Partner doet nonchalant over trouwen. [Troltopic]

04-07-2025 07:28 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi dames,

vorig jaar januari hebben ik en mijn partner besloten een geregistreerd partnerschap aan te gaan na aankoop van een woning samen, echter heeft hij daarvoor (een jaar daarvoor) een ring gegeven zonder er überhaupt wat bij te zeggen of het moment speciaal te maken, de ring was tevens mijn idee en kwam niet uit zichzelf, gedurende de partnerschap registratie heb ik ervoor moeten zorgen dat we er een beetje netjes en gepast uit zagen die dag, zodat het toch wel als een mooie dag gezien werd, ik kan trouwens niet met hem praten over een mogelijke aanzoek want dan klapt hij helemaal dicht en weet er op dat moment zogezegd geen raad mee, aan het begin van onze relatie heeft hij ook geen moeite gedaan mij te vragen of ik zijn "vriendinnetje" wilde worden, deze dingen doen mij eigenlijk wel zeer, het voelt alsof ik als vrouw een man/mijn man moet smeken om te trouwen en daarbij eerst een degelijke aanzoek te krijgen, ik zeg tegen hem je hoeft niet na een aanzoek direct te trouwen of er gelijk papierwerk van te maken... ook dan zegt hij niks en lacht hij het weg...

ik hoor graag van de anderen dames wat jullie hiervan vinden.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-07-2025 21:41
Reden: To heeft een perma
0.00% gewijzigd
Waarom hecht je zoveel waarde aan zulke dingen?
Als je het samen fijn hebt en gelukkig bent is dat toch het belangrijkste?
Het lijkt mij dat hij dan niet wil trouwen.

Waarvoor was die ring? Ik heb in de jaren dat ik samen ben met mijn partner al vaak ringen gehad (toegegeven hij vond het ook leuk ze zelf te ontwerpen en maken). Maar hij heeft er ook nooit iets bij gezegd. Alleen toen ik zwanger was, toen heeft hij een hele speciale laten maken, ook toen moest ik het een beetje uit hem trekken maar hij gaf aan dat hij mij een mooi sieraad wilde geven als aandenken aan de periode.
Wat ik ervan vind, gezeur... van jou. Waarom smeken? Als ik een partner had die loopt te bedelen om zoiets als een aanzoek en alles daaromheen, was ik heel hard gaan rennen.

Trouwen, waarom? Je hebt een geregistreerd partnerschap. Wat voegt trouwen voor meerwaarde toe?

Als ik jou was zou ik stoppen met smeken, bedelen. Anders teken je straks de papieren om het geregistreerde partnerschap ongedaan te maken. Kan je wel opzoek naar een andere partner.
lookie wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:31
Reden: Ipfout
0.65% gewijzigd
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Jij kunt hem toch ook vragen als je zo graag wil trouwen? Het lijkt alsof je de huwelijksdag en alles daarom heen belangrijker vindt dan getrouwd zijn.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Ik heb nooit een ring gehad en wel getrouwd, die optie kan ook nog.

Ik zou zeggen: stop met bedelen, hij wil t of hij wil t niet, bedelen gaat niet helpen (en misschien zelfs averechts werken.)
Korte versie:
Ik vind het wat dommig gezeur.

Langere versie:
Dit zijn dingen die je voor jezelf moet beslissen vóórdat je een GP aangaat en voordat je een huis koopt samen. Als jij per sé wil trouwen en anders verongelijkt in de relatie gaat zitten dan moet je besluiten om te stoppen met een relatie waarin je het niet over trouwen kunt hebben en/of de ander geen blijk geeft te willen trouwen. Als je niet per sé wil trouwen omdat je gewoon heel graag deze relatie wil behouden dan moet je ophouden met je verongelijkte gedoe en dat hele trouwgebeuren loslaten. Wel zou ik dan maar eens heel hard gaan inzetten op beter leren communiceren met elkaar. Hopelijk zijn er geen kinderen in het spel want een dusdanig slechte ongerlinge communicatie is dan behoorlijk funest.
SweetFirefly schreef:
04-07-2025 10:31
Jij kunt hem toch ook vragen als je zo graag wil trouwen? Het lijkt alsof je de huwelijksdag en alles daarom heen belangrijker vindt dan getrouwd zijn.

Dat is mijn indruk ook een beetje.
Voor één keer in een prinsessen jurk. Bubbels en glitters!
Romantiek. Alle gasten laten zien hoe verliefd jullie zijn.
Het plechtige moment van de ringen omschuiven etc. Gewoon dat plaatje.
Lieve schat, dat is één dag op de rest van je leven! Het veranderd niks aan jullie, als personen en als stel.
Je zult het alleen aan je bankrekening merken. Het zijn dure feestjes.
Laat gaan!
Mocht ik het kunnen overdoen, deed ik het níet, of heel eenvoudig.
Het wordt zo overschat allemaal!
Ik vind niet dat je zeurt omdat je wil trouwen, ik vond zelf trouwen ook heel belangrijk. Ik vind wel dat je tegen hem aan het zeuren bent om het trouwen. Dat heeft ook geen zin, als hij niet wil wil hij echt niet opeens wel omdat jij erover begint.

Ik vind er overigens ook heel veel van dat hij het weglacht, terwijl hij weet hoeveel het voor jou betekent. Hij zou op z'n minst een serieus gesprek met je aan kunnen gaan om te bespreken waarom hij het niet ziet zitten.
Ok dus je zit te drammen om een huwelijk, je partner vind het lastig om bot 'nee' te zeggen en negeert het onderwerp ondertussen dan maar.

Wat is hier lastig aan te begrijpen?

Als je wilt trouwen dan moet je een andere partner zoeken, als je deze wilt houden dan wordt er niet getrouwd. Wat heeft je prioriteit?
Als je besluit tot een geregistreerd partnerschap snap ik niet dat je ook wilt trouwen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
madamecannibale schreef:
04-07-2025 10:27

Ze zijn al getrouwd, dus als dat het probleem is, had hij dat eerder moeten bedenken.

TO, je bent al een verbintenis aangegaan, dus als hij vindt dat het nu een beetje mosterd na de maaltijd is, snap ik dat wel. Waarom nog de vraag om te trouwen? Jullie hebben toch al besloten dat je bij elkaar wil blijven? En die ring heb je toch gekregen? Blijkbaar is hij niet het type om daar een romantisch moment van te maken.
Wat is de aanleiding dat je er nu ineens een probleem mee hebt dat jij hem op sleeptouw neemt?
Zeeschelp schreef:
04-07-2025 10:44
Ik vind niet dat je zeurt omdat je wil trouwen, ik vond zelf trouwen ook heel belangrijk. Ik vind wel dat je tegen hem aan het zeuren bent om het trouwen. Dat heeft ook geen zin, als hij niet wil wil hij echt niet opeens wel omdat jij erover begint.

Ik vind er overigens ook heel veel van dat hij het weglacht, terwijl hij weet hoeveel het voor jou betekent. Hij zou op z'n minst een serieus gesprek met je aan kunnen gaan om te bespreken waarom hij het niet ziet zitten.
Ik vermoed zo stiekem dat partner dit al tig keer heeft gedaan, dat to blijft drammen en dat partner er helemaal klaar mee is doch wat conflictvermijdend van aard is...
de ring was tevens mijn idee en kwam niet uit zichzelf, gedurende de partnerschap registratie heb ik ervoor moeten zorgen dat we er een beetje netjes en gepast uit zagen die dag, zodat het toch wel als een mooie dag gezien werd, ik kan trouwens niet met hem praten over een mogelijke aanzoek want dan klapt hij helemaal dicht en weet er op dat moment zogezegd geen raad

Dat moest jij helemaal niet doen. Jij wilde het zien als een mooie dag en daar samen netjes en gepast gekleed voor zijn. Hij schijnbaar niet maar deed dat voor jou. Dus als je iets wil, dan handel je daarnaar, maar het was dus niet omdat het moest.

Trek je les: jullie staan heel anders in bepaalde dingen. Je man wil daar tot op zekere hoogte in meegaan, voor jou. Is dat genoeg voor jou? Nee? Dan houdt het op en kun je beter gaan scheiden. Ja? Dan niet zeuren, maar wel leren communiceren samen.
Marija3101 schreef:
04-07-2025 07:28
aan het begin van onze relatie heeft hij ook geen moeite gedaan mij te vragen of ik zijn "vriendinnetje" wilde worden, deze dingen doen mij eigenlijk wel zeer
Dat is nogal kinderachtig, je hebt het leuk met elkaar, je gaat daten en begeven moment gaat leuk met elkaar vanzelf over in een relatie.

Behalve een keer in de brugklas kan ik mijn niet herinneren dat ik ooit om "verkering" heb gevraagd en ik ben ook nooit gevraagd.

Als je zoiets moet vragen en formeel vastleggen dan zit het niet goed, zoiets gaat vanzelf en voel je.
Kleinezon schreef:
04-07-2025 10:46
Als je besluit tot een geregistreerd partnerschap snap ik niet dat je ook wilt trouwen.
ik denk dat TO niet zozeer wil trouwen, maar een bruiloft wil
S-Groot schreef:
04-07-2025 11:00
Dat moest jij helemaal niet doen. Jij wilde het zien als een mooie dag en daar samen netjes en gepast gekleed voor zijn. Hij schijnbaar niet maar deed dat voor jou. Dus als je iets wil, dan handel je daarnaar, maar het was dus niet omdat het moest.

Trek je les: jullie staan heel anders in bepaalde dingen. Je man wil daar tot op zekere hoogte in meegaan, voor jou. Is dat genoeg voor jou? Nee? Dan houdt het op en kun je beter gaan scheiden. Ja? Dan niet zeuren, maar wel leren communiceren samen.
Een geregistreerd partnerschap is toch gewoon een krabbel zetten bij de notaris? puur om dat het makkelijker is om dan een hypotheek te krijgen.
Samengesteldgezin schreef:
04-07-2025 11:04
Een geregistreerd partnerschap is toch gewoon een krabbel zetten bij de notaris? puur om dat het makkelijker is om dan een hypotheek te krijgen.
een huwelijk is dat ook, krabbel op het stadhuis. Het is maar net wat je ervan wil maken. Ook bij een geregistreerd partnerschap kun een enorm feest geven, of net helemaal niet. Net waar je zin in hebt.
florence13 schreef:
04-07-2025 11:06
een huwelijk is dat ook, krabbel op het stadhuis. Het is maar net wat je ervan wil maken. Ook bij een geregistreerd partnerschap kun een enorm feest geven, of net helemaal niet. Net waar je zin in hebt.

Exact. Het is beide een krabbel onder een vergaand contract, niet meer en zeker niet minder. En bij beide kun je de poespas eromheen zo groot maken als je zelf wil. Als je partner meewerkt tenminste :loveit: .
Zelf hecht ik er ook niet echt waarde aan. Wij zijn getrouwd om het goed te regelen voor de kinderen, destijds was dat de makkelijkste manier om te doen. We hebben het klein gehouden, alleen wat naaste familie en goede vrienden. Geen aanzoek; we hebben het op een doordeweekse avond samen zo besloten.

TO ik denk dat je je moet afvragen waarom je er zo'n waarde aan hecht.

Omdat je denkt dat het zo hoort? Ben je (onbewust) bang je familie teleur te stellen?
In dat geval moet je je afvragen wat je nu eigenlijk echt zelf wil.

Omdat een romantische bruiloft altijd je grote droom is geweest?
Het is erg jammer dat hij er niet hetzelfde instaat, maar je kunt zijn gevoel even moeilijk veranderen als hij het jouwe. Probeer er zonder te "zeuren" over te praten, misschien kunnen jullie een leuk alternatief bedenken wat voor jullie allebei werkt?

Of omdat je ergens twijfelt aan zijn gevoelens voor jou?
Daarbij moet je bij jezelf te rade gaan. Is het terecht? Of hebben jullie een leuke, goede relatie en hang je die gevoelens ten onrechte op aan het feit dat hij er simpelweg anders in staat dan jij?

Maak het niet groter dan het is, en waardeer wat je hebt.
madamecannibale schreef:
04-07-2025 10:27

Waarvoor was die ring? Ik heb in de jaren dat ik samen ben met mijn partner al vaak ringen gehad (toegegeven hij vond het ook leuk ze zelf te ontwerpen en maken). Maar hij heeft er ook nooit iets bij gezegd. Alleen toen ik zwanger was, toen heeft hij een hele speciale laten maken, ook toen moest ik het een beetje uit hem trekken maar hij gaf aan dat hij mij een mooi sieraad wilde geven als aandenken aan de periode.
Wat leuk :heart:

TS, het is aan jou om te bepalen hoeveel waarde je hier aan hecht. Als de relatie verder goed is, zou ik het wel weten...
Maar jij kunt natuurlijk voor jezelf beslissen dat de balans negatief uitslaat.
Samengesteldgezin schreef:
04-07-2025 11:04

Nee, dat is het niet. Voor een geregistreerd partnerschap moet je naar het stadhuis, net als bij trouwen. Het is hetzelfde, met dezelfde rechten en plichten. Er is alleen een verschil als je wil scheiden en je hebt geen kinderen. En een geregistreerd partnerschap wordt niet in alle landen erkend. Verder is het exact hetzelfde. Ik denk dat jij een samenlevingscontract bedoelt, maar dat is iets totaal anders.

En waarom het makkelijker zou zijn om een hypotheek te krijgen snap ik even niet, maar dat kan aan mij liggen.
De mensen die ik ken die samen een huis kochten en in de toekomst nog wilden trouwen deden dat met een samenlevingscontract ipv geregistreerd partnerschap.

Wij wilden niet trouwen, maar een geregistreerd partnerschap zonder poespas. Het was een doodgewone dag op het krabbeltje zetten op het gemeentehuis na en 's avonds hebben we nog een drankje gedronken met onze getuigen.

Hoe is bij jullie dat geregistreerd partnerschap tot stand gekomen dan? Hebben jullie toen wel gepraat over jullie wensen? Wensen zijn niet per definitie hetzelfde en niet iedereen wil trouwen. En ook als je wel allebei wil trouwen zijn de wensen over de manier waarop niet per se hetzelfde.

Op basis van de openingspost lijkt het me in het algemeen nogal belangrijk om eens met elkaar te gaan communiceren. En je kan je eigen wensen en verwachtingen niet zomaar opleggen aan een ander.
Ik heb tot op de dag van vandaag spijt van mijn huwelijk.
Niet van mijn partnerkeuze, laat dat duidelijk zijn. We zijn nog altijd gelukkig samen.
En ook niet dat ik 'trouwen' onderuit wil trappen ofzo.
Maar man, man, waarom wilde ik dit destijds zo graag? Zo groots!
Ik zal nooit vergeten dat onze trouwambtenaar rode lippenstift op haar beide voortanden had zitten. En een verhaaltje stond op te hangen waarbij ik dacht: "volgens mij verwar je ons nu met een ander koppel, waar heb je het over?"
De fotoreportage koste, ruim 21 jaar geleden al 1300 Euro. Dat album ligt ergens met een dikke laag stof erop. Ik vind de foto's vreselijk!
Niks liefs of spontaan aan. Ik herken ons helemaal niet in die foto's. Alle foto's waren geposeerd. Ik had een sleep aan mijn jurk, en voor iedere kiek moest die uitgespannen worden. Er zaten heel veel borduursels en franjes in, die je op de foto niet ziet. Alsof er een tafellaken aan mijn kont hing.
Als bruid zijnde stond ik tijdens de feestavond minderjarig personeel aan te spreken op lege glazen op de tafels, die écht al erg lang leeg waren.
Oh ja, tijdens het diner kwam er een vrouw aanzetten met een klaporgel op wieltjes en begon te zingen van 'hopperdesjosisa, bij die molen, hoeperdepoep zat op de stoep, etc!"
Ik schaamde me rot. Was een cadeautje/verrassing van schoonouders. Enig!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven