Auto kopen - hulp/advies nodig

04-08-2025 18:49 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet een auto gaan kopen, helaas want wat vind ik het een moeilijke keuze!

Laten we beginnen met wat ik nu overweeg: de Renault Zoë, r90 41kwh. Heb een proefrit gemaakt in eentje van 2019, 70.000 km op de teller. Batterij capaciteit 90,5%. Volledig opgeladen rijbereik van 250km.

Maar ik twijfel dus. Ik wil niet perse elektrisch, mijn eisen zijn:
  • Automaat
  • Bouwjaar vanaf 2018
  • Geen grote auto want woon in de stad, wel voldoende ruimte achterin en kofferbak
  • Max 80.000km
  • Budget max 13.000€
Ik rij weinig. Met name korte ritjes in de stad en 1x per maand rit van 120km. Heb voldoende laadpalen in de buurt en ook op bestemming van die langere rit laadmogelijkheid.

Hebben jullie advies? Wel de Zoë doen? Of toch voor benzine of hybride gaan? En welke dan?
gonniegijsje schreef:
04-08-2025 20:51
Elk merk heeft toch wel 1 of meerdere modellen die in aanmerking komen?

Daar zou ik mee beginnen

Kijken wat de anwb zegt over de modellen qua problemen, overzicht van verbruik etc. Op basus daarvan je top 3/5 en dan het hele land als optie nemen om occasions te zoeken . Een auto is zo bizar duur dat er een dagje voor rondreizen het wel waard is lijkt me?
Ik heb voor de vorm op autotrack gezocht met mijn eisen, inclusief inhoud kofferbak op minimaal 250l. In heel Nederland 36 auto’s.
Ik heb zo een vermoeden dat mijn eisen te hoog zijn 😅

Het verschil in zoekresultaten met handgeschakeld is groot, dat zijn er 1300. Maar dat is dus echt en eis die ik absoluut niet laat vallen
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 20:41
Lijstje van mijn zoekresultaten:
  • Mitsubishi space star - nadeel kofferbak ruim 100l kleiner
  • Renault twingo - te klein
  • 3 x
    peugot 108 - nog kleinere kofferbak
  • 2 x Citroën c3
  • Peugeot 208, maar een puretech motor waar ik hele slechte dingen over lees
  • Citroën c1 - te klein
  • Opel corsa - die is op zich prima
  • Seat Mi - te klein
  • Suzuki celerio - te klein
  • Fiat panda - sorry, te lelijk
En dat was het ☹️
En Kia Picanto en Hyundai i10? Die zijn een slag ruimer dan veel A klasses maar toch nog een A klasse.
Andere optie; leasen en dan de nieuwe Renault 5? :flirting:

https://www.renault.nl/elektrische-auto ... lsrc=aw.ds
Ugli schreef:
04-08-2025 20:55
En Kia Picanto en Hyundai i10? Die zijn een slag ruimer dan veel A klasses maar toch nog een A klasse.
In mijn landelijke zoekresultaten 1 Hyundai (in zuid zuid Limburg) en geen enkele Kia ☹️
gonniegijsje schreef:
04-08-2025 20:51
Elk merk heeft toch wel 1 of meerdere modellen die in aanmerking komen?

Daar zou ik mee beginnen

Kijken wat de anwb zegt over de modellen qua problemen, overzicht van verbruik etc. Op basus daarvan je top 3/5 en dan het hele land als optie nemen om occasions te zoeken . Een auto is zo bizar duur dat er een dagje voor rondreizen het wel waard is lijkt me?
Nee andersom, elk type (A, B, C) heeft meerdere merken.
Star⁴ schreef:
04-08-2025 20:57

Ooh geloof me, die nieuwe 5 😍😍. Mijn overburen hebben er een en ik zag hem bij de dealer ook staan.
Grappig is dat mijn allereerste auto ruim 25 jaar geleden een R5 was. Mijn lieve rag-bakkie
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 21:00
Ooh geloof me, die nieuwe 5 😍😍. Mijn overburen hebben er een en ik zag hem bij de dealer ook staan.
Grappig is dat mijn allereerste auto ruim 25 jaar geleden een R5 was. Mijn lieve rag-bakkie
Het is een teken! :mrgreen:
En naar een wat oudere kijken? Ik rij zelf een Suzuki Alto uit 2010 die een scheet en 3 knikkers kost per maand en tot nu toe in de 5 jaar dat ik m heb mij alleen een setje nieuwe banden , de gebruikelijke apk en hier en daar een lampje heeft gekost. Vriend heeft een Hyundai i20 ook van 2011 ofzo en ding is ook nooit wat mee. Gebruik het ding ook vrij weinig maar als het wel moet kan ik er overal mee komen. En inderdaad kind naar de paarden brengen of naar ex of naar een vriendin.

Mijn alto heeft 3500 gekost en die i20 was 6000
Star⁴ schreef:
04-08-2025 21:02
Het is een teken! :mrgreen:
Haha i wish… ik zou m zo kopen als het budget er naar was!
Niet de mooiste, maar rijdt wel lekker en betrouwbaar; Honda Jazz.
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 20:19
Ik twijfel dus over de radius, terwijl dat nergens op slaapt gezien de afstanden die ik rij. En hoe lang ik er nog plezier van heb met het afnemende batterij percentage.

Laatste is de (verwachte) hoge wegenbelasting vanaf 2030. Hoewel dat heel erg afwachten wat men politiek besluit. Als alle plannen blijven zoals het nu is, dan wordt de wegenbelasting zelfs voor een kleine Zoë best wel hoog.

Ik heb net even gezocht op benzine en hybride met mijn eisen. Dan krijg ik in totaal 17 auto’s in mijn zoekgebied (50km omtrek), waarvan eigenlijk alles 2 Citroëns c3 in de buurt komen qua afmetingen
Nou, de radius lijkt me geen probleem bij jouw gebruik als ik jou zo hoor. Dus lekker voor gaan dan!

Echt, zo veel mensen doen spastisch over elektrische auto’s en hun actieradius, range anxiety enzo. Niets van aantrekken hoor: voor de huis, tuin en keuken ritjes in en om je woonplaats voldoet die Zoë gewoon hoor.
Je zou kunnen kijken voor een iets oudere Suzuki Swift of Splash ( de Splash is niet direct de mooiste auto en geen enorme kofferbak, maar ik vind Suzuki's wel super degelijk en ik heb er, afkloppen, ook nooit wat mee gehad. Plus qua formaat ook gewoon handig overal in te parkeren).
Ik heb de dealer gemaild! Er is nog een andere bij een andere locatie met minder kilometers, iets betere batterij en maar ietsje duurder.
GebruikerOnbekend123 schreef:
04-08-2025 21:16
Nou, de radius lijkt me geen probleem bij jouw gebruik als ik jou zo hoor. Dus lekker voor gaan dan!

Echt, zo veel mensen doen spastisch over elektrische auto’s en hun actieradius, range anxiety enzo. Niets van aantrekken hoor: voor de huis, tuin en keuken ritjes in en om je woonplaats voldoet die Zoë gewoon hoor.
Ja range anxiety, ook weer iets nieuws dat ik geleerd heb 😅
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 20:41
Lijstje van mijn zoekresultaten:
  • Mitsubishi space star - nadeel kofferbak ruim 100l kleiner
  • Renault twingo - te klein
  • 3 x
    peugot 108 - nog kleinere kofferbak
  • 2 x Citroën c3
  • Peugeot 208, maar een puretech motor waar ik hele slechte dingen over lees
  • Citroën c1 - te klein
  • Opel corsa - die is op zich prima
  • Seat Mi - te klein
  • Suzuki celerio - te klein
  • Fiat panda - sorry, te lelijk
En dat was het ☹️
Uit welk jaar is die? Ik heb net een Peugeot 208 GT uit 2020 gekocht, ook met puretech motor. Maar bij de nieuwere modellen zijn de problemen wel verholpen. Enige wat er nog mee is, is een natte distributieriem. Deze moet dus bij 6 jaar vervangen worden (of bij 100.000km). De mijne heeft 40.000 op de teller, maar laat ik dus volgend jaar vervangen.
Ik rij ook automaat en het is echt een heerlijke auto! Ben er super blij mee :) had hiervoor een Opel Karl en dit is wel echt meer auto. Ook meteen een stuk stoerder qua uiterlijk. Maar die van mij zat wel op zo’n €19.000,-. Denk dat degene die jij vind een stuk meer km’s heeft dan?
Ik heb ook een stukje (80 km) moeten reizen voor mijn Hyundai i20. Hier in de buurt was het aanbod heel beperkt. Hij paste binnen jouw budget en wensen, maar is geen automaat.
Hier een zeer tevreden Zoë rijder. Ik rij nu al 4 jaar 60 km gemiddeld per dag. In de winter 2 dagen en dan laden. Maar in de zomer redt ik 4 dagen. Hij is nu 6 jaar oud. Onderhoudt is tot nu toe veel goedkoper dan met de benzine auto. Qua geld is laden tot nu toe ook goedkoper dan tanken.
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 21:20
Ik heb de dealer gemaild! Er is nog een andere bij een andere locatie met minder kilometers, iets betere batterij en maar ietsje duurder.
Leuk! Auto is ook een groot deel gevoel vind ik. je kan wel de beste specs en het betrouwbaarste merkje nemen, als je 13k+ neerlegt wil je ook gewoon blij worden van de auto. Zo heb ik mijn bakkie ook uitgezocht. De handigste? Nee, hij heeft maar 2 deuren en passagiers achterin hebben gratis yoga les. De leukste? Jaaa! De betere batterij klinkt als een goeie deal!
Alweernieuw1234 schreef:
04-08-2025 20:58
In mijn landelijke zoekresultaten 1 Hyundai (in zuid zuid Limburg) en geen enkele Kia ☹️
Jammer! Ze kunnen aan de duurdere kant zijn inderdaad.
KamilleT schreef:
04-08-2025 22:13
Ik heb ook een stukje (80 km) moeten reizen voor mijn Hyundai i20. Hier in de buurt was het aanbod heel beperkt. Hij paste binnen jouw budget en wensen, maar is geen automaat.
80km vind ik nog wel te doen maar dit zou voor mij ruim 160km zijn 😳
syfean schreef:
04-08-2025 22:18
Hier een zeer tevreden Zoë rijder. Ik rij nu al 4 jaar 60 km gemiddeld per dag. In de winter 2 dagen en dan laden. Maar in de zomer redt ik 4 dagen. Hij is nu 6 jaar oud. Onderhoudt is tot nu toe veel goedkoper dan met de benzine auto. Qua geld is laden tot nu toe ook goedkoper dan tanken.
Fijn om te lezen!
Ugli schreef:
04-08-2025 22:28
Leuk! Auto is ook een groot deel gevoel vind ik. je kan wel de beste specs en het betrouwbaarste merkje nemen, als je 13k+ neerlegt wil je ook gewoon blij worden van de auto. Zo heb ik mijn bakkie ook uitgezocht. De handigste? Nee, hij heeft maar 2 deuren en passagiers achterin hebben gratis yoga les. De leukste? Jaaa! De betere batterij klinkt als een goeie deal!
Ja daar heb je ook gelijk in. Ondanks dat ik niet veel rij, wil ik wel een fijne auto hebben. En stiekem ook een beetje een mooie auto.
Fingers crossed dat ie er nog is. Benieuwd naar de reactie van de dealer!
Star⁴ schreef:
04-08-2025 20:57

Ik ben niet zo van Renault, maar vind deze ook supertof! Word instant blij als ik er een zie rijden (wel in een kek kleurtje).
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
SnipSnip schreef:
04-08-2025 21:03
En naar een wat oudere kijken? Ik rij zelf een Suzuki Alto uit 2010 die een scheet en 3 knikkers kost per maand en tot nu toe in de 5 jaar dat ik m heb mij alleen een setje nieuwe banden , de gebruikelijke apk en hier en daar een lampje heeft gekost. Vriend heeft een Hyundai i20 ook van 2011 ofzo en ding is ook nooit wat mee. Gebruik het ding ook vrij weinig maar als het wel moet kan ik er overal mee komen. En inderdaad kind naar de paarden brengen of naar ex of naar een vriendin.

Mijn alto heeft 3500 gekost en die i20 was 6000
Ik heb ook een alto gehad, en een grote kofferbak is niet waar die om bekendstaat. Toen ik een kinderwagen ging kopen, paste niet een ‘kinderwagen die echt in elke kofferbak past’ er in. Is echt heel klein en niet handig. Die zou ik dus niet aanraden als je een grote kofferbak belangrijk vindt.
De Zoe dealer zei tegen mij dat de batterij 8-10 jaar mee gaat en een nieuwe rond de 9000,- kost. Dus met een paar moet je die vervangen. Dan kan je nu beter wat meer uitgeven en een wat jongere auto kopen.

Ik ben uiteindelijk voor een Dacia gegaan, degelijke auto met weinig kilometers, 4 jaar oud en ik hebber nog geen 11000,- voor betaald.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven