Planten met beestjes
zaterdag 2 augustus 2025 om 21:15
Hopelijk zijn er wat dames/heren met groene vingers.
Terug van vakantie en helaas zijn 2 van mijn plantjes die trips hebben ondanks aaltjes nu toch helemaal aangetast.
Ze stonden al weken in andere ruimte om de rest niet aan te tasten (wel water gehad tijdens vakantie, maar minder controle als ik zelf zou doen), maar heb er toch maar afscheid van genomen want geen redden meer aan.
Alleen nu kom ik er achter dat er mogelijk weer 2 aangetast zijn.
Ik had voor zekerheid alle planten water gegeven icm aaltjes, maar heb het idee dat het eigenlijk niet echt werkt.
Zijn aaltjes het enige hulpmiddel of weet iemand andere hulpmiddelen?
Naast inspecteren, reinigen bladeren en schoonspuiten.
Wie heeft de tip?
Terug van vakantie en helaas zijn 2 van mijn plantjes die trips hebben ondanks aaltjes nu toch helemaal aangetast.
Ze stonden al weken in andere ruimte om de rest niet aan te tasten (wel water gehad tijdens vakantie, maar minder controle als ik zelf zou doen), maar heb er toch maar afscheid van genomen want geen redden meer aan.
Alleen nu kom ik er achter dat er mogelijk weer 2 aangetast zijn.

Ik had voor zekerheid alle planten water gegeven icm aaltjes, maar heb het idee dat het eigenlijk niet echt werkt.
Zijn aaltjes het enige hulpmiddel of weet iemand andere hulpmiddelen?
Naast inspecteren, reinigen bladeren en schoonspuiten.
Wie heeft de tip?
zaterdag 2 augustus 2025 om 21:36
Ik lees mee, zit met hetzelfde probleem! Als ik het internet moet geloven, dan is er geen ergere plaag dan trips.
Op basis van youtube advies mijn planten allemaal onder de douche gezet om de trips eraf te spoelen.... met matig resultaat, want zag de ochtend erna nog steeds groene minibeestjes kruipen. Nu alles ingespoten met afwasmiddel+water mengsel in de hoop dat dat helpt als ik dat om de zoveel dagen herhaal. Maar heb er weinig vertrouwen in helaas
Op basis van youtube advies mijn planten allemaal onder de douche gezet om de trips eraf te spoelen.... met matig resultaat, want zag de ochtend erna nog steeds groene minibeestjes kruipen. Nu alles ingespoten met afwasmiddel+water mengsel in de hoop dat dat helpt als ik dat om de zoveel dagen herhaal. Maar heb er weinig vertrouwen in helaas

zondag 3 augustus 2025 om 00:26
Herkenbaar helaas.
Aaltjes hadden hier wel effect, in die zin dat de trips minder werden en de blaadjes weer mooi groot werden ipv dat ze helemaal verschrompelden. Maar je moet er wel heel goed op letten dat de aarde nat blijft (volgens de gebruiksaanwijzing), omdat die aaltjes dood kunnen gaan.
Maar hier zijn ze niet weg. Misschien wordt het tijd voor een nieuw leger aaltjes. Een vangplaat schijnt ook te helpen (maar dat is info die ik van de aaltjes-verkopers heb
), maar lijkt mij niet zo'n fris gezicht: al die beestjes die blijven kleven.
Wat ik consequent blijf doen: weghalen als ik ze zie kruipen en regelmatig de plantenspuit erop. Het vocht vinden ze niet oké. Maar het helpt een klein beetje, want je bereikt niet de smalle gangetjes van de plant, waar ze volgens mij graag zitten.
Het water spuiten doe ik nu zonder afwasmiddel, want ik kwam erachter dat mijn plant ook afwasmiddel heel slecht trok... Ik heb er ook weleens een klein beetje spiritus toegevoegd aan water, maar hielp niet.
Het lijkt stabiel, maar zodra ik even niet ga inspecteren of de plant wat droger wordt, loopt het uit de hand met die stomme beestjes. Ik zit in ontkenning, want ze gaan echt niet weg. Maar ik hoop niet dat ik de plant alsnog moet weggooien.
Zulke kleine beestjes, maar o zo gedoe. Ik lees ook mee voor de gouden tip.

Aaltjes hadden hier wel effect, in die zin dat de trips minder werden en de blaadjes weer mooi groot werden ipv dat ze helemaal verschrompelden. Maar je moet er wel heel goed op letten dat de aarde nat blijft (volgens de gebruiksaanwijzing), omdat die aaltjes dood kunnen gaan.
Maar hier zijn ze niet weg. Misschien wordt het tijd voor een nieuw leger aaltjes. Een vangplaat schijnt ook te helpen (maar dat is info die ik van de aaltjes-verkopers heb

Wat ik consequent blijf doen: weghalen als ik ze zie kruipen en regelmatig de plantenspuit erop. Het vocht vinden ze niet oké. Maar het helpt een klein beetje, want je bereikt niet de smalle gangetjes van de plant, waar ze volgens mij graag zitten.
Het water spuiten doe ik nu zonder afwasmiddel, want ik kwam erachter dat mijn plant ook afwasmiddel heel slecht trok... Ik heb er ook weleens een klein beetje spiritus toegevoegd aan water, maar hielp niet.
Het lijkt stabiel, maar zodra ik even niet ga inspecteren of de plant wat droger wordt, loopt het uit de hand met die stomme beestjes. Ik zit in ontkenning, want ze gaan echt niet weg. Maar ik hoop niet dat ik de plant alsnog moet weggooien.
Zulke kleine beestjes, maar o zo gedoe. Ik lees ook mee voor de gouden tip.
zondag 3 augustus 2025 om 07:19
Trips zijn echte klootzakjes. Als de plant me dierbaar is dan wil ik nog wel flink mijn best doen en doe ik:
Plant goed afsproeien onder de douche.
Plant op zijn kop in een emmer met sop (groene zeep, dreft) en flink plonsen.
Plant met zeep en al op laten drogen.
Inspuiten met Edialux conserve garden (ook de aarde) en apart zetten, omgeving waar plant stond ook met Edialux spuiten
Week later bovenstaande herhalen en plant in nieuwe aarde.
Dit lukt alleen als het nog een redelijk jonge besmetting is, en je plant heeft daarna wel revalidatie nodig.
Deze routine werk wel goed voor wolluis, spint en gewone luis.
Inspuiten met Edialux conserve garden (ook de aarde) en apart zetten, omgeving waar plant stond ook met Edialux spuiten
Dit lukt alleen als het nog een redelijk jonge besmetting is, en je plant heeft daarna wel revalidatie nodig.
zondag 3 augustus 2025 om 08:16
zondag 3 augustus 2025 om 08:18
https://insectheroes.nl/products/combi-deal-trips
Hier heb je een combi van cara larven en aaltjes.
Maar mensen gaan voorbij
zondag 3 augustus 2025 om 10:43
Hmm misschien dit bestellen dan.Joppie schreef: ↑03-08-2025 08:18https://insectheroes.nl/products/combi-deal-trips
Dankjewel. Ga dat eens opzoeken.patchouli_ schreef: ↑03-08-2025 07:19Trips zijn echte klootzakjes. Als de plant me dierbaar is dan wil ik nog wel flink mijn best doen en doe ik:
De besmetting bij 1 plant was al wel erg. Had bladeren verwijderd, en beetjes verwijderd voor aaltjes, maar bij terugkomst liepen ze als mieren rond. Denk dat de planten ook te weinig water hadden gehad en aaltjes misschien al dood waren ja. Helaas die 2 niet kunnen redden hopelijk andere 2 wel.
zondag 3 augustus 2025 om 14:14
zondag 3 augustus 2025 om 14:42
Dit ken ik niet. Meng je dat met water?patchouli_ schreef: ↑03-08-2025 11:18Ik sproei ook preventief, met neemolie. Dat vinden beestjes heel erg vies.
Zou wel fijn zijn iets als oplossing gewoon om te voorkomen.
Ja ik durfde het niet meer aan 1 plant zat zo onder en de andere was helemaal verkleurd.kweepeer schreef: ↑03-08-2025 14:14Ik heb geen ervaring met trips gelukkig. Maar als je zover bent dat weggooien een optie wordt, zou ik de planten een week of twee buiten zetten. Dat kan qua temperatuur prima deze tijd van het jaar, maar zet ze niet in de volle zon. Bij wolluis werkt dat heel goed, misschien bij trips ook?
Ik kan buiten zetten met andere planten wel proberen. Sowieso wil ik alles nog keer afsproeien met de tuinslang.
Trips blijkt wel het ergste qua planten beetjes te zijn omdat ze snel vermeerderen las ik.
zondag 3 augustus 2025 om 21:23
Klopt hoor, maar vond de aaltjes vrij prijzig icm verzendkosten en aangezien 1 plant echt flink onder zat en aangetast was vroeg ik mij af of het dan nog wel ging werken.
Misschien lui van mijzelf, maar ik wil liever de rest niet (verder) besmetten.
Nu weet ik ook waar ik op moet letten en ben ik het hopelijk voor.
Lees al aantal tips die ik ga proberen bij de rest van de planten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in