus hem heb je alvast succesvol gefilterd.

Of het de juiste aanpak is, geen idee. Als je geen lol in daten hebt dan is het de juiste aanpak denk ik. Of je daar ook 'succesvol' mee zult zijn is vraag twee.
Ja daten is wel leuk, maar wel als doel relatie. Dus niet alleen voor de lol.
Dina schreef:
18-03-2026 12:03
Maar je kunt die stap niet overslaan
En als je gaat daten, ga je het kaf van het koren scheiden

stap voor stap
Hier wel een man.

ik ben sinds 2000 gescheiden en een fijne relatie is zeker welkom. Maar ik ga echt niet daten. Wanneer ik in het wild een leuke vrouw tegen kom met wie het goed klikt dan is dat helemaal prima en ben ik zeker serieus, zal ik er ook de nodige energie in steken, maar dat geneuzel (kruisverhoor) bij een kop koffie om te kijken wat je van elkaar vindt is niet helemaal mijn ding.

Het zal duidelijk zijn dat ik niet hopeloos en radeloos zoekende ben :)

Wel heb ik onlangs op verschillende plaatsen een oproepje gedaan voor een vrouwelijk reismaatje voor de komende vakantie maar dat is blijkbaar zo eng dat ik er geen enkele serieuze reactie op heb gekregen terwijl ik er zeker van ben dat het een erg aantrekkelijke reis zal worden.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
18-03-2026 12:13

Wel heb ik onlangs op verschillende plaatsen een oproepje gedaan voor een vrouwelijk reismaatje voor de komende vakantie maar dat is blijkbaar zo eng dat ik er geen enkele serieuze reactie op heb gekregen terwijl ik er zeker van ben dat het een erg aantrekkelijke reis zal worden.
ze gaan liever met een beer?
Dina schreef:
18-03-2026 12:03
Ik denk dat mannen die voor de lol daten je niet de hele dag door appen en foto’s sturen. Die maken meteen een afspraak en als de lol er af is, is het klaar.
Jullie appte veel en hebben elkaar nog niet eens gezien. Zulke dingen bespreek je toch op een later moment, als je elkaar een paar keer hebt gezien en het nog steeds leuk
Is.
Hier een vrouw ;) met mening

Daten is net zoiets als een goede vriendschap opbouwen. Het gaat vaak langzaam en rustig. Je moet wel elkaar blijven zien regelmatig. En dan is het op gegeven moment de vraag, gaan we verder of niet? En die vraag kan best snel komen. Je moet beide dezelfde intenties hebben en openheid tonen. Maar je kan niet vanuit gegaan dat iemand meteen een relatie met je wilt aangaan. Dat heb je ook niet bij je goede vrienden gehad. Dat ging ook stapsgewijs. En je wilt ook niet die situatie krijgen zoals die ene “opdringerige buurvrouw/ collega of wie dan ook” die je meteen als goede vriendin wil. Want zoiets moet groeien.
Voor iedereen een groene tuin
Ik date niet maar afgelopen weekend voor een vriendin, die graag een relatie wil, Tinder aangemaakt. Nederlands is niet haar 1e taal, ze is 50+ en ik had in haar profiel aangegeven dat ze op zoek is naar een serieuze relatie.

In 1 middag (ik zat dus naast haar) heeft ze zo veel leuke reacties gehad en omdat ze niet zo goed schrijft stelde ze op een gegeven moment voor om te videobellen, en dat bleek zo'n leuke vent te zijn, de andere mannen waarmee ze aan het appen was leken ook erg leuk en serieus.

En als je dus mannen tegenkomt die er anders in staan dan jij, dan ben je dus alweer een stapje dichterbij de persoon die hetzelfde wil dan wat jij wilt, NEXT. Gewoon doorgaan en daten, het hoort er gewoon bij.
Enerzijds vind ik het goed om gewoon bespreekbaar te maken waar je met elkaar heen wil wat daten betreft, maar ik ken ondertussen ook veel mensen (m/v/x) die dachten nog niet klaar te zijn voor een relatie en toen kwamen ze iemand tegen waardoor ze tijdens het daten met diegene van gedachten veranderden. Omgekeerd trouwens ook.

Mijn inziens is het daarom ook niet verkeerd om eerst gewoon lol te hebben in met elkaar daten en kijken hoe zich dat ontwikkelt.
Lila-Linda schreef:
18-03-2026 12:14
ze gaan liever met een beer?
.
Reismaatje of niet, ik ga in elk geval en daarbij is er zeker een gerede kans om een beer tegen te komen :)
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
18-03-2026 12:13

Dit is dan ook gewoon echt super super creepy en ik vind het bovenal bijzonder dat je dat zelf niet inziet.
Bitje93 schreef:
18-03-2026 13:51
.
Reismaatje of niet, ik ga in elk geval en daarbij is er zeker een gerede kans om een beer tegen te komen :)
Maar jij hebt echt als beeld met een nog onbekende vrouwop vakantie te gaan?
Ik had bij koffie met een nog-onbekende al noodprotocollen met vriendinnen afgesproken ;)
Het is heel goed en niet beklemmend om je intenties duidelijk te maken, dat heb je gewoon goed gedaan.

Feit is: een man die aan het daten is omdat ie open staat voor een serieuze relatie, zal niet worden weggejaagd omdat jij diezelfde intentie hebt uitgesproken.

Iemand die er totaal niet voor open staat, is zo vertrokken. Ongeacht of ie jou de hele dag door appt of niet.

Goed om in een vroeg stadium al aan te geven dat je wel serieus bent. Neem geen genoegen met vaag gedoe. Je bent serieus op zoek of niet. Meer smaken zijn er niet.

En uiteraard hoort daten er ook bij en stopt het als de klik er niet is, of groot genoeg is.
Huh, gaat dit over dezelfde man als die van je topic van een paar dagen geleden? De man die heel lief is en aardig, en er ook niet verkeerd uitziet, maar waar je geen chemie en geen sterke klik mee voelde, maar hem toch een kans wilde geven?
The impossible only takes a little longer
Mus* schreef:
18-03-2026 14:08
Huh, gaat dit over dezelfde man als die van je topic van een paar dagen geleden? De man die heel lief is en aardig, en er ook niet verkeerd uitziet, maar waar je geen chemie en geen sterke klik mee voelde, maar hem toch een kans wilde geven?
Nee, daar heb ik het netjes mee afgesloten. Merkte dat ik idd iets forceerde wat er gewoon niet is. En hij ging daar wel goed mee om. Denk dat de klik wederzijds niet was maar dat we beiden elkaar wel op papier leuk vonden.

Deze persoon was eigenlijk spontaan op m’n pad gekomen. En daar bleek het in één keer heel gezellig mee te zijn.
Man hier. Duidelijkheid vragen vind ik op zich niet gek. Zeker wanneer je iemand echt begint te zien als een potentiële relatie. Misschien is je aanpak wel iets te direct. Maar ik zelf zou het ook weer geen groots issue maken.

Of je nu man of vrouw bent, we hebben allemaal wel eens een situatie meegemaakt waarbij je dacht "heb ik hier nou tijd ingestoken?" Dat jij wel iets voelt voor iemand maar dat het niet wederzijds is.

Al helemaal wanneer de ander plezier, aandacht enz uit het contact haalt maar geen ontluikende liefde ervaart. Dat is pijnlijk. De ene heeft amoureuze intenties, de ander platonische. Ja volgens mij is dat dan verloren tijd.

Zelf onlangs nog meegemaakt. Ik maar denken dat er iets groeide, bleek ik vooral een soort van welzijnswerker te zijn. Had ik het eerder geweten dat ze alleen maar haar sociale netwerk wilde uitbreiden, dan had ik minder binding gehad met haar situatie (ze is buitenlands, er is een flinke taalbarrière, heeft een kind enz). Nu vind ik het ook lastig om "Nee" te zeggen tegen contact. Erg lastig wanneer iemand hunkert naar je vriendschap. Terwijl ikzelf als intentie heb huisje boompje beestje te zoeken en te creëren.

Dus ik begrijp heel goed dat je zeker wil zijn van de intenties. Dan weet je dat je kunt zeggen "okay, next"

.
lacura wijzigde dit bericht op 18-03-2026 14:14
0.23% gewijzigd
Persoonlijk zou ik in mijn profiel iets zetten als "op zoek naar leuke dates, die misschien kunnen uitlopen op een fijne relatie". Dan filter je al een gedeelte van niet-serieuze kandidaten er al uit.

In dit specifieke geval denk ik dat je de check wat vroeg hebt gedaan, want je had elkaar nog nooit gezien. Maar goed, hij reageerde wel dat hij geen relatie zoekt en dus is het praktisch dat je dat al weet en op hem kan afknappen. Next....Maar volgende keer zou ik sneller afspreken ipv zo veel contact van te voren en dan tijdens de date polsen hoe hij erin staat.

Wat ik niet zo goed begrijp: waarom ben je zo bezig met wat hij hier eventueel van vindt? Dat doet toch niet ter zake. Als het goed is ben je niet meer geïnteresseerd in hoe jij bij hem overkomt, omdat hij al niet relevant meer is voor jou. Hij is namelijk duidelijk niet op zoek naar een relatie en dat past niet bij wat jij zoekt.
Dina schreef:
18-03-2026 14:12
Deze persoon was eigenlijk spontaan op m’n pad gekomen. En daar bleek het in één keer heel gezellig mee te zijn.

Ah, dus gewoon in het wild? Niet via een datingsite? Want dan snap ik wel dat je hem een beetje overviel met je vraag of hij op zoek is naar een serieuze relatie.
The impossible only takes a little longer
Ik heb na jaren onsuccesvol daten in een grote stad juist heel duidelijk in mijn profiel gezet dat ik een monogame relatie zoek en geen scharrel, geen open relatie etc. Mijn ervaring is juist dat er dan nog veel mannen zijn die beweren te willen kijken of het een relatie kan worden, maar uiteindelijk blijkt dat onzin. Online daten is al vermoeiend genoeg, dan kun je beter meteen de mensen er uit filteren die niet hetzelfde zoeken. Een vriendschap opbouwen en kijken of dat iets wordt is niet waarvoor je op Tinder zit. Liever minder matches maar wel goede dan eeuwen chatten met mannen die geen echte interesse hebben.
advocaatje wijzigde dit bericht op 18-03-2026 19:29
Reden: Een niet te veel
0.40% gewijzigd
Nanouk schreef:
18-03-2026 12:38
Ik denk dat mannen die voor de lol daten je niet de hele dag door appen en foto’s sturen.
Er zijn er echt genoeg.
Dubbel
advocaatje wijzigde dit bericht op 18-03-2026 14:33
Reden: Dubbel
96.91% gewijzigd
Man hier. En het makkelijke antwoord is al eerder gegeven: je krijgt de betere matches als je aangeeft dat je vooral wil daten en dat dit MAG uitmonden in een relatie.

Mannen zijn tegenwoordige schichtige hertjes. Er is veel keuze, en daten is relatief makkelijk als je het een beetje ok doet in de gemiddelde app of kroeg. Een vrouw die snel jouw vrijheid wil beperken is eng. En eerlijk, denk ik, mannen die heel snel een relatie willen zijn óók eng. Toch? Je wilt eerst weten of het lange termijn goed gaat, en goed klikt, voor je jezelf bindt.

Ik ben al ruim 13 jaar samen. Indertijd, 12 jaar terug besloot pas tot een relatie na een jaar daten. Omdat ik toen pas besefte dat ik echt geen leukere vrouw meer ging vinden. Ondertussen waren wij beiden gewoon door aan het daten met anderen, daar waren we open over en dat was ok. Het hielp ook om dat besef van "ja, dit heeft lange termijn potentie" echt erin te rammen 😁.

Overigens zal het ook van leeftijd afhangen. Oudere mannen van 35+ weten vermoed ik sneller of iets lange termijn potentie heeft dan de 20-35 crowd.
drmcninja wijzigde dit bericht op 18-03-2026 14:54
Reden: Nadruk
0.28% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven