Probleem: oxazepam niet leverbaar, help!
vrijdag 25 juli 2025 om 17:42
zaterdag 26 juli 2025 om 12:05
Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 11:43Overleg met de huisarts misschien?
Die heeft de alprozalam voorgeschreven lijkt me.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 26 juli 2025 om 12:13
Wat een aparte reactie van degene die dit topic heeft geopend? Het lijkt nu net, alsof jij reageert op de TO. Maar dan ben jij zelf.Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 11:43Overleg met de huisarts misschien?
Die heeft de alprozalam voorgeschreven lijkt me.
zaterdag 26 juli 2025 om 12:13
Dus je had zelf die tijd kunnen gebruiken om te informeren.Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 11:42Ik heb het in eerste instantie ook niet meegenomen.
Pas toen ik ook door mijn laatste pammetjes heen was heb ik het toch maar gehaald. Ik moest toch wat, nietwaar?
Dat die oxazepam niet verkijgbaar is daar kan de apotheek en huisarts ook niets aan doen. Dat ze jou niet weken van tevoren niet hebben geinformeerd ook niet (kan me ook niet voorstellen dat je dat verwacht). Er is jou een aanbod gedaan en vervolgens wacht je zelf en doe je in de tussentijd niets. Ik zie niet hoe dit het probleem van de apotheek of huisarts is.
zaterdag 26 juli 2025 om 12:14
Exact. Daarom mijn reactie hiervoor.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 26 juli 2025 om 12:17
Ja, heel vreemd. Zet aan tot nadenken.
Het maakt mij niks uit of bepaalde medicatie niet geleverd kan worden, zolang het maar doet wat het moet doen. Bij vervelende bijwerkingen zou ik natuurlijk enorm balen, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Dus; Eerst maar eens gaan slikken en daarna eventueel balen.
zaterdag 26 juli 2025 om 12:34
Maar i.p.v. contact opnemen met de (vervangende) huisarts ben je zonder medicatie weggegaan bij de apotheek en ontdek je op vrijdagmiddag ineens dat je oxa's op zijn.Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 12:25Ik bedoel dat ik overleg met de huisarts had kunnen hebben, omdat die waarschijnlijk de keuze heeft gemaakt voor alprozalam als alternatief.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 26 juli 2025 om 12:37
Waarom heb je dat dan niet gedaan?Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 12:25Ik bedoel dat ik overleg met de huisarts had kunnen hebben, omdat die waarschijnlijk de keuze heeft gemaakt voor alprozalam als alternatief.
zaterdag 26 juli 2025 om 12:38
Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 12:25Ik bedoel dat ik overleg met de huisarts had kunnen hebben, omdat die waarschijnlijk de keuze heeft gemaakt voor alprozalam als alternatief.

zaterdag 26 juli 2025 om 14:00
Het vervelende aan het niet kunnen verkrijgen van medicijnen is dat wij (apothekers) nooit weten hoe snel het terug verkrijgbaar is. De meeste medicijnen zijn gewoon terug verkrijgbaar voordat de voorraad in de apotheek op is. En ja soms duurt het helaas langer..Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 11:49Oké, ik lees dit nog eens door en mijn probleem is eigenlijk dat het al langer bekend was dat er een tekort aan oxazepam aan zat te komen. Als mij dat toen was verteld dan had ik daar rekening mee gehouden door misschien over een langere periode langzaam af te bouwen of wat pilletjes over te houden voor noodgevallen.
Nu kon dat beide niet. Het was ineens op en niet meer verkrijgbaar. Ik reageer over het algemeen erg sterk op medicatie en ben blij dat de combi van AD en oxazepam zo goed werkt voor mij. Vandaar dat ik nu even enorm baal.
zaterdag 26 juli 2025 om 14:40
Heel herkenbaar!MevrouwJack schreef: ↑26-07-2025 12:00Thnx, ik heb mijn arts een bericht gestuurd. Het zou echt enorm fijn zijn als een overstap zou helpen. Mijn medicatie is net weer opgehoogd en ik merk echt dat het mijn leven nog meer begint te beïnvloeden. Vooral dat zweten in mijn gezicht aan de lopende band, het voelt zo genant.
Toen ik terug ging op thyrax was het gelijk over.
TO, de apotheek heeft geen tijd en mensen om iedereen te bellen wanneer er iets niet verkrijgbaar is. Die lijst is namelijk nogal lang en wisselt met de dag.
Je zou het zelf in de gaten kunnen houden.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 26 juli 2025 om 17:21
Natuurlijk ontdekte ik dat niet pas vrijdagmiddag. Wat een aannames. Ik heb diverse apotheken, waaronder ziekenhuisapotheken en online apotheek gebeld. Ik heb heus niet stil zitten afwachten.
Mijn huisarts was al op vakantie.
Vervangende huisarts is voor spoed, die zien me aankomen...
femmefemme wijzigde dit bericht op 26-07-2025 17:31
5.59% gewijzigd
zaterdag 26 juli 2025 om 17:23
Snap ik. Ik slik het al jaaaren zonder (leverings) problemen. Dit viel me daarom nogal rauw op mijn dak.Moiren schreef: ↑26-07-2025 14:40Heel herkenbaar!
Toen ik terug ging op thyrax was het gelijk over.
TO, de apotheek heeft geen tijd en mensen om iedereen te bellen wanneer er iets niet verkrijgbaar is. Die lijst is namelijk nogal lang en wisselt met de dag.
Je zou het zelf in de gaten kunnen houden.
zaterdag 26 juli 2025 om 17:29
Alle begrip hoor, mocht dat nog niet duidelijk zijn

Nadat mij verteld werd dat het niet verkrijgbaar is momenteel en dat de voorraad op is, ben ik wat gaan Googlen en kwam ik een LinkedInpost tegen van een apotheker die een maand geleden al waarschuwde voor dit probleem. Eronder wat paniekerige reacties van oxazepamgebruikers.
Ben dus niet de enige die hiertegen aanloopt helaas.
Misschien zijn we verwend omdat het al jaren goedgaat, maar voel me echt een beetje een drugsverslaafde die niet aan haar stash kan komen

zaterdag 26 juli 2025 om 17:38
Dat kan ik me voorstellen, het is de laatste jaren een drama wat betreft beschikbaarheid van heel veel medicatie.Femmefemme schreef: ↑26-07-2025 17:23Snap ik. Ik slik het al jaaaren zonder (leverings) problemen. Dit viel me daarom nogal rauw op mijn dak.
Geef het een kans zoals ik eerder al schreef, wie weet bevalt het beter. Heb je mooi altijd een van de twee als backup!
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 26 juli 2025 om 18:29
Hier ook combi AD en oxa’s en overvallen door het leverprobleem. Mijn apotheker heeft een aantal huisartsen gebeld voor advies en daaruit kwam lorazepam als beste vervanger.
Ik slik deze sinds kort en ik ervaar als verschil met oxa: lorazepam werkt sneller in, het werkt sterker en het werkt langer. Ik voel me een stuk afgevlakter/onverschilliger. Dat vind ik niet onverdeeld prettig, maar het voordeel is wel dat ik nu eindelijk eens dingen gedaan krijg. Blijkbaar leggen onrust, paniek en gepieker me ook met oxa nog te zeer lam. In die zin is de lorazepam wel een vooruitgang.
Ik slik deze sinds kort en ik ervaar als verschil met oxa: lorazepam werkt sneller in, het werkt sterker en het werkt langer. Ik voel me een stuk afgevlakter/onverschilliger. Dat vind ik niet onverdeeld prettig, maar het voordeel is wel dat ik nu eindelijk eens dingen gedaan krijg. Blijkbaar leggen onrust, paniek en gepieker me ook met oxa nog te zeer lam. In die zin is de lorazepam wel een vooruitgang.
zaterdag 26 juli 2025 om 18:37
Voor jou.wiebenjij schreef: ↑26-07-2025 18:29Hier ook combi AD en oxa’s en overvallen door het leverprobleem. Mijn apotheker heeft een aantal huisartsen gebeld voor advies en daaruit kwam lorazepam als beste vervanger.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 26 juli 2025 om 18:46
zaterdag 26 juli 2025 om 18:54
Ja voor jou en gevallen zoals jou.
Voor mij zou absoluut niet de beste vervanger zijn.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 26 juli 2025 om 19:00

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in