Hoe warm is het nu bij jou in huis?
zondag 29 juni 2025 om 00:17
Wij zijn recent verhuisd en ons nieuwe huis is heel veel koeler dan de oude, heerlijk! (Met dit weer althans, misschien hoor je me klagen in de winter).
Maar ik ben heel benieuwd hoe warm het bij iedereen is!
Ik lig nu in bed, dus kan zelf pas morgenochtend onze temperatuur delen
Ik gok zo rond 23,5
Maar ik ben heel benieuwd hoe warm het bij iedereen is!
Ik lig nu in bed, dus kan zelf pas morgenochtend onze temperatuur delen

Ik gok zo rond 23,5
zondag 29 juni 2025 om 09:42
Ik heb de hele dag zon op het huis in de zomer. Voor de ramen hangen schaduwdoeken. Het is rond de 24/25gr. Voor mij prima te doen. Zowel boven als beneden maar komende dagen wordt het lastig om deze temp te houden.
Vooral op zolder is het heel warm daar is mijn werkplek. Ik heb wel een mobile airco op zolder staan.
Vooral op zolder is het heel warm daar is mijn werkplek. Ik heb wel een mobile airco op zolder staan.
Terug van weggeweest
zondag 29 juni 2025 om 09:45
Nee, maar toch niet te vergelijken met een woning uit de jaren '50, '60 of '70.
zondag 29 juni 2025 om 09:47
zondag 29 juni 2025 om 09:48
Waar zit het verschil dan precies in als bestaande bouw achteraf ook goed geïsoleerd wordt?GroenTuintje schreef: ↑29-06-2025 09:08Ik denk dat je het verschil moet weten tussen nieuwbouw en bestaande bouw qua isolatie. Daar zit een degelijk verschil in.
En benauwend kan het zeker aanvoelen hier? De warmte kan nog dagen lang in huis hangen, terwijl het buiten allang afgekoeld kan zijn
Dit huis (nu energielabel E) willen ze ook gaan verduurzamen. In ieder geval dak- en vloerisolatie en ramen vervangen voor HR++. Wil niet het risico lopen dat het hier in de zomer nóg warmer gaat worden en langer warm

zondag 29 juni 2025 om 09:54
zondag 29 juni 2025 om 09:55
zondag 29 juni 2025 om 09:57
Een nieuwbouwwoning is een huis dat net gebouwd is of nog in aanbouw is. Een huis van 20 jaar oud is niet net gebouwd.GroenTuintje schreef: ↑29-06-2025 09:40Ja dat is nog steeds nieuwbouwwoon ook in een typische nieuwbouwwijk. Huizen zijn sinds 20 jaar tot nu in aanbouw ( telkens nieuwe woningen erbij)
Qua isolatie verschilt het inderdaad wel van een huis uit de jaren 30/40/50 enz, maar nieuwbouw zou ik het niet meer noemen

zondag 29 juni 2025 om 10:01
Irregular_Choice schreef: ↑29-06-2025 07:56Dat valt wel mee. Wij hebben geen nieuwbouw, maar wel een goed geïsoleerd huis met ook nog extra isolatie in de gevels. Je moet alleen wel actief de warmte buiten proberen te houden. Zonwering naar beneden doen of gordijnen dicht houden en niet de deur open zetten met 28 graden buiten. Ik zet hier de deur alleen in de ochtend open, als het buiten lekker koel is en de zon er nog niet op staat. Aan de voorkant hou ik de verduisterende gordijnen dicht op de slaapkamer en in de keuken het rolgordijn. Achter doe ik het zonnescherm omlaag zodra de zon komt, de deur dicht en het gordijn. Zelfs zonder de airco is het nu maar 23 graden binnen. Nu ligt onze tuin wel op het westen. Met vol op het zuiden is het lastiger.
Zodra de warmte eenmaal binnen is, is het inderdaad lastig om die er weer uit te krijgen. Maar de warmte buiten houden is best te doen![]()
Nee valt echt niet mee. Alles dichthouden is echt geen optie. Iedereen heeft hier ook deuren en ramen openstaan. Hele huis omgeven door enorme grote raampartijen van het plafond tot de grond, en de zon staat de hele dag op het huis. Tot voor kort had ik een heel grote plant die gedeeltelijk voor mijn raam en muur stond en veel schaduw gaf maar die is helaas plotseling doodgegaan. Dus het is nu weer wat warmer in huis.
Wij hadden tot voor kort een huis in Italië en daar hielden wij i.d.d. de ramen en luiken gesloten waardoor het koeler in huis bleef, maar dat is in dit huis dus geen optie. Maar ik geloof dat ze nu anders bouwen, dat ze nu wel meer rekening houden met de warmte.
Van mij hoeven die enorme grote ramen ook niet. Ik heb begrepen dat wij die in NL en in andere noordelijke landen hebben vanwege het licht, maar als het steeds warmer wordt is het dus niet handig. En ik denk dat ik niet de enige ben die daar zo over denkt. Als ik met mijn honden in de wijk loop, waar dus iedereen van die enorm grote ramen heeft, dan hebben de meeste mensen toch iets voor de ramen voor de privacy.
zondag 29 juni 2025 om 10:02
Nieuwbouw vind ik alles van na 1990, maar strikt genomen is dat ook alweer ruim 30 jaar oud. De echte definitie zal wel net gebouwd zijn, of of max 5 jaar oud.Irregular_Choice schreef: ↑29-06-2025 09:57Een nieuwbouwwoning is een huis dat net gebouwd is of nog in aanbouw is. Een huis van 20 jaar oud is niet net gebouwd.
Qua isolatie verschilt het inderdaad wel van een huis uit de jaren 30/40/50 enz, maar nieuwbouw zou ik het niet meer noemen![]()
zondag 29 juni 2025 om 10:04
Het is hier beneden nu 22.5 graden.
Boven weet ik niet, maar aanzienlijk warmer in elk geval.
We wonen in een vrijstaande jaren 70 woning met erg veel glas op de zuidwestkant van het huis. En zon op drie kanten van het huis.
We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in isolatie en dat maakt echt uit, zowel in de zomer (minder warm) als winter (we verbruiken 900 kuub gas minder).
Spouwmuurisolatie scheelt voor mijn gevoel vooral in de winter. Maar we hebben beneden overal tripleglas en dat scheelt echt met hoeveel warmte er het huis in komt.
Overigens gaat bij ons alles tegen elkaar open als de buitentemperatuur het toelaat en staat er een ventilator in het raam die koele lucht het huis in blaast.
Boven weet ik niet, maar aanzienlijk warmer in elk geval.
We wonen in een vrijstaande jaren 70 woning met erg veel glas op de zuidwestkant van het huis. En zon op drie kanten van het huis.
We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in isolatie en dat maakt echt uit, zowel in de zomer (minder warm) als winter (we verbruiken 900 kuub gas minder).
Spouwmuurisolatie scheelt voor mijn gevoel vooral in de winter. Maar we hebben beneden overal tripleglas en dat scheelt echt met hoeveel warmte er het huis in komt.
Overigens gaat bij ons alles tegen elkaar open als de buitentemperatuur het toelaat en staat er een ventilator in het raam die koele lucht het huis in blaast.
zondag 29 juni 2025 om 10:37
Wat een ellende… misschien een vaste airco is meer iets voor jullie?
Voor iedereen een groene tuin
zondag 29 juni 2025 om 10:39
Nieuwbouw (met naleving bouwbesluit) heeft standaard altijd label A. Misschien is dat ook het verschil met nieuwbouw en oudere bouw wat goed geïsoleerd is.Sterrenstof74 schreef: ↑29-06-2025 09:48Waar zit het verschil dan precies in als bestaande bouw achteraf ook goed geïsoleerd wordt?
Dit huis (nu energielabel E) willen ze ook gaan verduurzamen. In ieder geval dak- en vloerisolatie en ramen vervangen voor HR++. Wil niet het risico lopen dat het hier in de zomer nóg warmer gaat worden en langer warm![]()
Het huis waar wij in wonen, heeft altijd label a gehad, door isolatie in spouwmuren, isolatie vloeren, en zolderdak, plus geïsoleerd glas (dubbel). Tegenwoordig heb je ook triple glas, maar vaak is dat bij hele luxe huizen of bij hele hoge appartementen
groentuintje wijzigde dit bericht op 29-06-2025 10:42
18.82% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
zondag 29 juni 2025 om 10:40
zondag 29 juni 2025 om 10:47
Ja zeker zou ik dat willen. De mobiele airco redt dit soort dagen ook helemaal niet. Maar het is huur en ook net iets te klein, dus wil eigenlijk komend jaar wel wegGroenTuintje schreef: ↑29-06-2025 10:37Wat een ellende… misschien een vaste airco is meer iets voor jullie?
zondag 29 juni 2025 om 11:05
zondag 29 juni 2025 om 11:08
zondag 29 juni 2025 om 11:21
Appartement gebouwd eind jaren ‘70. Het is nu 24 graden in de woonkamer, graad of 2/3 koeler in de slaapkamers. Gisteren was het eind van de middag 24,5 graden. Valt me enorm mee, we wonen hier nu 1,5 jaar en ik vind het heerlijk. Ons vorige huis werd het beneden op echt warme dagen tussen de 28 en 32 graden beneden en boven standaard beven de 30 graden.
Forever is a hell of a long time

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in