‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 707 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
04-08-2025 09:23
Lanzarote is een mooie bestemming. Ter voorbereiding: voor de landing maakt het vliegtuig meestal een vrij scherpe bocht over zee (van noord-zuid naar west-oost) en het vliegveld ligt direct aan zee (haaks op de kust).

Stoelen A / B / C hebben bij het landen het mooiste uitzicht, dan zie je de kust vanaf Papagayo, de bergen en de huisjes langs de kust.

Als je mazzel hebt vlieg je misschien met een van de nieuwe Airbustoestellen, die zijn stiller. Je kunt in de Schiphol app zien wat de registratiecode is van jouw vliegtuig en via bijv flightradar kijken waar het de afgelopen dagen geweest is.

Ik gebruik in het vliegtuig graag een noise canceling hoofdtelefoon, maar dat kun je zelf het beste inschatten of dat voor jou fijn is.

Goede reis en fijne vakantie alvast!
Wat een lief bericht, dank je wel. Vgm kan ik nu nog niks inzien, dochter regelt alles, ook stoelen (als die gereserveerd moeten worden)
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien is het al gevraagd...maar heb dit topic een stukje terug gelezen en zag het niet staan: hoeveel AI is er tegenwoordig al in the cockpit?
Verlicht dat de werkdruk? Maakt het jullie taak anders (meer controleren ipv zelf aansturend)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa1986 schreef:
04-08-2025 13:51
Misschien is het al gevraagd...maar heb dit topic een stukje terug gelezen en zag het niet staan: hoeveel AI is er tegenwoordig al in the cockpit?
Verlicht dat de werkdruk? Maakt het jullie taak anders (meer controleren ipv zelf aansturend)?
Interessante vraag… Ik moest er wel even over nadenken. AI in technische zin wordt (nog) weinig in de cockpit gebruikt. Ik kan daar 2 redenen voor verzinnen. Als eerste wordt veel aan de vliegers overgelaten qua beslissingen maken, zeker volgens de Boeing-filosofie. Als je self-learning technologie gaat toepassen raak je al snel het overzicht kwijt op de informatiestroom, en dat is nou juist iets wat wij vliegers niet fijn vinden. Ten tweede kost implementatie van nieuwe technologie in de luchtvaart jaren.
Maar de filosofie van AI wordt al heel lang toegepast in de luchtvaart, namelijk dat je beslissingsprocessen bijstelt naar aanleiding van uitkomsten. Zo is de luchtvaart zo veilig geworden. Tegenwoordig gaat het zelfs nog verder: er worden simulaties gedraaid over mogelijke gebeurtenissen (die dus waarschijnlijk nog niet gebeurd zijn) en aan de hand daarvan worden processen aangepast. Dat zou je best als een AI-systeem kunnen bestempelen, alleen gebeurt dat op kantoor en niet in de cockpit.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, begrijpelijk dat het een tijd duurt voordat AI echt wordt toegepast, want het moet natuurlijk niet de piloten in verwarring brengen. En ik kan me zo voorstellen dat het qua cybersecurity ook nog lang niet waterdicht is.

Dat laatste... ik wist niet gelijk waar ik dan aan kan denken maar bijvoorbeeld: als er in Nederland ineens temperaturen of een luchtvochtigheid voorkomen die we niet eerder gehad hebben, dat er dan berekend kan worden wat de invloed is op de conditie van een vliegtuig en er dus een passend onderhoudsschema voor te maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lisa1986 schreef:
04-08-2025 17:56
Ja, begrijpelijk dat het een tijd duurt voordat AI echt wordt toegepast, want het moet natuurlijk niet de piloten in verwarring brengen. En ik kan me zo voorstellen dat het qua cybersecurity ook nog lang niet waterdicht is.

Dat laatste... ik wist niet gelijk waar ik dan aan kan denken maar bijvoorbeeld: als er in Nederland ineens temperaturen of een luchtvochtigheid voorkomen die we niet eerder gehad hebben, dat er dan berekend kan worden wat de invloed is op de conditie van een vliegtuig en er dus een passend onderhoudsschema voor te maken?
Ja, maar dat is al gebeurd. Bij de certificatie van een vliegtuigtype wordt dit al getest. Een prototype gaat naar plekken toe met extreme weersomstandigheden, zoals kou, hitte, zand, vocht. Voor sommige omstandigheden worden prestatietesten gedaan, zoals besneeuwde of ondergelopen banen. Ook worden er procedures gemaakt, soms operationeel, andere voor onderhoud of bescherming van het vliegtuig. Kortom, het is allemaal al gedaan.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een leuk topic zeg!

Ik heb ook een vraag. Wat is voor jou de minst fijne bestemming om op te vliegen en waarom?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kikkertje schreef:
04-08-2025 20:13
Wat een leuk topic zeg!

Ik heb ook een vraag. Wat is voor jou de minst fijne bestemming om op te vliegen en waarom?
Die vraag is op 2 manieren te beantwoorden: vliegtechnisch of gewoon de bestemming an sich. In het eerste geval: Mexico-Stad. De luchthaven is druk, krap, verkeersleiding niet altijd coöperatief… In het tweede geval: alles in India. Het is niet mijn land, en bovendien mogen we er ook bijna niets. In Delhi mogen we de stad niet uit, dus Taj Mahal wordt ‘em niet. En dan is er ook nog eens mega luchtverontreiniging.
Fate is just the weight of circumstances

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven