Werk & Studie alle pijlers

Ontslag op staande voet! Terecht?

04-08-2025 09:25 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zus werkt bij een bedrijf waarvan het contract wegens het niet klikken met de manager niet wordt verlengd. Dit contract loopt nog tot 1 december. Prima kan gebeuren. Nu had zij tijdens haar vakantie een mail gekregen dat zij na haar vakantie (afgelopen vrijdag) op gesprek moet komen wegens ernstige feiten die zijn geconstateerd. Toen zij haar werkgever hierover belde welke feiten dit zijn wilde ze hier niets over kwijt.
Afgelopen vrijdag is zij op gesprek geweest (meteen na haar vakantie) en hebben ze haar verteld dat ze haar op staande voet ontslaan. De reden hiervan is dat enkele collega's hebben gezegd tegen de leidinggevende dat zij heeft gevraagd of een aantal collega's met haar mee willen gaan. Hier is zij verbaasd over want zij heeft dit nooit gezegd en immers heeft ze zelf nog geen nieuwe baan gevonden.
Zij beweren dat de collega's die dit hebben verteld dit zwart op wit willen bevestigen. Ze zit nu dus zonder baan en ik heb haar aangeraden om een advocaat hierover in de arm te nemen. Volgens haar heeft dit weinig zin en is ze hard op zoek naar een nieuwe baan.
Is er een jurist die hier wat over kan zeggen? Is dit een reden voor ontslag op staande voet?
Er is trouwens maar 1 collega geweest nadat ze te horen heeft gekregen dat haar contract niet werd verlengd met de vraag of hij met haar mee kon omdat hij het bedrijf ook zat was. Zij heeft toen gezegd, waarheen? ik heb zelf nog geen nieuwe baan.
Dit klinkt niet als een ontslag op staande voet dat standhoudt. Het onverwijlde aspect lijkt niet in acht te zijn genomen en qua bewijslast lijkt er ook wat aan te ontbreken. Uiteindelijk moet dit natuurlijk goed beoordeeld worden, ook qua formulering van de ontslagbrief en kan je niks met wat ik hier zeg. Maar je zus moet direct naar een jurist gaan en een procedure opstarten om het ontslag op staande voet aan te vechten. Ze heeft nog een contract tot december en op deze manier ook geen recht op ww. Als het ontslag op staande voet onterecht is, moet haar werkgever haar weer in dienst nemen of geld betalen. Dat is afhankelijk van wat je zus vordert. Jouw advies om naar een advocaat te gaan is dus terecht en het enige juiste advies (maar een jurist kan ook).
Phoenix25 schreef:
04-08-2025 09:26
Er is trouwens maar 1 collega geweest nadat ze te horen heeft gekregen dat haar contract niet werd verlengd met de vraag of hij met haar mee kon omdat hij het bedrijf ook zat was. Zij heeft toen gezegd, waarheen? ik heb zelf nog geen nieuwe baan.
Is haar contract niet verlengd of is ze op staande voet ontslagen dat zijn twee verschillende dingen ?
Ik heb sowieso altijd begrepen dat een ontslag op staande voet moet plaatsvinden binnen 48 uur na de vaststelling van de redenen van het ontslag.
Dus het wachten tot zus terug was van vakantie maakt het al niet meer op staande voet zou ik denken.

Zij heeft waarschijnlijk gelijk dat het geen zin heeft om aan te vechten met als doel om weer terug aan het werk te gaan.
Maar het is zeker wel belangrijk om tot december gewoon betaald te krijgen, of een vaststellingsoverwenkomst en recht op ww.
Dus financieel heeft dit hele grote gevolgen.
Ik zou dit nog een keer duidelijk maken en als zus blijft bij dat ze zich het niet il aanvechten, zou ik het zelfs betwijfelen of er echt niet meer gebeurd is..
Moeilijk om te zeggen of dit wel of niet terecht is. Wij waren niet bij het gesprek aanwezig en horen alleen hetgeen jij ons wilt/kunt vertellen. En jij hoort weer alleen hetgeen je zus je verteld.

Of een advocaat zin heeft? Geen idee. Is je zus lid van een vakbond?
phlox24 wijzigde dit bericht op 04-08-2025 09:37
10.56% gewijzigd
Je zus kan het beste direct aangeven dat ze niet akkoord gaat en beschikbaar is om te werken. En vervolgens juridisch advies inwinnen voor inhoudelijk advies.

Het zomaar aanvaarden van dit ontslag is riskant vanwege mogelijke ww-rechten en ze heeft per direct geen inkomen meer (en als ze nog niet voldoende vakantiedagen had opgebouwd moet ze die mogelijk zelfs terugbetalen). Bij ontslag op staande voet loopt ze waarschijnlijk ook transitievergoeding mis, naast de gewone doorbetaling tot einde contract.

Kan me voorstellen dat je zus aangedaan is door deze actie, maar het is belangrijk dat ze direct reageert (niet inhoudelijk, wel formeel bezwaar tegen het ontslag). Sterkte voor haar en succes met het zoeken van een nieuwe baan.
ravintola wijzigde dit bericht op 04-08-2025 09:39
9.58% gewijzigd
Yildizlar2 schreef:
04-08-2025 09:32
Is haar contract niet verlengd of is ze op staande voet ontslagen dat zijn twee verschillende dingen ?
Haar contract wordt niet verlengd dit hebben ze haar voor de vakantie verteld. Tijdens haar vakantie kreeg ze dus een mail dat ze zich naar haar vakantie een gesprek wilde aangaan wegens ernstige feiten. Dit gesprek was afgelopen vrijdag en hier hebben ze haar verteld dat ze dus op staande voet wordt ontslagen.

Nee ze is niet lid van een vakbond.
In elk geval al het volgende contact per mail/schriftelijk. Een mondeling welles/nietes leidt waarschijnlijk alleen maar tot meer frustratie en chaos. Je zus kan in elk geval per mail haar indruk van het gezegde tijdens het gesprek weergeven en aangeven dat ze zich nu gaat beraden op verder stappen. Dat geeft haar even tijd om alles te laten bezinken en inderdaad als zij dit wil een advocaat te regelen.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Natuurlijk heeft een advocaat zin. Werknemers zijn in Nederland gelukkig goed beschermd en als ze tot december een contract heeft kunnen ze echt niet zomaar stoppen met salaris uitbetalen door een verhaal van een collega. Een werkgever is gewoon aan de wet gebonden en kan niet even beslissen dat hij zijn verplichtingen niet nakomt.
Geen vakbond? Dan advocaat inderdaad. En direct lid worden van een vakbond.
Ja dat heb ik haar ook geadviseerd. Ze gaat vandaag bellen met het juridisch loket. Zij is het hele weekend behoorlijk van slag geweest en probeert helder te krijgen wat er allemaal is gebeurd. Zij geeft aan dat zij nooit collega's heeft "geronseld" om met haar mee te gaan.
Phoenix25 schreef:
04-08-2025 09:44
Ja dat heb ik haar ook geadviseerd. Ze gaat vandaag bellen met het juridisch loket. Zij is het hele weekend behoorlijk van slag geweest en probeert helder te krijgen wat er allemaal is gebeurd. Zij geeft aan dat zij nooit collega's heeft "geronseld" om met haar mee te gaan.

Het lijkt me ook sterk dat dit de/een reden is voor ontslag op staande voet.

En ze heeft nog niet eens een andere baan (want per december werkeloos), dus hoe kan ze nu mensen hebben geronseld voor een baan die ze niet heeft?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft je zus een rechtsbijstandverzekering die ook conflicten met de werkgever dekt?
Dit staat er over op de site van het Juridisch Loket:

Mijn werkgever wil mijn tijdelijk contract eerder stoppen
Uw werkgever kan uw tijdelijke contract alleen eerder stoppen:
-bij ontslag op staande voet https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... ande-voet/
-als u een beëindigingsovereenkomst tekent https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... reenkomst/
-als in uw contract staat dat het contract eerder kan stoppen. Dit heet ‘tussentijds opzeggen’. Uw werkgever moet hiervoor toestemming aan u vragen. Gaat u niet akkoord? Dan moet hij toestemming vragen aan UWV of de kantonrechter.

Toestemming UWV
Uw werkgever moet toestemming vragen aan UWV als hij uw contract eerder wil stoppen omdat:
-u langer dan 2 jaar ziek bent
-het slecht gaat met het bedrijf

Toestemming kantonrechter
Wil uw werkgever om een andere reden uw contract eerder stoppen? Dan moet hij toestemming vragen aan de kantonrechter. Als uw werkgever u mag ontslaan, moet hij wel rekening houden met uw opzegtermijn.

Volledig artikel https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... er-stoppen
Advocaat heeft absoluut zin!! Direct bellen. Niet om daar weer aan het werk te gaan, maar wel voor de financiële afwikkeling.
Phoenix25 schreef:
04-08-2025 09:44
En dan nog? De vraag is of dat grond is voor ontslag op staande voet! Meestal moet je je daarvoor een greep in de kas hebben gedaan, of iemand hebben aangevallen ofzo.
Ja dat zei ik ook al. Daarbij hebben ze ook haar vakantie behoorlijk verziekt. Op de 2e dag van haar 3 weekse vakantie kreeg ze dus een pittige mail waarbij dus werd gezegd dat ze haar wilden spreken wegens ernstige feiten. Toen zij ze mailde met de vraag welke feiten dit zijn zodat zij zich kon voorbereiden wilde ze hier niets over kwijt. Ze heeft de hele vakantie hierover zitten piekeren.
Wat een nare situatie.

Je zus heeft hopelijk nog geen vaststellingsovereenkomst getekend. En wat hier al eerder werd gezegd, aangeven dat ze gewoon beschikbaar is voor werk.

Anders heeft ze geen inkomen. Geen recht op WW. En dat zou ik die werkgever ook niet gunnen als het ontslag onterecht is.
Phoenix25 schreef:
04-08-2025 10:12
Ja dat zei ik ook al. Daarbij hebben ze ook haar vakantie behoorlijk verziekt. Op de 2e dag van haar 3 weekse vakantie kreeg ze dus een pittige mail waarbij dus werd gezegd dat ze haar wilden spreken wegens ernstige feiten. Toen zij ze mailde met de vraag welke feiten dit zijn zodat zij zich kon voorbereiden wilde ze hier niets over kwijt. Ze heeft de hele vakantie hierover zitten piekeren.
Dit kan echt niet Phoenix.
Ik hoop dat je zus het hier niet bij laat zitten.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Nee geen VSO getekend helemaal niets. Ze mocht na het gesprek meteen naar huis en moest haar spullen inleveren voor 12 uur. Dit heeft ze nog niet gedaan omdat ze zo confused is. Ze gaat gelukkig vandaag bellen met het juridisch loket.
Heeft ze een schriftelijke bevestiging van het ontslag?
Francelle schreef:
04-08-2025 10:22
Heeft ze een schriftelijke bevestiging van het ontslag?
Nee nog niet, ze gaan dit nog wel mailen.
Phoenix25 schreef:
04-08-2025 10:21
Nee geen VSO getekend helemaal niets. Ze mocht na het gesprek meteen naar huis en moest haar spullen inleveren voor 12 uur. Dit heeft ze nog niet gedaan omdat ze zo confused is. Ze gaat gelukkig vandaag bellen met het juridisch loket.
Heel verstandig, ik hoop dat ze uiteindelijk krijgt waar ze recht op heeft, namelijk uitbetaling tot einde contract, plus transitievergoeding.
al zou ze aan 1 of meerdere collega's gevraagd hebben of zij met haar meegaan, dan is dat nog geen reden voor ontslag op staande voet. En zoals je zelf al aangeeft, waarheen dan. Jouw zus heeft zelf nog niks anders, ze was in de veronderstelling dat ze er tot december nog zou werken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven