jetlag: slaapritme opschuiven of niet?
vrijdag 13 juni 2025 om 20:51
Ik heb weer een vraagje over mijn reis naar Japan. Voor wie mijn vorige topic heeft gelezen: het gaat gelukkig al een stukje beter, nu de reis dichterbij komt begin ik er steeds meer zin in te krijgen.
maar ik heb nog een vraagje. In Japan is het 7 uur later en ik heb geen idee hoe ik me qua jetlag het beste kan voorbereiden. Ik ben zo iemand die van een uurtje de klok voor- of achteruit echt wel even moet wennen. Dus ik vind zo'n groot tijdverchil best spannend.
Nu hink ik op 2 gedachtes: enerzijds zou ik in Nederland alvast mijn slaapritme kunnen omgooien en een par weken van tevoren alvast kunnen starten met eerder naar bed gaan e eerder opstaan om een beetje dichterbij Japanse tijd te komen. Aan de andere kant denk ik dat ik daardoor wel minder zou gaan slapen, omdat vroeger in slaap vallen geen gegeven feit is.
Wat denken jullie: kan ik het beter gewoon daar bekijken., of zou het effectief toch wel wat kunnen helpen om mijn slaapritme al een paar uur te verschuiven in Nederland?
O ja, misschien wel handig om te weten: we komen om half 1 's middags daar aan, dus NLse tijd half 6 's ochtends. In het vliegtuig verwacht ik niet dat ik ga slapen.

maar ik heb nog een vraagje. In Japan is het 7 uur later en ik heb geen idee hoe ik me qua jetlag het beste kan voorbereiden. Ik ben zo iemand die van een uurtje de klok voor- of achteruit echt wel even moet wennen. Dus ik vind zo'n groot tijdverchil best spannend.
Nu hink ik op 2 gedachtes: enerzijds zou ik in Nederland alvast mijn slaapritme kunnen omgooien en een par weken van tevoren alvast kunnen starten met eerder naar bed gaan e eerder opstaan om een beetje dichterbij Japanse tijd te komen. Aan de andere kant denk ik dat ik daardoor wel minder zou gaan slapen, omdat vroeger in slaap vallen geen gegeven feit is.
Wat denken jullie: kan ik het beter gewoon daar bekijken., of zou het effectief toch wel wat kunnen helpen om mijn slaapritme al een paar uur te verschuiven in Nederland?
O ja, misschien wel handig om te weten: we komen om half 1 's middags daar aan, dus NLse tijd half 6 's ochtends. In het vliegtuig verwacht ik niet dat ik ga slapen.
maandag 16 juni 2025 om 21:03
Ik zou ook niet vantevoren schuiven. En maak het niet groter dan het is, je kan jezelf ook een jetlag aanpraten.
Ik zou wel al de week vantevoren 's ochtends wat zonlicht proberen te pakken. Dus even 's ochtends een ommetje wandelen ofzo. Als je al naar het werk fietst hoeft dat niet, maar als je bijvoorbeeld thuiswerkt en de hele dag anders niet buiten komt.
Verder zodra je in het vliegtuig zit je horloge en telefoon op japanse tijd zetten, en niet steeds omrekenen naar nederlandse tijd (het is nu half 6 's ochtends in Nederland... Nee. het is gewoon 1 uur 's middags.)
In het vliegtuig ga je jezelf niet dwingen te slapen, maar wel even een tijdje met de ogen dicht (muziekje op ofzo). Bij aankomst eet je op normale tijden (lunch voor de landing?) en na het avondeten vrij vroeg naar bed. Het heeft dus voordeel dat je de nacht hebt doorgetrokken hebt.
Als je vervolgens midden in de nacht wakker wordt, dan ga je gewoon op bed liggen rusten totdat het ochtend is.
Zet wel je wekker dat je niet absurd laat wakker wordt (bedenk zelf wat je Ok vindt, ik zou 10 uur 's ochtends zetten) maar waarschijnlijk ben je lang voor die tijd wakker. Ik vind het altijd belangrijk om een wekker te zetten, want anders wordt ik 5 uur 's ochtends wakker en denk ik: "Help, het is vast al middag!" Door een wekker te zetten, weet ik dat ik nog mag slapen, want de wekker is nog niet gegaan.
Vanaf de 2e dag kan je dan weer zorgen voor wat daglicht 's ochtends. (dus bijv niet direct dag 2 de hele ochtend een museum in, maar ga dan eerst even wandelen of bij het zwembad zitten, of kies een buitenactiviteit).
Ik zou wel al de week vantevoren 's ochtends wat zonlicht proberen te pakken. Dus even 's ochtends een ommetje wandelen ofzo. Als je al naar het werk fietst hoeft dat niet, maar als je bijvoorbeeld thuiswerkt en de hele dag anders niet buiten komt.
Verder zodra je in het vliegtuig zit je horloge en telefoon op japanse tijd zetten, en niet steeds omrekenen naar nederlandse tijd (het is nu half 6 's ochtends in Nederland... Nee. het is gewoon 1 uur 's middags.)
In het vliegtuig ga je jezelf niet dwingen te slapen, maar wel even een tijdje met de ogen dicht (muziekje op ofzo). Bij aankomst eet je op normale tijden (lunch voor de landing?) en na het avondeten vrij vroeg naar bed. Het heeft dus voordeel dat je de nacht hebt doorgetrokken hebt.
Als je vervolgens midden in de nacht wakker wordt, dan ga je gewoon op bed liggen rusten totdat het ochtend is.
Zet wel je wekker dat je niet absurd laat wakker wordt (bedenk zelf wat je Ok vindt, ik zou 10 uur 's ochtends zetten) maar waarschijnlijk ben je lang voor die tijd wakker. Ik vind het altijd belangrijk om een wekker te zetten, want anders wordt ik 5 uur 's ochtends wakker en denk ik: "Help, het is vast al middag!" Door een wekker te zetten, weet ik dat ik nog mag slapen, want de wekker is nog niet gegaan.
Vanaf de 2e dag kan je dan weer zorgen voor wat daglicht 's ochtends. (dus bijv niet direct dag 2 de hele ochtend een museum in, maar ga dan eerst even wandelen of bij het zwembad zitten, of kies een buitenactiviteit).
maandag 16 juni 2025 om 21:11
Ik moet ook altijd best wel wennen aan zomertijd en wintertijd. Maar zo'n tijdsverschil met een grote reis is anders, want het is vakantie en alles staat in het teken van je vakantie. Terwijl je thuis het verzetten van de klok 'erbij' moet doen. Dat maakt echt veel uit! Je kunt meegaan in de flow en je bent dan wel een dag moe, misschien 2, maar dan ben je gewend. En er is zoveel te zien en te beleven dat moe zijn ook minder erg is dan als je moet werken.
Van tevoren wennen zou ik niet doen want de kans is groot dat dat dan weer verrot uitpakt met je reisschema. Moet je middenin de Japanse nacht je bed uit om te vertrekken. Dat schiet ook niet op.
Ik slaap ook niet in een vliegtuig trouwens. Je kunt een slaappil proberen te krijgen maar dat garandeert ook niets. Het is me daarmee wel eens gelukt om te slapen, maar ik heb ook wel eens 8 uur dubbel gezien en daar bleef het dan bij.
Van tevoren wennen zou ik niet doen want de kans is groot dat dat dan weer verrot uitpakt met je reisschema. Moet je middenin de Japanse nacht je bed uit om te vertrekken. Dat schiet ook niet op.
Ik slaap ook niet in een vliegtuig trouwens. Je kunt een slaappil proberen te krijgen maar dat garandeert ook niets. Het is me daarmee wel eens gelukt om te slapen, maar ik heb ook wel eens 8 uur dubbel gezien en daar bleef het dan bij.
maandag 16 juni 2025 om 21:13
maandag 16 juni 2025 om 21:18
Dat zou ik dus niet doen, maar ALS je een middagdutje doet, dan zeker de wekker zetten en niet meer dan 1-2 uur, en echt er weer uit voor het avondeten.
Als je pas 1 uur 's nachts wakker wordt, heb je ook ontzettend honger omdat je het avondeten hebt overgeslagen. Bij jetlag is eten zeker zo belangrijk als slapen.
Als je pas 1 uur 's nachts wakker wordt, heb je ook ontzettend honger omdat je het avondeten hebt overgeslagen. Bij jetlag is eten zeker zo belangrijk als slapen.
maandag 16 juni 2025 om 22:33
Wombat schreef: ↑16-06-2025 21:11Ik moet ook altijd best wel wennen aan zomertijd en wintertijd. Maar zo'n tijdsverschil met een grote reis is anders, want het is vakantie en alles staat in het teken van je vakantie. Terwijl je thuis het verzetten van de klok 'erbij' moet doen. Dat maakt echt veel uit! Je kunt meegaan in de flow en je bent dan wel een dag moe, misschien 2, maar dan ben je gewend. En er is zoveel te zien en te beleven dat moe zijn ook minder erg is dan als je moet werken.
Mits TO op vakantie gaat, en geen reis voor het werk maakt natuurlijk....
(Misschien heeft TO dat ergens wel geschreven maar dat heb ik dan gemist)
.
maandag 16 juni 2025 om 23:21
Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend maar als ik dan niet even kort slaap en echt zo lang doorhaal, dus in dit geval tot zeg maar halverwege de middag de volgende dag in NL tijd, dan kan ik rekenen op de dag daarna een migraineaanval. Niet echt feestelijk.aliana schreef: ↑16-06-2025 21:18Dat zou ik dus niet doen, maar ALS je een middagdutje doet, dan zeker de wekker zetten en niet meer dan 1-2 uur, en echt er weer uit voor het avondeten.
dinsdag 17 juni 2025 om 15:23
De jetlag in Japan vond ik pittiger dan verwacht. Ik heb een paar van de eerste nachten slecht/kort geslapen (overdag dan weer heel moe) en was erg gammel. Naar Amerika vond ik beter te doen.
Ik heb een jetlag app geprobeerd toen ik naar Japan ging; Timeshifter heet het. De eerste reis is gratis dus is leuk om te proberen. Ik heb er niet heel veel mee gedaan, maar vond het wel interessant om te checken de paar dagen voor mijn heenvlucht. Verder heb ik de eerste dag gewoon doorgetrokken zoals iedereen aangeraden wordt en de wekker na de eerste nacht niet te vroeg gezet. Een lange nachtrust was echt nodig na de gebroken slaap in het vliegtuig. En niet teveel plannen de eerste en tweede dag was ook een goede zet.
Ik heb een jetlag app geprobeerd toen ik naar Japan ging; Timeshifter heet het. De eerste reis is gratis dus is leuk om te proberen. Ik heb er niet heel veel mee gedaan, maar vond het wel interessant om te checken de paar dagen voor mijn heenvlucht. Verder heb ik de eerste dag gewoon doorgetrokken zoals iedereen aangeraden wordt en de wekker na de eerste nacht niet te vroeg gezet. Een lange nachtrust was echt nodig na de gebroken slaap in het vliegtuig. En niet teveel plannen de eerste en tweede dag was ook een goede zet.
dinsdag 17 juni 2025 om 19:41
De aankomstdag en de dag daarna hebben we inderdaad vrij leeg, wel wat activiteiten bedacht voor het geval we daar zin in hebben, maar bijvoorbeeld nog niet in het drukke OV stappen.
Bedankt voor de tips allemaal. Als ik het zo lees zeggen de meesten toch: gewoon normaal ritme aanhouden en dan op de vluchtdag een lange dag maken en 's avonds bijtijds naar bed gaan, dus dat zal ik dan maar gewoon doen. Dit was ook wat mijn eigen gevoel zei maar het is fijn om wat bevestiging te krijgen van mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben gehad.

Bedankt voor de tips allemaal. Als ik het zo lees zeggen de meesten toch: gewoon normaal ritme aanhouden en dan op de vluchtdag een lange dag maken en 's avonds bijtijds naar bed gaan, dus dat zal ik dan maar gewoon doen. Dit was ook wat mijn eigen gevoel zei maar het is fijn om wat bevestiging te krijgen van mensen die er daadwerkelijk mee te maken hebben gehad.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:47
Ik probeer altijd een vlucht te namen waar je aan het einde van de middag of begin van de avond aankomt. Dan naar het hotel, eten, nog even wat doen en om 22.00/23.00 lokale tijd gaan slapen en rond 8.00 op staan. Dan heb ik nooit last van jetlag. Als ik vroeger aankom is het veel moeilijker om wakker te blijven. Als ik dan even ga liggen is het hele dag-nacht ritme weg. Dan slaap ik van bijv. 15.00...20.00 en kan daarna pas weer midden in de nacht in slaap vallen.
dinsdag 17 juni 2025 om 21:52
Daarom altijd een wekker zetten in zo’n geval. 5 uur slapen is bijna een nacht, een compleet recept om je ritme verder te verstoren.Appletje schreef: ↑17-06-2025 21:47Ik probeer altijd een vlucht te namen waar je aan het einde van de middag of begin van de avond aankomt. Dan naar het hotel, eten, nog even wat doen en om 22.00/23.00 lokale tijd gaan slapen en rond 8.00 op staan. Dan heb ik nooit last van jetlag. Als ik vroeger aankom is het veel moeilijker om wakker te blijven. Als ik dan even ga liggen is het hele dag-nacht ritme weg. Dan slaap ik van bijv. 15.00...20.00 en kan daarna pas weer midden in de nacht in slaap vallen.
Jouw schema is inderdaad het fijnste maar dat lukt niet altijd. Zeker als je een flink eind naar het oosten gaat zou je middenin de nacht weg moeten om op zo’n tijd aan te kunnen komen.
dinsdag 24 juni 2025 om 12:05
Hoe laat land je in Japan? Mijn ervaring met naar het oosten toe vliegen was vaak dat we eind van de middag aankwamen. Vaak had ik dan wel een paar uurtjes in het vliegtuig geslapen waar ik dan precies het avond eten mee kon overbruggen. Na het eten lekker naar bed en dan gewoon de normale ochtend tijd uit bed stappen (evt wekker zetten).
dinsdag 24 juni 2025 om 19:48
Wij zijn geland om 11 uur ongeveer en waren rond 3 uur ingecheckt in ons hotel. Bij jou wat later dus zoveel uren hoef je niet te overbruggen tot je kan gaan slapen. Ik denk dat het ook nog wel verschil maakt of je goed in het vliegtuig kan slapen of niet. Tijdens de vlucht (bij ons in ieder geval; KLM) werd cabine een paar uur na opstijgen als donker gemaakt, zodat je al wat in het ritme van Japan mee kon gaan. Je heb een voorsprong op je jetlag als het je lukt om dan al wat te slapen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in