Hand in hand lopen

01-08-2025 10:55 118 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik vroeg me even af of ik me aanstel..

Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.

Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.

Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 01-08-2025 14:41
3.13% gewijzigd
EnigeEchte schreef:
01-08-2025 11:33
hand vasthouden is voor mij niet echt handtastelijk hoor..
Dat is ook niet wat er staat :)
Ik snap je wel. In plaats van een groepje van 3 of 3 losse is het nu 2+1. Zou ik me ook ongemakkelijk bij voelen. Vijfde wiel aan de wagen gevoel.
Je geeft nu de 'handen' de schuld, maar je bent toch ook gewoon het 3e wiel aan de wagen? Dat is prima, als jullie dat alle 3 prima vinden. Maar hoeft niet verborgen te worden. Accepteer dat jij een andere rol hebt dan zij 2en
Yakuzakiko schreef:
01-08-2025 11:22
Met zijn 3en hand in hand huppelen.
Dit zou ik doen TO, lekker vrolijk.
apppie schreef:
01-08-2025 11:51
Dit zou ik doen TO, lekker vrolijk.
HAHA, ik vroeg al een keer of ik ook een handje mocht maar daar was weinig enthousiasme voor :cry:
Je kunt je ongemak aangeven, maar ik vind niet dat je kunt verwachten dat ze er ook iets mee doen.
Zij vinden deze vorm van genegenheid naar elkaar fijn..ik zou er niet eens zou bij nadenken, maar misschien komt het ook omdat het mij weinig boeit.
Je bent het derde wiel aan de wagen en je wil gelijkwaardig zijn. Dat ben je voor hun niet meer.

Omdat he het vraagt: ja, ik vind dat je je enorm aanstelt en ik gok dat de situaties met drieën vanzelf gaan verdwijnen als zij daar genoeg van krijgen
Tja. Zelf heb ik helemaal niets met hand-in-hand lopen, maar heel veel mensen hebben dat wel. En ja, de relatie tussen jullie drieën is nou eenmaal niet meer hetzelfde. Het is niet meer drieën vrienden, maar een stel en een vriend. Dat is nou eenmaal wat het is.
Ik zou zelf niet hand in hand lopen als er één ander persoon bij is, maar dat is vooral omdat ik dat toch al zelden doe.
Ik zou het loslaten, to, en accepteren dat jij niet onderdeel van het stel bent. Dat geeft niet, hopelijk is het nog steeds een waardevolle vriendschap, dat is niet weg.
Ik snap niks van handjes vasthouden. Dat doe je met een kleuter als je bang bent dat die wegloopt.

En het is onbeleefd om anderen een ongemakkelijk gevoel te geven.
Het vervelende is dat als je mensen eerst omgangsvormen moet gaan uitleggen het al niet meer hoeft.

Misschien wat vaker niet met zijn drieën maar een op een afspreken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Als je met drie op pad bent en twee gaan handen vasthouden en de ander mag niet meedoen, dan is dat gewoon asociaal.

Je kunt altijd nog onbeperkt hand-in-hand lopen als je met z'n tweeën bent.

Ik ging pas naar een festival met twee vrienden die een stelletje zijn. Als die het hele weekend hand-in-hand hadden gelopen dan had ik daar echt wel iets van gezegd.

Maar deze vrienden raakten mekaar juist amper aan het hele weekend en daar heb ik dan ook iets over gezegd / gevraagd. En dat bleek zo te zijn om met mij rekening te houden. Dus: leuke mensen houden gewoon rekening met je.
merano schreef:
01-08-2025 12:32
Ik snap niks van handjes vasthouden. Dat doe je met een kleuter als je bang bent dat die wegloopt.

En het is onbeleefd om anderen een ongemakkelijk gevoel te geven.
Het vervelende is dat als je mensen eerst omgangsvormen moet gaan uitleggen het al niet meer hoeft.
Ik vind dat juist een erg vreemde kijk op hand in hand lopen. Als het gebruikelijk was om dat alleen bij kleuters te doen, waarom lopen zoveel mensen dan hand in hand?

Het is zeker onbeleefd om iemand anders een ongemakkelijk gevoel te geven. Dat ben ik met je eens. Kun je mij uitleggen wat maakt dat je je ongemakkelijk voelt als anderen hand in hand lopen? Want ik snap dat oprecht niet. Ik vind het juist altijd mooi, een uiting van liefde aan elkaar. Helemaal bij mensen van 80+, ik hoop dan altijd dat man en ik dat zo ook mee mogen maken. Er zijn in mijn ogen veel dingen qua fysieke affectie naar elkaar die ongemakkelijk is voor anderen, maar ik vind daar hand in hand lopen niet onder vallen.
Hand in hand lopen doen mensen die iets te bewijzen hebben (dat ze een relatie hebben). In mijn beleving is het vooral iets voor koppels met samengesteld gezin, trotse pubers en homo's/lesbiennes.

Maar in dit verhaal gaat het niet zozeer om het hand en hand lopen, maar jou buitensluiten en dat is best lullig. Ik zou er geen zin meer in hebben.
Dat zou snel wederzijds zijn vermoedelijk :rofl:
Lila-Linda schreef:
01-08-2025 11:44
Je geeft nu de 'handen' de schuld, maar je bent toch ook gewoon het 3e wiel aan de wagen? Dat is prima, als jullie dat alle 3 prima vinden. Maar hoeft niet verborgen te worden. Accepteer dat jij een andere rol hebt dan zij 2en
Ik vind dat in een vriendschap helemaal niet prima? Zeker niet als iemand single is.

Ik snap haar gevoel heel goed en zou zelf nooit hand in hand lopen als er een derde bij is, wie dat dan ook is. Ik vind dat echt onattent om te doen en ook een beetje egocentrisch.
ZaphodBeeblebrox schreef:
01-08-2025 13:11
Hand in hand lopen doen mensen die iets te bewijzen hebben (dat ze een relatie hebben). In mijn beleving is het vooral iets voor koppels met samengesteld gezin, trotse pubers en homo's/lesbiennes.

Maar in dit verhaal gaat het niet zozeer om het hand en hand lopen, maar jou buitensluiten en dat is best lullig. Ik zou er geen zin meer in hebben.
Huh jij staat echt anders in het leven dan ik hoor. Ik loop hand in hand omdat ik daar energie van krijg, geniet van het voelen van de huid van mijn partner. Als we eten heb ik ook vrijwel altijd een been tegen de zijne aan liggen of een andere contactmanier. Das onzichtbaar grotendeels en bepaald geen territorium drift of als bewijs van iets..
Als we met drie zijn loop ik ook echt niet hand in hand met mijn man, vind ik niet gepast. Anders wel graag hoor, heerlijk. Ook zonder iets te hoeven bewijzen.
Maar als er een andere vriend of vriendin bij is niet. Ik snap wel dat je daardoor ongemakkelijk en buitengesloten voelt.
Ik heb nog nooit bedacht dat iemand aanstoot zou nemen aan het feit dat ik af en toe met mijn man hand in hand loop. En nee hoor, ik heb niks te bewijzen naar de buitenwereld.
gonniegijsje schreef:
01-08-2025 13:16
Huh jij staat echt anders in het leven dan ik hoor. Ik loop hand in hand omdat ik daar energie van krijg, geniet van het voelen van de huid van mijn partner. Als we eten heb ik ook vrijwel altijd een been tegen de zijne aan liggen of een andere contactmanier. Das onzichtbaar grotendeels en bepaald geen territorium drift of als bewijs van iets..
Okee, interessant. Maar jullie zijn wel een samengesteld gezin?
Ik zou me wel afvragen of jullie deze vriendschap allemaal nog willen op deze manier.
Vind je het echt storend of ben je een beetje jaloers? Dat mag gewoon hè, snap ik ook best.

Door dit topic zit ik even te denken hoe ik dat eigenlijk doe, ik heb een vriend en we zijn regelmatig met single vriendinnen op pad. Hand in hand lopen doen wij eigenlijk altijd, daar denken we niet eens over na, dat is net zo gewoon als ademhalen maar als er een single vriendin bij is heb ik -denk ik- de neiging naast haar te gaan lopen, soms ook hand in hand trouwens, mijn vriendinnen houden net zo van lijflijk contact als ik. Haar spreek ik minder vaak dan mijn vriend dus ik neem die kans dan even om een beetje bij te kletsen.

Ik zal eens vragen hoe mijn vriendinnen dit ervaren, ik heb er nooit bij stilgestaan.
.
01-08-2025 13:20
Wat jij zegt kan ook een reden zijn hoor, maar ook gewone stellen zonder bewijsdrang doen het. Soms loop ik naast mijn vriend en denk ik: "Hey, ik voel me goed/ik ben blij met jou/ik heb je al even niet meer aangeraakt" en dan zoek ik zijn hand. Nu ik erover nadenk, we hebben laatst hand in hand over het stationsplein gehuppeld omdat een van ons de handen begon mee te bewegen op het loopritme. Soms zijn mensen gewoon goedgehumeurd. :idee:

Oh en ik snap je trouwens wel, TO. Als ze het echt de hele tijd doen, is het vast nog vers en houden ze er hopelijk wel weer een keer mee op.
konwalia wijzigde dit bericht op 01-08-2025 13:36
Reden: Spelling
0.20% gewijzigd
Wij niet hoor. Gewone mensen die elkaar heel lief vinden. Dat bestaat namelijk ook.
.
Djiezus mensen, het gaat ook helemaal niet over handen vasthouden an sich. Lekker doen!

Het gaat erom als je dat doet als er één ander iemand bij is. Focus!
Hmm we hebben een jaar of 4 een relatie en latten. Voelt niet perse als gezin in de traditionele zin eigenlijk.

Ik weet ook niet zo goed wat het verband ermee kan zijn
Dus eigenlijk wil je gewoon één van de twee inpikken :-) ?

De dag dat ik in groep mijn partner geen hand meer mag geven is de dag dat ik degene die dat meldt toch echt snoeihard uitlach.
En ervan verdenk mijn partner te willen inpikken.

Zo lang ik je niet doodzwijg / negeer leer je er maar mee leven dat ik mijn partner graag een hand geef.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven