Wat heb je liever: Koel in de zomer of warm in de winter?

29-06-2025 13:08 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moest hier aan denken aan de hand van een ander topic:

In Nederland is de doorzonwoning erg populair met veel grote raampartijen zodat er lekker veel zonlicht binnen komt. Ideaal in de lente, herfst en winter natuurlijk want dan voelt je huis wat minder koud aan en wordt het wat warmer binnen. Maar in de zomer is het weer een nadeel want dan wil je al die warmte juist buiten houden.

Ik vroeg me af wat hebben mensen dan liever, grote raampartijen zodat het natuurlijke zonlicht het huis wat kan opwarmen in de winter of juist wat kleinere ramen, schaduw zodat je er in de zomer wat koeler bij zit zonder airco?

En natuurlijk is beide meest ideaal maar wat als je geen airco kan plaatsen en een mobiele airco te duur is qua energierekening?

Wat heb je liever?

Totaal aantal stemmen: 144

Er warmpjes bij zitten in de winter/grote ramen (61%)
Er koel bij zitten in de zomer/kleinere ramen (39%)
Johanna schreef:
29-06-2025 20:08
Ja, kou maakt mij ook negatiever. Ik heb geen winterdepressie, maar mijn humeur klaart echt wel op in de zomer.
Het is bij schoonvader niet alleen de kou maar de combinatie met het donkere. Er is in de woonkamer met open keuken op de kopse kant van de langwerpige ruimte een raampartij over ongeveer 1/3 van de hoogte van de muur. Dat buitenlicht komt gewoon niet tot aan de eettafel of nog wat verder tot in de keuken. Echt bleh word ik daar.
yasmijn schreef:
29-06-2025 18:12
Ik totaal precies andersom.
Warm in de winter, warm in de zomer.
18 gr binnen is voor mij horror. Kan mij er ook niet op kleden, ik blijf door en door koud.
Ik functioneer slecht met kou.
Ik ook.
Het irritante is dat ik sinds ik dus 50+ ben ik niet meer goed tegen deze warmte kan.

Maar goed ik klaar nog steeds liever over te heet dan te koud en nat :P
Johanna schreef:
29-06-2025 20:08
Ja, kou maakt mij ook negatiever. Ik heb geen winterdepressie, maar mijn humeur klaart echt wel op in de zomer.
Winterdepressie heeft meer met (gebrek aan) licht te maken dan met de temperatuur.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Normaal zou dit een nobrainer zijn voor me zijn en zou ik kiezen voor koeler in de winter maar de grote ruiten brengen zoveel licht naar binnen dat ik dat nooit kwijt zou willen...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Nolanollie schreef:
29-06-2025 20:29
Normaal zou dit een nobrainer zijn voor me zijn en zou ik kiezen voor koeler in de winter maar de grote ruiten brengen zoveel licht naar binnen dat ik dat nooit kwijt zou willen...
Die keuze is offtopic. :P
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
dolfje schreef:
29-06-2025 20:26
Ik ook.
Het irritante is dat ik sinds ik dus 50+ ben ik niet meer goed tegen deze warmte kan.

Maar goed ik klaar nog steeds liever over te heet dan te koud en nat :P
Ik ben al 10 jaar verder en kan het nog steeds goed hebben :sun:
De realiteit haalt de werkelijkheid in
yasmijn schreef:
29-06-2025 20:34
Ik ben al 10 jaar verder en kan het nog steeds goed hebben :sun:
Jaloers, ik stond vanmiddag op een evenement zo te zweten werd er naar van.
Op vakantie gaat het altijd wel maar op zo'n evenement rondhangen trek ik dan niet.
Solomio schreef:
29-06-2025 20:28
Winterdepressie heeft meer met (gebrek aan) licht te maken dan met de temperatuur.
Ohja, wat dom van mij!
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
OlleGrieze schreef:
29-06-2025 20:24
Het is bij schoonvader niet alleen de kou maar de combinatie met het donkere. Er is in de woonkamer met open keuken op de kopse kant van de langwerpige ruimte een raampartij over ongeveer 1/3 van de hoogte van de muur. Dat buitenlicht komt gewoon niet tot aan de eettafel of nog wat verder tot in de keuken. Echt bleh word ik daar.
Ja, dat kan ik me goed voorstellen. Zou er ook slecht tegen kunnen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
dolfje schreef:
29-06-2025 20:54
Jaloers, ik stond vanmiddag op een evenement zo te zweten werd er naar van.
Op vakantie gaat het altijd wel maar op zo'n evenement rondhangen trek ik dan niet.
Oo, evenementen en festivals doe ik niet meer, alleen kleinschalig.
yasmijn schreef:
29-06-2025 21:09
Oo, evenementen en festivals doe ik niet meer, alleen kleinschalig.
Het was niet zo groot en gelukkig vlakbij maar ik voelde me zwaar ongemakkelijk.
dolfje schreef:
Het was niet zo groot en gelukkig vlakbij maar ik voelde me zwaar ongemakkelijk.
Sinds ik dik ben en een slechte conditie heb kan ik slechter tegen de warmte. Hopelijk vind ik ergens motivatie om het aan te pakken.
blijfgewoonbianca schreef:
29-06-2025 13:11
Kleine ramen vind ik heel somber.
Vind je dat ook in het buitenland? Waar ze vaker kleinere ramen hebben?
dolfje schreef:
Dan beter weer naar huis.
Ook ik geef toe:

35 gr in de tropen is veel beter te handelen dan hier.
Ik kan het goed hebben hier en toch is het daar anders.
Je hoeft ook niet perse van alles in de tropen en je beweegt en doet alles langzamer en af en toe een duik.
dolfje schreef:
29-06-2025 21:28
Je hoeft ook niet perse van alles in de tropen en je beweegt en doet alles langzamer en af en toe een duik.
En de zeebries.

En de loeiharde airco in de 7/11 :rofl:

En in de poolbar hangen :cheers:
Pelle schreef:
29-06-2025 13:21
Grote ramen en zonwering.
Dit, beste van twee werelden. Tegenwoordig ook nog een airco erbij. Ik vind het nu vooral in de tuin zo warm maar wij hebben dan ook een postzegel met weinig wind.
Ik zou vooral graag veel licht willen, dan maar met de consequenties. Ik heb het er wel voor over die paar warme weken in de hitte te zitten, liever dan het hele jaar in een somber, donker huis!
Galileogalilei schreef:
29-06-2025 21:13
Ja, soms wel.
madamecannibale schreef:
29-06-2025 21:44
Dit, beste van twee werelden. Tegenwoordig ook nog een airco erbij. Ik vind het nu vooral in de tuin zo warm maar wij hebben dan ook een postzegel met weinig wind.
Hier een postzegeltuin met jungle :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Galileogalilei schreef:
29-06-2025 21:13
Ja dikke muren en kleine ramen, vooral in zuidelijke landen.
Voor iedereen een groene tuin
Die grote ramen zijn er niet in de eerste plaats voor warmte in de winter maar voor licht! Echt warm wordt het toch niet van een waterig winterzonnetje. Maar het helpt wel een beetje tegen de somberte.
Ik wil geen donker huis. Echt niet. Dus grote ramen alsjeblieft. Ik doe er wel zonwering voor in de zomer.
Wombat schreef:
29-06-2025 22:25
Die grote ramen zijn er niet in de eerste plaats voor warmte in de winter maar voor licht! Echt warm wordt het toch niet van een waterig winterzonnetje. Maar het helpt wel een beetje tegen de somberte.
Ik wil geen donker huis. Echt niet. Dus grote ramen alsjeblieft. Ik doe er wel zonwering voor in de zomer.
Grote ramen zijn fijn inderdaad! Ik zou ook geen kleine ramen willen. Ik had de poll verkeerd ingevuld.
De hitte in huis komt bij mij vooral doordat ik driehoog woon met een plat dak. De grote ramen vind ik wel fijn. Daarvoor heb ik zonwering, maar de warmte via het dak en de hitte die in de stenen trekt, krijg ik niet zomaar weg. Een paar dagen 30+ graden heeft dagenlange consequenties wat de warmte betreft. Ik ben er na maandag, dinsdag en woensdag niet zomaar vanaf. En ja, ik kan beter tegen kou dan tegen hitte.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven