Tent of stacaravan seizoensplaats

14-07-2025 14:06 97 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu een mooie opblaasbare tent, met toebehoren. Maar zit er nu toch over te denken om een caravan te kopen. Maar waar moet ik dan aan denken? Heb de ballen verstand van zo,n ding, Hoeft niet heel groot te zijn. Prijsklasse ong1500/2000 euro. Gaat dan om mijn dochter en mij die er in kunnen.

En ik zit aan een seizoensplaats te denken. Lijkt mij heerlijk om in de weekenden daarheen te vertrekken. En in de zomer gewoon 3 weken. Ik weet dat er vaak wachtlijsten zijn maar kun je je bijv alvast inschrijven voor zo,n seizoen plaats? Of zouden we de tent er eerst neer kunnen zetten? Geen idee of een tent kan blijven staan zolang? (April tot okt). Dit ook om te kijken of het ons überhaupt bevalt.

Wie zou mij hier meer over kunnen vertellen?
Lisa2022 schreef:
14-07-2025 16:36
Misschien dat ik idd met de tent begin. Die heb ik tenslotte ook al. Met alles erop en eraan. Het enige wat ik dan nog zou moeten kopen is een goede afrastering voor mijn 2 hondjes. Dit om te kijken of dat idd bevalt, zo,n seizoensplek. Het is dat ik mij gewoon voor nu aan het oriënteren ben, wat er is, de kosten etc.
Precies, zeker omdat je al een hele uitrusting hebt :thumbsup:
Lekker eerst uitproberen.

Wij waren op zo'n 30km van huis. Makkelijk terug als het ( te) slecht weer was en met zomer vakantie op de fiets er naar toe. Heel handig :)
hela wijzigde dit bericht op 14-07-2025 17:04
12.93% gewijzigd
Lisa2022 schreef:
14-07-2025 16:36
Misschien dat ik idd met de tent begin. Die heb ik tenslotte ook al. Met alles erop en eraan. Het enige wat ik dan nog zou moeten kopen is een goede afrastering voor mijn 2 hondjes. Dit om te kijken of dat idd bevalt, zo,n seizoensplek. Het is dat ik mij gewoon voor nu aan het oriënteren ben, wat er is, de kosten etc.
Ik weet niet wat voor honden je hebt, maar wij gebruiken een schapennet, ideaal! Zelfs het kleinste hondje van 5 kilo blijft er keurig achter.
Hou er wel rekening mee dat een zware katoenen tent een levensduur heeft van 30 tot 50 weken gebruik, en dat is alleen als je er heel zuinig op bent. Polykatoen of polyester gaan nog veel korter mee.
Als je je tent een half jaar non-stop laat staan, dan is hij na twee jaar wel op.

Voor een seizoensplek zou ik lekker een gare caravan scoren. Dat wordt ook minder vochtig als het weer een beetje tegen zin.
poldervrouw schreef:
14-07-2025 15:56
Voor een seizoen plek heb je geen dure luxe caravan nodig. Een ouder model met toilet voldoet dan prima. Zolang maar heel. Zorg coor grote voortent en luifel. Daar leef je in.

Wij stonden jaren op de berenkuil in grolloo. Heerlijk.
Ik denk niet dat je voor dat geld een caravan met toilet vindt. Je komt idd op 50 jaar oude caravans uit.
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... n-uit-1974
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Heb je zelf een trekhaak ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-07-2025 17:35
Ik denk niet dat je voor dat geld een caravan met toilet vindt. Je komt idd op 50 jaar oude caravans uit.
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... n-uit-1974
Nou ja, een caravan met zo'n ienimienie badkamertje zit er nog wel in en dan zet je daar gewoon een portapotti in. Dompelpompje erbij voor het handenwassen en gaan met die banaan, zo hebben wij het jaren gedaan.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
blijfgewoonbianca schreef:
14-07-2025 17:38
Heb je zelf een trekhaak ?
Je kunt ook ieder jaar iemand met trekhaak vragen om tegen een vergoeding 'm naar de camping te brengen en weer terug.
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-e ... an-te-koop
Met voortent en toilet.
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2025 17:42
Nou ja, een caravan met zo'n ienimienie badkamertje zit er nog wel in en dan zet je daar gewoon een portapotti in. Dompelpompje erbij voor het handenwassen en gaan met die banaan, zo hebben wij het jaren gedaan.
Wij hadden vroeger een chemisch toilet in de voortent staan. Alleen voor echte hoge nood in de nacht. Je maakt verder gewoon gebruik van het toilet en voorzieningen van de camping lijkt mij. (In een tent zet je meestal ook geen toilet neer)
Ik zou toch eerst navraag gaan doen bij de campings waar je eventueel een seizoensplaats zou willen huren.
Vaak mag een caravan niet ouder zijn dan bv.10 jaar.
Camping waar wij stonden waren tenten voor een seizoen niet toegestaan.
Naast een seizoensplek zijn er ook campings die voorseizoen plaatsen aanbieden. Kun je vanaf april tot begin juli staan en daarna richt de camping zich met op vakanties.

Die plekken zijn vaak voordeliger en kun je het eens uitproberen.
MEFunny schreef:
14-07-2025 17:56
Wij hadden vroeger een chemisch toilet in de voortent staan. Alleen voor echte hoge nood in de nacht. Je maakt verder gewoon gebruik van het toilet en voorzieningen van de camping lijkt mij. (In een tent zet je meestal ook geen toilet neer)
Wij hadden kleine kinderen, dus die mochten altijd op de portapotti, ook om te poepen. Paps en mams hielden zich inderdaad bij een nachtelijke plas.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
coetje schreef:
14-07-2025 17:57
Ik zou toch eerst navraag gaan doen bij de campings waar je eventueel een seizoensplaats zou willen huren.
Vaak mag een caravan niet ouder zijn dan bv.10 jaar.
Camping waar wij stonden waren tenten voor een seizoen niet toegestaan.
Dat geldt toch alleen voor stacaravans?
Volgens mij halen mensen hier seizoensplekken en vaste plekken op een camping door elkaar. Op een seizoensplek zet je een toercaravan neer en sta je van pakweg april tot oktober. En ik heb nog nooit een camping meegemaakt die eisen stelt aan de caravan bij zo’n plek.
Een vaste plek is waar je het hele jaar rond de caravan laat staan en meestal is dat dan dus een stacaravan. En daar stellen campings inderdaad wel eisen aan de leeftijd. Dit vanwege het aanzicht van de camping met al die stacaravans door elkaar.

Wij hebben 3 jaar op een voorseizoensplek gestaan. Dit was van april tot en met juni. Wij hadden een caravan van 25 jaar oud, maar die hebben we inderdaad verkocht omdat we daar niet echt meer lange afstanden mee durfden te rijden. Hij werd slecht, bij de disselbak zat bijvoorbeeld de onderplaat al deels los en de hanglamp was al een keer van het plafond gekomen enz.
Maar als je hem niet heel ver hoeft te verplaatsen, is een oudje prima. Let wel goed op schade door vocht. Dat is wel iets wat grote schade kan aanrichten, dus altijd goed checken of hij nog waterdicht is. Let ook op de leeftijd van de voortent bij zo’n caravan. Onze voortent bij de oude caravan was denk ik ook een jaar of 20 en bij regen met wind kwam er water door de ritsen naar binnen. De naden werden slechter enz. Een wat jongeren voortent is dus wel prettig.
Luifel zou ik op de camping pas bekijken. Hoe staat de wind en is er vaak stevige wind. Wij hebben er nooit een luifel bij gezet, omdat ik dat gewoon te eng vind. Zeker in het voorjaar kan je stormen hebben en zo’n luifel pakt makkelijk wind. Gaat hij de lucht in, ben je hem kwijt en met een beetje pech trekt hij ook je voortent mee stuk. Bij ons op de camping stond iemand die zo in 1 seizoen 2 luifels + voortenten verder was.
En wat iemand al zei, zoek eerst uit of stallingen plek hebben. Verschilt heel erg per regio. Misschien ook handig om te kijken hoe het zit met eventueel onderhoud. Via onze stalling kan ik onderhoud inplannen en dan zorgt de stalling dat de caravan klaar staat, iemand van de garage voor onderhoud haalt hem op en brengt hem weer terug. Die stemt alles af met de stalling zelf. Is ideaal en ik hoef er dan niet steeds heen.

Seizoensplek vonden wij leuk voor 3 maanden, maar hele seizoen hoefde voor ons niet. Wij trokken ook graag nog naar andere plekken. En na 3 jaar vonden we het ook wel weer genoeg. Je hebt vaak kliekjes die elkaar al jaren kennen en elk jaar op dezelfde plek staan. Dat trok ons niet zo. Wij stonden dan ook altijd op een plek waar ook toerplekken waren, zodat er steeds andere mensen stonden. Er waren dan 4 (voor)seizoensplekken op het veldje en 5 toerplekken. Beetje reuring, andere gezichten, dat trok ons meer.
MEFunny schreef:
14-07-2025 17:56
Ik heb onze toilet nooit klaar voor gebruik :mrgreen: wij hebben in 2022 een nieuwe caravan gekocht en de wc is nog nooit gebruikt. Ik heb van dat spul bij voor er in, maar tot op heden niet nodig gehad. Ik verkoop denk ik deze caravan weer met een ongebruikt toilet. Het toilet gebruiken wij als opslag. De zwemtas staat er en de extra kussens voor het bed van dochter.
Irregular_Choice schreef:
14-07-2025 18:24
Ik heb onze toilet nooit klaar voor gebruik :mrgreen: wij hebben in 2022 een nieuwe caravan gekocht en de wc is nog nooit gebruikt. Ik heb van dat spul bij voor er in, maar tot op heden niet nodig gehad. Ik verkoop denk ik deze caravan weer met een ongebruikt toilet. Het toilet gebruiken wij als opslag. De zwemtas staat er en de extra kussens voor het bed van dochter.
Ik vind een wc zo’n uitkomst in een caravan, vooral ‘s nachts. Hier ook een nieuwe caravan gekocht in 2022. Maar die wc gebruiken we zeker :) de douche niet :P
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
14-07-2025 18:40
Ik vind een wc zo’n uitkomst in een caravan, vooral ‘s nachts. Hier ook een nieuwe caravan gekocht in 2022. Maar die wc gebruiken we zeker :) de douche niet :P
Douche zit er bij ons ook in ja. Dat werkt echt helemaal niet haha! Zo’n douchegordijntje helemaal rondom, anders wordt de muur nat. Nou, dat trekt meteen naar je toe. En ik heb een boiler met 5 liter, dat wordt heeeeeel snel douchen :mrgreen: heb het douchegordijn er uit gehaald en de kraan laten afsluiten zodat je eerst een knop om moet zetten wil hij aan kunnen. Ik kwam eens per ongeluk tegen de kraan aan en toen sproeide hij meteen de ruimte in! Dat heb ik dus laten aanpassen haha!
Onze tent was dus zo'n zware katoenen. Drie hele seizoenen gebruikt, altijd droog en geborsteld opgeruimd. Gaat dus prima langer dan 1 seizoen mee. Daarna is hij nog een paar jaar als zomervakantie tent gebruikt door een collega.
Het moet dan inderdaad een goede kwalitatieve tent zijn, die van de decathlon is na 6/7 weken helemaal op. Hij stond bij ons zolang op en toen ik licht tegen de tent leunde scheurde het doek helemaal open :-D

Hou ook rekening met het weer en een opgezette tent. Wellicht vind je dat geen probleem, maar ik zou na een flinke bui of dag flinke wind wel even willen kijken of alles goed is gegaan.
Twee jaar geleden wilde ik ook zo’n koddig caravannetje. Ik had het helemaal bedacht, mijn reel op Instagram liet mij het een na het andere leuke project zien en volgens Marktplaats moest dat echt kunnen voor een klein prijsje.

Het leidde tot een tocht langs dealers, waarbij zo ongeveer alles toch tegenviel. Moet ik er wel bij zeggen dat ik drie voorwaarden had:
- een zitje binnen zonder dat je er een bed voor moest afbreken
- een tweepersoonsbed
- een plek voor een wc’tje

De meeste caravans die echt zo goedkoop waren durfde ik toch niet aan. Ik las en hoorde veel te vaak over vochtproblemen die je simpelweg niet kan zien zonder een wandje los te maken (elk Insta-project liep wel tegen dergelijke zaken aan). Vaak als de deur openging kwam de geur van vocht en/of mufheid je al tegemoet.

Langzamerhand verschoof ik dus mijn budget steeds hoger. Oh en ik wilde zo graag een klein Kipje, tot ik begreep dat ongeveer elke onderhoudsmonteur daarvan gaat hoofdschudden omdat die dingen allemaal zo laag gemaakt zijn dat menigeen schade rijdt bij drempels.

Uiteindelijk heb ik mijn budget nóg verder opgehoogd, omdat als ik dan toch duizenden euros uitgeef ik liever er nog wat bijdoe zodat ik gewoon zeker weet dat alles nog jaren mee gaat.

Voor een seizoensplek met een tent zou ik kiezen voor een kwalitatief hoogwaardige, maar die zijn ook best aan de prijs.

Wat ik zou doen; koop een leuke caravan, verzin een hele goede routine zodat je makkelijk spontaan weg kan en ga dan eerst eens kijken hoe het bevalt om gewoon vakanties en weekendjes ermee te doen.
Kip is er in een verhoogde versie. Maar vwb budget ga je naar 30K
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
GroenTuintje schreef:
14-07-2025 18:40
Ik ook! Of voor onderweg, scheelt een rondje vieze wc langs de snelweg! Dochter gebruikt hem het meeste, dat wel🤣
sneeuwvrouw schreef:
14-07-2025 20:56
Ik ook! Of voor onderweg, scheelt een rondje vieze wc langs de snelweg! Dochter gebruikt hem het meeste, dat wel🤣
Wij rijden korte stukken. Max 300km en dat lukt makkelijk zonder naar de wc te moeten :) en als ik al moet, ga ik bij een benzinepomp. Die zijn altijd wel netjes.
MyLittlePony schreef:
14-07-2025 20:25
Kip is er in een verhoogde versie. Maar vwb budget ga je naar 30K
Dat is ietsjes boven het budget. ;-D
Irregular_Choice schreef:
14-07-2025 18:48
Douche zit er bij ons ook in ja. Dat werkt echt helemaal niet haha! Zo’n douchegordijntje helemaal rondom, anders wordt de muur nat. Nou, dat trekt meteen naar je toe. En ik heb een boiler met 5 liter, dat wordt heeeeeel snel douchen :mrgreen: heb het douchegordijn er uit gehaald en de kraan laten afsluiten zodat je eerst een knop om moet zetten wil hij aan kunnen. Ik kwam eens per ongeluk tegen de kraan aan en toen sproeide hij meteen de ruimte in! Dat heb ik dus laten aanpassen haha!
Dat kraantje gebruiken wij voor tandenpoetsen :-D maar dat gordijn er hier ook uitgehaald :lol:
Voor iedereen een groene tuin

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven