Activiteiten thuis met wisselvallig weer

31-07-2025 22:40 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu het weer in de zomervakantie wisselvallig is én we in het zuiden inmiddels drie weken op weg zijn, ben ik een beetje door de activiteiten heen, raken de kinderen elkaar af en toe een beetje beu & is mijn enthousiasme voor wéér een spelletje ook een beetje op aan het raken ;-)

De hutten bouwen, spelletjesmiddagen, bioscoopmiddagen, miniparcoursjes en legochallenges hebben we inmiddels gehad. Herkenbaar?

Kunnen we elkaar nog helpen aan (een beetje creatieve) activiteiten in- en rondom huis die we nog niet gehad hebben ;-) Voor mij geld het voor kids van 3, 5 en 6 (best jong nog dus).

Wat ik zelf nog op de planning heb:
- Speurtocht uitzetten voor de kids in de buurt met stoepkrijtpijlen;
- Allemaal een klein SES knutselpakketje uitkiezen in de speelgoedwinkel en aan de slag;
- Appeltaart bakken;
mva8787 wijzigde dit bericht op 31-07-2025 22:41
1.23% gewijzigd
Wat ik doe met mijn kind van 3 als het regent:

- Verstoppertje door het hele huis
- Tikkertje
- Boekjes lezen samen
- Koekjes bakken
- Schilderen. Twee van die grote schilderdoeken van Action op de grond leggen (met zeiltje eronder) en dan verven maar.
- De bus pakken en naar de bios.

En ja, soms zet ik haar ook even achter een scherm. Zie er weinig mis mee hoor, het leven is al moeilijk genoeg.
Een parcours maken in huis met verschillende opdrachten. Om het spannend te maken kan je timen.

- zigzag lopen rond obstakels (kunnen blokken zijn of zo van die oranje 'hoedjes')
- springen van streep tot streep
- met 1 hand ballen van de ene in de andere emmer overhevelen

Zo vallen er waarschijnlijk wel meer te bedenken.
Je kan je kinderen ook opdrachten laten bedenken natuurlijk.
Met wat geluk zijn ze dan een uur bezig met het maken van het parcours 😁
apiejapie schreef:
31-07-2025 23:54
Naar Ikea en daar de 'huisjes' bezoeken. Ligt er wel aan wat voor kinderen je hebt. Bij drukke kinderen wordt dit eerder chaos wat irritatie bij anderen opwerkt. Maar bij wat rustigere kinderen kan dit erg leuk zijn. Kwartiertje 'kantoortje' spelen, even 'helpen in de keuken', chillen bij de tv (ook al zijn ze nep daar) enz. Alsof ze in een levend poppenhuis mogen spelen. Mijn dochter vindt/vond dat altijd geweldig.
Haha oh wij zijn dus niet de enige die de Ikea soms als een soort speeltuin gebruiken? Mijn kind vindt dat ook super leuk. :rofl:
Wel een scherm, maar toch actief : zoek op de tv you tube tapeto de movimiento.
Hartstikke leuk : gekleurde vellen papier op de vloer plakken en op tv komt dan in beeld met welke voet/ hand ze welke kleur aan moeten raken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat ideeën ter inspiratie:

- Poppenkast spelen
- Knutselen met wc-rollen, lege verpakkingen, vouwblaadjes etc...
- Kleien
- Verkleden
- Papier maché of brooddeeg
- Hapjes maken
- Oud-hollandse spelletjes

En gewoon toch naar buiten gaan:
- regenlaarsjes aan en in de plassen stampen
- kinderboerderij
- naar bos/strandje/heide/park of wat er ook maar in de buurt is
- fietsen, skelteren

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn