Werk & Studie alle pijlers

Hoe combineren jullie werk en moederschap

30-05-2025 18:00 368 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia

Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.

Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.

Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.” 🙈

Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?

Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.

Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
MargjeM schreef:
13-07-2025 10:45
Dat vrouwen gemiddeld genomen (er zullen uiteraard uitzonderingen zijn) geen enorme achterstand hebben op het gebied van hun aandeel in het huishouden als ze gaan samenwonen zonder eerst op zichzelf te hebben gewoond zegt al genoeg hoor.

Het is gewoon onwil/gewapende incompetentie.
En hieraan toevoegend:

Ik vind t ook altijd interessant dat wij hier de omgekeerde rolverdeling hebben (ik vnl aan het werk) maar dat ik inderdaad geen achterstand heb op mijn taken thuis

En dus heb ik ook altijd nul begrip voor mijn mannelijke collega’s die klagen dat ze t niet gedaan krijgen naast hun drukke werk en vrouw dan thuis zeurt. Ik zeg dan altijd heel zonnig tijdens de lunch: waarom lukt t niet, ik kan t ook. En ik doe hetzelfde werk als jij. Daar komt vaak geen duidelijk antwoord op

Edit: maar ik heb wel 15 jaar op mezelf gewoond voor de kids kwamen, ik heb ze laat gekregen. Weet niet wat er gebeurt nu alle kinderen lang thuis blijven wonen bij mama haha
-April- schreef:
13-07-2025 10:50
Maar nu komt zwemles eraan en dan weet ik dat t ook op mijn conto komt dat ik moet zorgen dat kind op de wachtlijst komt en het zwembad uitkiezen etc.

Ik vind dat oké. Vind t ook leuk om dat voor de kids te doen. En in feite verschilt t niet veel met mn taken op het werk (iedereen aansturen, al het beleid maken en overal eindverantwoordelijk voor zijn). Dus dezelfde efficiëntie gebruik ik thuis ook lol.

Ik weet dat als man eenmaal met kind in het zwembad is geweest dat ik t kan loslaten
Zo is dat hier ook altijd wel geweest met dit soort taken, ik mailde / schreef in bij het zwembad, regelde de eerste keer zwemles met meegaan, en daarna deden we het 50/50.

Tandarts regel ik dan weer, ik ga met de jongens, maar man kan prima mee als er een gaatje gevuld moet worden of iets. Wij komen nu in het orthotijdperk aan, eerste afspraak heb ik geregeld, ik kreeg de mail van de tandarts met de doorverwijzing, en mijn telefoonnummer werd door gegeven aan de ortho. Afspraak 1 ben ik meegegaan, daarna jaar later wachten, afspraak nummer 2 laatst heeft man gedaan, adres doorgegeven en hij heeft het geregeld met kind. En volgende afspraak gemaakt en doorgegeven aan mij wat er gebeuren gaat tzt.

Kapper is dan weer man zijn taak, hij gaat samen met de jongens, ik hou me daar buiten.

Wat ik weer regel is idd de kinderfeestjes, cadeautjes, betalen tikkies voor school gerelateerde en voetbal gerelateerde zaken, gewoon 1 persoon die dat standaard afhandelt. Daarbij is het hier nog echt zo dat de moeders in de apps zitten van school en vaders sporadisch. Dat blijft hardnekkig de shift voor moeders..

Basisschool en middelbare school hebben we echt samen gedaan, samen bezocht en aangemeld. En voetbal regelen we ook samen, wie rijd bij wedstrijden als we rijbeurt hebben.

Auto bv (apk/beurt) regelt man allemaal, maar goed hij is monteur werkt bij een dealer, dus logisch wel.
Flexibiliteit in werk heb ik veel meer, dus bij ziek kind (zeldzaamheid overigens) bleef ik thuis en werkte dan tussendoor.
Maar inmiddels 2 pubers / bijna puber die mij bij ziek zijn enzo niet direct meer nodig hebben.

Overigens denk ik dat alle mannen, deze taken die vrouwen nu vaak doen echt prima regelen als het moet. En ik zal dan ook prima een garage kunnen bellen voor mijn auto 😉
-April- schreef:
13-07-2025 09:52
Maar goed on a serious note

Hier is t inderdaad andersom. Ik de hoofdkostwinner, man meer flexibel. Toch ligt de 3e shift voor een groot deel bij mij ondanks veeeeeeele gesprekken hierover (en de bijbehorende stress daarvan)

Ik heb dan inderdaad weleens gezegd dat iedereen zichzelf helpt maar dat werkt natuurlijk niet. Ik ben ook weleens boos geworden omdat de taak van t avondeten bij man lag, ik me er bewust niet mee had bemoeid en toen kregen de kinderen friet voorgeschoteld op een random doordeweekse dag waarbij er gewoon gekookt (had kunnen) worden.

Inmiddels hebben wij daarin best een goeie modus gevonden.

Man bleek “prestatiedruk” te ervaren als hij belast was met de kinder- en 3e shift taken. Kon dan ertegenop zien een “goede” maaltijd op tafel te zetten. Ik heb een X aangegeven dat het me geen biet interesseert wat er op tafel komt, als het maar geen frituur is. Kale pasta met tomaten vind ik ook prima op de ergste opvang/werkdagen

Man deed dat een keer, kinderen aten enthousiast (mijn kinderen zijn moeilijke eters), ik at t zelf ook en iedereen blij. Sindsdien doet hij meer uit zichzelf voor t avondeten.

Wat betreft het denkwerk van de 3e shift heb ik geaccepteerd dat t gewoon bij mij ligt, ookal ben ik het meest weg en werk de langste uren.

Dat vind ik inmiddels prima omdat ik het mezelf dan heb gegund om gewoon de opdrachten uit te delen.
Bijv: tandarts afspraak met zoon. Ik plan het gewoon (wij hebben een gezamenlijke agenda die ik kan checken)

Kost mij dus maar 1 telefoontje en dan zeg ik tegen man: jij brengt zoon dan en dan naar de tandarts.

Of: “juf heeft cadeautje nodig. Zoek en bestel iets op deze en deze site, dont care wat het is”

Dit werkt prima voor ons

De frietstrijd was hier ook ooit een ding. Ik heb dan weer helemaal geen moeite met friet op een doordeweekse dag en dan vervolgens bloemkool op zaterdag.
Maar,
ik baalde zo dat man op de enige dag dat hij kookte altijd friet maakte. Kinderen helemaal blij als papa kookte, en ik nooit de kans op een makkelijke dag. Weinig werk en kinderen die graag en snel aten, blij aan tafel kwamen etc.

Hij vond dat als hij moest koken, dat hij zelf mocht kiezen wat hij maakte. Dat ik het ook wel eens leuk vond om een echt warm maal voorgeschoteld te krijgen was lastig te begrijpen. Friet is toch lekker?
Die frietstrijd hebben we hier dan weer nooit gehad, man weet op zijn kookdag wat hij kan klaarmaken en dat ligt er ook meestal wel. En op de dagen dat we beide ongeveer even laat thuis zijn, begint of hij of ik met koken en weten we ook beide wat er ligt / gemaakt kan worden.
-April- schreef:
13-07-2025 10:50
En een jammerlijk achtergebleven mannelijke emancipatie
Ja dit vooral.

Ik zeg weleens gekscherend dat vrouwen er helemaal niet zo op vooruit zijn gegaan. Vroeger deed je het huishouden en de kinderen, nu komt daar nog minimaal 24 uur werken bovenop. Jottum.
Hotgirlsummer schreef:
13-07-2025 12:56
Ja dit vooral.

Ik zeg weleens gekscherend dat vrouwen er helemaal niet zo op vooruit zijn gegaan. Vroeger deed je het huishouden en de kinderen, nu komt daar nog minimaal 24 uur werken bovenop. Jottum.
Nja zonder die 24u werk was het helemaal nasty. Geen leuk leven hoor, als vrouw vroeger (denk ik)
Kaarsjevoordesfeer schreef:
13-07-2025 12:28
De frietstrijd was hier ook ooit een ding. Ik heb dan weer helemaal geen moeite met friet op een doordeweekse dag en dan vervolgens bloemkool op zaterdag.
Maar,
ik baalde zo dat man op de enige dag dat hij kookte altijd friet maakte. Kinderen helemaal blij als papa kookte, en ik nooit de kans op een makkelijke dag. Weinig werk en kinderen die graag en snel aten, blij aan tafel kwamen etc.

Hij vond dat als hij moest koken, dat hij zelf mocht kiezen wat hij maakte. Dat ik het ook wel eens leuk vond om een echt warm maal voorgeschoteld te krijgen was lastig te begrijpen. Friet is toch lekker?
Ik vind dat jammer, die friet doordeweek. In het weekend eten we dat ook niet standaard. We eten het bij uitjes, feestjes of als we in het weekend een kook-baaldag willen nemen (niet elk weekend). Voor de kinderen vind ik dat wel genoeg (en voor ons eig ook). Ik vind t dus niet leuk als dat doordeweeks op tafel komt
Ik vind het ook heel typisch dat alle initiatief van de vrouwen moet uitkomen. Man brengt altijd kinderen naar KDV en ik haal ze (ivm mijn reistijd). Maar soms dan lukt het hem niet en dat komt dan altijd als een soort mededeling. Alsof ik het dan maar moet oplossen.
HelloFresh werkt trouwens fantastisch tegen dat kookgedoe. Er komen kaartjes bij wat je nodig hebt en stap voor stap wordt uitgelegd
-April- schreef:
13-07-2025 13:06
Nja zonder die 24u werk was het helemaal nasty. Geen leuk leven hoor, als vrouw vroeger (denk ik)
Nee zeker niet, daarom ook gekscherend. Zou niet terug in de tijd willen wat dat betreft.
-April- schreef:
13-07-2025 13:09
Ik vind dat jammer, die friet doordeweek. In het weekend eten we dat ook niet standaard. We eten het bij uitjes, feestjes of als we in het weekend een kook-baaldag willen nemen (niet elk weekend). Voor de kinderen vind ik dat wel genoeg (en voor ons eig ook). Ik vind t dus niet leuk als dat doordeweeks op tafel komt

Wat eten, maar ook snacken en snaaien betreft, hebben wij zeven gelijke dagen. Alles kan op elke dag van de week, maar sommige dingen wel met mate.
Ik werk momenteel met een dag ouderschapsverlof (België) in de week 28 uur en ga in april volgend jaar weer fulltime werken. Mijn vriend is leerkracht middelbaar, en we hebben een zoontje van 1,5. Ik werk ook op zaterdag, en mijn vriend is naast leerkracht ook muzikant, dus dat is soms wel een gepuzzel.
Ons zoontje vindt de opvang superleuk, en daardoor hebben we besloten hem 4 dagen te brengen in plaats van de oorspronkelijke 3. Op maandag ben ik meestal vrij en ik gebruik die dag dan om de grote klussen in huis te doen. Ik vind dat echt heerlijk, één dag in de week zonder kind waarbij ik echt even kan knallen in huis :-D Huishouden doe ik meestal als zoontje weggebracht is en voor ik moet werken, of mijn vriend doet het als hij thuis komt voor hij zoontje gaat halen. Boodschappen doet één van ons samen met zoontje. Vrijdag is altijd mijn 'mamadag' en staat helemaal in het teken van qualitytime samen, ik doe dan ook echt niks in huis. Zaterdag is 'papadag' en dan zondag met z'n drieën.

Wat hier echt heel erg helpt:
- Vriend en ik bespreken elke zondag even de komende week en spreken af wie wat doet.
- Als we taken verdelen dan houden we ons er ook aan en bemoeien we ons niet met de taak van de ander. Dus als vriend de badkamer schoonmaakt dan is dat niet altijd zoals ik het zou doen, maar ik accepteer het nu gewoon en laat het verder los.
- We zetten alles in een gedeelde kalender.
- We hebben een soort basis boodschappenlijst opgesteld waardoor we altijd genoeg opties hebben om te koken en we dus niet steeds voor kleine dingen even naar de winkel moeten. We kopen ook vaak dingen in bulk zodat we een tijd vooruit kunnen.
- We koken regelmatig extra veel zodat we altijd wel iets in de vriezer hebben dat we snel op tafel kunnen zetten. Vooral pastasaus en ovenschotel vind ik fijn om te hebben. Wat ik ook regelmatig doe is alvast verschillende groenten snijden en invriezen, dan kan je het gewoon hup in de pan gooien als je weinig tijd hebt.
- Ik bestel eigenlijk echt wel veel, gewoon om tijd de besparen. Alleen voor schoenen gaan we wel echt naar een winkel.
- We zorgen dat we allebei elke week ook iets leuks kunnen gaan doen voor onszelf, meestal hebben we allebei wel elke week een avond dat we iets buiten de deur doen.
- We zorgen ook elke week voor een 'date night'. We moeten die vaak wel vastleggen in de agenda wat misschien niet zo romantisch is, en meestal is het gewoon thuis, maar even bewust tijd maken voor elkaar schiet er hier anders nogal snel bij in.

Ik heb op sommige vlakken ook echt wel moeten leren om los te laten en dat het soms ook gewoon oké is als het speelgoed nog door de kamer ligt en morgen pas wordt opgeruimd.
-April- schreef:
13-07-2025 10:47
In de praktijk hier moest dit inderdaad gebeuren. De naam van de tandarts/consultatiebureau, het adres, de inhoud van de luiertas. Daar werd ik ook gek van.

Maar hier is t dan gelukkig wel zo dat man het zelf afhandelt als hij het 1 keer heeft gedaan. Tandarts en consultatiebureau en logopedie blijven namelijk natuurlijk telkens dezelfde instanties op dezelfde plek….. dus is man er 1x geweest dan loopt het wel.

Ook man is inmiddels een ervaren ouder nu we 2 kids verder zijn
Heeft hij een soort sociale angst dat hij dat soort dingen niet zelf kan uitzoeken?
Hotgirlsummer schreef:
13-07-2025 13:25
Nee zeker niet, daarom ook gekscherend. Zou niet terug in de tijd willen wat dat betreft.
Het is niet eens terug in de tijd. Ken genoeg vrouwen in mijn omgeving die niet werken en dus enkel de kinderen en huishouden doen. En vaak hoor ik dan ook dat ze zoo druk zijn. Goed het is maar net wat je mentaal en lichamelijk aankan, maar ik denk dan: ik doe hetzelfde als jij maar dan met nog 28 uur werken erbij.

Ik lees hier veel over tandarts regelen. Wij doen dat gewoon met het hele gezin. Gaan altijd met het hele gezin naar de halfjaarlijkse controle. Altijd op woensdagmiddag omdat de jongste dan vrij is, ik zelf ook, oudste vaak ook wel zo laat op de middag en man neemt een uurtje vrij. Vaak is man wel degene die de afspraak maakt of in ieder geval ons eraan herinnert dat we weer moeten (ik heb een gruwelijke hekel aan de tandarts dus geneigd het uit te stellen).
Tulpje22 schreef:
14-07-2025 08:59
Het is niet eens terug in de tijd. Ken genoeg vrouwen in mijn omgeving die niet werken en dus enkel de kinderen en huishouden doen. En vaak hoor ik dan ook dat ze zoo druk zijn. Goed het is maar net wat je mentaal en lichamelijk aankan, maar ik denk dan: ik doe hetzelfde als jij maar dan met nog 28 uur werken erbij.

Ik lees hier veel over tandarts regelen. Wij doen dat gewoon met het hele gezin. Gaan altijd met het hele gezin naar de halfjaarlijkse controle. Altijd op woensdagmiddag omdat de jongste dan vrij is, ik zelf ook, oudste vaak ook wel zo laat op de middag en man neemt een uurtje vrij. Vaak is man wel degene die de afspraak maakt of in ieder geval ons eraan herinnert dat we weer moeten (ik heb een gruwelijke hekel aan de tandarts dus geneigd het uit te stellen).
Wat voor jou ‘gewoon met het hele gezin’ is, is niet altijd zo makkelijk te regelen. Een uurtje vrij nemen is leuk, maar niet genoeg voor mensen die op 1.5 uur rijden werken. En niet mogelijk voor mensen in allerlei banen waar je niet zomaar even een uurtje weg kunt zijn. Bovendien ga je dan uit van alleen de (half)jaarlijkse controle. Maar als er een keer iets extra’s moet gebeuren bij een kind, ga je niet het hele gezin meenemen natuurlijk. Bij sommige mensen is dat zelden nodig, anderen moeten vele vaker naar een tandarts (ook met goede zorg, sommige mensen hebben gewoon een minder sterk gebit).
Dingen die voor de een een simpel iets zijn, kunnen om allerlei redenen voor een ander veel ingewikkelder zijn.
-April- schreef:
13-07-2025 10:47
In de praktijk hier moest dit inderdaad gebeuren. De naam van de tandarts/consultatiebureau, het adres, de inhoud van de luiertas. Daar werd ik ook gek van.

Maar hier is t dan gelukkig wel zo dat man het zelf afhandelt als hij het 1 keer heeft gedaan. Tandarts en consultatiebureau en logopedie blijven namelijk natuurlijk telkens dezelfde instanties op dezelfde plek….. dus is man er 1x geweest dan loopt het wel.

Ook man is inmiddels een ervaren ouder nu we 2 kids verder zijn
Ik vind dit dus echt gek.

Waarom kan jij het wel meteen de eerste keer regelen en hij niet?

Was jij wel al een ‘ervaren ouder’ voor je kinderen kreeg?

Door dit soort topics ben ik altijd blij dat ik gewoon geen man heb :rofl:
Tulpje22 schreef:

Wat een oordelen, vrouw :|

Ik ken vrouwen die het doen + 40 uur werken en mantelzorgen. Mag jij dan ook niet meer zeggen dat je druk/moe bent?

En die tandarts, tja. Wees blij dat het bij jullie ‘gewoon’ zo kan. ‘Gewoon’ vrij nemen, ‘gewoon’ elk half jaar op controle… loopt dat dan spaak als iemand plots niet kan? Partijtjes afgezegd, school geskipt?
Tulpje22 schreef:

Je weet niet hoe zij alles ervaart. Misschien doet haar man helemaal niks. Misschien heeft ze nog andere dingen erbij. Ik weet ook niet hoe oud haar kinderen zijn maar als kinderen nog erg klein zijn en niet op de opvang of school zitten komt er gewoon niks uit je handen. Ik kan me ook elke dag bezighouden met het huishouden want er is gewoon altijd wat te doen.
Ik ben blij dat mijn man snapt dat onze kinderen van ons zijn en niet alleen van mij.
Ik werk 2 dagen. Man 4.
Huishouden is hier gelijk.
Maar de perfecte balans denk ik dat dat nooit kan (althans mij is het nog niet gelukt). Ik schiet altijd wel ergens te kort. Vriendinnen, tijd voor mijn man en mij alleen, familie, tijd voor mezelf, sporten. Ik kom standaard uren te kort in een dag.
Er is hier wel een soort van vast ritme in de week, dat geeft mij toch een soort rust. Zondag ochtend doe ik in m’n eendje de week boodschappen. Maandag altijd de bedden verschonen en de boven verdieping stofzuigen.
Dinsdag werk ik, dus zijn de kinderen (3) bij de opvang/bso.
Door de weeks kook ik standaard altijd. Afruimen en de vaat doen we om en om, degene die die avond gaat sporten ruimt niet af, en degene die wel sport die hoeft niet af te ruimen. Wij sporten om en om (ik maandag, hij dinsdag, ik woensdag, hij donderdag, ik vrijdag. En allebei nog een weekend dag).
Woensdag gaat de middelste naar de peuter en heb ik lekker tijd samen met de jongste. Donderdag idem. Vrijdag werk ik weer en dan kookt man.

Door die vastigheid is er altijd wel duidelijkheid. Dat vind ik prettig. Want met 3 kinderen kan het soms een behoorlijke chaos zijn.
shala91 schreef:
14-07-2025 11:01
Ik vind dit dus echt gek.

Waarom kan jij het wel meteen de eerste keer regelen en hij niet?

Was jij wel al een ‘ervaren ouder’ voor je kinderen kreeg?

Door dit soort topics ben ik altijd blij dat ik gewoon geen man heb :rofl:
Tsja geen idee. Zo is hij gewoon. Ik ben trouwens wel blij met hem als partner en met ons gezin. Er is veel liefde, we zijn erg gelukkig. En het feit dat er 2 kinderen zijn maar ik toch nog momentjes voor mezelf vind (zondagochtend een uur in bad liggen met een paar tijdschriften terwijl man kinderen fixt) maakt dat ik toch wel blij ben dat ik er niet alleen voor sta met de kinderen.
shala91 schreef:
14-07-2025 11:05
Wat een oordelen, vrouw :|

Ik ken vrouwen die het doen + 40 uur werken en mantelzorgen. Mag jij dan ook niet meer zeggen dat je druk/moe bent?

En die tandarts, tja. Wees blij dat het bij jullie ‘gewoon’ zo kan. ‘Gewoon’ vrij nemen, ‘gewoon’ elk half jaar op controle… loopt dat dan spaak als iemand plots niet kan? Partijtjes afgezegd, school geskipt?
Hier sluit ik me wel bij aan, niet iedereen is even belastbaar, is anders belastbaar. En daarbij is gezin a van 4 nooit hetzelfde als een gezin b van 4. Ook niet bij allemaal dezelfde leeftijd.
En sommige kiezen er bewust voor om rustiger te zijn, als dat financieel kan en beide staan er achter, dan is dat ook een keuze.

En die tandarts, daar van ben ik blij dat man zijn eigen afspraak regelt, en ik alleen met de kinderen en mezelf rekening hoef te houden. En sinds de vo erbij is gekomen, plan ik ze in vakantie weken. Dan hoef ik ook niet scholen te regelen voor vrij als het toch ongunstig valt etc. Ik ben flexibel, dus makkelijker dat ik dat op me neem.
Assiral schreef:
14-07-2025 18:56
Ik werk 2 dagen. Man 4.
Huishouden is hier gelijk
.
Maar de perfecte balans denk ik dat dat nooit kan (althans mij is het nog niet gelukt). Ik schiet altijd wel ergens te kort. Vriendinnen, tijd voor mijn man en mij alleen, familie, tijd voor mezelf, sporten. Ik kom standaard uren te kort in een dag.
Er is hier wel een soort van vast ritme in de week, dat geeft mij toch een soort rust. Zondag ochtend doe ik in m’n eendje de week boodschappen. Maandag altijd de bedden verschonen en de boven verdieping stofzuigen.
Dinsdag werk ik, dus zijn de kinderen (3) bij de opvang/bso.
Door de weeks kook ik standaard altijd. Afruimen en de vaat doen we om en om, degene die die avond gaat sporten ruimt niet af, en degene die wel sport die hoeft niet af te ruimen. Wij sporten om en om (ik maandag, hij dinsdag, ik woensdag, hij donderdag, ik vrijdag. En allebei nog een weekend dag).
Woensdag gaat de middelste naar de peuter en heb ik lekker tijd samen met de jongste. Donderdag idem. Vrijdag werk ik weer en dan kookt man.

Door die vastigheid is er altijd wel duidelijkheid. Dat vind ik prettig. Want met 3 kinderen kan het soms een behoorlijke chaos zijn.
Ook lullig! Voor je man dus.
smorre schreef:
14-07-2025 23:24
Ook lullig! Voor je man dus.
Zo zou je het kunnen zien inderdaad.
Hij doet het graag hoor! Hij zou een perfecte huisman kunnen zijn. Ik ben een chaoot, laat overal wat rondslingeren (wat ik overigens niet “met zin” doe) en kan gerust tussen de chaos op de bank zitten ‘s avonds en overzie de chaos dan ook niet.
Daarnaast heb ik sinds ik corona heb gehad in 2022 nooit mijn energie meer terug gekregen en ben ik snel vermoeid, dus al zou ik willen, het lukt me soms lichamelijk gewoon echt niet om meer te doen.
nausicaa schreef:
14-07-2025 10:44
Wat voor jou ‘gewoon met het hele gezin’ is, is niet altijd zo makkelijk te regelen. Een uurtje vrij nemen is leuk, maar niet genoeg voor mensen die op 1.5 uur rijden werken. En niet mogelijk voor mensen in allerlei banen waar je niet zomaar even een uurtje weg kunt zijn. Bovendien ga je dan uit van alleen de (half)jaarlijkse controle. Maar als er een keer iets extra’s moet gebeuren bij een kind, ga je niet het hele gezin meenemen natuurlijk. Bij sommige mensen is dat zelden nodig, anderen moeten vele vaker naar een tandarts (ook met goede zorg, sommige mensen hebben gewoon een minder sterk gebit).
Dingen die voor de een een simpel iets zijn, kunnen om allerlei redenen voor een ander veel ingewikkelder zijn.
Dat begrijp ik. Uiteraard is iedere situatie anders. Het was maar een tip hoor, of gewoon even een opmerking over hoe wij dat doen. Iedereen uit het gezin moet een keer naar de tandarts en kindereb gaan meestal niet alleen, dus als je niet samen gaat kan je als vader/moeder een keer voor jezelf gaan maar ook moet je ook met je kind mee (en de afspraak maken en onthouden), dus jan het praktischer zijn met zn allen samen te gaan.
Als je fulltime werkt kan je nooit op een vrij moment naar de tandarts, dus mijn man heeft er altijd nog vrij voor moeten nemen. Zit bij hem zelfs in zijn Cao, kort verlof, bedoeld voor dit soort korte afspraken.
Onlangs moest mn kind idd terug voor een vervolgafspraak. Dat heb ik dan met hem gedaan omdat ik 1,5 dag vrij ben per week en m'n man er vrij voor zou moeten nemen.
Ortho komt er straks ook aan. Dat doe ik met dochter op mijn vrije dag. Maar als de beugel er eenmaal in zit en ze moet regelmatig voor controle dan kan ze dat gewoon zelf doen.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 15-07-2025 08:57
5.24% gewijzigd
Tulpje22 schreef:

Ten eerste: iedereen is verschillend en ervaart dingen anders. Het is geen wedstrijd en het is onzin dat iemand iets niet als druk mag ervaren, omdat een ander het zogenaamd pas echt druk heeft. Persoonlijk heb ik ook veel meer tijd nodig om te ontprikkelen dan gemiddeld en juist daarom richt ik mijn leven waar mogelijk rustig in.
Ten tweede: iemands takenpakket voor de buitenwereld zegt niet zoveel. Ook met een ogenschijnlijk 'beperkt' pakket kan iemand nooit een uurtje echte vrije tijd hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven