Hoe combineren jullie werk en moederschap
vrijdag 30 mei 2025 om 18:00
Hoi allemaal,
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
Ik ben Saskia, moeder van twee jonge kinderen (3 en 1 jaar oud) en ik werk momenteel 28 uur per week. En eerlijk gezegd… ik vind het soms echt pittig om alles te combineren. Het gevoel dat ik op werk niet alles geef, maar thuis ook niet de leukste versie van mezelf ben. Alsof ik altijd tekortschiet.
Ik ben benieuwd hoe andere moeders dit doen.
Hoe hebben jullie een balans gevonden tussen werk, gezin en jezelf?
Hebben jullie dingen veranderd (minder gaan werken, ander werk gezocht, hulp ingeschakeld)?
Wat zijn jullie grootste tips of inzichten?
Alle input is welkom. Het zou me al helpen om te weten dat ik niet de enige ben die hiermee worstelt.
Liefs,
Saskia
Ik ben nog vrij nieuw hier – haha – en doe nu voor het eerst mijn hart een beetje open. Eerlijk gezegd kwam ik hier uit een moment van frustratie. Het leek alsof de mensen om mij heen het allemaal wél lukt. En ik? Ik voelde me vooral overweldigd.
Ik zit niet op social media en dacht: laat ik hier eens kijken. Nou, wat een openbaring! Wat een geweldige tips van iedereen hier – er gaat echt een wereld voor me open.
Thuis doen mijn partner en ik het best goed samen. Ik werk parttime, hij is ondernemer en vaak aan het werk. Ik zou zeggen dat de verdeling bij ons ongeveer 60-40 is. Hij brengt de kinderen naar school, heeft een halve vrije dag op vrijdag, doet boodschappen en sport en spel is echt zijn ding.
Toch merk ik dat ik het mezelf vaak onnodig moeilijk maak. Ik ben het type dat zelfs wil dat de kraamhulp zich op haar gemak voelt: “Blijf maar lekker zitten hoor, ik zet de koffie wel.”
Een schoonmaakhulp? Ik dacht altijd: Joh, kom op, dat is toch veel te duur? En ook een beetje decadent? Zielig voor de schoonmaakster misschien zelfs?
Boodschappen doen? Pff… vaak geen trek in wat we in huis hebben, dus dan fietsen we samen naar de supermarkt met de kinderen, en dan verzinnen we weer wat. Knus, maar ook onhandig. En ja, regelmatig doe ik gewoon boodschappen met de kids erbij.
Nooit gedacht dat ik ooit op een forum zou zitten – maar ik heb er zóveel aan. Wat een steun en inzichten. Echt, bedankt voor jullie tips. Er is iets in mij veranderd: ik mag het mezelf makkelijker maken. Het hoeft niet allemaal perfect. En ik hoef het ook niet allemaal alleen te doen.
sasisinhaarsas wijzigde dit bericht op 03-06-2025 22:44
54.10% gewijzigd
woensdag 16 juli 2025 om 10:57
Dat dusTulpje22 schreef: ↑16-07-2025 08:53Voor een controle maken wij gewoon ruim op tijd een afspraak. En dan zeg ik: graag op een woensdagmiddag en liefst zo laat mogelijk. En dan duurt het vaak 8 weken voor er plaats is, maar wat geeft dat als het om een controle gaat. Heb je een vervolgafspraak ivm een gaatje ofzo dan wordt dat lastiger. Maar hebben we gelukkig nog niet zo vaak gehad (ikzelf wel maar kan dan altijd op m'n vrije dag wel terecht).
woensdag 16 juli 2025 om 12:10
Maar of je nou kortdurend zorgverlof neemt of een vrije dag, dat verandert weinig aan het feit dat een werkgever het vaak niet leuk vind als je heel regelmatig plotseling afwezig bent. Met name bij functies waar het werk niet simpelweg kan blijven liggen tot je terugkomt. Je kunt rechten hebben tot je een ons weegt, je kunt er niet voor ontslagen worden of zo, maar als je vaak gedoe veroorzaakt (of dat nou je eigen keus is of niet) zijn mensen daar vaak niet zo blij mee. Dus dat er daar frictie ontstaat, zul je mee moeten leren leven.Wielrenster87 schreef: ↑16-07-2025 06:25Daar is kortdurend zorgverlof voor, wij kijken wie be minst belangrijkste afspraken heeft en die blijft een dag thuis. Een ziek kind laat ik niet bij mijn ouders of een vriendin, die hoort thuis bij pap of mam. Maar wij hebben het geluk dat we een kantoorbaan beiden hebben. Man heeft een tijd in Duitsland gewerkt (3 uur rijden), dan deed ik de 1e dag, maar kan hij meteen naar huis zodat hij 2e dag kon doen.
woensdag 16 juli 2025 om 12:13
Klopt dus werk ik 5 a 6 keer op mijn parttime dag per jaar, zorg dat ik belangrijkste mails iedere avond beantwoord als ik afwezig beno. Als je ook geeft en niet alleen neemt komt het vaak goed.nausicaa schreef: ↑16-07-2025 12:10Maar of je nou kortdurend zorgverlof neemt of een vrije dag, dat verandert weinig aan het feit dat een werkgever het vaak niet leuk vind als je heel regelmatig plotseling afwezig bent. Met name bij functies waar het werk niet simpelweg kan blijven liggen tot je terugkomt. Je kunt rechten hebben tot je een ons weegt, je kunt er niet voor ontslagen worden of zo, maar als je vaak gedoe veroorzaakt (of dat nou je eigen keus is of niet) zijn mensen daar vaak niet zo blij mee. Dus dat er daar frictie ontstaat, zul je mee moeten leren leven.
woensdag 16 juli 2025 om 12:23
Dat helpt zeker! Hoe meer je zelf ook kunt doen om issues bij anderen op te vangen, hoe minder snel er irritaties zullen zijn als jij iets hebt.Wielrenster87 schreef: ↑16-07-2025 12:13Klopt dus werk ik 5 a 6 keer op mijn parttime dag per jaar, zorg dat ik belangrijkste mails iedere avond beantwoord als ik afwezig beno. Als je ook geeft en niet alleen neemt komt het vaak goed.
Mijn reactie ging vooral om degene die schreef dat ze full time werkte, geen enkele opvangmogelijkheid had voor een ziek kind, en een baan waarbij het werk niet kan blijven liggen of thuis kan en afwezigheid dus gedoe oplevert voor collega’s of werkgever. Dan is er weinig te schuiven (ze kan zelf niet extra werken want is al full time, werk kan niet ‘s avonds thuis ingehaald oid), dus dan is enige irritatie accepteren wellicht haar enige keus. Stom, vervelend voor haar ook, maar soms is het gewoon even wat het is.
woensdag 16 juli 2025 om 12:40
Over een ziek kind:
Ik heb een baan waarbij ik wel redelijk kan thuiswerken, maar met een ziekkleintje komt daar niets van terecht, dus het is echt gewoon opvangen.
Als kdv belde: kind is ziek - dan belde ik dus meteen mijn man. Heel kort overleg: "Ik heb nu die belangrijke meeting" "oh, ik heb die presentatie... OK, ik ga wel". Soms deden we ook dat ik dan de ochtend deed en man de middag. Als je 's avonds al weet dsat kind morgen ziek is, deden we vaker een halve dag: man extra vroeg weg 's ochtends en dan om 12 uur weer thuis, dan ging ik naar werk en bleef ik extra lang. Of dan lukte het toch om oma te regelen.
De periode dat dit echt een probleem is, is niet heel lang, want een ouder kind is minder vaak ziek, en kan vaak makkelijker opgevangen worden (met een zieke puber thuis, kan ik prima thuiswerken of zelfs gewoon weg zijn).
Je schrijft dat je ex "af en toe kan oppassen"- heeft hij wel gezag en is hij officieel de vader en in staat om voor zijn kind te zorgen enzo? want dan zou ik wel het gesprek aangaan. (niet op het moment van ziek kind, maar vantevoren).
"ik weet dat jij niet kan, maar ik kan ook echt niet. Je bent toch de vader, dus ik verwacht dat we gewoon allebei 50% van de keren doen. En dat verwacht mijn werkgever ook. Als overleg niet mogelijk is, dan is het gewoon: als ik de vorig keer deed ben jij de volgende keer de sjaak."
Maar als ik het zo teruglees, denk ik dat je ex deze rol niet op zich neemt blijkbaar, dat je echt alleenstaande moeder bent. En ja, dan is het heel zwaar. Er zijn wel oppass services die nood-oppas aanbieden, ook voor zieke kinderen. Dat kost wat, maar als het echt nodig is zou je ernaar kunnen kijken.
Ik heb een baan waarbij ik wel redelijk kan thuiswerken, maar met een ziekkleintje komt daar niets van terecht, dus het is echt gewoon opvangen.
Als kdv belde: kind is ziek - dan belde ik dus meteen mijn man. Heel kort overleg: "Ik heb nu die belangrijke meeting" "oh, ik heb die presentatie... OK, ik ga wel". Soms deden we ook dat ik dan de ochtend deed en man de middag. Als je 's avonds al weet dsat kind morgen ziek is, deden we vaker een halve dag: man extra vroeg weg 's ochtends en dan om 12 uur weer thuis, dan ging ik naar werk en bleef ik extra lang. Of dan lukte het toch om oma te regelen.
De periode dat dit echt een probleem is, is niet heel lang, want een ouder kind is minder vaak ziek, en kan vaak makkelijker opgevangen worden (met een zieke puber thuis, kan ik prima thuiswerken of zelfs gewoon weg zijn).
Je schrijft dat je ex "af en toe kan oppassen"- heeft hij wel gezag en is hij officieel de vader en in staat om voor zijn kind te zorgen enzo? want dan zou ik wel het gesprek aangaan. (niet op het moment van ziek kind, maar vantevoren).
"ik weet dat jij niet kan, maar ik kan ook echt niet. Je bent toch de vader, dus ik verwacht dat we gewoon allebei 50% van de keren doen. En dat verwacht mijn werkgever ook. Als overleg niet mogelijk is, dan is het gewoon: als ik de vorig keer deed ben jij de volgende keer de sjaak."
Maar als ik het zo teruglees, denk ik dat je ex deze rol niet op zich neemt blijkbaar, dat je echt alleenstaande moeder bent. En ja, dan is het heel zwaar. Er zijn wel oppass services die nood-oppas aanbieden, ook voor zieke kinderen. Dat kost wat, maar als het echt nodig is zou je ernaar kunnen kijken.
woensdag 16 juli 2025 om 14:39
Mijn ex is weinig in beeld, het hoe en wat zet ik liever niet op viva, maar hij is dus geen volwaardige ouder die ik mee kan nemen in de logistiek en planning.
Lief dat jullie zo meedenken! Nausicaa, accepteren dat het zo is, is inderdaad maar het beste.
Ik ben dus ook op zoek naar een andere baan die me iets meer flexibiliteit geeft. Die overstap vind ik echter wel spannend, want wat als we deze winter ook weer regelmatig ziek zijn? Bij een nieuwe werkgever heb je nog geen credits opgebouwd.
Ik hoop dus maar dat hij het ergste het afgelopen jaar al heeft gehad.
Lief dat jullie zo meedenken! Nausicaa, accepteren dat het zo is, is inderdaad maar het beste.
Ik ben dus ook op zoek naar een andere baan die me iets meer flexibiliteit geeft. Die overstap vind ik echter wel spannend, want wat als we deze winter ook weer regelmatig ziek zijn? Bij een nieuwe werkgever heb je nog geen credits opgebouwd.
woensdag 16 juli 2025 om 15:18
Maar hoe vaak is een dreumes/peuter nou ziek? Hier is 2x 2 a 3 dagen in de winter al veel. Met beetje gelukt valt het ook nog in het weekend.regendruppels schreef: ↑16-07-2025 14:39Mijn ex is weinig in beeld, het hoe en wat zet ik liever niet op viva, maar hij is dus geen volwaardige ouder die ik mee kan nemen in de logistiek en planning.
woensdag 16 juli 2025 om 15:47
Maar dat verschilt ook weer enorm per kind. Mijn kinderen waren nooit echt ziek ziek, oudste is te tellen op 2 handen bijna zijn hele leven (puber bijna 13) en dan reken ik alle verkoudheden niet mee, daar gaat hij mee naar school.Wielrenster87 schreef: ↑16-07-2025 15:18Maar hoe vaak is een dreumes/peuter nou ziek? Hier is 2x 2 a 3 dagen in de winter al veel. Met beetje gelukt valt het ook nog in het weekend.
Jongste was tot zijn derde vaker ziek door oorontstekingen, maar kon daarmee wel naar kdv. Verder ook op 2 handen te tellen (11). Wel ook geregeld verkouden, maar mee naar school.
Maar beide hadden / hebben ze klasgenootjes die met enige regelmaat ziek zijn. Je kan daar zo niks van zeggen.
Overgeven / diarree / buikgriep hebben wij niet zo vaak, griep ook zelden.
Ik heb dan ook heel weinig iets hoeven regelen voor werk bij ziek kind, en tegenwoordig werk ik dan extra thuis, of toen puber dit schooljaar 1 dag ziek was, bleef hij al alleen thuis. Daarbij kijk ik uiteraard wel naar hoe ziek kind dan is of ik wel niet naar kantoor ga of thuis werk.
woensdag 16 juli 2025 om 16:12
Ik ken genoeg kinderen die maandelijks ziek zijn.Wielrenster87 schreef: ↑16-07-2025 15:18Maar hoe vaak is een dreumes/peuter nou ziek? Hier is 2x 2 a 3 dagen in de winter al veel. Met beetje gelukt valt het ook nog in het weekend.
woensdag 16 juli 2025 om 16:51
Nou dat. Tot de kinderen een jaar oud waren konden we ze in de winter iedere 2 à 3 weken een keertje ophalen bij de opvang.
Ze gaan bij ons ook nog eens twee dagen achter elkaar, dus als kind op dag 1 ziek opgehaald moest worden, dan mocht hij (in geval van koorts) ook op dag 2 niet komen, want ze moesten minimaal 24 uur koortsvrij zijn. Ik ben gezegend met een man die volledig flexibel is qua uren want ik ben dat echt niet - ik kan gewoon nooit halverwege de dag vertrekken.
woensdag 16 juli 2025 om 17:13
Ik had trouwens wel een fijn kdv, daar mochten ze met koorts (niet 39/40 graden, want dan zijn ze meestal echt wel ziek) gewoon komen. Verticale groepen, dus baby peuter kon gewoon lekker hangen bij een leidster.Honingbij_ schreef: ↑16-07-2025 16:51Nou dat. Tot de kinderen een jaar oud waren konden we ze in de winter iedere 2 à 3 weken een keertje ophalen bij de opvang.
Ze gaan bij ons ook nog eens twee dagen achter elkaar, dus als kind op dag 1 ziek opgehaald moest worden, dan mocht hij (in geval van koorts) ook op dag 2 niet komen, want ze moesten minimaal 24 uur koortsvrij zijn. Ik ben gezegend met een man die volledig flexibel is qua uren want ik ben dat echt niet - ik kan gewoon nooit halverwege de dag vertrekken.
En mijn kinderen hebben dan ook weer zelden koorts. Zelfs met dikke oorontstekingen had mijn jongste geen koorts en liep door. De nachten waren wel drama, maar ja dan zijn ze toch thuis.
woensdag 16 juli 2025 om 17:51
Mijn jongste was, tot ze buisjes kreeg, elke maand 2-3 dagen ziek door oorontsteking. Dat heeft een jaar geduurd.Wielrenster87 schreef: ↑16-07-2025 15:18Maar hoe vaak is een dreumes/peuter nou ziek? Hier is 2x 2 a 3 dagen in de winter al veel. Met beetje gelukt valt het ook nog in het weekend.
Ik heb drie kinderen en hier hebben ze het talent om estafette-ziek te zijn. Nooit alledrie tegelijk, maar altijd één voor één. Dus als je pech hebt, zit je drie weken lang thuis met telkens een ander ziek kind.
woensdag 16 juli 2025 om 19:14
Oh wow…dat is echt veel. hier zijn ze meestal 2 dagen ziek en dan kunnen ze wel weer. Afgelopen winter hebben een keer 4 dagen gehad en dat was veel lang ander elkaar. Dochter was net voor kerst 3 dagen ziek en dan hebben we het weer gehad.Procne schreef: ↑16-07-2025 17:51Mijn jongste was, tot ze buisjes kreeg, elke maand 2-3 dagen ziek door oorontsteking. Dat heeft een jaar geduurd.
Ik heb drie kinderen en hier hebben ze het talent om estafette-ziek te zijn. Nooit alledrie tegelijk, maar altijd één voor één. Dus als je pech hebt, zit je drie weken lang thuis met telkens een ander ziek kind.
Met zoveel ziek wordt het wel een ander verhaal.
woensdag 16 juli 2025 om 19:14
Oh wow…dat is echt veel. hier zijn ze meestal 2 dagen ziek en dan kunnen ze wel weer. Afgelopen winter hebben een keer 4 dagen gehad en dat was veel lang ander elkaar. Dochter was net voor kerst 3 dagen ziek en dan hebben we het weer gehad.Procne schreef: ↑16-07-2025 17:51Mijn jongste was, tot ze buisjes kreeg, elke maand 2-3 dagen ziek door oorontsteking. Dat heeft een jaar geduurd.
Met zoveel ziek wordt het wel een ander verhaal.
woensdag 16 juli 2025 om 19:41
Ja en wat dacht je van corona? Onze kinderen mochten op een gegeven moment met een kuchje al niet naar kdv. En voor corona mochten ze met koorts / verhoging van doorkomende tandjes evt wel gewoon komen als ze niet te hangerig waren, maar daarna moesten ze idd 24u koortsvrij zijn , dus dat was de volgende dag ook sowieso thuis als je ze halverwege de dag op moest halen

woensdag 16 juli 2025 om 20:22
Met corona waren ze van mij gelukkig al wat ouder en school / bso afhankelijk (en bso heeft er ook lang uitgelegen nog) en dat hebben we gelukkig goed doorlopen. Ze waren ook veel minder verkouden door dat er geen verkouden kinderen op school waren. Dus dat scheelde 80% snotteren en eventueel thuis blijven.
Maar met echt kleintjes was je wel de klos toen.
Maar met echt kleintjes was je wel de klos toen.
donderdag 17 juli 2025 om 07:34
Onze jongste was 1 winter lang (ze was ruim een jaar) ieder weekend (oke handig voor werk, maar slopend voor de ouders) ziek. Die rouleerde tussen: oorontsteking, keelontsteking, vlekjes, niet te verklaren koorts, en dan maar weer eens oorontsteking.Wielrenster87 schreef: ↑16-07-2025 15:18Maar hoe vaak is een dreumes/peuter nou ziek? Hier is 2x 2 a 3 dagen in de winter al veel. Met beetje gelukt valt het ook nog in het weekend.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in