Pubers en nutteloos gedrag 😉

06-07-2025 20:46 155 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi mede forummers, ik heb even een spiegel nodig. Mijn kids (pubers 13 en 15) zitten zodra het kan op hun telefoon. Aanspreken en het gesprek erover aan gaan geeft ruzie en verwijdering in contact. Ik voel me af en toe een soort politieagent hier in huis. Tegelijkertijd besef ik me dat dit de tijd is van opgroeien en dat mobiel/gamen normaal is. Nutteloos in mijn ogen, zonde van je tijd. Ik verlies er veel energie aan, de discussies, ruzies. Schermtijd is er, devices worden om 21.30 uur ingeleverd (wij zijn de ENIGE ouders die dit doen etc.).

Herkenbaar voor iemand? Relativeer tips? Ze doen overigens nog genoeg sociale dingen..
Wombat schreef:
06-07-2025 23:23
Social media hebben wel echt nasty trucjes. Bijv als een pubermeisje een selfie verwijdert komen er daarna ads van beautyproducten.
Extra inspelen op onzeker moment over uiterlijk = :euro:
Dat soort ellende hebben boeken en strips en pacman niet.
Oja ook dat nog. Naast dat jongens in de manosphere belanden, worden heel jonge meisjes heel onzeker (gemaakt).
Solomio schreef:
06-07-2025 23:29
Dat geeft een genuanceerd beeld.
Tis natuurlijk eenvoudiger om het allemaal af te keuren en te verbieden, maar dat is dus helemaal niet nodig.
Ach welnee, het is hetzelfde als met alle dingen die pubers doen. Overleggen, eventueel beetje bijsturen, maar verder lekker laten puberen. Ze moeten al zoveel op die leeftijd.
To the end of my days; I will follow.
Ik denk dat je het al goed doet zoals je doet.
Wel zou ik het lastig vinden als kids geirriteerd raken als je ze aanspreekt op iets tijdens telefoontijd.
Waar je wat mee kan nu ze nog op deze leeftijd zijn is samen met ze weggaan, dingen ondernemen, dagjes weg. Kamperen, kampvuur maken,
Jouw passie en interesse proberen overbrengen op hun in de dingen die je ze wil meegeven.
Ga samen met ze Geocaching tijdens de vakantie/ weekend.Zij kunnen hun smartphone gebruiken en GPS om de treasures te vinden.
Je hebt nu nog die invloed om ze veel mee te geven.
Hoeft niet alleen buiten. Kan ook binnen.
Ga samen bakken of koken op een vrije dag. Leer ze het favoriete maaltje te koken, nodig ze uit samen het recept te bekijken, een lijst te maken voor ingredienten. Naar de winkel gaan. En daarna gaan kokkerellen in de keuken.
En natuurlijk later een stuk opeten met een kop thee of bij de avondmaaltijd.
Grote kans dat dit 1 van hun favoriete maaltjes wordt in hun volwassen leven en ze hier veel herinneringen aan hebben.
Verbinder schreef:
06-07-2025 23:41
Ik denk dat je het al goed doet zoals je doet.
Wel zou ik het lastig vinden als kids geirriteerd raken als je ze aanspreekt op iets tijdens telefoontijd.
Waar je wat mee kan nu ze nog op deze leeftijd zijn is samen met ze weggaan, dingen ondernemen, dagjes weg. Kamperen, kampvuur maken,
Jouw passie en interesse proberen overbrengen op hun in de dingen die je ze wil meegeven.
Ga samen met ze Geocaching tijdens de vakantie/ weekend.Zij kunnen hun smartphone gebruiken en GPS om de treasures te vinden.
Ga samen bakken of koken op een vrije dag. Leer ze het favoriete maaltje te koken, nodig ze uit samen het recept te bekijken, een lijst te maken voor ingredienten. Naar de winkel gaan. En daarna gaan kokkerellen in de keuken.
Grote kans dat dit 1 van hun favoriete maaltjes wordt in hun volwassen leven en ze hier veel herinneringen aan hebben.
Als ik ergens geen behoefte aan had als puber, was het wel om "gezellig" receptjes met mijn moeder uit te proberen of een taart te bakken. Laat staan een kampvuurtje maken.

En "jouw passie en interesse over proberen te brengen", why? Laat die pubers lekker hun eigen passies en interesses ontdekken. En met die invloed valt het wel mee hoor. Laat ze gewoon lekker puberen zonder ze allerlei dingen op te leggen.
13th_Star schreef:
06-07-2025 23:47

En "jouw passie en interesse over proberen te brengen", why? Laat die pubers lekker hun eigen passies en interesses ontdekken. En met die invloed valt het wel mee hoor. Laat ze gewoon lekker puberen zonder ze allerlei dingen op te leggen.
Ik ben het deels met je eens. Je kunt pubers niet opleggen waar ze plezier aan beleven, maar ze hebben zeker wel behoefte aan verbinding met hun ouders.

'Laat je kind niet los' is een interessant boek over hoe kinderen juist een stevige verbinding thuis nodig hebben om alle drama en onzin van de jeugdcultuur in perspectief te kunnen plaatsen
Verbinder schreef:
06-07-2025 23:41
Bovenstaande activiteiten sloegen inderdaad goed aan bij mijn kinderen. Tot een jaar of 10/11. Vanaf 12 spenderen ze hun vrije tijd het liefste zonder mij.

Ik sta prima in verbinding met mijn kinderen hoor. Maar ze hoeven niet met mij op pad en hebben al helemaal geen interesse in mijn interesses.

Als mijn pubers hangen (met telefoon, tv of PlayStation) is dat niet omdat ze niets “leuks” kunnen verzinnen, maar omdat ze - naar eigen zeggen - uitrusten. Zou ik de telefoon afpakken, dan gaan ze waarschijnlijk muziek luisteren en/of slapen. in die toestand werkt ze op sleeptouw nemen doorgaans averechts.

Maar misschien zijn mijn pubers uitzonderlijk, kan ook.
13th_Star schreef:
Als ik ergens geen behoefte aan had als puber, was het wel om "gezellig" receptjes met mijn moeder uit te proberen of een taart te bakken. Laat staan een kampvuurtje maken.

Dat is jouw persoonlijke ervaring.
TO kan wellicht zelf inschatten wat hun dynamiek is en eventuele mogelijkheden. Ik lees dat ze ergens zoekt naar iets om ook verbinding aan te gaan.
Heb je ook al eens gekeken hoe vaak je zelf met je telefoon (of tablet) bezig bent? Zal vast ook niet weinig zijn.

Ik zou eens op een rijtje zetten wat je kinderen allemaal doen op een dag, ik weet zeker dat veel daarvan niet op een scherm is. Hier in huis, met drie pubers en zonder schermtijdafspraken, vind ik het schermgebruik eigenlijk zelfs best wel meevallen.
meisje85 wijzigde dit bericht op 07-07-2025 08:08
0.41% gewijzigd
13th_Star schreef:

Dit!
Onze kinderen moesten soms wel helpen met koken, of zelf koken. Niet om ze achter hun schermen weg te houden maar omdat het handig was als zij dat even deden op dat moment. Dus hielpen ze op drukke dagen even mee. Of juist in de vakantie zodat ik tijd had voor iets anders.
shala91 schreef:
06-07-2025 21:24
Zou je het ook een probleem vinden als ze de hele dag met hun neus in een boek zitten? Mijn vader vond dat schijtirritant. En ik las heus niet alleen maar educatieve boeken :rofl:

Mijn sibling ging met 15 nog wel naar buiten. Maar niet om ‘op avontuur te gaan’, of je moet wheelies maken op de scooter van een mattie en stiekem roken zo willen classificeren.
Ik vond het wel een groot avontuur hoor, het stiekem roken achter het stroomhokje :biggrin:

Ik zou het ook laten gaan TO. Bij mij zouden er wel regels zijn. Geluid eraf of oortjes (als ik iets irritant vind is het wel al dat gepling steeds) in en geen mobiele onder het eten.
Maar mensen gaan voorbij
tweeling schreef:
06-07-2025 23:19
lol lezen was ook al slecht voor je ogen, vooral als je het ook nog in bed deed :P
Wij werden wel naar buiten gestuurd om te spelen, maar thuis zat ik altijd te lezen en ik zie ook niet zoveel verschil met een schermpje.
Hoewel ik moet toegeven dat ik sinds er internet is, geen geduld meer heb om te lezen.
Haha en ook het licht aandoen als je televisie kijkt want in het donker is slecht voor je ogen.
Ik denk dat mijn schermtijd langer is dan die van mijn kinderen maar daar geef ik gewoon het forum de schuld van :P
Maar mensen gaan voorbij
Mijn kinderen zijn iets jonger en ik zit er ook mee. Die schermpjes hebben zo'n ongelooflijke aantrekkingskracht. Ik vind het jammer omdat kinderen er, in mijn ogen, erg passief van worden. Er is geen reden meer om je even te vervelen, om iets nieuws uit te proberen of iets creatiefs of buiten klooien op skates ofzo. Ze ontdekken veel minder dan ik vroeger. Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat ze daar al te oud voor zijn.
Hier twee kinderen van 8 en 11. Wij hebben geen regels voor schermtijd.

Wat wij merken is dat ze eigenlijk helemaal niet zoveel op hun telefoon zitten of gamen. Omdat het mag heeft het ook geen specifieke aantrekkingskracht. Wat ik juist zie ik dat als kinderen hier komen en ze mogen gamen of filmpjes op de ipad mogen kijken, ze helemaal leip worden en juist extra geobsedeerd zijn met de schermen in ons huis.

Verder heeft onze oudste ASS, en gamen is voor hem juist een manier om sociale contacten te hebben. Met 13 en 15 kan ik mij al helemaal niet meer voorstellen dat je zo streng bent met schermtijd. Ik zou daar echt geen negatieve energie aan willen verspillen. Straks zijn ze 18 en dan ga je nog steeds hun telefoons afpakken?
Verbinder schreef:
07-07-2025 02:07
Dat is jouw persoonlijke ervaring.
TO kan wellicht zelf inschatten wat hun dynamiek is en eventuele mogelijkheden. Ik lees dat ze ergens zoekt naar iets om ook verbinding aan te gaan.
Niet persé persoonlijk. Dit is ook de ervaring van de pubers/adolescenten waar ik mee gewerkt heb. En hun ouders. Verbinding maken doe je niet door uit te gaan van jouw eigen passie/interesses (daar kunnen pubers nogal dwars van gaan liggen), maar door gezamenlijk te kijken wat past. En vooral ook te kijken wat puber wil.
er worden hier een heleboel dingen aangehaald waarvan ik denk : :roll:

"als je kind op zijn mobiel zit heeft hij geen verbinding met de ouders" -- "kinderen die op een mobiel zitten halen slechte cijfers" -

Ik vroeg laatst aan mijn zoon: wat doe je nou zo online met je vrienden?? want je bent er zo veel tijd mee kwijt, ( zoon is 16).. nou dat liet hij me met alle liefde even zien: ze hebben met elkaar een heel spel gemaakt, en zijn dan aan het tweaken ..

En doen ze dat niet dan doen ze samen een spel.. of ze bellen met elkaar.

mijn kinderen zijn echt zoveel socialer dan ik ooit was.. juist door die telefoon.

En zo savonds komen ze naar beneden, nog wat bij ons drinken en hebben we super verbinding met elkaar.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Joppie schreef:
07-07-2025 07:50
Ik vond het wel een groot avontuur hoor, het stiekem roken achter het stroomhokje :biggrin:

Ik zou het ook laten gaan TO. Bij mij zouden er wel regels zijn. Geluid eraf of oortjes (als ik iets irritant vind is het wel al dat gepling steeds) in en geen mobiele onder het eten.
Ja, dat vond hij ook vast wel. Zijn oogjes beginnen nu nog te glimmen als hij vertelt over ‘die keer dat hij door de wijkagent thuisgebracht werd’. Vinden mijn kinderen ook heel stoer :rofl:

Hier ook geen telefoon of iPad aan tafel en oortjes in als het geluid mij stoort.

Soms kan ik mijn eigen tiktokjes niet eens volgen.
Hier 2 pubers, 16 en 17 en geen regels. Zolang ze nog met vrienden afspreken, gaan sporten en werken vind ik het eigenlijk wel prima.

Ik was vroeger zelf zo’n kind wat altijd met een neus in de boeken zat. Vonden mijn ouders vast ook niet altijd even leuk maar nooit commentaar op gehad
shala91 schreef:
07-07-2025 10:15

Soms kan ik mijn eigen tiktokjes niet eens volgen.
:hyper:

Dus dat.

Hier zijn ze dan wel geen puber meer, maar dat waren ze wel tijdens de coronaperiode.
Via de telefoon en computer hadden ze heel veel contact met elkaar en nog steeds.
Ze hebben door die telefoon meer contact met hun vrienden dan ik toen had.

Tijdens het eten zijn er geen telefoons aan tafel en daarna doen we vaak nog een spelletje.
Daarna mogen ze hun gang weer gaan.

Ik hield bij die leeftijd wel af en toe eens bij waar ze nu naar keken omdat algoritme wel een ding is (Andrew Tate is hier een tijdje regelmatig onderwerp van gesprek geweest) en cyberpesten probeerde we ook voor zover mogelijk in de gaten te houden.

Ik vind pubers die hun eigen ding doen eigenlijk helemaal niet nutteloos.
Framboos35 schreef:
06-07-2025 20:54
Verveeltijd, hobby's oppakken, lezen... allemaal gezonde dingen die wegvallen omdat de optie mobiel er altijd is.. en juist dat lezen, knutselen, op avontuur gaan etc. Is zo goed voor de ontwikkeling! Maar goed, misschien is het een opgave voor mij, verwachtingen bijstellen....
Ik begrijp dit heel goed, ik baal ook van al die schermpjes en de manier waarop ze in die vortex worden gezogen. Alles is boeiender dan waar mama mee komt. Soms zou ik de hele teletablet-meuk in het water willen gooien.
Man en ik zitten niet op één lijn. Man haat social media en vindt de kinderen schermverslaafd en zou het liefst emigreren naar een onbewoond eiland zonder wifi.

Ik vind het wel veel maar in mijn ogen niet anders dan bij andere pubers en niet problematisch. Beide pubers (13 en bijna 16) hebben een baantje, sociale contacten, hebben goede cijfers en werken aan school, sporten. In vakanties doen ze leuke dingen met vrienden. Maar de tijd daarbuiten zitten ze inderdaad vergroeid aan de telefoon. De jongste wil nog wel eens wat bakken of knutselen. De oudste wil nog wel eens sleutelen aan zijn brommer of met de hond spelen. Maar er worden veeeeel uren per dag op schermen gespendeerd.
Candy schreef:
07-07-2025 10:24
Ik begrijp dit heel goed, ik baal ook van al die schermpjes en de manier waarop ze in die vortex worden gezogen. Alles is boeiender dan waar mama mee komt. Soms zou ik de hele teletablet-meuk in het water willen gooien.
Dat was het ook al toen ik puber was hoor.
En de enige reden om naar buiten te gaan was om stiekem te roken of met een vriendje te vozen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lente19251003- schreef:
07-07-2025 10:29
Man en ik zitten niet op één lijn. Man haat social media en vindt de kinderen schermverslaafd en zou het liefst emigreren naar een onbewoond eiland zonder wifi.

Ik vind het wel veel maar in mijn ogen niet anders dan bij andere pubers en niet problematisch. Beide pubers (13 en bijna 16) hebben een baantje, sociale contacten, hebben goede cijfers en werken aan school, sporten. In vakanties doen ze leuke dingen met vrienden. Maar de tijd daarbuiten zitten ze inderdaad vergroeid aan de telefoon. De jongste wil nog wel eens wat bakken of knutselen. De oudste wil nog wel eens sleutelen aan zijn brommer of met de hond spelen. Maar er worden veeeeel uren per dag op schermen gespendeerd.
Hier precies hetzelfde (wat betreft man en ik).
Ik laat het 95% van de tijd gaan, maar vind het wel irritant dat ze soms zo slecht bereikbaar zijn als we in dezelfde kamer zitten of ik 8x iets moet vragen voor ze in actie komen.

Ik moet overigens een beetje lachen om de reacties van moeders met duidelijk jongere kinderen (onder de 12). Over dat er geen schermtijd nodig is want het kind doet genoeg andere dingen/vindt buiten spelen leuker dan het tablet. Dit verandert. De meeste pubers hebben geen interesse in buiten spelen meer, of samen koekjes bakken. En daar komt meer telefoon voor in de plaats.
In het geval dat er voldoende sociale contacten zijn, bijbaantjes, sporten en goeie cijfers snap ik ook dat je het eerder laat gaan dan wanneer dat niet het geval is.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Moiren schreef:
07-07-2025 10:31
Dat was het ook al toen ik puber was hoor.
En de enige reden om naar buiten te gaan was om stiekem te roken of met een vriendje te vozen.
Of roken en vozen :whistle:
Maar mensen gaan voorbij
Candy schreef:
07-07-2025 10:24
Dan nog is alles boeiender dan waar mama mee komt hoor.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven