Waar laat jij je "rommel"?

26-06-2025 13:02 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een ontzettende sloddervos van mezelf helaas. En tegelijkertijd word ik onrustig in mijn hoofd van allerlei troepjes en rommeltjes die door het hele huis liggen. Nu ik jonge kinderen heb, heb ik nog minder tijd en energie om het allemaal bij te houden. Ik ben dus op zoek naar systemen/tips om bepaalde dingen op te bergen waar ik nu vaak geen raad mee weet.

Onderstaande dingen slingeren hier rond, maar vul vooral aan als je met hetzelfde zit, wie weet heeft iemand er een handige tip voor.

Waar laat jij:
- post waar nog iets mee moet (maar niet direct iets mee kan als je thuiskomt met jengelende oververmoeide kinderen na een werkdag)
- Autosleutels
- Zonnebril
- Stapels tekeningen en knutselwerkjes waar de kinderen dagelijks mee thuiskomen (en ze trots op zijn, dus niet direct de papierbak in mogen 😬)
- Vieze (natte) poetsdoekjes die nog niet de machine in kunnen
- pennen
- zegels en spaarkaarten
- vliegenmepper (vies ding)
- stiekjes, haarborstels en haaraccessoires
- ... Vul gerust aan.

Behalve de vliegenmepper slingeren bovenstaande dingen hier voornamelijk rond op de tafel en het aanrecht.
bb14 schreef:
26-06-2025 22:43
Haha, jullie zouden hier niet kunnen wonen vrees ik. Als ik nu om me heen kijk liggen er kleren, post, boeken, haarspul, een tablet en telefoonlader alleen al op de bank. 😬
Zo ben ik ook, maar de inténtie is dat het ligt op de aangewezen plek. :proud:
Reisverslaafde schreef:
26-06-2025 22:23
Hahaha dat ik dit las dacht ik “ja duh zo hoort het ook”. Hier nog zo’n OCD’er :bye:
Ik heb dus echt de diagnose OCD :). Zelfs mijn kruidenrekje staat op alfabetische volgorde. Verder voor de rommel: bakjes, mandjes, opbergbakken, uiteraard allemaal in dezelfde kleur en symmetrisch neergezet. En ook handig: ladenkastjes, voor ondergoed en sokken enzo.

Verder heb ik een schoonmaakkast, voor schoonmaakspullen dus, en vieze doekjes spoel ik goed uit en laat ze drogen op een rekje voor ze de was ingaan.
To the end of my days; I will follow.
Reisverslaafde schreef:
26-06-2025 22:23
Hahaha dat ik dit las dacht ik “ja duh zo hoort het ook”. Hier nog zo’n OCD’er :bye:
:high5: !

Maar ik moet wel zeggen dat ik gemakkelijker geworden ben sinds de komst van ons kind. Al heb ik vanavond nog gedweild en gezogen wetende dat de werkster morgen komt.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
13th_Star schreef:
26-06-2025 22:52
Ik heb dus echt de diagnose OCD :). Zelfs mijn kruidenrekje staat op alfabetische volgorde.
Ik heb die diagnose niet, maar mijn kruiden liggen ook op alfabet. Dat zoekt toch veel makkelijker?
Alles ligt overal. Op een handige plek. En werkelijk élke plek is handig. Tenminste, bij het neerleggen.
Eens in de zoveel tijd vegen we alles in een grote boodschappentassen en zetten die elders, op een handige plek iets meer uit het zicht.
En als we iets missen moeten we dus in die tas grabbelen.
En na een tijdje herhaalt dit zich, maar dan met een ándere tas (denk aan AH ipv Jumbo).

:$ ik neem van vakantie altijd bijzondere boodschappentassen mee.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Irregular_Choice schreef:
26-06-2025 23:03
Ik heb die diagnose niet, maar mijn kruiden liggen ook op alfabet. Dat zoekt toch veel makkelijker?
Jazeker. En de kruidenpotjes moeten van hetzelfde merk zijn en dezelfde vorm hebben. Als het echt niet anders kan, gaat een afwijkende maat kruidenpotje in het keukenkastje, uit het zicht.
13th_Star schreef:
27-06-2025 00:07
Jazeker. En de kruidenpotjes moeten van hetzelfde merk zijn en dezelfde vorm hebben. Als het echt niet anders kan, gaat een afwijkende maat kruidenpotje in het keukenkastje, uit het zicht.
Ik heb alle kruiden in glazen potjes met houten deksel gedaan. En dan heb ik etiketten laten maken. Uiteraard alles op alfabetische volgorde (duhhh).

Ik vrees dat ik niet die diagnose nodig heb om te weten dat ik OCD ben.
Reisverslaafde schreef:
27-06-2025 05:46
Ik heb alle kruiden in glazen potjes met houten deksel gedaan. En dan heb ik etiketten laten maken. Uiteraard alles op alfabetische volgorde (duhhh).

Ik vrees dat ik niet die diagnose nodig heb om te weten dat ik OCD ben.
Wat een goed idee!! Ga ik ook doen, stom dat ik dat niet zelf bedacht heb. :-D
feow schreef:
26-06-2025 23:04
Alles ligt overal. Op een handige plek. En werkelijk élke plek is handig. Tenminste, bij het neerleggen.
Eens in de zoveel tijd vegen we alles in een grote boodschappentassen en zetten die elders, op een handige plek iets meer uit het zicht.
En als we iets missen moeten we dus in die tas grabbelen.
En na een tijdje herhaalt dit zich, maar dan met een ándere tas (denk aan AH ipv Jumbo).

:$ ik neem van vakantie altijd bijzondere boodschappentassen mee.
Maar dan heb je toch op een gegeven moment tig tassen staan daar?
13th_Star schreef:
27-06-2025 00:07
Dat boeit me dan weer niet zo :mrgreen: al heb ik wel de meeste potjes van verstegen, die passen goed in de speciale houders van Ikea die in de la liggen.
- post waar nog iets mee moet (maar niet direct iets mee kan als je thuiskomt met jengelende oververmoeide kinderen na een werkdag)
> in een la in een kast in de woonkamer

- Autosleutels
> in dezelfde la als de post (we gebruiken de auto niet vaak)

- Zonnebril
> ook in die la, bij dagelijks gebruik in mijn tas.

- Stapels tekeningen en knutselwerkjes waar de kinderen dagelijks mee thuiskomen (en ze trots op zijn, dus niet direct de papierbak in mogen 😬)
> de pubers hier maken geen knutselwerkjes meer

- Vieze (natte) poetsdoekjes die nog niet de machine in kunnen
> die drogen op de verwarming naast de wasmand en daarna in de wasmand of gelijk door naar de wasmachine

- pennen
> in een afgesloten bakje in de kast

- zegels en spaarkaarten
> die heb ik eigenlijk niet in papieren of plastic variant, alles digitaal

- vliegenmepper (vies ding)
> hebben we niet

- stiekjes, haarborstels en haaraccessoires
> haarborstel in een la in de badkamer, de rest heb ik niet. Stiefdochters hebben dat op hun kamer, waar niemand er verder last van heeft. Heel soms vind ik er eentje op tafel of het kastje in de gang, die leg ik dan gewoon op hun kamer.

Ik denk dat het er inderdaad om gaat dat je vaste plekken hebt en het daar gelijk neerlegt. Zodat het ook geen andere rommel aantrekt. En het helpt ook heel erg om niet teveel "rommel" te verzamelen. Een vliegenmepper vind ik bijvoorbeeld tamelijk overbodig (echt nog nooit van m'n leven gemist), evenals fysieke zegels/spaarkaarten. Van pennen heb je er ook niet tig nodig, hetzelfde geldt voor haarspulletjes. Hoe minder je verzamelt, hoe minder rommel, zo simpel is het ook.
En andere dingen:
- hondenriem en hondenpoepzakjes: in de meterkast,
- schoenen: in een kastje in de gang, de rest (de niet dagelijks gebruikte) staan op ieders slaapkamer (al dan niet in een kast)
- lucifers: op de afzuigkap,
- schaar: in de keukenla,
- lege batterijen e.d.: doe ik gelijk in een tas die ik de eerstvolgende keer mee kan nemen naar de AH,
- plakband: in een kast in de woonkamer bij andere knutselspullen,
- opladers: heeft iedereen in zijn slaapkamer. Er is er eentje standaard in de woonkamer bij een bureautje, die blijft daar gewoon vast in zitten, verder zie ik eigenlijk nooit losse opladers in de woonkamer,
- boodschappentassen: opgevouwen in de bovenste la van het schoenenkastje in de gang.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven