Gezondheid alle pijlers

Probleem: oxazepam niet leverbaar, help!

25-07-2025 17:42 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, ik ben nieuw hier.
Ik heb een vraag. Kreeg bij de apotheek te horen dat oxazepam tot eind september niet leverbaar is.

Meer mensen voor wie dit een probleem is?

Ik krijg als vervanger alprazolam, maar daar wil ik liever niet aan beginnen. Iemand ervaring?
Graze schreef:
26-07-2025 00:06
Ja, iedere keer weer die stress bij de apotheek, hebben ze het nog of moet ik overstappen. :(
Ik moest overstappen. Wat een drama was dat zeg. Tegenwoordig heb ik een goede voorraad :$
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
oneenietweer schreef:
25-07-2025 21:12
Het spul is niet leverbaar, net als een heleboel medicijnen op het moment. Aan jou de keuze: ermee stoppen of het door de huisarts voorgestelde alternatief uit dezelfde groep nemen. En zeker niet de HAP bellen hiervoor, laat die mensen zich bezighouden met spoedeisende zaken.
Dat laatste hoef je mij niet te vertellen, hoor. Natuurlijk doe ik dat niet.
Moiren schreef:
25-07-2025 21:19
Maar TO, er is toch met je overlegd over wat ze als vervanging mee zouden geven? Waarom heb je dan ingestemd als je het niet wil?
Nou ja, overlegd?
Dit hoorde ik bij de apotheek. Toen ik de oxazepam wilde ophalen werd me verteld dat die voorlopig niet op voorraad zijn en dat er daarom een doosje alprolazolam voor me klaarlag. Dat wist ik niet van tevoren, werd er een beetje door overvallen. Niet instemmen betekent dat ik helemaal niets heb.
femmefemme wijzigde dit bericht op 26-07-2025 00:27
1.36% gewijzigd
Solomio schreef:
25-07-2025 22:47
Maar TO heeft toch niet ineens vandaag geen oxa's meer en onverwacht andere medicatie gekregen?
Ik had nog voor een paar dagen toen ik naar de apotheek ging. Daarmee heb ik het nog kunnen uitzingen. Nu zijn ze echt op.
Moiren schreef:
25-07-2025 21:29
Ze heeft vervangende medicatie waar ze zelf akkoord mee is gegaan.
Er is niets te kiezen. Het was die of niets... Niemand heeft mij gevraagd of ik dat wilde.
Graze schreef:
25-07-2025 23:53
Wat slecht van de fabrikant/leverancier, heeft die ergens aangegeven waarom het niet of slecht leverbaar is? Heb zelf ooit dit probleem gehad met andere medicatie die langere tijd niet leverbaar was omdat de fabrikant ging verhuizen. Dat was toen echter ruim van te voren bekend gemaakt, dat dan weer wel.
Apothekers wisten het blijkbaar al een tijdje.
Moiren schreef:
25-07-2025 23:56

Oxa is generiek en onder veel merknamen te krijgen. Makkelijk te wisselen dus. Zal wel weer slecht in te kopen zijn ivm de lage prijs die NL wil.
Ik zag dat er andere merken oxazepam uit de handel zijn genomen. De spoeling is dus sowieso dunner geworden.
Het gekke is dat ik had verwacht dat er mensen zouden reageren die momenteel tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Zoveel mensen die oxazepam slikken, vaak in hogere doses dan ik doe, dus ik had reacties verwacht van: ' o ja, ik baal ook' enzo.

Dus medegebruikers: hoe gaan jullie om met het niet- verkrijgbaar zijn van de pammetjes?
Moiren schreef:
25-07-2025 20:40
Neem contact op met de arts die je recept voorschrijft en overleg.
Die is met vakantie
Femmefemme schreef:
26-07-2025 00:26
Het gekke is dat ik had verwacht dat er mensen zouden reageren die momenteel tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Zoveel mensen die oxazepam slikken, vaak in hogere doses dan ik doe, dus ik had reacties verwacht van: ' o ja, ik baal ook' enzo.

Dus medegebruikers: hoe gaan jullie om met het niet- verkrijgbaar zijn van de pammetjes?
Ik word er altijd doodzenuwachtig van, ben al blij als de AD beschikbaar is onder een andere merknaam (en dus met andere hulpstoffen). Maar ik doe ook vaak een belrondje langs een aantal apothekers, soms heb ik dan geluk. Maar het blijft waardeloos.
Moiren schreef:
25-07-2025 23:56
Thyrax zeker? Dat was generiek wel te krijgen, maar gaf veel bijwerkingen. Ik heb 1,5 jaar hele watervallen gezweet :proud:

Sorry dat ik even off topic reageer, maar even een vraag hierover tussendoor: ik slik levothyroxine, dat is de generieke variant toch? Want ik zweet inderdaad verschrikkelijk, nauwelijks te doen af en toe. Is dat met Thyrax minder dus? Want dan ga ik daar echt even achteraan bij mijn arts.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
26-07-2025 00:54
Sorry dat ik even off topic reageer, maar even een vraag hierover tussendoor: ik slik levothyroxine, dat is de generieke variant toch? Want ik zweet inderdaad verschrikkelijk, nauwelijks te doen af en toe. Is dat met Thyrax minder dus? Want dan ga ik daar echt even achteraan bij mijn arts.
Ja klopt. Met thyrax zweet ik als normale mensen. Met de generieke moest ik echt een handdoekje bij me hebben om de hele dag door het zweet uit gezicht, hals, decolleté weg te deppen.
Maar ook rug etc was drama.
Ruin it yourself.
Yep. Ik werd van de week ook gebeld door de apotheek. Zij hebben in overleg met huisarts nu lorazepam meegegeven. Ik slik het zo nodig, meestal 1 of 2x in de week. Maar ik ben er ook niet perse blij mee. Vooral omdat je met lorazepam langer niet mag autorijden. Dus ik denk wel dat dat minderen wordt.
Spiekem schreef:
26-07-2025 02:12
Yep. Ik werd van de week ook gebeld door de apotheek. Zij hebben in overleg met huisarts nu lorazepam meegegeven. Ik slik het zo nodig, meestal 1 of 2x in de week. Maar ik ben er ook niet perse blij mee. Vooral omdat je met lorazepam langer niet mag autorijden. Dus ik denk wel dat dat minderen wordt.
Je mag met geen enkel psychotroop middel met de auto rijden, niet met benzodiazpines, antidepressiva, pijnstillers van psychotrope aard enz.
Ina schreef:
26-07-2025 03:16
Je mag met geen enkel psychotroop middel met de auto rijden, niet met benzodiazpines, antidepressiva, pijnstillers van psychotrope aard enz.
Psychotroep?
Ruin it yourself.
Flaffy schreef:
25-07-2025 22:22
Apothekersassistente hier, medicatie in baxterrollen is 8 weken houdbaar na productiedatum(omdat dit al uit de strip is). Ik zou deze zakjes daarom dus ook maar weggooien.
Ah dankjewel voor de info!
Femmefemme schreef:
26-07-2025 00:19
Ik had nog voor een paar dagen toen ik naar de apotheek ging. Daarmee heb ik het nog kunnen uitzingen. Nu zijn ze echt op.
Maar in die paar dagen had je natuurlijk best kunnen overleggen met een vervangende huisarts.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ina schreef:
Het woordje 'langer' is je ontgaan?
Met AD mag je best autorijden trouwens.

David Dunning
Het is helaas een gigantisch probleem, de medicijnvoorraden. Apotheken en artsen hebben geen enkele invloed hierop.

Uiteraard geeft dit paniek, vooral als je een paniekstoornis hebt, maar houd er rekening mee dat zorgverleners tegenwoordig continu, ja continu bezig zijn met dit soort vragen 'waar is merk x' 'is er nergens nog y' en 'ik wil niet dit alternatief'. Het was nog nauwelijks aan de orde toen velen van hen de opleiding begonnen. Het kost veel tijd en frustratie van zorgverleners.
Ik ben ook nog vrij kort zorgverlener maar had dit destijds niet kunnen voorzien dat ik uren extra kwijt ben in verband met paniek om tekorten en overstappen op andere medicijnen. Ik vind het vreselijk dat beleidskeuzes hiertoe geleid hebben.

Je kunt ook het alternatief proberen en als het niet werkt naar een ander. De zorgverleners hebben hier ook niet voor gekozen. Als ze alle mensen moeten bellen 'u krijgt een alternatief ' moeten ze nog meer mensen aannemen of continu overwerken.

Voor schildkliermedicatie thyrax geldt dat het onder de groep geneesmiddelen valt waarin is vastgesteld dat het merk wetenschappelijk dus uitmaakt. Dus vraag dan zeker het merk.

En het beste is om uiteindelijk voor de meeste mensen om pammen af te bouwen. Desnoods met taperingstrips, waar leverbaar drank of via diazepam op hele langzame wijze. Helaas worden veel methoden niet vergoed. Hoor toch vaak dat achteraf mensen blij zijn met stoppen qua klachten, zich helderder voelen of op zijn minst niet slechter. Al begrijp ik goed dat na 20 jaar gebruik het soms zo'n crime is dat crisisgevoelige mensen er soms beter niet aan beginnen.
Moiren schreef:
26-07-2025 05:08
Psychotroep?
Door jou las ik het nu verkeerd. :whip:

David Dunning
Ina schreef:
Duh. Maar met Lorazepam een stuk langer niet dan met oxazepam.
Moiren schreef:
26-07-2025 01:10
Ja klopt. Met thyrax zweet ik als normale mensen. Met de generieke moest ik echt een handdoekje bij me hebben om de hele dag door het zweet uit gezicht, hals, decolleté weg te deppen.
Maar ook rug etc was drama.

Dankje! Ik ga er achteraan want als daar iets aan te doen is zou dat echt fantastisch zijn.
Tjezus, wat vals
Ikzelf gebruik oxa zo nodig en gelukkig heb ik het echt heel weinig nodig inmiddels. Ik heb nu nog een stuk of 20 stuks thuis en red het daar wel een paar maanden mee.

Een vriendin echter gebruikt oxa regelmatig en die krijgt nu ook lorazepam. Ik zie haar straks ik zal eens vragen of ze verschil merkt.
TO ik denk dat het een kwestie is van uitproberen.

Overigens heb ik een bepaald ad die ik echt als smelttablet moet hebben ivm opname na maagverkleining. Daar sta ik steeds met samengeknepen billen voor in de rij.
Zo enorm vaak niet leverbaar ook geen passend alternatief en dan zegt degene achter de balie altijd ooooh! de normale zijn wel leverbaar die bestel ik gelijk voor je.
Terwijl er meermaals in mijn dossier staat dat die niet goed zijn.
Mijn andere ad is vaak niet in de juiste dosering verkrijgbaar en dan moet ik er i.p.v. 2 in de ochtend en avond ineens iedere ochtend en avond 10 slikken.

Al met al altijd een beetje spannend medicatie ophalen tegenwoordig.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Femmefemme schreef:
26-07-2025 00:26

Ik heb nog voldoende in huis, dus hoef voorlopig geen nieuwe. Maar ik.zou heel erg balen als ik een ander middel kreeg voorgeschreven.Daarbij ben ik ook wel huiverig voor nieuwe medicatie.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
MevrouwJack schreef:
26-07-2025 09:36
Dankje! Ik ga er achteraan want als daar iets aan te doen is zou dat echt fantastisch zijn.
Succes! Ik hoop dat het lukt!

Ik gebruik oxa als zo nodig en heb daar nog wel genoeg voor in huis. Ik vind het echt rotspul, dus slik het liever niet.

Er wordt zo veel gewisseld in merken en soorten (soorten altijd in overleg) tegenwoordig. Vervelend, maar het is niet anders.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven