Droge mond tips
zondag 3 augustus 2025 om 12:47
Ik heb eigenlijk dag in dag uit een hele droge mond. En ik begrijp niet waar het vandaan komt.
Wat ik zelf al doe is goed water drinken en drinken met suiker vermijden. Daarnaast probeer ik af en toe suikervrij kauwgom in de avond. Overdag laat mijn werk het niet toe om kauwgom te kauwen. Ik heb nu nep speeksel geprobeerd maar dat is nog geen succes.
Mijn tandarts heeft tijdens mijn vorige controle ook tips gegeven. En ook benoemd dat er aanzienlijk beginnende gaatjes zijn maar dat mij mondhygiëne goed is. Ze wil het even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Wie heeft de tip om het wat aangenamer in m’n mond te laten voelen? Voor de droge lippen gebruik ik vaseline wat super werkt. En voor zover ik er bewust van ben adem ik door mijn neus.
Wat ik zelf al doe is goed water drinken en drinken met suiker vermijden. Daarnaast probeer ik af en toe suikervrij kauwgom in de avond. Overdag laat mijn werk het niet toe om kauwgom te kauwen. Ik heb nu nep speeksel geprobeerd maar dat is nog geen succes.
Mijn tandarts heeft tijdens mijn vorige controle ook tips gegeven. En ook benoemd dat er aanzienlijk beginnende gaatjes zijn maar dat mij mondhygiëne goed is. Ze wil het even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.
Wie heeft de tip om het wat aangenamer in m’n mond te laten voelen? Voor de droge lippen gebruik ik vaseline wat super werkt. En voor zover ik er bewust van ben adem ik door mijn neus.
zondag 3 augustus 2025 om 13:09
Dit. En in de tussentijd: vaak een slokje water nemen, zure dranken/snoepjes, niet alleen suikervrije kauwgom, maar ook mintsnoepjes met xilitol (Smint bijvoorbeeld).
zondag 3 augustus 2025 om 14:09
Dit inderdaad en je schrijft dat je geen suiker gebruikt maar hoe zit dat met zout?
zondag 3 augustus 2025 om 14:27
Bij mij is het een bijwerking van de medicatie.
Er is een soort gel dat schijnt te helpen, maar dat vind ik zo ranzig voelen en proeven dat ik dat niet gebruik.
Verder regelmatig een slok water en ik poets en spoel op advies van de tandarts met perio-aid. Maar het leed is sowieso al geleden.
Er is een soort gel dat schijnt te helpen, maar dat vind ik zo ranzig voelen en proeven dat ik dat niet gebruik.
Verder regelmatig een slok water en ik poets en spoel op advies van de tandarts met perio-aid. Maar het leed is sowieso al geleden.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 3 augustus 2025 om 14:39
https://www.kiesrijk.nl/oracoat-xylimel ... stuks.html
Misschien heb je iets aan deze tips :
https://www.wkof.nl/leven-met-kanker/kl ... roge-mond/
Misschien heb je iets aan deze tips :
https://www.wkof.nl/leven-met-kanker/kl ... roge-mond/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 3 augustus 2025 om 14:49
Ik kan het niet zo direct linken aan medicatie gebruik. Ik weet wel dat er medisch het een en ander speelt maar er is geen diagnose.
Ik voeg geen extra zout aan het eten toe. Sausjes maak ik veel al zelf.
Wat ik vervelend vind is dat ik op mijn werk niet onbeperkt kan eten of drinken. Ik heb om 10:00, 12:30 en 15:00 korte pauzes van 10 minuten tot 30 minuten. Tussendoor drinken ook al is het een kleine slok moet ik eerst de omgeving verlaten en protocollen opvolgen.
Wat ik vervelend vind is dat ik op mijn werk niet onbeperkt kan eten of drinken. Ik heb om 10:00, 12:30 en 15:00 korte pauzes van 10 minuten tot 30 minuten. Tussendoor drinken ook al is het een kleine slok moet ik eerst de omgeving verlaten en protocollen opvolgen.
zondag 3 augustus 2025 om 14:53
Kom je wel aan voldoende vocht op een dag ?anoniem_pje_x schreef: ↑03-08-2025 14:49Ik kan het niet zo direct linken aan medicatie gebruik. Ik weet wel dat er medisch het een en ander speelt maar er is geen diagnose.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 3 augustus 2025 om 15:05
Het is een uitdaging. In de ochtend drink ik twee glazen water. In de 10 minuten pauze van 10:00 twee bekers een thee en een koud water. Bekers zijn klein. Als er nog tijd is naast eten nog wat water uit een fles. Dan om 12:30 drink ik een fles van 500 ml leeg. Om 15:00 dan ook twee bekers en fruit. In de middag en avond probeer ik nog een halve liter te drinken en een flinke hoeveelheid thee.
Denk dat ik op 1,5 liter per dag als standaard zit en op dagen dat ik bij huis ben dat ik op 2 tot 2,5 zit waar ik mij ook wat beter bij voel.
Denk dat ik op 1,5 liter per dag als standaard zit en op dagen dat ik bij huis ben dat ik op 2 tot 2,5 zit waar ik mij ook wat beter bij voel.
zondag 3 augustus 2025 om 16:38
Diabetes type 1 hebben ze er nu van af gegooid omdat m’n hba1c 33 is. En daarnaast zijn de antistoffen te laag. Ze hebben de diagnose nu aangepast naar een gestoorde nuchtere glucose regeling.
Nuchtere glucose is niet onder de 10 laatste weken, maar ziekenhuis doet er niks mee omdat m’n hba1c goed is. Ook als ik normaal koolhydraten eet zit ik twee uur na de maaltijd onder de 10 of zelfs in hypo waarden. Wanneer ik geen koolhydraten eet vliegen de kilo’s eraf en heb ik het effect ook in de ochtend.
Tandarts is daarvan op de hoogte.
Nuchtere glucose is niet onder de 10 laatste weken, maar ziekenhuis doet er niks mee omdat m’n hba1c goed is. Ook als ik normaal koolhydraten eet zit ik twee uur na de maaltijd onder de 10 of zelfs in hypo waarden. Wanneer ik geen koolhydraten eet vliegen de kilo’s eraf en heb ik het effect ook in de ochtend.
Tandarts is daarvan op de hoogte.
zondag 3 augustus 2025 om 17:07
zondag 3 augustus 2025 om 19:28
Herkenbaar probleem. Heb het ook van de medicatie en ook ik ben eeuwig in het gezelschap van een flesje water..
Misschien dat ik het eerdergenoemde Perio-Aid eens ga proberen, want van Listerine wordt het al helemaal erg. Had laatst de zero alcohol versie gehaald voor als afsluiter na het poetsen, ragen en tongschrapen, maar dat was geen succes. Dik 30 minuten met een mond als de Outback (= een outbek?
) gezeten.
Misschien dat ik het eerdergenoemde Perio-Aid eens ga proberen, want van Listerine wordt het al helemaal erg. Had laatst de zero alcohol versie gehaald voor als afsluiter na het poetsen, ragen en tongschrapen, maar dat was geen succes. Dik 30 minuten met een mond als de Outback (= een outbek?

zondag 3 augustus 2025 om 20:05
Een droge mond (en keel) is bij mij een klacht van de perimenopauze. Dat is de fase voor de menopauze en als je pech hebt kan je vanaf je 30ste al symptomen hebben.
Ik kon er niet tegen op drinken. Ik had het gevoel dat ik net intensief gesport had en daardoor een droge keel had gekregen. Maar dat gevoel was dus continu, ook net na een glas water drinken.
Ik kreeg opeens ook problemen met mijn tandvlees terwijl ik nog nooit problemen met mijn gebit heb gehad.
Wat bij mij hielp is hormoontherapie. Het is nu weg en mijn tandvlees is ook weer in goede gezondheid.
Ik kon er niet tegen op drinken. Ik had het gevoel dat ik net intensief gesport had en daardoor een droge keel had gekregen. Maar dat gevoel was dus continu, ook net na een glas water drinken.
Ik kreeg opeens ook problemen met mijn tandvlees terwijl ik nog nooit problemen met mijn gebit heb gehad.
Wat bij mij hielp is hormoontherapie. Het is nu weg en mijn tandvlees is ook weer in goede gezondheid.
zondag 3 augustus 2025 om 22:33
Ten eerste: peri betekent rondom. Dus de periode rondom de menopauze. Ervoor en erna dus.Ahuevo schreef: ↑03-08-2025 20:05Een droge mond (en keel) is bij mij een klacht van de perimenopauze. Dat is de fase voor de menopauze en als je pech hebt kan je vanaf je 30ste al symptomen hebben.
Ten tweede: dat heet de overgang. Waarom perimenopauze terwijl er een fantastisch eenvoudig duidelijk woord voor is?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 4 augustus 2025 om 16:03
Ik verwacht niet dat het de overgang kan zijn. Ik ben 26 en daarnaast sinds anderhalf a twee jaar de implanon. Dus sinds die tijd nog geen enkele soort van menstruatie gehad.
Ga sowieso een consult inplannen met de huisarts. Heb in november afspraak met de internist en zal het dan als het nog speelt ook meenemen.
Vandaag op een napoleon gezogen en merk dan tijdelijk wel iets verbetering maar dat is maximaal 20 minuten.
Ga sowieso een consult inplannen met de huisarts. Heb in november afspraak met de internist en zal het dan als het nog speelt ook meenemen.
Vandaag op een napoleon gezogen en merk dan tijdelijk wel iets verbetering maar dat is maximaal 20 minuten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in