Ontslag op staande voet! Terecht?
maandag 4 augustus 2025 om 09:25
Mijn zus werkt bij een bedrijf waarvan het contract wegens het niet klikken met de manager niet wordt verlengd. Dit contract loopt nog tot 1 december. Prima kan gebeuren. Nu had zij tijdens haar vakantie een mail gekregen dat zij na haar vakantie (afgelopen vrijdag) op gesprek moet komen wegens ernstige feiten die zijn geconstateerd. Toen zij haar werkgever hierover belde welke feiten dit zijn wilde ze hier niets over kwijt.
Afgelopen vrijdag is zij op gesprek geweest (meteen na haar vakantie) en hebben ze haar verteld dat ze haar op staande voet ontslaan. De reden hiervan is dat enkele collega's hebben gezegd tegen de leidinggevende dat zij heeft gevraagd of een aantal collega's met haar mee willen gaan. Hier is zij verbaasd over want zij heeft dit nooit gezegd en immers heeft ze zelf nog geen nieuwe baan gevonden.
Zij beweren dat de collega's die dit hebben verteld dit zwart op wit willen bevestigen. Ze zit nu dus zonder baan en ik heb haar aangeraden om een advocaat hierover in de arm te nemen. Volgens haar heeft dit weinig zin en is ze hard op zoek naar een nieuwe baan.
Is er een jurist die hier wat over kan zeggen? Is dit een reden voor ontslag op staande voet?
Afgelopen vrijdag is zij op gesprek geweest (meteen na haar vakantie) en hebben ze haar verteld dat ze haar op staande voet ontslaan. De reden hiervan is dat enkele collega's hebben gezegd tegen de leidinggevende dat zij heeft gevraagd of een aantal collega's met haar mee willen gaan. Hier is zij verbaasd over want zij heeft dit nooit gezegd en immers heeft ze zelf nog geen nieuwe baan gevonden.
Zij beweren dat de collega's die dit hebben verteld dit zwart op wit willen bevestigen. Ze zit nu dus zonder baan en ik heb haar aangeraden om een advocaat hierover in de arm te nemen. Volgens haar heeft dit weinig zin en is ze hard op zoek naar een nieuwe baan.
Is er een jurist die hier wat over kan zeggen? Is dit een reden voor ontslag op staande voet?
zondag 17 augustus 2025 om 20:12
Waarom is collega's vragen of je met hen meegaat naar de nieuwe werkgever een reden voor ontslag op staande voet?
Heel veel werkgevers bieden een bonus aan als je nieuwe collega's binnenhaalt. Mag dat dan ook niet meer?
Ik heb trouwens een tijdje bij de vakbond gewerkt waar ik zag dat werkgevers die van personeel afwillen over het algemeen 2 dingen doen: bij vaste contracten een VSO aanbieden en bij tijdelijke uitzitten tot einde van contract. Wat grotere werkgevers geven dan vaak vrijstelling van werk... Jammer dat de werkgever van je zus dat niet zag zitten, een proces aangaan is voor beide partijen vooral heel intensief.
Heel veel werkgevers bieden een bonus aan als je nieuwe collega's binnenhaalt. Mag dat dan ook niet meer?
Ik heb trouwens een tijdje bij de vakbond gewerkt waar ik zag dat werkgevers die van personeel afwillen over het algemeen 2 dingen doen: bij vaste contracten een VSO aanbieden en bij tijdelijke uitzitten tot einde van contract. Wat grotere werkgevers geven dan vaak vrijstelling van werk... Jammer dat de werkgever van je zus dat niet zag zitten, een proces aangaan is voor beide partijen vooral heel intensief.
woensdag 20 augustus 2025 om 08:40
Het wordt vaak opgenomen in je contract, dat je collega's niet mee mag vragen en als je dat wel doet zijn er consequenties (kan bijv. ook een boete zijn). Een bonus aanbieden bij het binnenhalen van een nieuwe collega is bekeken vanuit een totaal andere invalshoek en mag gewoon.
woensdag 20 augustus 2025 om 09:27
nee hoor. dat is helemaal niet moeilijk. in dit geval is staande voet ongeldig. al zou de reden wél een grond kunnen zijn, dan zijn ze inmiddels te laat. dit moet namelijk direct.Phlox24 schreef: ↑04-08-2025 09:35Moeilijk om te zeggen of dit wel of niet terecht is. Wij waren niet bij het gesprek aanwezig en horen alleen hetgeen jij ons wilt/kunt vertellen. En jij hoort weer alleen hetgeen je zus je verteld.
Of een advocaat zin heeft? Geen idee. Is je zus lid van een vakbond?
https://ondernemersplein.overheid.nl/p ... hSEALw_wcB
En doooooor!
woensdag 20 augustus 2025 om 09:31
Of dat rechtmatig is, is al een vraag. Voor veel functies geldt dat sowieso al niet, het moet ook heel duidelijk beschreven zijn wanneer het van toepassing is en het moet proportioneel zijn tot de functie. En dan nog bewijzen dat er echt geronseld is, is weer een tweede. Dan moeten er wel concrete zaken zijn gebeurd, met aantoonbare aanbiedingen en dergelijke. Niet een gesprekje bij de koffieautomaat.Pinaco schreef: ↑20-08-2025 08:40Het wordt vaak opgenomen in je contract, dat je collega's niet mee mag vragen en als je dat wel doet zijn er consequenties (kan bijv. ook een boete zijn). Een bonus aanbieden bij het binnenhalen van een nieuwe collega is bekeken vanuit een totaal andere invalshoek en mag gewoon.
woensdag 20 augustus 2025 om 09:34
precies dit. de pest is dat je een juridisch gedoetje nodig hebt om je gelijk te krijgen, maar dit is gewoon hoe het zit.Pelle schreef: ↑04-08-2025 12:34ik hoef haar contract niet te lezen. Dit is geen reden voor ontslag op staande voet.
Ook al wordt er "bewezen" wat ze heeft gezegd. Werkgever is gewoon verplicht de reden direct te verstrekken. Op het moment dat ze haar mailen dat er ernstige feiten zijn geconstateerd, hadden ze direct moeten melden wat die feiten waren. Maar nogmaals, al zou ze uit frustratie tegen een collega die het niet naar zijn zin heeft gezegd hebben, dat hij ook weg moet gaan. Is dat geen reden voor ontslag op staande voet.
Zelfs al zouden ze het kunnen bewijzen middels een mail of whatsapp.
En doooooor!
donderdag 21 augustus 2025 om 15:24
Vaak?Pinaco schreef: ↑20-08-2025 08:40Het wordt vaak opgenomen in je contract, dat je collega's niet mee mag vragen en als je dat wel doet zijn er consequenties (kan bijv. ook een boete zijn). Een bonus aanbieden bij het binnenhalen van een nieuwe collega is bekeken vanuit een totaal andere invalshoek en mag gewoon.
Ik hoop maar dat werkgevers niet zo dom zijn om dat te gaan proberen.
donderdag 21 augustus 2025 om 15:45

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in