Onverwachte afknapper door tikkie
zaterdag 28 juni 2025 om 14:09
Wat vinden jullie hiervan?
Ben op zoek naar tips / reflectie of ik overdrijf / hoe zouden jullie reageren?
Zojuist gaan lunchen met de man waar ik de afgelopen 8 maanden een intieme relatie mee aan het opbouwen ben geweest, en in al die maanden hebben wij elkaar over en weer nog nooit een tikkie gestuurd. De ene keer betaal ik en de andere keer betaald hij. En vanuit het niets krijg ik ineens een tikkie voor de lunch, het gaat mij absoluut niet om het bedrag en heb ook gewoon betaald. Maar ik zit toch met een rot gevoel, we zijn geen stel maar zeker wel meer dan "friends with benefits" en voor mij is dit dus echt een afknapper.
Ik weet ook even niet hoe ik hier nu op moet reageren, maar dat ik er wat mee moet dat is me wel duidelijk want het onbezorgde en vrije is er wel even vanaf nu.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? En voor mij misschien nog wel belangrijker hoe zouden jullie dit ter sprake brengen?
Sorry als het verhaal wat onduidelijk is of als ik dingen vergeten ben, maar ben even een beetje de weg kwijt.
Stel gerust vragen als ik wat vergeten ben.
Ben op zoek naar tips / reflectie of ik overdrijf / hoe zouden jullie reageren?
Zojuist gaan lunchen met de man waar ik de afgelopen 8 maanden een intieme relatie mee aan het opbouwen ben geweest, en in al die maanden hebben wij elkaar over en weer nog nooit een tikkie gestuurd. De ene keer betaal ik en de andere keer betaald hij. En vanuit het niets krijg ik ineens een tikkie voor de lunch, het gaat mij absoluut niet om het bedrag en heb ook gewoon betaald. Maar ik zit toch met een rot gevoel, we zijn geen stel maar zeker wel meer dan "friends with benefits" en voor mij is dit dus echt een afknapper.
Ik weet ook even niet hoe ik hier nu op moet reageren, maar dat ik er wat mee moet dat is me wel duidelijk want het onbezorgde en vrije is er wel even vanaf nu.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? En voor mij misschien nog wel belangrijker hoe zouden jullie dit ter sprake brengen?
Sorry als het verhaal wat onduidelijk is of als ik dingen vergeten ben, maar ben even een beetje de weg kwijt.
Stel gerust vragen als ik wat vergeten ben.
zaterdag 28 juni 2025 om 22:59
Ik ken eigenlijk ook weinig stellen met gedoe over geld, en als ze het hebben, dan is het niet over de activiteiten die ze samen hebben ondernomen, en waar de een voor de ander heeft betaald. Dan spelen er meestal andere zaken. Minder willen werken of dat soort dingen.Lilla schreef: ↑28-06-2025 22:53Moeite is een groot woord, maar ik vind t wel fijn om dat soort uitgaven eerlijk te delen. Gaat niet om een ijsje of een drankje op een terras, maar als het om grotere bedragen gaat wel. Gelukkig denken wij daar allebei zo over, en vinden wij dat totaal niet zakelijk of liefdeloos. Gewoon handig en eerlijk, en we vinden het fijn dat we in alle jaren dat we samen zijn werkelijk nog nooit ook maar de kleinste discussie over geld gehad hebben. Dat zien we in onze omgeving soms wel anders...
zaterdag 28 juni 2025 om 23:02
Stuur je de tikkie naar jezelfLilla schreef: ↑28-06-2025 22:59Kan ook. Zelf vind ik een tikkie veeeel makkelijker dan zelf aanvullen of overmaken. Voelt niet als herinneren (want we vergeten het sowieso niet), maar juist als een handige link waardoor ik t zonder nadenken met een klikje geregeld heb. Doe mij maar een tikkie hoor!

Nee, grapje. Wat voor jullie werkt, werkt.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:06
Lilla schreef: ↑28-06-2025 22:53Moeite is een groot woord, maar ik vind t wel fijn om dat soort uitgaven eerlijk te delen. Gaat niet om een ijsje of een drankje op een terras, maar als het om grotere bedragen gaat wel. Gelukkig denken wij daar allebei zo over, en vinden wij dat totaal niet zakelijk of liefdeloos. Gewoon handig en eerlijk, en we vinden het fijn dat we in alle jaren dat we samen zijn werkelijk nog nooit ook maar de kleinste discussie over geld gehad hebben. Dat zien we in onze omgeving soms wel anders...
En dat is het enige wat belangrijk is. Hoe jullie er samen in staan.
Zelf kies ik dan liever voor ieder meer overmaken naar de en/of, maar afgezien van dat dat dan altijd afgeronde bedragen zijn komt het ongeveer op hetzelfde neer: in beide gevallen moet je allebei iets doen en het is ook ongeveer net zoveel werk.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:09
Ja bij ons is dat eigenlijk ook ongeveer zo. Al heb ik volgens mij nog nooit een tikkie naar mijn man gestuurd of omgekeerd, wij maken het dan zelf over naar elkaar. Maar dat zijn dan vaker persoonlijke uitgaven die de ander even voorgeschoten heeft vanwege besteld via zijn/ haar account voor de ander ofzo. Of dat ik een weekendje weg van mijn eigen rekening betaald heb en hij zijn helft terugbetaalt of omgekeerd.Lilla schreef: ↑28-06-2025 22:45Dat doen we dus als een van ons iets gezamenlijks betaalt van eigen rekening. Dat komt wel voor: de gezamenlijke rekening is berekend op praktische maandelijkse gezinsuitgaven, niet op etentjes en uitjes. Dat is een keuze: als wij een hekel aan tikkies zouden hebben, zouden we meer moeten storten op de en/of. Maar we vinden het prima om zo af en toe met tikkies te werken.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:15
Is de tikkie het probleem of het feit dat het onaangekondigd zonder context wordt gestuurd?
Dat laatste zou ik het probleem vinden, maar ook direct zeggen: prima van het splitten, maar overleg had ik wel prettig gevonden. En: is nu de afspraak dat we altijd de gemaakte kosten delen?
Of je nu relatie hebt of fwb bent, zodra je niet kunt praten over (kleine) ergernissen houdt het snel op bij mij.
Dat laatste zou ik het probleem vinden, maar ook direct zeggen: prima van het splitten, maar overleg had ik wel prettig gevonden. En: is nu de afspraak dat we altijd de gemaakte kosten delen?
Of je nu relatie hebt of fwb bent, zodra je niet kunt praten over (kleine) ergernissen houdt het snel op bij mij.
Hier kom ik nog op terug
zaterdag 28 juni 2025 om 23:16
Ja precies. Wij gebruiken de en/of voor boodschappen en andere praktische uitgaven voor gezin of kinderen. Alles daarbuiten betalen we ieder voor zich. Etentjes en uitjes vallen onder die laatste categorie, dus als we die samen doen volgt er - afhankelijk van hoe ruim de en/of op dat moment is - een tikkie. Overigens zijn die tikkies altijd globaal en met ronde bedragen, daar wordt niet voor gerekend met de bonnetjes erbij. Prima systeem!S-Groot schreef: ↑28-06-2025 23:06En dat is het enige wat belangrijk is. Hoe jullie er samen in staan.
Zelf kies ik dan liever voor ieder meer overmaken naar de en/of, maar afgezien van dat dat dan altijd afgeronde bedragen zijn komt het ongeveer op hetzelfde neer: in beide gevallen moet je allebei iets doen en het is ook ongeveer net zoveel werk.
Ik hoor niet perse veel geldruzies in mijn omgeving hoor, maar ik zou opmerkingen als "heb je nou alweer een spijkerbroek" al niet trekken. En ik heb een vriend die al jaren een motor wil kopen, maar zijn vrouw vindt dat te duur, dus hij heeft m nog steeds niet. Ze hebben geld genoeg, maar andere wensen en prioriteiten, en omdat al het geld van beide is, kunnen ze dus niet lekker zelf beslissen over hun deel...
Maargoed, dat staat misschien los van tikkies.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:18
Maar dat van die spijkerbroek zou ik ook niet trekken. Maar die koop ik van eigen rekening, dus daar komt geen tikkie aan te pas. Ik zou het juist vervelend vinden dat partner ziet wat sommige dingen die ik koop kosten, haha! (Niet echt natuurlijk, maar ik kan vrij belachelijke bedragen aan zaken uitgeven)
zaterdag 28 juni 2025 om 23:23
Ow, ik zie dat volledig als hetzelfde: zelf overmaken of een tikkie krijgen. Alleen vraagt een tikkie iets minder handelingen (denk ik?), dus dat heeft mijn voorkeur. Fijn als mijn man betaalt en mij een tikkie stuurt, dan hoef ik nergens over na te denken en kan ik met een paar klikjes betalen. En andersom idem dito.happyapple schreef: ↑28-06-2025 23:09Ja bij ons is dat eigenlijk ook ongeveer zo. Al heb ik volgens mij nog nooit een tikkie naar mijn man gestuurd of omgekeerd, wij maken het dan zelf over naar elkaar. Maar dat zijn dan vaker persoonlijke uitgaven die de ander even voorgeschoten heeft vanwege besteld via zijn/ haar account voor de ander ofzo. Of dat ik een weekendje weg van mijn eigen rekening betaald heb en hij zijn helft terugbetaalt of omgekeerd.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:28
Volgens mij gaat de verwarring over wanneer die tikkies worden gestuurd. Bij jullie blijkbaar ook als je samen uit eten bent geweest en een van jullie heeft van de eigen rekening betaald.Lilla schreef: ↑28-06-2025 23:23Ow, ik zie dat volledig als hetzelfde: zelf overmaken of een tikkie krijgen. Alleen vraagt een tikkie iets minder handelingen (denk ik?), dus dat heeft mijn voorkeur. Fijn als mijn man betaalt en mij een tikkie stuurt, dan hoef ik nergens over na te denken en kan ik met een paar klikjes betalen. En andersom idem dito.
De eigen losse aankopen is weer iets anders.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:34
Dit lijkt me wel de kern idd. Wij doen dan weliswaar die "onromantische tikkies", maar altijd na een kort moment van afstemming: gezamenlijke rekening of eigen rekeningen? Gaan we splitten of betaalt een van de twee? We hebben t binnen een nanoseconde afgetikt, maar het eventuele tikkie dat erop volgt is dus nooit onverwacht.Kingsqueen schreef: ↑28-06-2025 23:15Is de tikkie het probleem of het feit dat het onaangekondigd zonder context wordt gestuurd?
zaterdag 28 juni 2025 om 23:38
Klopt. Of bv een vakantiehuisje betalen (toevallig het tikkie van vandaag): dat gaat niet van de gezamenlijke rekening want het bedrag is daarvoor te groot. Dus de een betaalt en doet een tikkie.
Of als ik in de stad ben en man vraagt me iets persoonlijks te kopen voor hem. Als het om een groot bedrag gaat of iets waarmee ik niets te maken heb (afgelopen week een kado voor een vertrekkende collega), dan volgt er een tikkie.
zaterdag 28 juni 2025 om 23:46
Gerbera schreef: ↑28-06-2025 20:07Ik zit hier met mijn oren te klapperen
Hier gaat alles op de grote hoop, en mijn partner betaald altijd (van die grote hoop)
Na een relatie van paar jaar ga je toch niet meer verrekenen?
Dat was bij ons na 3 maanden wel over.
En idd de ene verdiend meer dan de ander, wat geeft dat?
Een relatie betekend voor ons dat je alles deelt, je leven, de liefde, de kinderen, t geld .
Waarom zou je t apart houden als je denkt voor altijd samen te blijven?
Waarom oordelen als iemand iets doet wat jij niet zou willen. Zij zijn er tevreden mee. Er is blijkbaar over nagedacht en gepraat (en zelfs een verdeelsleutel.)
TAFKAPML
zondag 29 juni 2025 om 00:22
Vermoeiend..Attraverso schreef: ↑28-06-2025 19:33Ik niet. Drink geen alcohol en neem geen dessert. En dat maakt een heel groot verschil met de meesten die aperitief én wijn én dessert nemen. Dus nee, ik split niet gewoon de rekening.
zondag 29 juni 2025 om 00:24
Dat dus.Lilla schreef: ↑28-06-2025 20:34Wij vinden dat fijn. We hebben heel andere wensen en andere uitgavenpatronen, en als je dan je eigen dingen met je eigen geld doet, gaat t nooit wringen. Man koopt soms dingen die in mijn ogen belachelijk zijn, als dat van mijn geld zou gaan, zou ik balen. En ik koop soms dingen die man echt niet zou snappen, en ik heb helemaaal geen zin om uit te leggen waaraan ik geld uitgeef. Of - zoals we in onze omgeving soms zien - zelfs bijna om toestemming vragen...
En toch: ook wij delen het leven, de liefde, de kinderen. En ook qua geld zullen we er allebei altijd voor zorgen dat de ander niets tekort komt. Maar het gaat niet op de grote hoop.
Ik ga met vrienden naar Madrid. Daar hoeft partner niet aan mee te betalen uiteraard.. Grote hoop? Nee liever niet.
Er is niks mis met een grotere hoop overigens (die hebben wij ook). Maar wel met daarnaast eigen geld.
Ik ken meerdere stellen met 1 (!) rekening waar alles afgaat. Daar is vaker discussie dan bij ons (lees: nooit)… We hebben een grote hoop voor gezamenlijke uitgaves en spaarpot dochter voor de rest gewoon eigen geld. Als zij schoenen wil kopen van 300 euro en dan de rest van de maand daardoor minder te besteden heeft, prima, zelf weten. Maar val mij er niet mee lastig (doet ze ook niet)…
zondag 29 juni 2025 om 01:02
Ik voel me opeens een echte buitenstaander want wij gooien dus wel alles op 1 hoop. Nu zijn we ook meer dan 10 jaar samen maar ik heb nog nooit aangegeven dat ik dure schoenen koop en hij ook niet overigens .
Ik zou dus ook verontwaardigd zijn om het krijgen van een tikkie en het idee alsof alles op de weegschaal ligt tussen elkaar .
Maar goed, iedereen moet doen wat ze willen natuurlijk .
En to: ik zou dus zeker even vragen of alles oké is met hem en of er een bepaalde reden was voor die tikkie .
Ik zou dus ook verontwaardigd zijn om het krijgen van een tikkie en het idee alsof alles op de weegschaal ligt tussen elkaar .
En to: ik zou dus zeker even vragen of alles oké is met hem en of er een bepaalde reden was voor die tikkie .
zondag 29 juni 2025 om 01:23
Ik gok dat hij daar vaag over blijft doen, omdat hij niet lijkt te kunnen communiceren.poohtjesschrijft schreef: ↑29-06-2025 01:02
Ik vind zo uit het niets een tikkie idioot, en er geen uitleg over geven nog idioter. Dus ik snap je heel goed To. Best een afknapper. Ben benieuwd of hij het vanavond heel goed weet uit te leggen. En anders zou ik er de brui aan geven. Want dan kun je vaker zulke fratsen verwachten. En dan is het hele leuke en ongedwongene van dat wat jullie hebben wel eraf denk ik zo.
zondag 29 juni 2025 om 01:27
Jij zit in een echte relatie. TO heeft een fwb. Best een groot verschil.poohtjesschrijft schreef: ↑29-06-2025 01:02Ik voel me opeens een echte buitenstaander want wij gooien dus wel alles op 1 hoop. Nu zijn we ook meer dan 10 jaar samen maar ik heb nog nooit aangegeven dat ik dure schoenen koop en hij ook niet overigens .
zondag 29 juni 2025 om 01:33
Had met ex van 11 jaar nog losse rekeningen en met huidige vriend ook. Een gezamenlijke rekening en aparte. En ook af en toe tikkies. Met huidige vriend nog geen gezamenlijke rekening, we houden dingen bij in wiebetaaltwat. Maar dat is gewoon besproken en soms vragen we of het daar hoort. Gewoon, iets waar je over kan communiceren.
zondag 29 juni 2025 om 08:46
Helemaal eensKingsqueen schreef: ↑28-06-2025 23:15Is de tikkie het probleem of het feit dat het onaangekondigd zonder context wordt gestuurd?
zondag 29 juni 2025 om 09:50
Wij zijn dus van de grote hoop, en dat werkt prima voor ons, nooit gedoe om geld gelukkig
Maar dit topic zet mij wel aan t denken.
Wij hebben een gelijk uitgaven patroon, en geen van beide dure hobby 's.
Maar als t wel zo was (de een een dure hobby)
werd het misschien wel anders.
Ik denk wel dat ik dan eerder voor de zakgeld methode zou kiezen,maar dat is gewoon een keuze die mij prettiger lijkt.
Hoe is t met TO afgelopen ?daar ben ik wel benieuwd naar
Maar dit topic zet mij wel aan t denken.
Wij hebben een gelijk uitgaven patroon, en geen van beide dure hobby 's.
Maar als t wel zo was (de een een dure hobby)
werd het misschien wel anders.
Ik denk wel dat ik dan eerder voor de zakgeld methode zou kiezen,maar dat is gewoon een keuze die mij prettiger lijkt.
Hoe is t met TO afgelopen ?daar ben ik wel benieuwd naar
zondag 29 juni 2025 om 12:07

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in