Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Swinta,

wat een verhaal, je hebt gedaan wat je kon zo te lezen!

wat erg dat je er zo verdietig om bent, niet doen zou ik zeggen! je hebt toch die eerste afweerstoffen gegeven en ook gezorgd dat ze niet te veel afviel, super toch.
quote:

quote: Poezewoes reageerde

quote: tilalia2 reageerde

Poez, als je bv als norm stelt, dan is kv ook ongezonder. Voor zowel kind als moeder. Dan kan je dus stellen dat kv ongezond is. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een feit.

Heel veel mensen roepen dat kv een 'prima alternatief is'. Ja, vergeleken met rauwe koemelk zo uit de uier wel ja. Vergeleken met mm is het een alternatief. Maar niet prima.

Door jouw stelling dat kv gevende moeders bijna verwaarlozers genoemd worden, hou je het spookbeeld van de bv-maffia in stand. Dat doet de zogenaamde bv-maffia niet zelf.

Sure Tila.

En daarmee geef je moeders die het, om welke reden dan ook, niet lukt bv te geven natuurlijk helemaal geen kutgevoel mee.

Laat maar, ik ben al weer weg hier. Probeer deze nutteloze discussie altijd maar een beetje te vermijden maar ben vandaag wat opstandig. Door een feit op te noemen geef je een kutgevoel aan iemand. Goh. Ik had geen idee dat ik zoveel invloed had op andermans gemoedstoestand.

Een grotere auto is veiliger bij een botsing dan een kleinere auto.

Mag ik dat wel zeggen, of geef ik mensen die geen grote auto kunnen of willen kopen dan een kutgevoel?

Dat is een kulvergelijking, jij weet net zo goed als ik dat je moeders niet harder kan raken dan ze aan te spreken op hun moederschap.

En de redenatie dat borstvoeding gezonder is dan kunstvoeding, dus kunstvoeding is ongezonder, dus kunstvoeding is ongezond is er 1 in de categorie dat ik in mijn slaapzak pas, mijn slaapzak past in mijn rugzak dus ik pas in mijn rugzak.

Maar zoals ik al zei, ik hou hiermee op. Ik kan helemaal niks met dit soort redeneringen en waardeoordelen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:

o en titalia: ook ik denk zeker te weten dat kunstvoeding een prima alternatief is. Mijn kids zijn er prima groot mee geworden.

Wel denk ik dat bv beter is, en dat wanneer ze dat volledig gehad zouden hebben, ze nu misschien niet zo'n last van eczeem hadden (de tweede tenminste, de eerste had al vanaf de geboorte ernstige eczeem) en was de eerste misschien ook wel minder vaak ziek geweest. Maar dat weet je toch niet, dat is alleen maar achterafpraat. En om te zeggen dat kv ongezond is dat gaat mij veel te ver. Dat is natuurlijk gewoon kul, dat weet jij ook wel. Want als het echt zo ongezond was werd het echt niet op iedere straathoek verkocht. Ik deel de mening van Poezewoes. Flesvoedende moeders hoeven niet nog meer schuldgevoelens te krijgen. Die faalgevoelens heb je toch wel, had ook ik, maar kom dan niet aan met dat kv ongezond zou zijn. Wat een ontzettende onzin zeg!

Alcohol wordt ook op iedere straathoek verkocht. Wat een kulargument.
Stressed is just desserts spelled backwards
In Belgie kan je de eerste kv's (hoe noem je dat? Niet de opvolgmelk) echt niet overal kopen hoor. Bij de apotheek wel.
quote:In Belgie kan je de eerste kv's (hoe noem je dat? Niet de opvolgmelk) echt niet overal kopen hoor. Bij de apotheek wel. Dus de Pfaffs kopen hun flesvoeding bij de apotheek :D

*zucht*
quote crini:Want als het echt zo ongezond was werd het echt niet op iedere straathoek verkocht.quote maleficient:Alcohol wordt ook op iedere straathoek verkocht. Wat een kulargument. Ok, niet helemaal handig uitgedrukt.Wat ik natuurlijk gewoon bedoel is dat kunstvoeding echt niet als alternatief werd aangewezen wanneer het ongezond was. Ok, minder gezond dan bv, maar niet ONgezond.Je gaat trouwens wel erg ver door kv met alcohol te vergelijken.... Alsof flesvoedende moeders hun kinderen puur vergif geven!Quote Poezewoes:En de redenatie dat borstvoeding gezonder is dan kunstvoeding, dus kunstvoeding is ongezonder, dus kunstvoeding is ongezond is er 1 in de categorie dat ik in mijn slaapzak pas, mijn slaapzak past in mijn rugzak dus ik pas in mijn rugzak.Hier ben ik het dus wederom helemaal mee eens Poezewoes!
Whatever, I do what I want
quote:

quote: Poezewoes reageerde

Poez, als je bv als norm stelt, dan is kv ook ongezonder. Voor zowel kind als moeder. Dan kan je dus stellen dat kv ongezond is. Dat is geen waarde-oordeel, dat is gewoon een feit.

Heel veel mensen roepen dat kv een 'prima alternatief is'. Ja, vergeleken met rauwe koemelk zo uit de uier wel ja. Vergeleken met mm is het een alternatief. Maar niet prima.

Door jouw stelling dat kv gevende moeders bijna verwaarlozers genoemd worden, hou je het spookbeeld van de bv-maffia in stand. Dat doet de zogenaamde bv-maffia niet zelf.

Sure Tila.

En daarmee geef je moeders die het, om welke reden dan ook, niet lukt bv te geven natuurlijk helemaal geen kutgevoel mee.

Laat maar, ik ben al weer weg hier. Probeer deze nutteloze discussie altijd maar een beetje te vermijden maar ben vandaag wat opstandig. Door een feit op te noemen geef je een kutgevoel aan iemand. Goh. Ik had geen idee dat ik zoveel invloed had op andermans gemoedstoestand.

Een grotere auto is veiliger bij een botsing dan een kleinere auto.

Mag ik dat wel zeggen, of geef ik mensen die geen grote auto kunnen of willen kopen dan een kutgevoel?

Dat is een kulvergelijking, jij weet net zo goed als ik dat je moeders niet harder kan raken dan ze aan te spreken op hun moederschap.

En de redenatie dat borstvoeding gezonder is dan kunstvoeding, dus kunstvoeding is ongezonder, dus kunstvoeding is ongezond is er 1 in de categorie dat ik in mijn slaapzak pas, mijn slaapzak past in mijn rugzak dus ik pas in mijn rugzak.

Maar zoals ik al zei, ik hou hiermee op. Ik kan helemaal niks met dit soort redeneringen en waardeoordelen.

Oh. Ik trek me over het algemeen niet zoveel aan van wat andere mensen over mij zeggen. En zeker mensen op een internetforum niet.

Maar goed, dat daargelaten.

Jouw rugzak vergelijking is totaal anders dan de mijne, maar laat dat ook maar. Ik geloof niet dat we het eens worden.
Het gaat er weer pittig aan toe!!

Aan de mama's die geprobeerd hebben om BV te geven, maar het lukte niet of je moest opgeven: *;

Tuurlijk is flesvoeding dan een goed alternatief, anders zou je kindje immers verhongeren.

Het heeft 2 kanten, mama's die wel willen maar niet kunnen en mama's die niet willen. De mama's bij wie het niet lukt voelen zich beledigd als er gezegd wordt dat FV niet goed zou zijn. Als je FV tegen BV zet is BV gezonder, maar als er geen BV is, is FV geweldig, goed dat het bestaat!!!

Voor mama's die niet willen (en dat zijn dus niet de mama's die het al eens geprobeerd hebben maar diep ongelukkig werden van de pijn en andere toestanden en het dus moeten opgeven) heb ik geen begrip.
Ik snap wat je bedoeld Crini.

Maar ik vergelijk ook niet alcohol met KV. Het was maar een voorbeeld. Ik kan nog genoeg andere produkten opnoemen in de supermarkt die ik niet geschikt acht voor mijn kind/man/mijzelf. Dat het overal te koop is wil niet zeggen dat iets goed is.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:

Het gaat er weer pittig aan toe!!

Aan de mama's die geprobeerd hebben om BV te geven, maar het lukte niet of je moest opgeven: *;

Tuurlijk is flesvoeding dan een goed alternatief, anders zou je kindje immers verhongeren.

Het heeft 2 kanten, mama's die wel willen maar niet kunnen en mama's die niet willen. De mama's bij wie het niet lukt voelen zich beledigd als er gezegd wordt dat FV niet goed zou zijn. Als je FV tegen BV zet is BV gezonder, maar als er geen BV is, is FV geweldig, goed dat het bestaat!!!

Voor mama's die niet willen (en dat zijn dus niet de mama's die het al eens geprobeerd hebben maar diep ongelukkig werden van de pijn en andere toestanden en het dus moeten opgeven) heb ik geen begrip.

Badankt Annie!

Ik geef fles omdat het moet, niet omdat ik dat wil.

Ik ben in elk geval blij dat er flesvoeding is, anders was mijn oudste zoon nooit 8 geworden.
Tjonge wat een heftige reacties heb ik kennelijk uitgelokt met mijn opmerking dat het vooral een kwestie van willen is. Maar ik sta er nog steeds achter. Mensen moeten niet zo moeilijk doen.  

Wat al eerder is gezegd is dat een klein percentage van de vrouwen niet in staat is om te voeden door een afwijking. Dus bijna elke vrouw kan voeden, wij zijn zoogdieren (uiers he;)).  Dieren doen toch ook niet zo moeilijk? Omdat omdat wij mensen een alternatief hebben doen we dat wel.

Er wordt teveel in schemaatjes gedacht. Je kindje moet zoveel groeien, anders bijvoeden hoor!!!  Ieder kind gaat zijn/haar eigen groeiproces door, de ene maand wat meer als de ander. Vertrouw toch allemaal eens wat meer op de natuur en wat minder op de commercie. Je lijf kan het en je baby ook. Soms is het een kwestie van geduld, maar mislukken van borstvoeden, daar geloof ik persoonlijk niet in.

Dat iemand een keuze maakt voor de fles snap ik wel. In deze maatschappij wordt het je ook niet altijd even gemakkelijk gemaakt om zelf te voeden. Na drie maanden moeten de meesten alweer aan het werk, en moet je kolven met alle ongemakken die dat met zich meebrengt. En als je al wat gevoelig bent voor stress of "goedbedoelde" adviezen van anderen, kan ik me best voorstellen dat je de fles pakt.

Verder wilde ik even kwijt dat het natuurlijk niet mijn bedoeling is mensen te kwetsen met mijn opmerkingen, maar dat ik even mijn mening kwijt wil. Als je het er niet mee eens bent prima toch. Het is toch maar een forumpje :P
Wat ik altijd vreemd vind, is dat er alleen over de BV/ FV voeding wordt gesproken, en niet over de voeding na die tijd.

Waarom is alleen die eerste voeding zo belangrijk? Als je ziet wat het gemiddelde kind van 3 op zijn brood krijg sla ik stijl achterover. (Laat staan over de koekjes en andere bende die wordt aangesleept)

Dat is weer een heel ander onderwerp hoor, maar daar verbaas ik me altijd verschrikkelijk over.

Maak je lekker druk over jezelf, en lees nog ff goed waar dit topic in 1e instantie over ging... pfff....
quote:

quote crini:

Want als het echt zo ongezond was werd het echt niet op iedere straathoek verkocht.

quote maleficient:

Ok, niet helemaal handig uitgedrukt.

Wat ik natuurlijk gewoon bedoel is dat kunstvoeding echt niet als alternatief werd aangewezen wanneer het ongezond was. Ok, minder gezond dan bv, maar niet ONgezond.

Je gaat trouwens wel erg ver door kv met alcohol te vergelijken.... Alsof flesvoedende moeders hun kinderen puur vergif geven!

Kijk, daar gaan we weer. Over een paar postings staat er niet alleen dat bv-voorstanders vinden dat kv-gevers hun kinderen verwaarlozen, maar ook dat ze vinden dat kv puur vergif is. Niemand zegt het, het komt niet eens in de buurt en toch wordt het zo opgevat.

Moet je mij eens uitleggen hoe je zo'n sprong maakt.

De kreet dat alcohol op elke straathoek verkocht wordt, zegt dus alleen maar dat dingen niet onschuldig hoeven te zijn oor het in de verkoop mag.

Quote Poezewoes:

Hier ben ik het dus wederom helemaal mee eens Poezewoes!

Geweldig. Je ziet toch zeker wel dat in poez' d'r vergelijking 3 dingenmet elkaar vergeleken worden, en in die van mij maar 2? Het is heel simpel: als je het vergelijkt met moedermelk, is kunstvoeding ongezond.
Annie *; terug. Ik ben blij dat er zoiets als kunstvoeding bestaat. Godzijdank zelfs, want daardoor zijn mijn heren er nog. Ik kon ze in ieder geval eten geven, al kwam dat dan niet uit mijn borst. Bij de vierde ga ik het niet eens meer proberen. Ik geef meteen die fles. Ik weet dat ik het niet heb en ook niet ineens wel ga krijgen. Maar ik weet wel dat ik mijn kind eten kan geven en daar gaat het om.

En de bvmaffia woont hier echt wel hoor. Iemand vroeg me vandaag of ik Max zelf voedde. (Hij huilde, dus ik zei dat hij honger had.) Ja, ik geef hem zelf de fles. Nee, ze bedoelde borstvoeding (dûh). Nee, dat geef ik niet. Ze was wel zo vriendelijk om te vragen waarom niet, voordat ze met een stroom aan argumenten begon. Dus ik heb uitgelegd waarom ik flesvoeding geef. Vroeg ze me waarom ik dan toch nog meer kinderen kreeg als ik bij de oudste al wist dat ik nooit borstvoeding kon geven. :o:? Dan kon ik toch beter geen kinderen meer krijgen als ik ze toch niet de beste start kon geven. En daar hoefde ik me volgens haar dan ook verder niet voor te schamen, maar als ik willens en wetens toch meer kinderen wilde krijgen, dan waren hun eventuele gezondsheidsproblemen mijn eigen schuld. Nou, en bedankt hè?!
Ik :)

Even heel die discussie hier gelaten... Ik vind bv geweldig! Het gaat me relatief gemakkelijk af (inmiddels ruim 5 maanden). Tuurlijk heb ik ook een tepelkloof gehad, baalde ik wel eens van het feit dat manlief lekker doortukte en ik op moest staan en zijn regeldagen errug vermoeiend, maar dat weegt voor mij niet op tegen het warme lijfje wat tegen me aankruipt, haar handjes die mn tiet vastpakken en de zoekende oogjes die naar mn gezicht kijken!

Ik heb dan ook de "mazzel" dat ik nog thuiszit (medische reden, ben geen tbm) en ik dus de mogelijkheid heb om nog steeds live te voeden.

Kolven is niet mijn grootste hobby, maar het geeft me wel de ruimte om eens een avondje door te zakken of er tussen uit te knijpen.

Werken is ook niet altijd leuk, is ook een manier om andere dingen te kunnen bekostigen toch?

Het scheelt misschien dat ik wel heel graag bv wilde geven, maar ik heb mezelf niet de druk opgelegd dat het allemaal perse moest slagen. Ik had vertrouwen in mijn lijf (al had ik dat door complicaties tijdens de zwangerschap ook best kunnen verliezen) en ik heb vertrouwen in de natuur. Ik had een houding van: we zien wel waar het schip strandt, maar laat ik eerst maar eens aan boord stappen...

Ik ben dus echt heel blij dat ik mijn meisje nog steeds borstvoeding kan geven en ben ook voorlopig niet van plan er mee te stoppen!
Deze vrouw in kwestie heeft trouwnes al meer aanvaringen gehad met moeders over hun voedingsgewoontes wat betreft hun kinderen. Ze heeft ook een een enorme rel veroozaakt door een moeder die haar kleintje de fles zat te geven ten overstaan van iedereen de les te gaan lezen over de nadelen van kunstvoeding etc. etc. etc. Alleen gaf deze moeder afgekolfde melk aan haar kleintje omdat ze niet in het openbaar wilde voeden. Het hele mens is dus een beetje wazig, maar het doet met dan toch pijn. Ze kan me toch raken.
quote:

quote: crini reageerde

quote crini:

Want als het echt zo ongezond was werd het echt niet op iedere straathoek verkocht.

quote maleficient:

Ok, niet helemaal handig uitgedrukt.

Wat ik natuurlijk gewoon bedoel is dat kunstvoeding echt niet als alternatief werd aangewezen wanneer het ongezond was. Ok, minder gezond dan bv, maar niet ONgezond.

Je gaat trouwens wel erg ver door kv met alcohol te vergelijken.... Alsof flesvoedende moeders hun kinderen puur vergif geven!

Kijk, daar gaan we weer. Over een paar postings staat er niet alleen dat bv-voorstanders vinden dat kv-gevers hun kinderen verwaarlozen, maar ook dat ze vinden dat kv puur vergif is. Niemand zegt het, het komt niet eens in de buurt en toch wordt het zo opgevat.

Moet je mij eens uitleggen hoe je zo'n sprong maakt.

De kreet dat alcohol op elke straathoek verkocht wordt, zegt dus alleen maar dat dingen niet onschuldig hoeven te zijn oor het in de verkoop mag.

Quote Poezewoes:

Hier ben ik het dus wederom helemaal mee eens Poezewoes!

Geweldig. Je ziet toch zeker wel dat in poez' d'r vergelijking 3 dingenmet elkaar vergeleken worden, en in die van mij maar 2? Het is heel simpel: als je het vergelijkt met moedermelk, is kunstvoeding ongezond. Tila, dat is ook maar net hoe je het bekijkt. Als ik het op mijn situatie betrek, dan was bv ongezond en flesvoeding niet. Want zonder fv had mijn kind niet meer geleefd.
quote:Waarom is alleen die eerste voeding zo belangrijk? 

Waarom die eerste voeding (ook!) zo belangrijk is? Omdat in die eerste 6 maanden de darmen nog uitrijpen. Waarmee allergieen worden voorkomen. Omdat je met kunstvoeding meteen een verhoogd risico hebt op obesitas, diabetes, etc.

Voor zover ik weet zijn dat allemaal onomkeerbare dingen: slecht eetwerk van een peuter valt nog om te buigen naar een gezond eetpatroon, en levert geloof ik geen blijvende schade op.

(oh, wacht, schade mag ik natuurlijk niet zeggen)

Blijvende onwenselijke veranderingen? Mag dat wel?
quote:Deze vrouw in kwestie heeft trouwnes al meer aanvaringen gehad met moeders over hun voedingsgewoontes wat betreft hun kinderen. Ze heeft ook een een enorme rel veroozaakt door een moeder die haar kleintje de fles zat te geven ten overstaan van iedereen de les te gaan lezen over de nadelen van kunstvoeding etc. etc. etc. Alleen gaf deze moeder afgekolfde melk aan haar kleintje omdat ze niet in het openbaar wilde voeden. Het hele mens is dus een beetje wazig, maar het doet met dan toch pijn. Ze kan me toch raken.

Dat snap ik dus echt niet. Blindje, je hebt er alles aan gedaan. Het lukte niet. Lichamelijke oorzaak.

Waarom laat je iemand die duidelijk van lotje is je dan toch raken?

Als ze het over veilige en onveilige auto's had gehad, dan was je toch al lang aan haar voorbij gegaan?
quote:

quote: crini reageerde

Tila, dat is ook maar net hoe je het bekijkt. Als ik het op mijn situatie betrek, dan was bv ongezond en flesvoeding niet. Want zonder fv had mijn kind niet meer geleefd.

Moedermelk van een andere vrouw? Was vroegah heel normaal. Is volgens de WHO nog steeds een beter alternatief dan kunstvoeding.
En voordat iedereen weer allemaal aannames doet en woorden verdraait.

Nee, ik ben niet tegen kunstvoeding. Een kind moet eten en als ie dan geen moedermelk krijgt, moet het dus kunstvoeding zijn, want sinaasappel met liga doen we godzijdank niet meer zo vroeg als vroegah.

Ik ben alleen wel tegen fabeltjes dat kv net zo goed is als bv. Dat het voor de gezondheid van je kind geen bal uitmaakt of je nu wel of geen bv geeft.

Ik vind iemand die geen bv geeft geen slechte moeder. Ik kan iemands doorzettingsvermogen niet geweldig vinden, maar dat zegt niets over ouderlijke kwaliteiten. Hell, op bepaalde punten is mijn doorzettingsvermogen ook niet geheel feilloos.

Ik denk dat je met een goede voorbereiding en een nuchtere inslag een heel grote kans hebt om de bv te doen slagen. En nee, dan is het nog steeds niet altijd leuk, geweldig, en weet ik veel wat, maar ik vind het heel vaak wel heel leuk
quote:

quote: blindje reageerde

Deze vrouw in kwestie heeft trouwnes al meer aanvaringen gehad met moeders over hun voedingsgewoontes wat betreft hun kinderen. Ze heeft ook een een enorme rel veroozaakt door een moeder die haar kleintje de fles zat te geven ten overstaan van iedereen de les te gaan lezen over de nadelen van kunstvoeding etc. etc. etc. Alleen gaf deze moeder afgekolfde melk aan haar kleintje omdat ze niet in het openbaar wilde voeden. Het hele mens is dus een beetje wazig, maar het doet met dan toch pijn. Ze kan me toch raken. Dat snap ik dus echt niet. Blindje, je hebt er alles aan gedaan. Het lukte niet. Lichamelijke oorzaak.

Waarom laat je iemand die duidelijk van lotje is je dan toch raken?

Als ze het over veilige en onveilige auto's had gehad, dan was je toch al lang aan haar voorbij gegaan?

Tja, maar auto´s raken je nooit zo erg als iemand die je iets verwijt wat betreft je kinderen. Ik weet niet waarom ik nog steeds geraakt word door die opmerkingen. Misschien omdat er in dit soort discussies van alles op tafel word gegooid (kv is slechter, ongezond, gebrek aan doorzettingsvermogen, de makkelijkste weg kiezen, als je maar echt wilt etc.) en als je dan uitlegd waarom je geen bv kan geven ineens alle eerdere argumenten van de tafel worden geveegd. Ik heb het meerdere keren meegemaakt dat ik uiteindelijk toch maar vertelde hoe het zat en mensen ineens sorry gingen zeggen of dat ik me niet schuldig hoefde te voelen. (Snap ik trouwens niet. Waarom moet ik me schuldig voelen om iets dat ik niet kan? Voelt een dove zich schuldig omdat hij niet kan horen ofzoiets?) En als ik dan vroeg hoe het dan zat met alle o zo slechte dingen aan kunstvoeding etc, dan deed dat er allemaal niet meer toe. Dan was het allemaal anders. Dus eerst en hoop verwijten en feiten die ineens niet meer belangrijk zijn als je wel tot die kleine groep behoort. Vreemd. Zou de gezondheidsrisico´s die sommigen aan kunstvoeding toedichten ineens niet meer gelden als je geen bv kon geven?

Bovendien ben ik weer zwanger, dus makkelijk van slag te krijgen. Lekker emotionele horrormonen....

Blindje, ben je weer zwanger?? Je hebt er toch net een uitgepoept?:o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven