Werk & Studie alle pijlers

Hoe combineren jullie werk en moederschap

30-05-2025 18:00 368 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.

Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?

Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.

Liefs,
Saskia

Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.

Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.

Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.

Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.” 🙈

Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?

Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.

Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
NightNurse schreef:
07-07-2025 08:42
Maar wat ik ook heel vaak zie, is dat de moeders al die dingen graag in eigen hand willen houden omdat ze ervan overtuigd zijn dat niemand dat zo goed kan als zij. En dat als de vader het doet, hij dan zes keer gecontroleerd wordt. Ik snap heel goed dat de vaders daar geen zin in hebben en het dan maar laten, dat geeft minder gezeur.

Overigens heb ik een man die wel gewoon zijn deel doet. Ik werk meer uur, hij regelt het thuis grotendeels.
Geloof mij, er zijn ook genoeg vrouwen die maar wat blij zouden zijn als een mannelijke partner meer zou oppakken zonder dit te controleren of erover te zeuren. Je hebt geluk met jouw man, maar ik denk dat hij eerder een uitzondering is. Het is een hardnekkig fenomeen dat zo geworteld is in het verleden. Ik zie de traditionele rolverdeling nog volop om mij heen. En niet alleen bij de 'oudere' generaties.
Ik geloof dat night nurse en ik dan met dezelfde uitzonderlijke man zijn getrouwd…

Maar serieus: in mijn omgeving zijn er echt meer van dit soort mannen. En het vraagt iets van hen. En van hun vrouwen.

Dat klopt. Mijn kinderen zijn wel eens zonder kadootje naar een verjaardag gegaan omdat papa dat vergeten was. En zonder slaapzak naar kamp,
Idem dito.

Echt kut maar ik heb t ook niet opgelost.

Laat staan dat ik me bemoeide met de kleding die ze droegen (echt dat zie ik ook hoor!)
oKathyo schreef:
07-07-2025 09:06
Geloof mij, er zijn ook genoeg vrouwen die maar wat blij zouden zijn als een mannelijke partner meer zou oppakken zonder dit te controleren of erover te zeuren. Je hebt geluk met jouw man, maar ik denk dat hij eerder een uitzondering is. Het is een hardnekkig fenomeen dat zo geworteld is in het verleden. Ik zie de traditionele rolverdeling nog volop om mij heen. En niet alleen bij de 'oudere' generaties.
Dit zie ik ook gebeuren. Man moet schoonmaken en krijgt dan te horen dat het niet goed genoeg is (zou andersom echt niet geaccepteerd worden trouwens). Vrouw blijft vragen; heb je gedacht aan? Doe je wel?
Maar 'de maatschappij' kijkt de moeder er ook op aan. Soms ook heel subtiel. Zoals mijn moeder moppert dat schoonzus een rommeltje heeft thuis. Zeker, maar dat huis is ook van je zoon, die heeft dus evengoed een rommeltje. Of een; wat heeft Tommie gekke kleren aan, soms snap ik die keuzes van schoondochter echt niet. Of die mannen die ocharme op 'papadag' boodschappen moeten doen. Dat had mama toch ook kunnen doen, die was gisteren vrij. Uberhaupt het concept papadag.
Er zijn steeds meer gezinnen waar het beter loopt. Maar als het niet goed loopt is het áltijd de schuld van de vrouw. Oftewel zij had het zelf moeten doen, of ze had duidelijker moeten zijn naar de papa, of ze had betere afspraken moeten maken. Maar zij had het dus beter moeten doen, hij kan er niks aan doen, hij is een willoos schepsel die afhankelijk is van de kaders die zijn partner stelt.
Yinna schreef:
07-07-2025 10:16
Dit zie ik ook gebeuren. Man moet schoonmaken en krijgt dan te horen dat het niet goed genoeg is (zou andersom echt niet geaccepteerd worden trouwens). Vrouw blijft vragen; heb je gedacht aan? Doe je wel?
Maar 'de maatschappij' kijkt de moeder er ook op aan. Soms ook heel subtiel. Zoals mijn moeder moppert dat schoonzus een rommeltje heeft thuis. Zeker, maar dat huis is ook van je zoon, die heeft dus evengoed een rommeltje. Of een; wat heeft Tommie gekke kleren aan, soms snap ik die keuzes van schoondochter echt niet. Of die mannen die ocharme op 'papadag' boodschappen moeten doen. Dat had mama toch ook kunnen doen, die was gisteren vrij. Uberhaupt het concept papadag.
Er zijn steeds meer gezinnen waar het beter loopt. Maar als het niet goed loopt is het áltijd de schuld van de vrouw. Oftewel zij had het zelf moeten doen, of ze had duidelijker moeten zijn naar de papa, of ze had betere afspraken moeten maken. Maar zij had het dus beter moeten doen, hij kan er niks aan doen, hij is een willoos schepsel die afhankelijk is van de kaders die zijn partner stelt.
Heel herkenbaar. Als de verwachtingen ten aanzien van mannen al zo laag zijn... Mijn schoonmoeder zei een keer: goh, je hebt allemaal strepen op de ramen. Heb je ze gewassen? Dat is dan niet helemaal goedgegaan. Doe je dat wel zus en zo. En ik als reactie: ik heb de ramen helemaal niet gewassen, dat heeft <man"> gedaan. Ik word altijd op het huishouden aangesproken, terwijl we hier toch echt met z'n tweeën wonen.
dubbel
Yinna schreef:
07-07-2025 10:16
Nou dit idd, heel typisch.
Als man in een overhemd met kreukels rond loopt, dan vraagt schoonmoeder waarom ik t niet wat beter kan strijken :facepalm:
__appelbloesem__ schreef:
07-07-2025 08:01
Deze bedragen zijn alleen niet realistisch: het minimum voltijds maandloon ligt al boven de 2000 euro, en met dit soort salarissen krijg je iets van 80-90% aan KOT, bij de opvang van mijn kinderen zijn de netto kosten voor voltijds opvang van drie kinderen dan 1300 euro per maand (maar dat is niet de duurste opvang).

Het kan zeker dat opvang meer kost dan je verdient, maar dan moet je een partner hebben die echt veel meer dan 4000 euro verdient en veel opvang nodig hebben (bijvoorbeeld 3 kinderen onder de 4). Volgens mij zijn dit echt wel uitzonderingen.
Dit speelt denk ik juist voor de wat hogere maar ongelijk verdeelde gezinsinkomens, want dan gaat het toeslagepercentage vrij hard naar beneden. En zeker als je uurtarief boven het maximum ligt waarover je kot krijgt.

Als mijn man bijvoorbeeld hetzelfde zou verdienen als hij nu doet maar ik de helft van wat ik nu verdien, dan zou mijn netto inkomen ongeveer gelijk zijn aan de kosten van twee kinderen drie dagen op het kdv.

Of je dat erg vindt is een andere vraag, want het gezinsinkomen blijft dan vrij hoog, maar de financiële prikkel op korte termijn om te blijven werken is er voor de minstverdienende dan niet.

Ook in onze huidige situatie (een kind op kdv, drie dagen) is het overigens al zo dat een extra dag opvang duurder is dan ik die dag aan extra salaris zou krijgen. Mede om die reden ben ik niet fulltime blijven werken.
Maar dat is toch heel kortzichtig?
Je werkt toch niet alleen voor t geld maar voor je ontwikkeling of je ambieert nog eens iets anders etc.
Het is niet zo zwart wit vind ik. Zo van baby eruit nu weer het leven voordat de baby er was. Je hebt die baby al die tijd met je mee gedragen, krijgt er al een band mee. Je lichaam is flink aangetast, althans mijn hersenen werken niet meer zoals daarvoor :( en zou het daarom niet eens meer kunnen.
Het werkt vrij demotiverend als je beiden werkt, maar onderaan de streep kun je een groot gedeelte gelijk afstrepen tegen de kinderopvangkosten. Dat je eigenlijk meer overhoudt als er 1 minder zou werken of stoppen. Uiteindelijk is het bedrijf ook gewoon heel hard voor jou. Daarnaast vind ik het ook gedoe om de kinderen op tijd af te zetten, stress of 1 van de 2 op tijd kan ophalen etc. Opvangen van ziek kind.
smorre schreef:
07-07-2025 20:19
Maar dat is toch heel kortzichtig?
Je werkt toch niet alleen voor t geld maar voor je ontwikkeling of je ambieert nog eens iets anders etc.
Niet iedereen heeft dat. En ik denk dat best veel vrouwen denken een paar jaar (veel) minder te gaan werken en dat dan om allerlei redenen blijven doen.

In mijn persoonlijke voorbeeld; ik heb getwijfeld tussen 4 of 5 dagen blijven werken en het gegeven dat het ons extra geld zou kosten was maar een deel van de reden waarom ik voor 4 gekozen heb, naast dat ik het belangrijk vind om een dag thuis met kind te zijn. En ik voelde ook echt wel maatschappelijke druk om liefst zo veel als financieel mogelijk thuis te zijn en dat ook heel leuk te vinden. Ik heb heel vaak de vraag gehad of ik 4 dagen werk niet veel vond (gek genoeg ook van vrouwen die zelf ook 4 dagen werkten) en waarom ik niet langer ouderschapsverlof opnam (ben met 3 maanden weer aan het werk gegaan).
tortelduif schreef:
07-07-2025 21:15
Niet iedereen heeft dat. En ik denk dat best veel vrouwen denken een paar jaar (veel) minder te gaan werken en dat dan om allerlei redenen blijven doen.

In mijn persoonlijke voorbeeld; ik heb getwijfeld tussen 4 of 5 dagen blijven werken en het gegeven dat het ons extra geld zou kosten was maar een deel van de reden waarom ik voor 4 gekozen heb, naast dat ik het belangrijk vind om een dag thuis met kind te zijn. En ik voelde ook echt wel maatschappelijke druk om liefst zo veel als financieel mogelijk thuis te zijn en dat ook heel leuk te vinden. Ik heb heel vaak de vraag gehad of ik 4 dagen werk niet veel vond (gek genoeg ook van vrouwen die zelf ook 4 dagen werkten) en waarom ik niet langer ouderschapsverlof opnam (ben met 3 maanden weer aan het werk gegaan).
Dat geloof ik wel. Maar is voor vrouwen niet anders dan voor mannen.
tortelduif schreef:
07-07-2025 21:15

smorre schreef:
07-07-2025 22:40
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aan een man vroeg waarom hij niet meer verlof had opgenomen. Ook nog nooit gehoord of ze 4 dagen niet te veel vonden. Wel dat het fijn was dat ze tegenwoordig de mogelijkheid hebben om 'maar 4 dagen' te werken. Terwijl bij vrouwen 4 dagen veel is is het bij mannen juist weinig.
Yinna schreef:
08-07-2025 07:42
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aan een man vroeg waarom hij niet meer verlof had opgenomen. Ook nog nooit gehoord of ze 4 dagen niet te veel vonden. Wel dat het fijn was dat ze tegenwoordig de mogelijkheid hebben om 'maar 4 dagen' te werken. Terwijl bij vrouwen 4 dagen veel is is het bij mannen juist weinig.
Klopt, vier dagen en dan een papadag. Wat een geweldige kerel. Vier dagen en een mamadag...dat is toch echt teveel. Ik denk dat vrouwen over het algemeen toch ook wel liever zorgen dan papa's en vinden dat ze er voor de kinderen moeten zijn. Ze zijn bang dat ze te veel missen van die kostbare jaren. Dat is voor mij wel een overweging geweest om minder te gaan werken. Ik werkte vier dagen toen mijn kind nog heel klein was en als ik het over zou doen, zou ik een dag minder hebben gewerkt. Tijdens de coronapandemie werkte ik thuis en had ik haar de hele tijd om me heen, dat was een cadeautje (maar ook af en toe een vloek natuurlijk).
oKathyo schreef:
08-07-2025 08:22
Klopt, vier dagen en dan een papadag. Wat een geweldige kerel. Vier dagen en een mamadag...dat is toch echt teveel. Ik denk dat vrouwen over het algemeen toch ook wel liever zorgen dan papa's en vinden dat ze er voor de kinderen moeten zijn. Ze zijn bang dat ze te veel missen van die kostbare jaren. Dat is voor mij wel een overweging geweest om minder te gaan werken. Ik werkte vier dagen toen mijn kind nog heel klein was en als ik het over zou doen, zou ik een dag minder hebben gewerkt. Tijdens de coronapandemie werkte ik thuis en had ik haar de hele tijd om me heen, dat was een cadeautje (maar ook af en toe een vloek natuurlijk).
Ja, door de maatschappij. Juist door die vragen en oordelen '4 dagen werken is dat niet veel?' Daardoor krijgen vrouwen het gevoel dat ze er meer voor kinderen moeten zijn. Niet dat ze van nature liever willen zorgen.
Frost schreef:
08-07-2025 08:38
Ja, door de maatschappij. Juist door die vragen en oordelen '4 dagen werken is dat niet veel?' Daardoor krijgen vrouwen het gevoel dat ze er meer voor kinderen moeten zijn. Niet dat ze van nature liever willen zorgen.
Ja, dat is een heel grijs gebied, denk ik. De druk van de maatschappij is hoog en veel vrouwen worden er echt op aangekeken als ze in de ogen van andere teveel werken. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je als moeder soms het gevoel hebt veel van je kind te missen. En ik kan me ook voorstellen dat als je geen leuk werk hebt (dat dan ook nog veel oplevert) de keuze makkelijker gemaakt is.
nausicaa schreef:
04-06-2025 21:59

maar wel echt heel blij wordt van het feit dat ik kom kijken op de kijkmiddag van hun themaproject (4x/jaar). En bij de voorstelling die ze 2x/jaar geven. En bij het dansje voor Sinterklaas, met koningsdag en de juffen verjaardag. En een keertje als hulpouder met iets meedoe in de klas. En ze wilde dit jaar heel graag de avondvierdaagse doen, dus dat was vier avonden wandelen voor mij (ouders moeten hier tot groep 4 mee). Dan moeten we nog de boeken koffer, flip de beer, de letter koffer, het paasontbijt, het kerstdiner en nog zo wat dingen onthouden en regelen.

Ze heeft balletles vanuit de BSO, maar ik moet dus wel zorgen dat ze dan ‘s ochtends haar spullen al bij zich heeft. Een jaar lang zwemlessen. Elke week wel iets van speelafspraken en kinderfeestjes.
Ik vind dat dus gewoon echt veel wat je opnoemt. Dat is hier allemaal niet hoor. Hier 1x per jaar zo'n kijkmiddag/avond (kan gewoon na m'n werk). Verjaardag juf? Daar zijn nog nooit ouders voor gevraagd, doen ze gewoon met de klas. Kerst is een viering in de avond, dus na m'n werk.

Ik lees dat wel vaker, maar vinden jullie het echt een belasting voor jezelf dat je balletspullen klaar moet leggen voor de volgende ochtend? Je wast ze gelijk/volgende dag na de les lijkt me. Dus ze zitten dan weer netjes in de tas. Dus dan is het enkel even pakken en aan je kind geven. Tuurlijk, je moet er aan denken, maar dat lukt wel toch. Desnoods een reminder in je telefoon. Zoon zit hier in groep 7 en hij weet ondertussen beter dan ik wanneer hij gym heeft, dus pakt z'n spullen gewoon zelf.
Zwemlessen deden wij op zaterdagochtend en met een groepje. Ik moest denk ik 1x in de 6 weken rijden (man reed ook, dus moesten samen 1x in de 3 wkn).
Verder heel makkelijk dat we in een dorp wonen, speelafspraakjes en kinderfeestjes zijn hier op loopafstand dus konden ze heel snel zelf regelen.
oKathyo schreef:
08-07-2025 08:58
Ja, dat is een heel grijs gebied, denk ik. De druk van de maatschappij is hoog en veel vrouwen worden er echt op aangekeken als ze in de ogen van andere teveel werken. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je als moeder soms het gevoel hebt veel van je kind te missen. En ik kan me ook voorstellen dat als je geen leuk werk hebt (dat dan ook nog veel oplevert) de keuze makkelijker gemaakt is.
Maar dat is voor een man/vader niet anders. Ik ken veel mannen die van nature zorgzamer zijn dan hun vrouw, maar toch meer werken 'want zo heurt het'
Wielrenster87 schreef:
06-07-2025 20:12

Daarnaast ken ik geen 1 man die zich bezighoudt met de kleding van de kinderen, vakanties regelen, cadeaus voor kinderfeestjes en spullen inpakken voor vakanties. Etc.
Inderdaad. Moet zeggen dat mijn man echt veel doet. Ook in huishouden (vooral klussen die ik niet doe, wat meer de grotere klussen, ook de tuin etc). Maar die regeldingen komen wel echt op mijn bordje. Dus idd kleding kinderen, cadeautjes etc. Ik weet altijd precies welk kind wanneer een feestje, club heeft etc en man moet dat 3x vragen: wanneer was dat ook al weer, hoe laat, waar? Of dingen van school. Heb je de nieuwsbrief niet gelezen dan? Nee tuurlijk niet. Grap wel eens: hoe zou dat moeten als ik er niet was. (Dan zou hij dat waarschijnlijk prima doen).
Hij weet nu dat ik het doe dus hoeft hij zich er niet druk om te maken. Maar goed, zoals gezegd doet jij heel veel wat ik niet doe, dus ik vind het prima zo. Maar denk idd niet dat er veel mannen zijn die die dingen regelen.
Tulpje22 schreef:
08-07-2025 09:35
Inderdaad. Moet zeggen dat mijn man echt veel doet. Ook in huishouden (vooral klussen die ik niet doe, wat meer de grotere klussen, ook de tuin etc). Maar die regeldingen komen wel echt op mijn bordje. Dus idd kleding kinderen, cadeautjes etc. Ik weet altijd precies welk kind wanneer een feestje, club heeft etc en man moet dat 3x vragen: wanneer was dat ook al weer, hoe laat, waar? Of dingen van school. Heb je de nieuwsbrief niet gelezen dan? Nee tuurlijk niet. Grap wel eens: hoe zou dat moeten als ik er niet was. (Dan zou hij dat waarschijnlijk prima doen).
Hij weet nu dat ik het doe dus hoeft hij zich er niet druk om te maken. Maar goed, zoals gezegd doet jij heel veel wat ik niet doe, dus ik vind het prima zo. Maar denk idd niet dat er veel mannen zijn die die dingen regelen.
Dit. Omdat jij het doet, doet hij het niet. Dat heeft niets te maken met 'mannen denken daar gewoon niet aan' maar met 'mannen hoeven daar niet aan te denken'.
smorre schreef:
07-07-2025 22:40
Dat vraag ik me af. Ik denk dat mannen (deels onbewust) meer meekrijgen dat carrière maken en geld verdienen voor je gezin belangrijk is. Veel van mijn vriendinnen vinden een man met ambitie ook aantrekkelijker, bijvoorbeeld (eerlijk: ik zelf ook). Dat werkt allemaal door.
Ik werk 3,5 dag en ben alleenstaande moeder- kinderen zijn 7 en 12 jaar.
Voor mij is het juist minder zwaar geworden sinds ik alleenstaand ben- mijn ex deed toch al niks, en was eerder een last dan dat hij meehielp.
Ik vind alleenstaande moeder + werk dus ook niet zo zwaar, maar dat zegt waarschijnlijk meer over de slechte relatie waar ik in zat :-D
Ja, het is soms best druk en ik moet zorgen dat ik het allemaal een beetje in de structuur houd.
Dat gaat minder goed als ik moe ben merk ik, terwijl het dan juist het meest nodig is.
Dan doe ik bv niet op tijd de boodschappen, waardoor ik na een werkdag eerst nog naar de winkel moet, daar baal ik dan van etc.
Mijn ex is inmiddels overleden dus de kinderen zijn altijd bij mij. Uitgezonderd van een keer logeren bij oma/vriendjes heb ik dus niet veel 'vrije tijd' alleen-dat vind ik weleens jammer.
Op school zorg ik dat ik er bij de 'belangrijkste' dingen bij ben of een keer help, maar dat is dus soms ook kiezen.
Tulpje22 schreef:
08-07-2025 09:20
Ik vind dat dus gewoon echt veel wat je opnoemt. Dat is hier allemaal niet hoor. Hier 1x per jaar zo'n kijkmiddag/avond (kan gewoon na m'n werk). Verjaardag juf? Daar zijn nog nooit ouders voor gevraagd, doen ze gewoon met de klas. Kerst is een viering in de avond, dus na m'n werk.

Ik lees dat wel vaker, maar vinden jullie het echt een belasting voor jezelf dat je balletspullen klaar moet leggen voor de volgende ochtend? Je wast ze gelijk/volgende dag na de les lijkt me. Dus ze zitten dan weer netjes in de tas. Dus dan is het enkel even pakken en aan je kind geven. Tuurlijk, je moet er aan denken, maar dat lukt wel toch. Desnoods een reminder in je telefoon. Zoon zit hier in groep 7 en hij weet ondertussen beter dan ik wanneer hij gym heeft, dus pakt z'n spullen gewoon zelf.
Zwemlessen deden wij op zaterdagochtend en met een groepje. Ik moest denk ik 1x in de 6 weken rijden (man reed ook, dus moesten samen 1x in de 3 wkn).
Verder heel makkelijk dat we in een dorp wonen, speelafspraakjes en kinderfeestjes zijn hier op loopafstand dus konden ze heel snel zelf regelen.
Nee, natuurlijk is het geen mega taak om ballet spullen mee te geven. Maar het gaat er juist om dat ‘onthouden dat kind naar ballet moet, en naar gym, dus ballet én gym spullen mee moet’ een van die talloze ‘taakjes’ is die allemaal samen een behoorlijke mental load op kunnen leveren. Die ook nog eens heel onzichtbaar is. Als je de auto wast, staat er een blinkende auto voor de deur. Dat zie je. Bovendien is het klaar als je klaar bent. Als je aan alle dingen denkt die nog geregeld moeten worden (wie wat wanneer waar, wat mee?) ziet niemand dat, en wordt dat heel snel weggewuifd als ‘stelt niet veel voor’. Terwijl het zeker bij een groot gezin een behoorlijke organisatorische klus kan zijn (afhankelijk van leeftijden, afstanden etc) die nooit ophoudt.
Wij hebben dus thuis een complete "denk-lijst"aangemaakt en verdeelt.

Wie van onze twee is verantoordelijk voor sport kind 1, sport kind 2, school kind 1, school kind 2 (andere school op VO), tandarts, ortho, kapper, auto, verzekeringen, belasting, etc. Dat is echt een hele lange lijst.

Dan weet je wie wat doet. En "sport kind 1" is allang niet meer halen en brengen, maar: betalen, zorgen dat er afgezegd worst als ze niet kan, nieuwe spullen kopen als het oude stuk is etc.

Zo wordt de "mental load" zichtbaar en eerlijk verdeelt. En het scheelt potentieel ruzie's (ik dacht dat jij dat zou doen!).

Alles staat in een gedeelde online agenda, dus als de kinderen een afspraak maken met de ortho, dan komt dat in de agenda en zien wij het ook. Elke zondagavond spreken we samen (met de kinderen ook) de hele week door met wat er moet gebeuren. Als we dat een keer vergeten, merk je dat meeteen.
Frost schreef:
08-07-2025 08:38
Daarom vraag ik ook altijd aan mannen met kinderen hoeveel dagen ze werken. En als vrouwen vertellen hoeveel ze werken, vraag ik altijd hoeveel hun man / de vader werkt. Als mensen mij vragen hoeveel ik werk, zeg ik altijd ook hoeveel mijn man werkt.

Zo wordt het gesprek meteen een gezin-gesprek, ipv een moeder-gesprek. Dan vertel je hoe je het samen doet, en of het samen zwaar is of niet. Meestal een fijner, meer gebalanceerd gesprek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven