ecoprogramma wasmachine
dinsdag 15 juli 2025 om 10:35
dinsdag 15 juli 2025 om 10:39
dinsdag 15 juli 2025 om 10:45
dinsdag 15 juli 2025 om 10:47
Ik snap dus al die standen op de wasmachine niet. Ik wil graag de temperatuur instellen en verder wil ik dat alles schoon wordt (anders zou ik het niet in de wasmachine stoppen toch?) en dan graag energie optimaal gebruiken.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat al die programma's betekenen: eco, kort, katoen, katoen met een vierkantje om het woord, jeans, turbo, weet ik het allemaal. Kijk, handwas, dat snap ik. Maar waarom is er een turbo-stand? Als het ook in 20 minuten kan, waarom is dan niet elk wasprogramma 20 minuten of in elk geval zo kort mogelijk? Op mijn wasmachine zitten ongelogen 20 programma's en instellingen en ik gebruik er 2.
Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat al die programma's betekenen: eco, kort, katoen, katoen met een vierkantje om het woord, jeans, turbo, weet ik het allemaal. Kijk, handwas, dat snap ik. Maar waarom is er een turbo-stand? Als het ook in 20 minuten kan, waarom is dan niet elk wasprogramma 20 minuten of in elk geval zo kort mogelijk? Op mijn wasmachine zitten ongelogen 20 programma's en instellingen en ik gebruik er 2.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 15 juli 2025 om 10:47
Alles op 60, ondergoed op 40.
Ik gebruik nooit de ecostand, schijnt er voor te zorgen dat je wasmachine minder lang meegaat.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
dinsdag 15 juli 2025 om 10:50
dat laatste schijnt een fabeltje uit vroegere tijden te zijn. Huidige machines kunnen dat gewoon prima aan
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... sprogramma
dinsdag 15 juli 2025 om 10:51
Ik gebruik het wel maar ik kan inderdaad wel zelf de temperatuur instellen. Alleen af en toe niet als de was echt snel klaar moet zijn en ik geen tijd heb om 3 uur te wachten. En eerlijk gezegd gebruik ik het dan vooral om het gevoel te hebben dat ik iets goeds doe, niet omdat ik ooit heb uitgezocht wat de verschillen zijn met het reguliere programma.
dinsdag 15 juli 2025 om 10:54
Ik was echt helemala nooit 3 uur. Mijn machine heeft een programma van 60 graden met 1 uur en 40 minuten.borboletas schreef: ↑15-07-2025 10:51Ik gebruik het wel maar ik kan inderdaad wel zelf de temperatuur instellen. Alleen af en toe niet als de was echt snel klaar moet zijn en ik geen tijd heb om 3 uur te wachten. En eerlijk gezegd gebruik ik het dan vooral om het gevoel te hebben dat ik iets goeds doe, niet omdat ik ooit heb uitgezocht wat de verschillen zijn met het reguliere programma.
dinsdag 15 juli 2025 om 10:59
Mijn wasmachine kan dan ook niet op 60 graden en dat vind ik stom.
Ik gebruik de ecostand wel voor lichte kleding maar zou het liever gebruiken voor beddengoed en handdoeken etc.
dinsdag 15 juli 2025 om 10:59
makreel schreef: ↑15-07-2025 10:47Ik snap dus al die standen op de wasmachine niet. Ik wil graag de temperatuur instellen en verder wil ik dat alles schoon wordt (anders zou ik het niet in de wasmachine stoppen toch?) en dan graag energie optimaal gebruiken.
Een programma in 20 minuten is niet zuinig, want dan moet het water heel snel opgewarmd worden. Dus idealiter gebruik je dat alleen als het nodig is snel te wassen, en doe je anders een langzamere was.
20 programma's zou ik ook niet gebruiken, maar verder vind ik het wel fijn dat er wat variatie is. Een vuile was heb ik graag wat langer en steviger, een minder vuile was kan korter. En bij stevige stoffen mag de trommel flink draaien en bewegen, bij tere stoffen heb ik liever dat de machine voorzichtiger beweegt. En dan zijn er ook nog verschillen in hoe lang en hoe hard je wil centrifugeren.
Volgens mij zijn dat zo ongeveer de factoren waar het om gaat: temperatuur, hoe lang het duurt, heftigheid van draaien van de trommel, en centrifugesnelheid.
Bij oudere machines kon je die parameters afzonderlijk met de hand instellen maar mensen vinden het tegenwoordig kennelijk fijner als dat is voorgeprogrammeerd en daarom zijn er zoveel programma's.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:00
Je zou ook gewoon de gebruiksaanwijzing kunnen lezen.makreel schreef: ↑15-07-2025 10:47Ik snap dus al die standen op de wasmachine niet. Ik wil graag de temperatuur instellen en verder wil ik dat alles schoon wordt (anders zou ik het niet in de wasmachine stoppen toch?) en dan graag energie optimaal gebruiken.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:00
Het wasresultaat is hetzelfde als bij een normale was van 40 of 60 graden. Bij het ecoprogramma wordt die temperatuur echter niet bereikt.
60 graden eco haalt misschien een temperatuur van 45-50 graden.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:16
Dat is niet hoe ik het begrepen heb bij mijn wasmachine.margreetder schreef: ↑15-07-2025 11:00Het wasresultaat is hetzelfde als bij een normale was van 40 of 60 graden. Bij het ecoprogramma wordt die temperatuur echter niet bereikt.
60 graden eco haalt misschien een temperatuur van 45-50 graden.
Die zou zeker wel de 40C of 60C halen.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:19
Ik gebruik het eigenlijk altijd. Ook bij mijn beddengoed en alles is hartstikke schoon. Ik kan wel de temperatuur instellen op 40 of 60 graden. Het programma op 60 graden duurt dan wel langer dan 4 uur dus regelmatig kort ik de tijd wel in, dan past het programma zichzelf aan.
Alleen als ik haast heb met bepaalde wassen gebruik ik de normale stand.
Alleen als ik haast heb met bepaalde wassen gebruik ik de normale stand.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:26
Ik doe niks met mijn beddengoed dat het op 95 graden moet.
Maar ik wil wel graag mijn machine eens in de 20 wassen (want dan gaat hij piepen dat dat nodig is) op 95 draaien. Omdat ik het zonde vind om hem leeg te draaien gooi ik daar dan beddengoed of handdoeken in.
Hier ook een Miele waarbij Eco zorgt voor efficiënt water- en stroomgebruik. Als ik geen haast heb gaat hij daarop. Wil ik meerdere wassen achter elkaar draaien dan gaat hij op de gewone stand.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:49
Ik kan volgens mij alle programma's van mijn wasmachine op eco zetten. En dan doet ie er langer over.
Ik doe het alleen als ik genoeg tijd heb.
Eigenlijk gaan al mijn kleren op het korte programma, op 30 graden. Dat duurt een uurtje en met de ecostand 75 minuten. Beddengoed en poetsdoeken op 60 graden (die laatste soms op 90, de eerste soms op 40). Die doet er normaal 2,5 uur over en op eco 3,5 uur. Dus het ligt er maar aan hoe laat het is en of ik nog weg moet, want beddengoed gaat in de droger en de droger is niet aan als ik niet thuis ben of ga slapen.
Ik doe het alleen als ik genoeg tijd heb.
Eigenlijk gaan al mijn kleren op het korte programma, op 30 graden. Dat duurt een uurtje en met de ecostand 75 minuten. Beddengoed en poetsdoeken op 60 graden (die laatste soms op 90, de eerste soms op 40). Die doet er normaal 2,5 uur over en op eco 3,5 uur. Dus het ligt er maar aan hoe laat het is en of ik nog weg moet, want beddengoed gaat in de droger en de droger is niet aan als ik niet thuis ben of ga slapen.
dinsdag 15 juli 2025 om 11:56
Kijk eens in de gebruiksaanwijzing van je Miele. Waarschijnlijk staat daar:
Bij 60eco is de bereikte wastemperatuur lager dan 60°C; het was‐resultaat is gelijk aan dat van het programma "Katoen 60°C
dinsdag 15 juli 2025 om 12:09
Aangezien ik de term wasresultaat wat verwarrend vind, ben ik even gaan zoeken op internet.
Dit artikel van de consumentenbond vond ik wel verhelderend.
https://www.consumentenbond.nl/wasmachi ... -eco-40-60
Zelf was ik handdoeken op 60 graden (niet eco stand) omdat ze anders gaan stinken. En mijn kleding heeft meer nodig dan een eco programma, omdat het vaak niet licht vuil is. Slijtage aan kleding door wassen neem ik ook mee in mijn beslissing hoe snel ik kleding in de was doe. Dan is 40 graden aangewezen en niet 30, omdat anders zweetgeur er niet uit gaat.
Dit artikel van de consumentenbond vond ik wel verhelderend.
https://www.consumentenbond.nl/wasmachi ... -eco-40-60
Zelf was ik handdoeken op 60 graden (niet eco stand) omdat ze anders gaan stinken. En mijn kleding heeft meer nodig dan een eco programma, omdat het vaak niet licht vuil is. Slijtage aan kleding door wassen neem ik ook mee in mijn beslissing hoe snel ik kleding in de was doe. Dan is 40 graden aangewezen en niet 30, omdat anders zweetgeur er niet uit gaat.
hanke321 wijzigde dit bericht op 15-07-2025 12:13
46.91% gewijzigd
dinsdag 15 juli 2025 om 12:09
Turbo is heel snel maar kost meer energie, dus voor noodgevallen.
Eco duurt langer maar kost minder energie.
Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen en kijk of je tevreden bent.
Ik had ooit een wasmachine met een speciaal mix & wash programma dat heel lang duurde en superzuinig zou zijn, maar toen ik dat uitprobeerde met een energiemeter ertussen bleek het juist meer energie te kosten dan het reguliere wasprogramma. Beetje gek. Kennelijk kostte het dus meer energie om hem zó lang aan de praat te houden, maar dat zouden ze toch in het ontwerpproces al gemerkt mogen hebben.
Eco duurt langer maar kost minder energie.
Probeer het gewoon eens uit zou ik zeggen en kijk of je tevreden bent.
Ik had ooit een wasmachine met een speciaal mix & wash programma dat heel lang duurde en superzuinig zou zijn, maar toen ik dat uitprobeerde met een energiemeter ertussen bleek het juist meer energie te kosten dan het reguliere wasprogramma. Beetje gek. Kennelijk kostte het dus meer energie om hem zó lang aan de praat te houden, maar dat zouden ze toch in het ontwerpproces al gemerkt mogen hebben.
dinsdag 15 juli 2025 om 12:57
beddengoed op 30 vind ik wel laag.
Over het algemeen wordt aangeraden om beddengoed te wassen op 60 graden Celsius. Dit is de minimale temperatuur die nodig is om huisstofmijt, schimmels en bacteriën te doden, waardoor je beddengoed hygiënisch schoon wordt.
On topic. Ik gebruik nooit de eco stand. Het duurt me al lang genoeg allemaal.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in