Hand in hand lopen
vrijdag 1 augustus 2025 om 10:55
Hoi,
Ik vroeg me even af of ik me aanstel..
Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.
Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.
Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik vroeg me even af of ik me aanstel..
Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.
Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.
Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 01-08-2025 14:41
3.13% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 13:55
Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat niet om het hand in hand lopen an sich, maar op het moment dat je met z'n drieën bent dat dit wellicht niet heel sociaal is naar diegene toe. Maar ik heb het idee dat heel veel mensen het topic niet goed gelezen hebben.Wissewis schreef: ↑01-08-2025 13:48Dus eigenlijk wil je gewoon één van de twee inpikken?
De dag dat ik in groep mijn partner geen hand meer mag geven is de dag dat ik degene die dat meldt toch echt snoeihard uitlach.
En ervan verdenk mijn partner te willen inpikken.
Zo lang ik je niet doodzwijg / negeer leer je er maar mee leven dat ik mijn partner graag een hand geef.
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:00
Of goed gelezen, maar ze het niet met je eensEekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 13:55Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat niet om het hand in hand lopen an sich, maar op het moment dat je met z'n drieën bent dat dit wellicht niet heel sociaal is naar diegene toe. Maar ik heb het idee dat heel veel mensen het topic niet goed gelezen hebben.
Jullie vriendschap is veranderd, zij zijn nou eenmaal een stel. Jij bent de bijrijder
En dat is best rot
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:07
Jawel hoor. Maar ik deel die mening gewoon niet. Zou t helemaal niet erg vinden als vrienden van mij dat doen as stel. Vind het ook niet erg als ze elkaar soms een kus geven oid. Het gaat er uiteindelijk om of ik me door de rest van hun gedrag gewenst voel als onderdeel van het gebeuren waar we samen zijn. En ik denk dat het daaraan schort bij jou TO.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 13:55Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat niet om het hand in hand lopen an sich, maar op het moment dat je met z'n drieën bent dat dit wellicht niet heel sociaal is naar diegene toe. Maar ik heb het idee dat heel veel mensen het topic niet goed gelezen hebben.
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:09
Waarom zou het niet sociaal zijn als ik me daarnaast wel gewoon normaal gedraag tegenover jou, gewoon praat tegen jou, ...?Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 13:55Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat niet om het hand in hand lopen an sich, maar op het moment dat je met z'n drieën bent dat dit wellicht niet heel sociaal is naar diegene toe. Maar ik heb het idee dat heel veel mensen het topic niet goed gelezen hebben.
Ik kan én hand in hand lopen én de rest van de wereld niet negeren.
Op 't moment dat jij er een probleem van maakt dat ik hand in hand loop - of godbetert mijn partner af en toe zoen - ga ik ervan uit dat je andere plannen hebt.
Ik ga overigens niet hand in hand lopen met iemand met wie ik niet samen in 1 bed lig.
Dat vind ik vreemd.
Je mag best vragen of je erbij mag, maar het antwoord is "nee".
wissewis wijzigde dit bericht op 01-08-2025 14:12
11.04% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:11
als ik je zo lees, is dat handinhandlopen meer een soort symbool voor hoe jij je in hun gezelschap nu voelt en is dat meer het probleem. Vooral doordat ze vaak over onderwerpen praten waar jij logischerwijze buiten staat. Dat zou ik ook vervelend vinden. Het zou voor mij ook anders zijn wanneer je een goede vriendin hebt die een relatie krijgt en vriend geregeld mee komt, dan zoals nu bij jou een gedeelde vriendschap met 3.
Heb je hen wel eens verteld dat je je buitengesloten voelt?
Heb je hen wel eens verteld dat je je buitengesloten voelt?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:18
Man en ik lopen al bijna 40 jaar nog steeds hand in hand. Wat een ander denkt daar stoor ik me niet aan. Als ik zou weten dat jij je daardoor buitengesloten voelt vind ik dat meer jouw probleem dan het mijne. Ja, het is fysiek contact maar het is niet zo dat we elkaar af staan te lebberen of zo. Elkaar vasthouden vinden wij gewoon fijn, het is een intiem iets dat we met niemand anders doen behalve met onze kinderen toen die klein waren. Ik heb meer het idee , ook als ik je andere topics lees dat jij die intimiteit met een ander mist en je je daarom er aan stoort. Waarom gun je je vrienden, die net een jaar samen zijn en dus nog op een leuke roze wolk zitten hun hand vast houden niet. Je stoort je er aan maar durft het onderwerp niet aan te snijden, dan kunnen zij er geen rekening mee houden en vind ik dat jij niet zo moet zeuren. Dus ja, ik vind dat jij je aanstelt.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:20
Welke andere topics? Ik heb naast dit topic één andere lopen die gaat over haren verven.SweetFirefly schreef: ↑01-08-2025 14:18Man en ik lopen al bijna 40 jaar nog steeds hand in hand. Wat een ander denkt daar stoor ik me niet aan. Als ik zou weten dat jij je daardoor buitengesloten voelt vind ik dat meer jouw probleem dan het mijne. Ja, het is fysiek contact maar het is niet zo dat we elkaar af staan te lebberen of zo. Elkaar vasthouden vinden wij gewoon fijn, het is een intiem iets dat we met niemand anders doen behalve met onze kinderen toen die klein waren. Ik heb meer het idee , ook als ik je andere topics lees dat jij die intimiteit met een ander mist en je je daarom er aan stoort. Waarom gun je je vrienden, die net een jaar samen zijn en dus nog op een leuke roze wolk zitten hun hand vast houden niet. Je stoort je er aan maar durft het onderwerp niet aan te snijden, dan kunnen zij er geen rekening mee houden en vind ik dat jij niet zo moet zeuren. Dus ja, ik vind dat jij je aanstelt.
En ik gun mijn vrienden alles. Uiteindelijk ben ik ook diegene die ze aan elkaar gekoppeld heeft. En ze mogen van mij prima hand in hand lopen, maar het gaat niet om het fenomeen an sich maar om de specifieke situatie.

vrijdag 1 augustus 2025 om 14:34
Uitstekend gelezen, en je vraag beantwoord: enorme aanstellerijEekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 13:55Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat niet om het hand in hand lopen an sich, maar op het moment dat je met z'n drieën bent dat dit wellicht niet heel sociaal is naar diegene toe. Maar ik heb het idee dat heel veel mensen het topic niet goed gelezen hebben.
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:38
Eens.SweetFirefly schreef: ↑01-08-2025 14:18Man en ik lopen al bijna 40 jaar nog steeds hand in hand. Wat een ander denkt daar stoor ik me niet aan. Als ik zou weten dat jij je daardoor buitengesloten voelt vind ik dat meer jouw probleem dan het mijne. Ja, het is fysiek contact maar het is niet zo dat we elkaar af staan te lebberen of zo. Elkaar vasthouden vinden wij gewoon fijn, het is een intiem iets dat we met niemand anders doen behalve met onze kinderen toen die klein waren. Ik heb meer het idee , ook als ik je andere topics lees dat jij die intimiteit met een ander mist en je je daarom er aan stoort. Waarom gun je je vrienden, die net een jaar samen zijn en dus nog op een leuke roze wolk zitten hun hand vast houden niet. Je stoort je er aan maar durft het onderwerp niet aan te snijden, dan kunnen zij er geen rekening mee houden en vind ik dat jij niet zo moet zeuren. Dus ja, ik vind dat jij je aanstelt.
En overigens heeft het ook niks met iets te bewijzen te hebben zoals iemand hier schijnt te vinden. Hier ook bijna 40 jaar en dan nu nog iets moeten bewijzen zou triest zijn.
There is always something happening, and it's usually right now
vrijdag 1 augustus 2025 om 14:57
Weet je zeker dat je geen lesbienne bent?Grobbekuiken_ schreef: ↑01-08-2025 14:38Eens.
En overigens heeft het ook niks met iets te bewijzen te hebben zoals iemand hier schijnt te vinden. Hier ook bijna 40 jaar en dan nu nog iets moeten bewijzen zou triest zijn.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:00
Nu niet meer nee

There is always something happening, and it's usually right now
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:14
Ik zat ook even na te denken hoe mijn man en ik dat doen.
We gaan wel eens lunchen met een single vriendin. Soms komt ze wel eens koffie drinken thuis. Als we ergens heen zouden gaan dan vind ik dat we het "wie loopt naast wie" best mogen afwisselen. Zorgen dat zij zich niet het 5e wiel aan de wagen voelt. Hand in hand lopen zou ik niet zo heel gauw doen met mijn man (en ook niet met haar), maar ik weet niet zeker wat zij daarvan zou vinden. Waarschijnlijk zou ze zoiets zeggen als: "Moeten jullie lekker zelf weten". Dus dan zou ik het wel doen, maar ik zou het wel in de gaten houden en haar betrekken bij gesprekken.
Ja, man en ik zijn een stel, maar als je met zijn drieen op pad bent, dan hoef je toch niet 1 persoon meer aandacht te geven?
We gaan wel eens lunchen met een single vriendin. Soms komt ze wel eens koffie drinken thuis. Als we ergens heen zouden gaan dan vind ik dat we het "wie loopt naast wie" best mogen afwisselen. Zorgen dat zij zich niet het 5e wiel aan de wagen voelt. Hand in hand lopen zou ik niet zo heel gauw doen met mijn man (en ook niet met haar), maar ik weet niet zeker wat zij daarvan zou vinden. Waarschijnlijk zou ze zoiets zeggen als: "Moeten jullie lekker zelf weten". Dus dan zou ik het wel doen, maar ik zou het wel in de gaten houden en haar betrekken bij gesprekken.
Ja, man en ik zijn een stel, maar als je met zijn drieen op pad bent, dan hoef je toch niet 1 persoon meer aandacht te geven?
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:19
Wat jij zegt is toch precies de reden dat het niet sociaal is tegenover de derde?SweetFirefly schreef: ↑01-08-2025 14:18Elkaar vasthouden vinden wij gewoon fijn, het is een intiem iets dat we met niemand anders doen behalve met onze kinderen toen die klein waren.
Het is iets intiems tussen jullie, wat je niet met een ander deelt en wat iemand anders dus automatisch op afstand plaatst.
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:31
Anders dan de rest denk ik wel dat het handen vasthouden hier in zekere zin meteen buitensluiten aangeeft. Wanneer met je drie naast elkaar loopt zonder handen vast te houden en je moet even inschikken dan lopen soms A en B samen, soms B en C, soms A en C.Lila-Linda schreef: ↑01-08-2025 11:44Je geeft nu de 'handen' de schuld, maar je bent toch ook gewoon het 3e wiel aan de wagen? Dat is prima, als jullie dat alle 3 prima vinden. Maar hoeft niet verborgen te worden. Accepteer dat jij een andere rol hebt dan zij 2en
Wanneer A en B met de handen vast lopen zijn die altijd samen lopen waar plek is voor 2 om te lopen. Ook is er dan minder de intentie dat een van de twee naast C gaat lopen af en toe. En wanneer je de bus of tram in stapt zitten A en B automatisch naast elkaar.
Sorry, maar ik denk absoluut wel dat het natuurlijker en afwisselender verloopt als A en B niet hand in hand lopen. En soms ook A en C naast elkaar lopen of B en C.
Hoe was dat dan voordat zij een relatie kregen?
Disclaimer, dit telt natuurlijk alleen als er drie mensen zijn en het elke keer voor komt. Als er meer mensen zijn om naast te lopen maakt het niet meer uit, dan kan C gewoon naast iemand anders lopen.
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:39
Ben het met je eens dat je het afstemt op de situatie. Ik houd ook van hand in hand lopen maar het hangt allemaal wel af van de situatie. Als mijn kinderen erbij zijn is het nul pda. En met andere stellen erbij voegt het weer wel. Met 1 of meer singles zou ik sws met een van hen gaan lopen denk ik.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 11:22Het is wellicht ook anders als je echt in een groep van mensen loopt. Maar wij lopen soms hele stukken door de stad heen en dan loop ik er maar een beetje achteraan.
En hoezo is dat overdreven dat ik binnen mijn relatie fysieke aanrakingen beperk op het moment dat we met anderen zijn?
Ik heb trouwens een vriendin die nog verder gaat dan hand in hand lopen, die gaat tijdens een spelletje of gesprek bijv. de arm van haar vriend zitten strelen.
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:41
Dus in gezelschap moet je net doen alsof je geen relatie hebt? Ik verbaas me echt hierover.
Tuurlijk ga je niet uitgebreid zitten zoenen oid maar als mijn vrienden zich een soort van zakelijk zouden gaan opstellen naar elkaar omdat ze in gezelschap zijn zou ik me afvragen of er iets mis is met hun relatie.
Toevoeging; “mag” hand in hand dan wel als je met een ander stel bent? Gaat dat niet uit van het idee dat je als single “sneu” bent en dat er dus meer rekening met je moet worden gehouden?? Echt verbazing alom.
bbubbels wijzigde dit bericht op 01-08-2025 15:46
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
15.96% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:43
Je omschrijft het heel mooi! Het is vaak inderdaad zo dat je dan sneller 'apart' van de andere gaat lopen omdat de ruimte nou eenmaal ook beperkt is. Ook voer je makkelijker een gesprek met iemand waar je de hand ook vast van hebt.Ikje schreef: ↑01-08-2025 15:31Anders dan de rest denk ik wel dat het handen vasthouden hier in zekere zin meteen buitensluiten aangeeft. Wanneer met je drie naast elkaar loopt zonder handen vast te houden en je moet even inschikken dan lopen soms A en B samen, soms B en C, soms A en C.
Wanneer A en B met de handen vast lopen zijn die altijd samen lopen waar plek is voor 2 om te lopen. Ook is er dan minder de intentie dat een van de twee naast C gaat lopen af en toe. En wanneer je de bus of tram in stapt zitten A en B automatisch naast elkaar.
Sorry, maar ik denk absoluut wel dat het natuurlijker en afwisselender verloopt als A en B niet hand in hand lopen. En soms ook A en C naast elkaar lopen of B en C.
Hoe was dat dan voordat zij een relatie kregen?
Disclaimer, dit telt natuurlijk alleen als er drie mensen zijn en het elke keer voor komt. Als er meer mensen zijn om naast te lopen maakt het niet meer uit, dan kan C gewoon naast iemand anders lopen.
Geen idee hoe het voor de relatie was, maar niemand liep op hand in hand en de een van toen ook niet meer gefocust op de ander.
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:45
Er zit wel heel wat ruimte tussen zakelijk en aangepast aan de situatie, zo binair is dat niet. Bovendien vind ik het veelzeggend dat jij vindt dat je blijkbaar altijd moet uitstralen dat je verliefd op elkaar bent en dat andere mensen er wat van vinden als dat niet zo is.
vrijdag 1 augustus 2025 om 15:51
Tis niet echt een bewust proces he. Liefde voor elkaar. Dat uit zich soms in kleine aanrakingen of blikken. En daar ga ik echt niet uitgebreid over zitten nadenken hoe dat bij anderen overkomt. Snap ook niet echt waarom je daar aanstoot aan zou nemen bij vrienden onderling. Ik vind het fijn om te zien bij mijn vrienden dat ze om elkaar geven.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 15:45Er zit wel heel wat ruimte tussen zakelijk en aangepast aan de situatie, zo binair is dat niet. Bovendien vind ik het veelzeggend dat jij vindt dat je blijkbaar altijd moet uitstralen dat je verliefd op elkaar bent en dat andere mensen er wat van vinden als dat niet zo is.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:02
Dat zegt ze helemaal niet. Jij leest wat je wíl lezen.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 15:45Er zit wel heel wat ruimte tussen zakelijk en aangepast aan de situatie, zo binair is dat niet. Bovendien vind ik het veelzeggend dat jij vindt dat je blijkbaar altijd moet uitstralen dat je verliefd op elkaar bent en dat andere mensen er wat van vinden als dat niet zo is.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:02
Ik vind dit echt de meest gekke gedachtegang die ik in tijden hier op het forum gelezen heb. Waarop baseer je dit?ZaphodBeeblebrox schreef: ↑01-08-2025 13:11Hand in hand lopen doen mensen die iets te bewijzen hebben (dat ze een relatie hebben). In mijn beleving is het vooral iets voor koppels met samengesteld gezin, trotse pubers en homo's/lesbiennes.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:14
Ik heb het prima gelezen en zie echt het probleem niet. Dus ja, ik vind dat jij je aanstelt.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 13:55Hoe kom je tot die conclusie? Het gaat niet om het hand in hand lopen an sich, maar op het moment dat je met z'n drieën bent dat dit wellicht niet heel sociaal is naar diegene toe. Maar ik heb het idee dat heel veel mensen het topic niet goed gelezen hebben.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:20
Ik kan me toch niet geheel aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van enige afgunst. Ik kan me op zich best kan voorstellen dat het irritant is om altijd achteraan te moeten hobbelen op een smalle stoep omdat men zo nodig hand in hand moet lopen, maar dat kun je toch ook gewoon zeggen? En als de stoep breed genoeg is ga je er gezellig naast lopen. Maar ik heb zo maar het idee dat dat voor jou allemaal geen optie is.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 15:45Er zit wel heel wat ruimte tussen zakelijk en aangepast aan de situatie, zo binair is dat niet. Bovendien vind ik het veelzeggend dat jij vindt dat je blijkbaar altijd moet uitstralen dat je verliefd op elkaar bent en dat andere mensen er wat van vinden als dat niet zo is.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:26
Grappig dat de meningen hier zo over verdeeld zijn. Sommigen die echt heel hard vinden dat TO zich aanstelt en anderen die net als TO vinden dat in een gezelschap van drie handjes vasthouden een vorm van buitensluiten is. Ik hoor bij de laatste groep, maar vind het wel interessant om te lezen hoe de eerste groep erover denkt. Had ik niet verwacht, dat er zoveel mensen in het bijzijn van anderen handjes vasthouden. Ik ken dat in mijn omgeving helemaal niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in