Zuurdesem starter en brood

02-02-2025 09:19 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afgelopen week van een collega een zuurdesem starter gekregen en daar gisteren voor het eerst brood mee gebakken.
Brood is op basis van Roggemeel.
Nu is het brood op zich voor een eerste keer niet slecht gelukt maar ik merk dat het nog wat ‘nat’ van binnen is. Had ik het nog iets langer moeten bakken?
Ik heb het trouwens gewoon in een vorm in de oven gebakken.
Vandaag moet ik de zuurdesem starten verversen. Hij heeft deze week in de koelkast gestaan.
Ik begreep dat ik alle ingrediënten moet mixen in een nieuw potje en dat met de deksel los erop moet laten staan tot er bubbels komen. Klopt dit en heeft iemand nog tips?
rosanna08 schreef:
29-07-2025 18:49
ah op die manier. Dus als ik het goed begrijp, ik ben vandaag begonnen, neem ik morgen 20 gram van dat mengsel en de rest gaat weg? En daar doe ik dan weer meel bij enz.
Inderdaad. Het meeste kans op slagen heb je met roggemeel. Wanneer je starter goed actief is kan je in een paar dagen ombouwen naar wat je wil.
Yildizlar2 schreef:
29-07-2025 18:53
Dat kan ik doe altijd 50/50/50 gram , gebruik ook 100 gram starter per brood . Het is echt trial and error in het begin .
Nu het warm is in huis kan het zijn dat je deeg met 100gram desem te snel rijst om smaak te ontwikkelen. Ik gebruik nu zo’n 50 gram per brood. In de winter 80.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven