Hand in hand lopen
vrijdag 1 augustus 2025 om 10:55
Hoi,
Ik vroeg me even af of ik me aanstel..
Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.
Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.
Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik vroeg me even af of ik me aanstel..
Al jaren heb ik twee goede vrienden. Sinds een jaar hebben ze een relatie, maar we doen nog regelmatig dingen met z'n drieën. Nu valt het me al sinds het begin op dat als we over straat lopen dat ze vrijwel altijd hand in hand lopen. Dit vind ik op zich prima, maar merk wel dat ik me toch enigszins ongemakkelijk erbij voel. Ik loop er vaak dan een beetje naast of uiteindelijk voor of achter ze, terwijl we toch echt samen wat doen of ergens naartoe gaan. Ik heb wel eens voor de grap gezegd van "krijg ik geen handje", maar daar werd niet op gereageerd.
Ergens vraag ik het me af of het misschien een beetje asociaal is en of ik er wat over moet zeggen? Ik stoor me er soms wel aan, maar wellicht stel ik me flink aan.
Momenteel ben ik vrijgezel, maar bij mijn ex hadden we altijd een beetje de onbesproken regel dat we in het bijzijn van anderen het fysieke contact beperken.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
eekhoorntje wijzigde dit bericht op 01-08-2025 14:41
3.13% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:29
Het gaat toch om het gedrag eromheen? Als ik gewoon met jou praat en naast je loop, dan is dat met de beste wil in de wereld toch geen buitensluiten te noemen.Tavistock schreef: ↑01-08-2025 16:26Grappig dat de meningen hier zo over verdeeld zijn. Sommigen die echt heel hard vinden dat TO zich aanstelt en anderen die net als TO vinden dat in een gezelschap van drie handjes vasthouden een vorm van buitensluiten is. Ik hoor bij de laatste groep, maar vind het wel interessant om te lezen hoe de eerste groep erover denkt. Had ik niet verwacht, dat er zoveel mensen in het bijzijn van anderen handjes vasthouden. Ik ken dat in mijn omgeving helemaal niet.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:29
Ik denk dat het je héél erg zou helpen om eerlijk tegenover jezelf te zijn waarom je dit een probleem vindt, in plaats van het asociaal te vinden of iets waarmee mensen proberen iets uit te stralen. Er spreekt als ik eerlijk ben gewoon pijn uit je berichten. Want wat is er mis mee om te denken: wat fijn dat ze elkaar blijkbaar leuk vinden? Net als al die andere mensen die na jaren samen nog steeds graag hand in hand met elkaar lopen?
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:52
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:52
Ik kende het ook niet hoor. Dit is voor het eerst dat het me opviel, maar denk vooral omdat het in de praktijk ervoor zorgt dat je meer bezig bent met degene met wie je hand in hand loopt dan met de persoon die er ook nog bij loopt.Tavistock schreef: ↑01-08-2025 16:26Grappig dat de meningen hier zo over verdeeld zijn. Sommigen die echt heel hard vinden dat TO zich aanstelt en anderen die net als TO vinden dat in een gezelschap van drie handjes vasthouden een vorm van buitensluiten is. Ik hoor bij de laatste groep, maar vind het wel interessant om te lezen hoe de eerste groep erover denkt. Had ik niet verwacht, dat er zoveel mensen in het bijzijn van anderen handjes vasthouden. Ik ken dat in mijn omgeving helemaal niet.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:53
Ik ben even bij mijzelf nagegaan. Mijn man en ik lopen niet hand in hand maar gearmd (hoe zeg je dat?). Het is nog nooit in mij opgekomen dat wij daarmee iemand uitsluiten. Ik heb dat zelf ook nooit zo ervaren zover ik me kan herinneren.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk is als je daar zelf naar verlangt. En dat je op die manier ingewreven krijgt dat je niemand hebt om hand in hand mee te lopen. Maar dat kun je het stel in kwestie niet kwalijk nemen. Ten minste, dat zou ik heel raar vinden.
Ik kan me wel voorstellen dat het niet leuk is als je daar zelf naar verlangt. En dat je op die manier ingewreven krijgt dat je niemand hebt om hand in hand mee te lopen. Maar dat kun je het stel in kwestie niet kwalijk nemen. Ten minste, dat zou ik heel raar vinden.
trixie wijzigde dit bericht op 01-08-2025 16:55
7.77% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:53
Vind ik ook hoor! Ik zag net nog twee mensen uitgebreid met elkaar staan tongen, helemaal prima. Zou het wel wat raarder vinden als ik met twee vrienden op een bankje zou zitten tijdens een wandeling en ze zouden dan uitgebreid gaan tongen. Ligt een beetje aan de situatie.Lady*Voldemort schreef: ↑01-08-2025 16:52Ik vind het juist altijd erg leuk als mensen hand in hand lopen, of als mensen het niet kunnen laten even lekker met elkaar op de bek te gaan. Beter dan ruzie maken en vechten, denk ik dan altijd.
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:55
Ja als mensen tongen kunnen ze niet kletsen, maar hand in hand lopen sluit toch verder niets uit qua gespreksvoering? Ik zie het probleem echt niet hoor.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 16:53Vind ik ook hoor! Ik zag net nog twee mensen uitgebreid met elkaar staan tongen, helemaal prima. Zou het wel wat raarder vinden als ik met twee vrienden op een bankje zou zitten tijdens een wandeling en ze zouden dan uitgebreid gaan tongen. Ligt een beetje aan de situatie.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
vrijdag 1 augustus 2025 om 16:57
In de theorie niet, maar in de praktijk doet het vaak wel wat met de gespreksvoering. Ikje gaf daar al een mooi voorbeeld van. Uiteindelijk ben je toch geneigd om meer in gesprek te gaan met de persoon die je letterlijk vast hebt dan de persoon die er (als er al ruimte is) naast loopt.Lady*Voldemort schreef: ↑01-08-2025 16:55Ja als mensen tongen kunnen ze niet kletsen, maar hand in hand lopen sluit toch verder niets uit qua gespreksvoering? Ik zie het probleem echt niet hoor.
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:11
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:16
Je gaf het voorbeeld van 'wie heeft de auto morgen nodig/wie koopt de aardappelen'. Dat zijn wat mij betreft opmerkingen of vragen die toevallig net oppoppen. En zo gek vind ik het ook niet. Ook in gezelschap van 3 heb je dan eens een één-tweetje met de één, dan weer met de ander, en vervolgens weer met z'n drieën. Zo werkt het sowieso toch in een gezelschap groter dan twee personen?
There is always something happening, and it's usually right now
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:16
Ik vind ook dat er een verschil zit tussen met z'n drieeen op het strand lopen of in het bos waar alle ruimte is om zo te lopen en een derde er makkelijk naast past. Dan wanneer je het doet op de een drukke markt waar de derde steeds actief moet proberen naast de andere twee te blijven lopen.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 16:57In de theorie niet, maar in de praktijk doet het vaak wel wat met de gespreksvoering. Ikje gaf daar al een mooi voorbeeld van. Uiteindelijk ben je toch geneigd om meer in gesprek te gaan met de persoon die je letterlijk vast hebt dan de persoon die er (als er al ruimte is) naast loopt.
In het eerste voorbeeld, waar alle ruimte is is het geen punt.
In het tweede voorbeeld, de markt, zou ik me wel buitengesloten voelen. Of misschien niet helemaal buiten gesloten, maar ik zou me wel afvragen waarom ze wilden dat ik mee ging en wat ik daar doe.
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:18
Ik snap je wel TO, ik zou dat ook niet zo fijn vinden. Als je met vier of meer bent overigens wat minder "bezwaarlijk" dan met drie. Bij mij zou - mijn invulling ik weet het - er heel sterk een gevoel getriggerd worden van dat ik eigenlijk overbodig ben, onwenselijk op dat moment misschien zelfs.
Ooit had ik ook vrienden die dit heel sterk deden (vooral hij naar haar) en als we dan met zijn drieën gingen eten zaten zij naast elkaar en zat hij haar de hele tijd te strelen, in de nek kussen. Op straat lopen ook hand in hand idd.
Hoewel het best gezellig was, de gesprekken met zijn drie (soms vier als mijn partner ook erbij was) vond ik dat best moeilijk, vooral ook omdat zij wisten en/of zagen dat mijn relatie niet affectief is.
Of het jaloezie is van mij uit weet ik niet. Kan. Confronterend misschien meer. Terwijl ik daar bij passerende vreemden geen of minder moeilijke gevoelens bij heb.
Ooit had ik ook vrienden die dit heel sterk deden (vooral hij naar haar) en als we dan met zijn drieën gingen eten zaten zij naast elkaar en zat hij haar de hele tijd te strelen, in de nek kussen. Op straat lopen ook hand in hand idd.
Hoewel het best gezellig was, de gesprekken met zijn drie (soms vier als mijn partner ook erbij was) vond ik dat best moeilijk, vooral ook omdat zij wisten en/of zagen dat mijn relatie niet affectief is.
Of het jaloezie is van mij uit weet ik niet. Kan. Confronterend misschien meer. Terwijl ik daar bij passerende vreemden geen of minder moeilijke gevoelens bij heb.
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:23
Je Hoeft niet met hen op stap he?Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 16:57In de theorie niet, maar in de praktijk doet het vaak wel wat met de gespreksvoering. Ikje gaf daar al een mooi voorbeeld van. Uiteindelijk ben je toch geneigd om meer in gesprek te gaan met de persoon die je letterlijk vast hebt dan de persoon die er (als er al ruimte is) naast loopt.
Ga lekker met single vrienden weg
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:29
In mijn omgeving is het heel normaal om als koppel hand in hand te lopen, ook met ander gezelschap erbij, nog nooit gehoord dat iemand zich daar aan stoort. Ik was een tijdje geleden op pad met 2 koppels die hand in hand liepen. Voelde me toen wel heel erg single, iets in de trant van 'ik wil dat ook' maar vond zeker niet dat zij dat, om mij te sparen, niet mochten doen. Het lag aan mezelf, niet aan hen.
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:29
Ik vind single vrienden vaak idd wel leuker om mee op stap te gaan dan stelletjes!
Het is bij mij trouwens denk ik niet gauw goed. Stelletjes gedragen zich soms teveel als stelletjes, veel singles kunnen maar niet ophouden met praten over de (on)geneugten van de wereld van het daten!
Het draait in "het leven" vind ik wel heel erg veel om liefdesrelaties.
Het is bij mij trouwens denk ik niet gauw goed. Stelletjes gedragen zich soms teveel als stelletjes, veel singles kunnen maar niet ophouden met praten over de (on)geneugten van de wereld van het daten!

Het draait in "het leven" vind ik wel heel erg veel om liefdesrelaties.

dala wijzigde dit bericht op 01-08-2025 17:41
0.27% gewijzigd
vrijdag 1 augustus 2025 om 17:32
Je kan nog altijd een single zoeken die het alleen maar heeft over haar katDala schreef: ↑01-08-2025 17:29Ik vind single vrienden vaak idd wel lekker om mee op stap te gaan dan stelletjes!
Het is bij mij trouwens denk ik niet gauw goed. Stelletjes gedragen zich soms teveel als stelletjes, veel singles kunnen maar niet ophouden met praten over de (on)geneugten van de wereld van het daten!![]()
Het draait in "het leven" vind ik wel heel erg veel om liefdesrelaties.![]()

Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 1 augustus 2025 om 19:16
vrijdag 1 augustus 2025 om 19:20
En TO ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik krijg van je verhaal eerder het gevoel dat het handje vasthouden an sich niet het probleem is. Ik krijg de indruk dat het probleem meer is, dat je geconfronteerd wordt met verschillende dingen; de veranderde dynamiek in de vriendschap en misschien ook wel het gevoel dat je er niet helemaal meer bijhoort, of dat in ieder geval de gelijkwaardigheid weg is. Kan dit kloppen? Spreek je trouwens ook wel eens een op een met deze mensen af?
vrijdag 1 augustus 2025 om 19:52
Johviamia schreef: ↑01-08-2025 19:20En TO ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik krijg van je verhaal eerder het gevoel dat het handje vasthouden an sich niet het probleem is. Ik krijg de indruk dat het probleem meer is, dat je geconfronteerd wordt met verschillende dingen; de veranderde dynamiek in de vriendschap en misschien ook wel het gevoel dat je er niet helemaal meer bijhoort, of dat in ieder geval de gelijkwaardigheid weg is. Kan dit kloppen? Spreek je trouwens ook wel eens een op een met deze mensen af?
vrijdag 1 augustus 2025 om 20:09
Dit is natuurlijk de crux, maar des Viva's gaat iedereen helemaal tunnelvisie op die handen an sich. En ik vind in een gezelschap van drie volop 'incrowdgesprekken' voeren inderdaad niet fatsoenlijk.Eekhoorntje schreef: ↑01-08-2025 11:27Niet perse, maar ik merk wel vaak dat ze hele gesprekken hebben over wat in hun relatie afspeelt waar ik niets mee te maken heb en ook niet bij betrokken ben. Dus gesprekken over wie de auto wanneer moet hebben of welke boodschappen gehaald moeten worden.
Het hangt wel van de mate af, want de voorbeelden die je geeft zouden ook twee zinnen over en weer kunnen zijn, omdat één van de twee even iets te binnenschiet. Maar het is wel een situatie, een gezelschap van drie, waarvan één stel, waarin het redelijk is om te verwachten dat het stel er een beetje op let dat de derde er niet heel erg als het derde wiel bij hangt.
Bij de meeste mensen zal het geen probleem zijn om leuke gesprekken met zijn drieën te voeren en dat wel/geen handen vasthouden echt een obstakel is. Maar bij het stel dat jij beschrijft kan het inderdaad zo zijn dat het handen vasthouden samenhangt met qua gespreksvoering heel gauw en veel incrowd worden en dat jij er dan heel erg bij hangt. Dat is niet tof inderdaad.
vrijdag 1 augustus 2025 om 21:20
Het gaat wel specifiek om de context dat er nog 1 andere vriend bij aanwezig is en je gaat met zijn drieën iets ondernemen. Dan vind ik ook gearmd lopen niet zo sociaal. Dat is anders in een grotere groep.
vrijdag 1 augustus 2025 om 21:55

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in