Ik voel me niet meer aantrekkelijk

02-08-2025 23:57 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik ben begin 50 en begin me oud en onaantrekkelijk te voelen.. mannen glimlachen nog wel eens naar me op straat ofzo maar dit lijkt meer een soort vriendelijke glimlach. Ik voel me niet meer begeerd. Ik ben nu op vakantie en om me heen zie ik dan de blikken die jonge vrouwen krijgen. Ik voel me er dan zo niet (meer) toe doen.. Ik baal van mezelf dat ik dit ervaar maar ik kan er niks aan doen, ik vind het gewoon pijnlijk.. Als ik mezelf in de spiegel zie vind ik mezelf soms ook zo oud en lelijk…. Ik word er gewoon somber van af en toe. Ik zou graag ook nog eens een relatie willen maar dat ik me zo onaantrekkelijk voel helpt daar niet bij natuurlijk….
Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic.. even van me afschrijven helpt iig een klein beetje…
Purplepeanut schreef:
03-08-2025 20:20
Ik herken het ook wel, heb ook echt moeite met de veroudering. Een jaar of 6, 8 geleden kon ik met wat moeite nog doorgaan voor aantrekkelijk maar tegenwoordig zie ik echt wel een oudere vrouw in de spiegel. En dan die opvliegers, gewrichtspijn, net iets te zwaar (en de vorm van mijn lichaam verandert ook nog eens), grijs haar. Nou ja de sjeu is er wel van af, zeg maar.
Gelukkig zegt mijn vriend nog steeds heel vaak dat ie me mooi vindt maarik denk dan dat ie iets aan z'n ogen mankeert
Dat is het mooie aan liefde, het maakt blind :mrgreen:

Ik merk het bij mijn man ook. Hij praat over me alsof ik Sydney Sweeney ben en meent het ook nog eens. Ik laat hem gewoon in die waan! :idee:
EstelleGallois schreef:
03-08-2025 20:21
Oh, dat soort dingen heb ik nooit ervaren. Lijkt me wel lastig als je merkt dat dat ineens minder wordt. Ik kan me de teleurstelling best voorstellen.
Voor mezelf sprekend: bij mij geen teleurstelling. Een constatering.
EstelleGallois schreef:
03-08-2025 20:22
Dat is het mooie aan liefde, het maakt blind :mrgreen:

Ik merk het bij mijn man ook. Hij praat over me alsof ik Sydney Sweeney ben en meent het ook nog eens. Ik laat hem gewoon in die waan! :idee:
Dat is dus een belangrijk verschil met TO: zij heeft geen partner die zo naar haar kijkt.
pina schreef:
03-08-2025 20:15
Je kunt andere dingen belangrijker vinden en evengoed merken dat je met het klimmen der jaren minder aandacht krijgt, en ook andere dingen krijg je minder, drankjes van het huis, ergens zonder kaartje naar binnen, dat soort dingen is voorbij als het schattige/jonge er vanaf is. Is niet erg, maar dat verschil merk je gewoon.

Dit is absoluut waar, nou heb ik wel een soort "geluk" met hoe ik eruitzie, maar dan vooral in de zin dat ik altijd veel jonger werd geschat dan ik was. Toen ik 24 was kon ik gewoon gaan tienertoeren, er werd geen legitimatie gevraagd. En toen ik de 30 al gepasseerd was vroeg men bij het zwembad of ik onder of boven de 16 was. Er werd echter ook meewarig en ongerust naar mij gekeken als ik met de kinderen aan het wandelen was omdat men in mij een heel prille tienermoeder zag.

Nu gebeurt dat niet meer, ik ben gewoon een oud mens, waarschijnlijk net aan het einde van de overgangsjaren. Ik smeer me helemaal vacuum, maar er verschijnen toch echt rimpels en raar, droog craquelé op ellebogen, knieen en handen.
Maarrrr...ik ben docent...veel studenten vinden me "schattig", "snoezig" zelfs. "Ik vind haar zo'n schattig mevrouwtje" hoorde ik een meisje tegen de vriendin naast haar zeggen. Die knikte vertederd en ze keken stralend mijn kant op.

Ach....ik vind dat toch wel lief.
Maar ik ben natuurlijk gewoon een oud, zij het redelijk opgedroogd wijf.
pina schreef:
03-08-2025 20:15
Je kunt andere dingen belangrijker vinden en evengoed merken dat je met het klimmen der jaren minder aandacht krijgt, en ook andere dingen krijg je minder, drankjes van het huis, ergens zonder kaartje naar binnen, dat soort dingen is voorbij als het schattige/jonge er vanaf is. Is niet erg, maar dat verschil merk je gewoon.

Niet herkenbaar, nooit gehad.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
03-08-2025 22:35
Niet herkenbaar, nooit gehad.
Wel gehad en me er altijd kapot aan geërgerd
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Maakt niet uit of het gewenst was of niet, maar je kunt simpelweg constateren dat een bepaalde fase achter je ligt.
Je kunt er heus nog wel leuk uitzien als oudere vrouw, zelfs een wow-effect creëren, maar het is natuurlijk geen vergelijking met een jonge vrouw. Mijn dochter kan in een vuilniszak gaan lopen met ongewassen haar en blijft een mooie meid. Ik moet alles uit de kast trekken voor een best aardig resultaat. Die moeite neem ik niet altijd, ik vind het wel best, er is ook niets geks aan, een doorsnee vijftiger :)
Waarom ben je op jouw leeftijd nog zo bezig met bevestiging van buitenaf? Geen oordeel hoor. Ik vraag het mij gewoon af. Hoop dat ik, als ik 50+ ben genoeg zelfliefde heb gecultiveerd om mij niet bezig te hoeven houden hiermee (begeerd worden door vreemden). Die innerlijke rust lijkt mij nu juist de charme en kracht van ouder worden.
chessnut schreef:
03-08-2025 23:10
Waarom ben je op jouw leeftijd nog zo bezig met bevestiging van buitenaf? Geen oordeel hoor. Ik vraag het mij gewoon af. Hoop dat ik, als ik 50+ ben genoeg zelfliefde heb gecultiveerd om mij niet bezig te hoeven houden hiermee (begeerd worden door vreemden). Die innerlijke rust lijkt mij nu juist de charme en kracht van ouder worden.
Ook bij 50+ heb je gewoon momenten dat je je goed voelt en momenten dat je minder lekker in je vel zit.
Je weet dat die aandacht nep is toch? Jij wordt niet echt begeerd. Niet jij persoonlijk. Je lichaam wordt geobjectiveerd en neukbaar geacht.

Het is niet echt zo dat eerst de hele wereld jou als persoon fantastisch vond en nu niet meer.

Jij bent nog dezelfde persoon. Even fantastisch.
Serieus? Ik vind dit juist een van de fijne dingen van ouder worden. Niet meer worden nagevloten, toegesist, ongewild betast in het OV of tijdens het uitgaan, eindelijk serieus genomen worden als je iets inbrengt op de werkvloer etc.
Nee, zou niet willen ruilen als het kon.

Ben wel gaan letten op gezonder eten en meer sporten. Wil graag zonder al te veel gebreken ( nog ) ouder worden.
Dropdrop schreef:
03-08-2025 23:45
Je weet dat die aandacht nep is toch? Jij wordt niet echt begeerd. Niet jij persoonlijk. Je lichaam wordt geobjectiveerd en neukbaar geacht.

Het is niet echt zo dat eerst de hele wereld jou als persoon fantastisch vond en nu niet meer.

Jij bent nog dezelfde persoon. Even fantastisch.
Ja oké, en misschien wil iemand die op zoek is naar een partner wel een beetje neukbaar overkomen, en niet als een Gerda met moeilijke voeten. Wie je nog niet kent kan nog niet weten wat voor leuke vrouw je bent. Wie een partner heeft die nog steeds dat meisje van 24 in je ogen ziet heeft daar geen last van, natuurlijk. Maar die heeft niet iedereen.

Natuurlijk; iedereen is neukbaar, mooi of lelijk, dat doet er niet toe. Maar je moet wel in contact zien te komen.
KamilleT schreef:
03-08-2025 23:08
Je kunt er heus nog wel leuk uitzien als oudere vrouw, zelfs een wow-effect creëren, maar het is natuurlijk geen vergelijking met een jonge vrouw. Mijn dochter kan in een vuilniszak gaan lopen met ongewassen haar en blijft een mooie meid. Ik moet alles uit de kast trekken voor een best aardig resultaat. Die moeite neem ik niet altijd, ik vind het wel best, er is ook niets geks aan, een doorsnee vijftiger :)
Haha ja, dat bedoelde ik ook alles uit de kast moeten trekken. En dan wordt het op zijn hoogst "best aardig"
Ik was geen knappe puber of jongvolwassene. Was te zwaar, droeg de verkeerde kleding etc etc. Ik kreeg dus toen nooit aandacht van jongens. Ik ben als eind veertiger goed opgedroogd. Mannen noemen mij opeens mooi. Terwijl ik mij altijd beschouwde als niet echt aantrekkelijk. Dit is echt nieuw voor mij. Dus soms ben ik ook wel bang dat dat over een jaar weer weg is. Ik merk dat de overgang langzaam begint. Ik voel me oppervlakkig dat ik die angst heb maar ik heb ook voor het eerst in mijn leven positieve aandacht van mannen🫤
pina schreef:
03-08-2025 10:36
Als ik het hier zo lees mag TO blijkbaar blij zijn dat ze eindelijk van die ongewenste aandacht af is.
Ik snap sommige reacties hier ook echt niet of mss wel, een sneer uit jaloezie?
Die aandacht is lang niet voor iedereen ongewenst hoor. Ik zie mijn patiëntes van 80+ prompt 10 cm groeien en hun gezichten oplichten als ik zeg hoe mooi ze er uitzien met dat kleurrijke bloesje of rode lipstick. Hoe komen sommigen erbij dat complimenten over uiterlijk algemeen ongewenst zijn. En ik ontvang ze ook graag. Niet enkel van mannen, ook van vrouwen.
pina schreef:
04-08-2025 00:31
Ja oké, en misschien wil iemand die op zoek is naar een partner wel een beetje neukbaar overkomen, en niet als een Gerda met moeilijke voeten.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Ik lees hier vooral een hele hoop aannames die volgens mij weinig met het probleem dat TO beschrijft, te maken hebben. Volgens mij doelt TO op het fenomeen dat vrouwen boven de pakkumbeet 50 ineens een soort onzichtbaar worden. Dat rot vinden of eraan moeten wennen, heeft niets te maken met oppervlakkigheid, zoals hier gesuggereerd wordt door sommigen.

Ik ben de 50 ruimschoots gepasseerd en ervaar het ook: onzichtbaar terwijl ik dat voorheen niet was. Dat gecombineerd met de wetenschap dat het allemaal ook niet meer beter wordt in lichamelijk opzicht, dat de kwaaltjes nu gaan komen of er al zijn, dat de grote dingen van vroeger (afstuderen, carriere maken, kinderen krijgen etc) echt in het verleden liggen, dat er mensen gaan wegvallen of al weggevallen zijn, dat een carriereswitch niet meer echt voor de hand ligt etc., maakt dat het soms best even pittig is, dat ouder worden. En dat mag gewoon gezegd worden zonder dat daar een waardeoordeel als "dus jij laat je zelfbeeld afhangen van anderen" aan gehangen wordt.
MissUnderstood schreef:
04-08-2025 10:20
Ik lees hier vooral een hele hoop aannames die volgens mij weinig met het probleem dat TO beschrijft, te maken hebben. Volgens mij doelt TO op het fenomeen dat vrouwen boven de pakkumbeet 50 ineens een soort onzichtbaar worden. Dat rot vinden of eraan moeten wennen, heeft niets te maken met oppervlakkigheid, zoals hier gesuggereerd wordt door sommigen.

Ik ben de 50 ruimschoots gepasseerd en ervaar het ook: onzichtbaar terwijl ik dat voorheen niet was. Dat gecombineerd met de wetenschap dat het allemaal ook niet meer beter wordt in lichamelijk opzicht, dat de kwaaltjes nu gaan komen of er al zijn, dat de grote dingen van vroeger (afstuderen, carriere maken, kinderen krijgen etc) echt in het verleden liggen, dat er mensen gaan wegvallen of al weggevallen zijn, dat een carriereswitch niet meer echt voor de hand ligt etc., maakt dat het soms best even pittig is, dat ouder worden. En dat mag gewoon gezegd worden zonder dat daar een waardeoordeel als "dus jij laat je zelfbeeld afhangen van anderen" aan gehangen wordt.

Goed verwoord. :thumbsup:
MissUnderstood schreef:

Namens mensen die hun hele leven onzichtbaar zijn, wees dankbaar voor wat je wel hebt gehad.
Airysuit schreef:
04-08-2025 10:28
Namens mensen die hun hele leven onzichtbaar zijn, wees dankbaar voor wat je wel hebt gehad.

Ja, en namens de hongerige kindjes in Afrika: wees dankbaar dat jij wel altijd te eten hebt gehad.

Zo sla je natuurlijk iedere discussie dood.
.
estellegallois wijzigde dit bericht op 04-08-2025 11:32
Reden: Fout
99.73% gewijzigd
Echte aantrekkingskracht ontstaat volgens mij in tweede instantie TO. Ja, jonge vrouwen zijn vaak mooi, strak en begeerlijk. Daar kijken mannen dus graag naar (ik bewonder hen ook gezellig mee), maar dezelfde mannen hebben echt niet allemaal een relatie met zo'n type.
Je kunt iemand mooi en seksueel aantrekkelijk vinden op het eerste gezicht, maar pas als je iemand echt leert kennen dan ontstaat de echte klik. Dan merk je of je chemie met iemand hebt. Dat staat echt (grotendeels) los van dat uiterlijk. Als je dingen met iemand gemeen hebt, hij/zij naar je luistert, echt interesse toont en humor heeft, qua intelligentie en opvattingen bij je aansluit etc. Door deze dingen wordt iemand automatisch aantrekkelijker. Dan kan de persoon die je puur vanwege zijn uiterlijk niet meteen gekozen zou hebben ineens iets bij je aanwakkeren. Dat je nu niet meteen meer nagekeken wordt op het strand betekent niet dat je niet aantrekkelijk meer bent. Alle kijkende mannen zijn echt niet allemaal op zoek naar een jonge vrouw, er zijn heel veel mensen die nog liefde vinden in hun 50, 60, 70er jaren.
Ik zou dus via een geschikte dienst (tinder zou ik niet doen) een account aanmaken en dan denk ik dat je verrast wordt door het aantal reacties dat je krijgt.
MissUnderstood schreef:

:thumbsup:

Ik vind het ook nogal bekrompen om vrouwen die hun uiterlijk belangrijk vinden weg te zetten als oppervlakkig of onzeker. Alsof het een knieval is voor mannen. Zoveel vrouwen doen moeite om er zo goed mogelijk uit te zien omdat ze er zélf blij van worden en dan kunnen ze daarnaast prima van zichzelf houden en slim en grappig zijn. Er wordt vaak zo in hokjes gedacht.
Nogevendit schreef:
03-08-2025 21:15
Dat is dus een belangrijk verschil met TO: zij heeft geen partner die zo naar haar kijkt.
Een heel belangrijk verschil.
En nu iemand leren kennen vooral online gebeurt word je sowieso eerst op je uiterlijk beoordeeld voor je nog maar kan laten zien hoe leuk, grappig en de moeite waard je bent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven