Zenuwachtig voor Theorieexamen. Heel erg.

27-06-2025 09:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet ik ben 52. Maar autorijden hoefde voor mij nooit zo nadat ik vroeger als passagier betrokken ben geweest bij meerdere (ernstige) ongevallen waaronder een met een hert op de auto.

Maar de gezondheid van mijn vriend gaat niet goed en ik moet nu omdat ik hem naar het ziekenhuis of een dokter wil kunnen brengen.

Het rijden gaat prima! De angst is echt wel weg want ontzettend begripvolle en lieve instructrice. Maar eerst mijn Theorie dinsdag….. ik heb meerde hoog aangeschreven online cursussen gedaan. Al een maand dagelijks aan het leren en oefenen. Meer dan 70 oefen exames en 9 op de 10 die ik doe slaag ik. Maar ik ben zo bloed nerveus voor dinsdag. Het wordt ook nog eens 33 graden en ik zit al midden in de overgang.

Hoe kan ik mijn zenuwen in bedwang houden! Het is zo erg dat ik hem liever afzeg (wat ik niet ga doen natuurlijk). Dus wat te doen met de enorme zenuwen?
Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je zakt. En dan probeer je het gewoon nog een keer.
Succes!
fryskefaam schreef:
27-06-2025 10:01
Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Dat je zakt. En dan probeer je het gewoon nog een keer.
Succes!
Nou dat inderdaad. Hoe erg kan het zijn?
Dat je voor een praktijkexamen nerveus bent zou ik nog snappen. En dat je een keertje baalt als je je theorie niet in 1x haalt ook. Maar zo nerveus zijn dat je get af zou willen zeggen is echt nergens voor nodig hoor.
Ga er maar vanuit dat je hem niet haalt, dan kan het alleen maar meevallen. De meeste mensen zakken de eerste keer. Het is dus nergens voor nodig om je voor de eerste keer zenuwachtig te maken. Voor de tweede keer is beter ;-)

Succes, en het is niet het eind van de wereld als je het niet haalt. En dat het 33 graden is heb je dan niet eens door, overigens is dat examen voorbij voordat je het door hebt.
Als ik zo ontzettend zenuwachtig zou zijn zou ik denk ik even met de huisarts bellen of daar niet iets tegen te slikken is, hij heeft vast vaker met dat bijltje gehakt. En mocht dat allemaal niet mogelijk zijn dan zou ik vragen of het eten van 2 bananen tegen de zenuwen daadwerkelijk zou kunnen helpen. Al is het maar placebo, als het jou een iets rustiger gevoel geeft dan is dat prima.

Ik denk dat jij zo nerveus bent dat geen enkele omdenk-gedachte meer helpt.
.
Dat theorie-examen is echt niet zo spannend. Mijn jongste dochter heeft het drie keer gedaan in een week tijd, dus als je zakt ben je zo weer ingepland. Overigens is ook mijn oudste een keer gezakt, en die is normaal gesproken een cum laude student. Je moet dus ook een beetje geluk hebben met de vragen.
Lekker blijven oefenen en bij het examen goed lezen en alleen de vraag beantwoorden (niet zelf denken). Succes!
Dank allen. Het is waar hoor, als ik zak dan ben ik zo weer aan de beurt. We gaan er maar gewoon voor. Het is ook een beetje schaamte. Ik als ‘oud wijf’ tussen al die jonge gasten….
Als je zakt doe je het toch gewoon volgende week op opnieuw. Zo erg is dat niet.
BuzzieBee schreef:
27-06-2025 10:42
Dank allen. Het is waar hoor, als ik zak dan ben ik zo weer aan de beurt. We gaan er maar gewoon voor. Het is ook een beetje schaamte. Ik als ‘oud wijf’ tussen al die jonge gasten….
Ken jij de leeftijden van je mede-examengenoten dan? Volgens mij zat er bij mij oud en jong door elkaar.
.
Hier 2 kinderen die hun theorie gehaald hebben via zo'n dag cursus (in dit geval Gelijk Geslaagd). Krijg je de hele ochtend theorie en dan dezelfde dag examen. Beide geslaagd en ook veel positieve verhalen van vrienden van kinderen hierover. Dus mocht t niet lukken dinsdag, is dit wellicht iets voor je.
Succes!
Nee ik ken de leeftijden niet natuurlijk. Mijn vriend zei vandaag ook; ga vandaag gewoon eens een keer NIET leren. Een dagje rust om alles te laten inzinken ipv weer leren. Overigens die heeft al bijna 40 jaar zijn rijbewijs, prima rijder en zakt continue op theorie als we hem samen doen.

De fouten DIE ik maak is te snel reageren.
Of de vraag scannen ipv echt lezen.
MOET je hier of…. MAG je hier. Dus de proefexamens (nogmaals 9 van de 10 keer slaag ik dus waar maak ik me druk om) Of vragen als ‘is dit een goede CO2 uitstoot? Weet ik veel. Nooit behandeld tijdens de cursussen. Maar ik doe ze in een kwartier. Ik moet gewoon echt dat half uur wat ik heb goed gebruiken
buzziebee wijzigde dit bericht op 27-06-2025 10:58
9.98% gewijzigd
Ik ben op m’n 17e 2 keer voor m’n theorie-examen gezakt. De 3e keer heb ik het gehaald. Het was niet leuk en het voelde toen als falen maar uiteindelijk is het gewoon gelukt :) Ik had toen ook een cursus gedaan. Uiteindelijk is het iets wat je moet halen, maar of dat in 1 keer gaat of 3 keer maakt niet uit (behalve dat het geld kost).
BuzzieBee schreef:

Waarom zou je je schamen? Ik heb op ook op mijn 52ste theorie-examen gedaan maar ik had niet de indruk dat er door wie dan ook raar gekeken werd, of dat ze mij überhaupt registreerden. De meesten, van allerlei leeftijden, komen daar om hun eigen ding te doen en zijn met zichzelf bezig.
Veel succes!
Kan iemand die recent examen heeft gedaan me zeggen hoe het werkt die dag?
Ik was 27 toen ik mijn theorie examen deed. En het is super individueel. Je zit achter een computer, doet je ding en krijgt als je klaar bent gelijk de uitslag van de computer. Ik zou niet eens meer weten of er veel oude of jonge mensen zaten. En wat maakt het ook uit. Ik vind het hartstikke stoer dat je uit liefde en zorg voor je vriend je rijbewijs gaat halen. Het gaat je vast lukken, en is het niet de 1e keer,dan wel de 2e of 3e keer. Heel veel succes!
Titono schreef:
27-06-2025 11:01
Ik was 27 toen ik mijn theorie examen deed. En het is super individueel. Je zit achter een computer, doet je ding en krijgt als je klaar bent gelijk de uitslag van de computer. Ik zou niet eens meer weten of er veel oude of jonge mensen zaten. En wat maakt het ook uit. Ik vind het hartstikke stoer dat je uit liefde en zorg voor je vriend je rijbewijs gaat halen. Het gaat je vast lukken, en is het niet de 1e keer,dan wel de 2e of 3e keer. Heel veel succes!
Dank titono! Er wordt dus niet en plein public ongeroepen of je gezakt of geslaagd bent?
BuzzieBee schreef:
27-06-2025 11:27
Dank titono! Er wordt dus niet en plein public ongeroepen of je gezakt of geslaagd bent?
Huh? Nee natuurlijk niet. Mijn kind heeft het 2 weken geleden gedaan en je zit achter je computer, maakt examen, ziet of je geslaagd of gezakt bent en dan ga je weer. Ze heeft niemand gesproken.
Vorig jaar weer opnieuw theorie gedaan (7e keer pas weer geslaagd...en nee niet omdat ik het zo slecht kan, maar omdat ook ik compleet dichtsla)
Uiteindelijk in september geslaagd, met 1 fout over all.
Je hebt goed geleerd zo te lezen dus komt goed.

Je meldt je aan bij de zuil, daarna wordt via het screen aangegeven wanneer je je spullen weg moeten stoppen, daarna via het screen dat je naar de balie mag, de balie controleert en geeft je jouw plek op, je gaat zitten, meld je aan met de code, maakt de toets en je ziet direct aan het einde of je gezakt of geslaagd ben.
En inderdaad gezakt...jammer dan volgende keer opnieuw je krijgt per mail dan waarop je gezakt bent en dus beter kunt doornemen.

Overigens kon het hier in de regio niet heel snel na elkaar weer, maar dat moet ook geen ramp zijn.

Oh en lieve TO ik ben 40. Ook wat ouder dan de gemiddelde die daar de theoriezaal of examenzaal in stappen.
BuzzieBee schreef:
Als je zakt dan is dat zo en ga je een volgende keer op. Je nergens voor schamen. Is niet nodig. Juist hartstikke dapper en goed van je dat je hiermee bezig bent! Ik duim voor je. Succes.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
BuzzieBee schreef:
27-06-2025 11:27
Wat naar voor je dat je denkt dat dat gebeurt. Geen wonder dat je zenuwachtig bent. Natuurlijk doen ze dat niet. Dan zou namelijk niemand meer examen doen. (Ze moeten er ook aan verdienen he!)

Feitelijk interesseert niemand daar het of je het gehaald hebt of niet. Ze zijn er voor zichzelf. Behalve jij, jij bent er om iemand anders te helpen (je vriend).

Zelf ben ik drie keer gezakt. Mijn valkuil was dat ik te ver ging doordenken. Terwijl het eigenlijk heel simpele vragen zijn, ook mensen met een laag opleidingsniveau moeten het kunnen halen. Geen drama, deed ik het nog een keer.

Succes! En laat je horen of het gelukt is? Anders praten we je weer moed in.
Dat theorie examen is niet echt een examensetting hoor! Je doet een examen achter een computer zoals je thuis ook doet en aan het einde zie je op je scherm geslaagd of gezakt. Niemand kijkt mee, of meldt dat persoonlijk aan je. Je loopt naar binnen, vult in, krijgt uitslag en gaat weer. Enkel aan gezichten kun je aflezen wie er geslaagd of gezakt is, maar er is geen docent ofzo die je nog spreekt. Doe dus gewoon alsof je thuis zit!
wolkie schreef:
27-06-2025 11:56
Huh? Nee natuurlijk niet. Mijn kind heeft het 2 weken geleden gedaan en je zit achter je computer, maakt examen, ziet of je geslaagd of gezakt bent en dan ga je weer. Ze heeft niemand gesproken.
Nou ja, vroeger ging het wel zo. Ik heb mijn rijbewijs ruim 20 jaar hoor dus dat is een tijd geleden en privacy werd minder belangrijk gevonden, maar toen werd alles inderdaad omgeroepen. Gelukkig maar dat dat is veranderd.
Aan studenten die erg zenuwachtig zijn en daardoor examens slecht maken geef ik meestal deze tip: Onderstreep op het examen de stukken tekst van de vraag die belangrijk zijn, de woorden die echt de vraag vormen die je moet beantwoorden. Dit helpt studenten vaak om beter te zien wat er nou eigenlijk gevraagd wordt, en het voorkomt dat ze dan maar een ellenlange tekst gaan schrijven die eigenlijk net niet beantwoord wat ik als examinator heb gevraagd. Het haalt zowel afleidende delen van de vraag weg, maar het dwingt ook beter te lezen.

Ik weet dat je niet kunt onderstrepen (want digitaal) en dat het geen open vragen zijn. Maar deze tactiek kan je misschien nog steeds helpen, als je het mentaal doet. Je gaat dan vanzelf wat rustiger door de vragen heen.

Succes!
Kipzonderkop schreef:
27-06-2025 12:41
Wat naar voor je dat je denkt dat dat gebeurt. Geen wonder dat je zenuwachtig bent. Natuurlijk doen ze dat niet. Dan zou namelijk niemand meer examen doen. (Ze moeten er ook aan verdienen he!)
Vroeger (20 jaar geleden) ging het wel zo hoor. Toen was het examen ook klassikaal met een groot scherm en iedereen dus dezelfde vragen. En klassikaal werd er verteld wie er geslaagd was en wie niet (ik niet en ik heb het daarna nooit meer geprobeerd).

Ik heb nu een jaar geleden mijn theorie gehaald (voor de tweede keer, hij was verlopen) en het is nu inderdaad helemaal individueel. Je loopt in stilte binnen want andere mensen zijn al bezig met hun examen en je vertrekt in stilte weer. Je krijgt op je scherm meteen de uitslag te zien. Er is dus ook niemand die op je let en ziet dat je ouder bent, want ze zijn bezig met hun eigen examen.
Wat vervelend voor je, TO. Ik herken het, kan soms zó zenuwachtig zijn voor iets dat het een mega ding wordt in mijn hoofd en hoe meer ik pieker , hoe groter het wordt. Heel vervelend!

Helpen de reacties hier? En is het een idee om vandaag naar de locatie te rijden, of maandag en gewoon eens binnen te lopen. Kijken hoe het er uit ziet, desnoods even vragen aan de balie of dat mag omdat je erg gespannen bent voor jouw examen, een dag later.

Ik krijg de indruk dat een deel van jouw zenuwen ook komt uit het onbekende, je weet niet goed wat je moet verwachten. Misschien neemt kijkje nemen, die spanning wat weg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven