Gezondheid alle pijlers

Droge mond tips

03-08-2025 12:47 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb eigenlijk dag in dag uit een hele droge mond. En ik begrijp niet waar het vandaan komt.

Wat ik zelf al doe is goed water drinken en drinken met suiker vermijden. Daarnaast probeer ik af en toe suikervrij kauwgom in de avond. Overdag laat mijn werk het niet toe om kauwgom te kauwen. Ik heb nu nep speeksel geprobeerd maar dat is nog geen succes.

Mijn tandarts heeft tijdens mijn vorige controle ook tips gegeven. En ook benoemd dat er aanzienlijk beginnende gaatjes zijn maar dat mij mondhygiëne goed is. Ze wil het even afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

Wie heeft de tip om het wat aangenamer in m’n mond te laten voelen? Voor de droge lippen gebruik ik vaseline wat super werkt. En voor zover ik er bewust van ben adem ik door mijn neus.
Ben je al naar de huisarts geweest?
Een droge mond kan verschillede medische oorzaken hebben bv diabetes.
Ik zou medische oorzaken eerst uitsluiten voor je allerlei dingen ga proberen.
sassie24 schreef:
03-08-2025 12:56
Dit. En in de tussentijd: vaak een slokje water nemen, zure dranken/snoepjes, niet alleen suikervrije kauwgom, maar ook mintsnoepjes met xilitol (Smint bijvoorbeeld).
Adem je door je mond?

Je kan proberen om meer door je neus te ademen. Je mond is voor eten en je neus voor lucht, verwissel dit niet ;-)

Wanneer je door je mond adem, verlies je namelijk meer vocht en drogen je mond en lippen meer uit.
sassie24 schreef:
03-08-2025 12:56
Dit inderdaad en je schrijft dat je geen suiker gebruikt maar hoe zit dat met zout?
Bij mij is het een bijwerking van de medicatie.
Er is een soort gel dat schijnt te helpen, maar dat vind ik zo ranzig voelen en proeven dat ik dat niet gebruik.

Verder regelmatig een slok water en ik poets en spoel op advies van de tandarts met perio-aid. Maar het leed is sowieso al geleden.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
https://www.kiesrijk.nl/oracoat-xylimel ... stuks.html
Misschien heb je iets aan deze tips :
https://www.wkof.nl/leven-met-kanker/kl ... roge-mond/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik kan het niet zo direct linken aan medicatie gebruik. Ik weet wel dat er medisch het een en ander speelt maar er is geen diagnose.

Ik voeg geen extra zout aan het eten toe. Sausjes maak ik veel al zelf.

Wat ik vervelend vind is dat ik op mijn werk niet onbeperkt kan eten of drinken. Ik heb om 10:00, 12:30 en 15:00 korte pauzes van 10 minuten tot 30 minuten. Tussendoor drinken ook al is het een kleine slok moet ik eerst de omgeving verlaten en protocollen opvolgen.
anoniem_pje_x schreef:
03-08-2025 14:49
Ik kan het niet zo direct linken aan medicatie gebruik. Ik weet wel dat er medisch het een en ander speelt maar er is geen diagnose.

Ik voeg geen extra zout aan het eten toe. Sausjes maak ik veel al zelf.

Wat ik vervelend vind is dat ik op mijn werk niet onbeperkt kan eten of drinken. Ik heb om 10:00, 12:30 en 15:00 korte pauzes van 10 minuten tot 30 minuten. Tussendoor drinken ook al is het een kleine slok moet ik eerst de omgeving verlaten en protocollen opvolgen.
Kom je wel aan voldoende vocht op een dag ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is een uitdaging. In de ochtend drink ik twee glazen water. In de 10 minuten pauze van 10:00 twee bekers een thee en een koud water. Bekers zijn klein. Als er nog tijd is naast eten nog wat water uit een fles. Dan om 12:30 drink ik een fles van 500 ml leeg. Om 15:00 dan ook twee bekers en fruit. In de middag en avond probeer ik nog een halve liter te drinken en een flinke hoeveelheid thee.

Denk dat ik op 1,5 liter per dag als standaard zit en op dagen dat ik bij huis ben dat ik op 2 tot 2,5 zit waar ik mij ook wat beter bij voel.
Het kan ook hormonaal zijn!
Misschien de overgang?
Zuigen op een hard snoepje, bv een zuurtje of een winegum?
Helpt het je ook als je denkt aan lekker eten? Dat je dan letterlijk het water in de mond stroomt? Geen enorme hoeveelheden maar dat je mond wat vochtig wordt?
Je hebt diabetes type 1 toch? Hoe zijn je bloedsuikers? Te hoge waarden kunnen ook zorgen voor een droge mond. En weet de tandarts dat je type 1 diabetes hebt?
Heb ik ook, maar ik ben zwanger. Schijnt veel voor te komen. Voor nu helpt eten, drinken, kauwgom, waterijs, smint...
Diabetes type 1 hebben ze er nu van af gegooid omdat m’n hba1c 33 is. En daarnaast zijn de antistoffen te laag. Ze hebben de diagnose nu aangepast naar een gestoorde nuchtere glucose regeling.

Nuchtere glucose is niet onder de 10 laatste weken, maar ziekenhuis doet er niks mee omdat m’n hba1c goed is. Ook als ik normaal koolhydraten eet zit ik twee uur na de maaltijd onder de 10 of zelfs in hypo waarden. Wanneer ik geen koolhydraten eet vliegen de kilo’s eraf en heb ik het effect ook in de ochtend.

Tandarts is daarvan op de hoogte.
Ben je met een andere tandpasta gaan poetsen, of is de receptuur van de tandpasta veranderd? Ik gebruikte sensodyne, maar die was opeens veranderd, ben toen via Elmex naar parodontax overgestapt, nu heb ik geen last meer van een droge mond.
Van water en thee krijg ik juist een droge mond. Van sommige suikervrije dranken ook.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Graethers pastilles (suikervrij) helpen zeer goed tegen droge mond (blackcurrant)
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Ik heb dat ook als ik thee drink helaas, gek.
Lorem Ipsum
Herkenbaar probleem. Heb het ook van de medicatie en ook ik ben eeuwig in het gezelschap van een flesje water..

Misschien dat ik het eerdergenoemde Perio-Aid eens ga proberen, want van Listerine wordt het al helemaal erg. Had laatst de zero alcohol versie gehaald voor als afsluiter na het poetsen, ragen en tongschrapen, maar dat was geen succes. Dik 30 minuten met een mond als de Outback (= een outbek? :P ) gezeten.
Een droge mond (en keel) is bij mij een klacht van de perimenopauze. Dat is de fase voor de menopauze en als je pech hebt kan je vanaf je 30ste al symptomen hebben.

Ik kon er niet tegen op drinken. Ik had het gevoel dat ik net intensief gesport had en daardoor een droge keel had gekregen. Maar dat gevoel was dus continu, ook net na een glas water drinken.

Ik kreeg opeens ook problemen met mijn tandvlees terwijl ik nog nooit problemen met mijn gebit heb gehad.

Wat bij mij hielp is hormoontherapie. Het is nu weg en mijn tandvlees is ook weer in goede gezondheid.
Ahuevo schreef:
03-08-2025 20:05
Een droge mond (en keel) is bij mij een klacht van de perimenopauze. Dat is de fase voor de menopauze en als je pech hebt kan je vanaf je 30ste al symptomen hebben.

Ik kon er niet tegen op drinken. Ik had het gevoel dat ik net intensief gesport had en daardoor een droge keel had gekregen. Maar dat gevoel was dus continu, ook net na een glas water drinken.

Ik kreeg opeens ook problemen met mijn tandvlees terwijl ik nog nooit problemen met mijn gebit heb gehad.

Wat bij mij hielp is hormoontherapie. Het is nu weg en mijn tandvlees is ook weer in goede gezondheid.
Ten eerste: peri betekent rondom. Dus de periode rondom de menopauze. Ervoor en erna dus.
Ten tweede: dat heet de overgang. Waarom perimenopauze terwijl er een fantastisch eenvoudig duidelijk woord voor is?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik verwacht niet dat het de overgang kan zijn. Ik ben 26 en daarnaast sinds anderhalf a twee jaar de implanon. Dus sinds die tijd nog geen enkele soort van menstruatie gehad.

Ga sowieso een consult inplannen met de huisarts. Heb in november afspraak met de internist en zal het dan als het nog speelt ook meenemen.

Vandaag op een napoleon gezogen en merk dan tijdelijk wel iets verbetering maar dat is maximaal 20 minuten.
anoniem_pje_x schreef:
04-08-2025 16:03
Ik verwacht niet dat het de overgang kan zijn. Ik ben 26 en daarnaast sinds anderhalf a twee jaar de implanon. Dus sinds die tijd nog geen enkele soort van menstruatie gehad.

Ga sowieso een consult inplannen met de huisarts. Heb in november afspraak met de internist en zal het dan als het nog speelt ook meenemen.

Vandaag op een napoleon gezogen en merk dan tijdelijk wel iets verbetering maar dat is maximaal 20 minuten.
Kan droge mond als bijwerking hebben.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Zou die bijwerking met een (mirena) spiraal ook zo zijn?

Ik wil nooit kinderen en heb niet de behoefte om elke dag aan anticonceptie te denken. Koper spiraal word mij afgeraden. Ik werd ongeveer 3 keer per jaar ongesteld en als ik ongesteld was kon ik met luiers in bed liggen voor een kleine twee weken.

Ben toen helemaal binnenstebuiten gekeerd maar niks wat op afwijkingen wijst.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven