Werk & Studie alle pijlers

Ik haat werken

05-08-2025 15:23 371 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.

Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.

Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.

Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.

Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.

Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.

Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Solomio schreef:
06-08-2025 09:08
Dat is dus wat ik doe.

Na mijn middelbare school ben ik naar een reguliere uni gegaan, waar ik na de introductieweek al onderuit gegaan ben.
Oh ik vond de reguliere uni juist heerlijk. In die massale collegezalen. Werkgroepen iets minder fan van. En dan thuis werken aan je essays en leren. Maar zonder die fysieke grote colleges "kan" ik niet studeren. Haak ik af.
dala wijzigde dit bericht op 06-08-2025 10:30
0.45% gewijzigd
Dala schreef:
06-08-2025 10:03
Oh ik vond de reguliere uni juist heerlijk. In die massale collegezalen. Werkgroepen iets minder fan van. En dan thuis werken een je essays en leren. Maar zonder die fysieke grote colleges "kan" ik niet studeren. Haak ik af.
Mijn oudste heeft ook juist die structuur nodig, maar het kost ook heel veel energie.

En omdat ik voor mijn lol studeer zit er ook geen tijdsdruk op, anders had ik ook wel een probleem gehad, want mezelf aan het werk krijgen is niet mijn sterkste punt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
06-08-2025 10:09
Mijn oudste heeft ook juist die structuur nodig, maar het kost ook heel veel energie.

En omdat ik voor mijn lol studeer zit er ook geen tijdsdruk op, anders had ik ook wel een probleem gehad, want mezelf aan het werk krijgen is niet mijn sterkste punt.
zet anders je agenda en je telefoonnummer hier even neer. Dan bellen wij wel na of je je huiswerk gedaan hebt? Je ziet maar weer: het Vivaforum helpt altijd.
Werken is niet verplicht in Nederland, je kan dus gewoon per direct stoppen met je baan. Maar als je een inkomen nodig hebt, dan vaak wel. Aan een uitkering zitten dan weer verplichtingen. Of gewoon een rijke partner zoeken zodat je inderdaad nooit meer hoeft te werken voor geld.
Toetie schreef:
06-08-2025 08:40
Ik vind het zo bijzonder hoe jij altijd reageert op mensen. Met je hè. Volgensmij snap jij het verschil niet tussen oorzaak en gevolg.

Volgensmij zoekt TO hier naar herkenning of oplossingen, niet naar een pseudo-intellectuele ontkenning van het nut van diagnoses. Als ADHD/ADD niks zou betekenen, zou medicatie ook niet werken. Het is niet een gevolg maar kan juist een oorzaak zijn van haar problemen. Ik zeg niet dat dat zo is, maar het kan zeker wel.

ADHD betekent niet meer dan dat er in grote mate sprake is van aandachtstekort en/of hyperactiviteit. Een classificatie is nuttig als je medicatie zou willen gebruiken/proberen. Verder is ADHD dus geen verklaring voor concentratieproblemen.

Het niet goed kunnen concentreren maakt misschien wel dat voor TO een baan waarin in mindere mate beroep wordt gedaan op concentratievaardigheden beter past. Of een baan die ze zó leuk vindt dat er minder sprake is van aandacht/concentratieproblemen, maar dat lijkt moeilijk te vinden.
Sjimmie84 schreef:
06-08-2025 13:06
Werken is niet verplicht in Nederland, je kan dus gewoon per direct stoppen met je baan. Maar als je een inkomen nodig hebt, dan vaak wel. Aan een uitkering zitten dan weer verplichtingen. Of gewoon een rijke partner zoeken zodat je inderdaad nooit meer hoeft te werken voor geld.
Heb je een rijke partner in de aanbieding voor me? 😁

Voorlopig werk ik gewoon nog wel, want het geld levert op een andere manier wel vrijheid op. En hoop daarmee ook eerder te kunnen stoppen.
Dala schreef:
06-08-2025 10:03
Oh ik vond de reguliere uni juist heerlijk. In die massale collegezalen. Werkgroepen iets minder fan van. En dan thuis werken aan je essays en leren. Maar zonder die fysieke grote colleges "kan" ik niet studeren. Haak ik af.
Ik heb twee studies na elkaar gedaan. Bij mijn eerste was het ook massaal: beetje luisteren en aantekeningen maken en de voldoende was binnen. Meer dan de boeken thuis een keer doorlezen heb ik niet gedaan. Bij mijn tweede was het allemaal veel meer opgeknipt zodat mensen niet zouden afhaken: kortere periodes en dus minder stof, tussentijdse opdrachten als de outline van de essay, de week erna de eerste alinea. Ik was meer van gewoon gaan schrijven en er daarna een structuur infrotten. En ik had altijd een goed cijfer. Nu ben ik al maanden een cursus aan het doen, maar de verplichte toetsjes tussendoor begonnen me echt tegen te staan. Ik merkte dat ik niet meer het hele hoofdstuk ging lezen, maar ctrl-f met begrippen uit de toets ging doen op de tekst en zo gelijk door de toets heen in plaats van de hele tekst te lezen. Dan krijg ik de essentie ook wel mee.
Ik heb meerdere cursussen thuis gedaan en altijd gaat het zo. Bij werk of zo denk ik ook vaak 'nah, 't is wel goed zo'. Geen idee wat ik zou moeten doen als mijn werk helemaal wordt vervangen door AI. Ik kan helemaal niets bedenken dat ik meer dan 4 uur leuk vind en dat ook nog in een beetje intelligente omgeving gedaan wordt. In principe lijkt alleen maar uitvoeren me heerlijk rustig, totdat er onlogische opdrachten komen en het hele systeem niet logisch in elkaar zit.
Super herkenbaar dit! Ik heb ass en add en heb school wel altijd leuk gevonden, maar vooral nadat ik een leuke richting koos. M'n werk vind ik ook super leuk, maar routine vs iets moeten is ook een levenslange kwelling voor mij. Heb helaas geen tips, dus ik lees hier ook graag mee met adviezen van anderen!
Wel fijn om zoveel herkenning te zien :) vooral voor mijn diagnoses dacht ik vaak dat ik gewoon lui was ofzo... terwijl ik graag juist zoveel wil doen, maar zodra ik het "moet" doen dan wil ik niet meer.
pina schreef:
06-08-2025 08:50
Nee, als ik genoeg geld had voor het leven zal ik waarschijnlijk geen vrijwilligerswerk doen. Ik heb helemaal geen zin om met ouderen in het bejaardenhuis te gaan zitten. Dat is nou typisch iets waar je mij voor zou moeten betalen omdat te doen. En dat geldt voor heel veel vrijwilligerswerk.
Je weet dat er ook ander vrijwilligerswerk is dan met ouderen in een bejaardenhuis zitten?

OT: ik vind mijn werk ontzettend leuk en als ik morgen de staatsloterij win, blijf ik lekker werken.
Het lijkt me heel lastig als je niks aan je werk leuk vindt en er met tegenzin naartoe moet van jezelf. Ik vond vroeger mijn bijbaantjes ook leuk, ik heb altijd plezier in m'n werk. Misschien ben ik gewoon een blij ei, dat kan heel goed.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
06-08-2025 14:35
Je weet dat er ook ander vrijwilligerswerk is dan met ouderen in een bejaardenhuis zitten?

OT: ik vind mijn werk ontzettend leuk en als ik morgen de staatsloterij win, blijf ik lekker werken.
Het lijkt me heel lastig als je niks aan je werk leuk vindt en er met tegenzin naartoe moet van jezelf. Ik vond vroeger mijn bijbaantjes ook leuk, ik heb altijd plezier in m'n werk. Misschien ben ik gewoon een blij ei, dat kan heel goed.
Ja, tuurlijk is er meer. Maar in het algemeen zit ik het liefst lekker op mijn gat mijn eigen gangetje te gaan.

Heb ooit 5 maanden zonder werk gezeten. De tijd vloog voorbij. Waaraan? Geen idee? Heb verder niet veel uitgevoerd. Lekker laat opstaan, lekker rondlummelen en ik ben het meest tevreden.

Ik heb wel lol in mijn werk, maar liever zou ik niets hoeven te doen.
Hoi TO, ik hoor concentratie problemen, weinig dingen die je boeien, school haten, banen gaan je makkelijk af en boeien je niet echt, leeg lopen op werk, thuis zaken niet goed georganiseerd krijgen/geen energie overhebben. Krantenwijk juist fijn.

Er is hier zoveel over te zeggen en te onderzoeken voordat je kijkt naar n job coach. Want als het dieper zit, dan heb je een heel ander perspectief nodig om mee te nemen in dat coachings traject Ik zou me vooraleerst inlezen op HB bij volwassenen (Tessa Kieboom), onderpresteren, [dom voelen (fam lid van mij is achter in de 40 en onlangs getest en bleek IQ van 144 te hebben terwijl ze op n LOM school zat en altijd dacht dat ze dom was) . En breder zeker ook op ADHD en wellicht ASS. Krantenwijk buiten en lopen doen heel andere dingen met je hersens en niet gek dat dat wel prettig was.
peanuts schreef:
06-08-2025 13:14
ADHD betekent niet meer dan dat er in grote mate sprake is van aandachtstekort en/of hyperactiviteit. Een classificatie is nuttig als je medicatie zou willen gebruiken/proberen. Verder is ADHD dus geen verklaring voor concentratieproblemen.

Het niet goed kunnen concentreren maakt misschien wel dat voor TO een baan waarin in mindere mate beroep wordt gedaan op concentratievaardigheden beter past. Of een baan die ze zó leuk vindt dat er minder sprake is van aandacht/concentratieproblemen, maar dat lijkt moeilijk te vinden.
Voor jou en Solomio;

Jullie laten met deze aannames juist zien dat jullie niet goed begrijpen wat ADHD is. Dan kan je nog wel zo stellig zeggen hoe of wat, alsof je het allemaal weet. Maar dat maakt het nog niet de werkelijkheid.

Het is geen verzamelbak voor wat concentratieproblemen, maar een verschil in hoe je hersenen werken; met name in motivatie, prikkelverwerking en het kunnen starten of afmaken van dingen. Bij mensen met ADHD werkt het dopaminesysteem anders dan bij mensen zonder ADHD.

Medicatie helpt ook niet “zomaar”, het brengt iets in balans dat bij mensen met ADHD echt anders werkt. Dat studenten het misbruiken om beter te studeren doet daar niets aan af.

En nogmaals, ik zeg niet dat TO dit heeft. Maar wat jullie beweren over ADHD is gewoonweg niet waar.

Kan je wel blijven roepen dat je studeert aan de uni om interessant te doen of de indruk te wekken dat je een bepaalde mate van autoriteit hebt ofzo; maar ik schat zo in dat je nog heeeeel veel te leren hebt.
Toetie schreef:
06-08-2025 18:16
Voor jou en Solomio;

Jullie laten met deze aannames juist zien dat jullie niet goed begrijpen wat ADHD is.
Dan kan je nog wel zo stellig zeggen hoe of wat, alsof je het allemaal weet. Maar dat maakt het nog niet de werkelijkheid.

Het is geen verzamelbak voor wat concentratieproblemen, maar een verschil in hoe je hersenen werken; met name in motivatie, prikkelverwerking en het kunnen starten of afmaken van dingen. Bij mensen met ADHD werkt het dopaminesysteem anders dan bij mensen zonder ADHD.

Medicatie helpt ook niet “zomaar”, het brengt iets in balans dat bij mensen met ADHD echt anders werkt. Dat studenten het misbruiken om beter te studeren doet daar niets aan af.

En nogmaals, ik zeg niet dat TO dit heeft. Maar wat jullie beweren over ADHD is gewoonweg niet waar.

Kan je wel blijven roepen dat je studeert aan de uni om interessant te doen of de indruk te wekken dat je een bepaalde mate van autoriteit hebt ofzo; maar ik schat zo in dat je nog heeeeel veel te leren hebt.
:rofl:

Ja, dat is echt ontzettend grappig.

Nee, die andere hersenwerking is nog steeds nooit aangetoond, maar áls dat wel zo zou zijn: de diagnose wordt niet gesteld door hersenonderzoek, maar door een lijstje gedragingen af te vinken, waarbij niemand kijkt waar dat gedrag door veroorzaakt wordt. Beweren dat er dus een andere hersenwerking aan te grondslag ligt is dus onzin.
Wat niet betekent dat ik beweer dat dat niet zo is, maar dat dat op dit moment nog geen diagnostische waarde heeft en ook niet zodanig is aangetoond dat je er iets mee kan.

Dat dopaminesysteem is zo ontzettend complex, dat het echt te simpel is om te beweren dat dat bij ADHD anders werkt en al helemaal om dat dan als oorzaak van problemen aan te wijzen.

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom jij denkt dat jouw visie de ware is.

David Dunning
Pff, wat een onzin weer. Je doet alsof er geen bewijs is, maar er is gewoon genoeg over gepubliceerd hoor, zowel over afwijkingen in hersenwerking als over dopamine en de werking van medicatie bij ADHD. Die feiten negeer je volledig. Ik ga verder niet meer in discussie. Grappenmaker van jewelste.
Toetie schreef:
06-08-2025 18:55
Pff, wat een onzin weer. Je doet alsof er geen bewijs is, maar er is gewoon genoeg over gepubliceerd hoor, zowel over afwijkingen in hersenwerking als over dopamine en de werking van medicatie bij ADHD. Die feiten negeer je volledig. Ik ga verder niet meer in discussie. Grappenmaker van jewelste.
Ja, ik ken de literatuur. Maar dit soort bevindingen zijn enorm klein en alleen op groepsniveau aantoonbaar.
Het is dus echt veel te simpel om dat vervolgens te gebruiken zoals jij dat doet en zelfs anderen weg te zetten als mensen die er niks van weten.
En, nogmaals: in de diagnostiek worden die bevindingen (nog) helemaal niet gebruikt, dus alleen al daarom moet je daar voorzichtig mee omgaan.

David Dunning
Solomio schreef:
05-08-2025 15:51
TO, jij hebt ook ASS toch?

Ken je dit: https://www.autismecentrum-groningen.nl ... j-autisme/

Ik noem het vaak cynisch 'verwend gedrag', maar het zit veel dieper.
Lees dat het ook kan samengaan met ADHD. Vandaar dat ik het grotendeels wel herken waarschijnlijk :O

Heb na school altijd gewerkt, met name omdat het niet anders kan. Welke functie ik ook had/heb, vind/vond het altijd zonde van mijn tijd. Soms kan ik een hyperfocus hebben, dan gaat het best goed. Enige werkdruk is ook nodig, anders 'verveel' ik me en wordt de weerstand nog groter.

Dacht altijd dat ik 'gewoon' lui was, terwijl ik diep van binnen weet dat dat (meestal) niet het geval is.

Dat stukje 'moeten', heb ik niet alleen t.a.v. werk. Teamsporten bijvoorbeeld ben ik om die reden ook uit de weg gegaan, want men rekent op je.
Sterrenstof74 schreef:
06-08-2025 19:26
Lees dat het ook kan samengaan met ADHD. Vandaar dat ik het grotendeels wel herken waarschijnlijk :O

Heb na school altijd gewerkt, met name omdat het niet anders kan. Welke functie ik ook had/heb, vind/vond het altijd zonde van mijn tijd. Soms kan ik een hyperfocus hebben, dan gaat het best goed. Enige werkdruk is ook nodig, anders 'verveel' ik me en wordt de weerstand nog groter.

Dacht altijd dat ik 'gewoon' lui was, terwijl ik diep van binnen weet dat dat (meestal) niet het geval is.

Dat stukje 'moeten', heb ik niet alleen t.a.v. werk. Teamsporten bijvoorbeeld ben ik om die reden ook uit de weg gegaan, want men rekent op je.
Heb ik ook mijn hele jeugd gehoord, dat ik lui was.
Zeg ik nu nog weleens cynisch, maar ik weet dat het niet klopt.
Op mijn 27e bleek ik een spierziekte te hebben, die iig het fysieke deel van mijn 'lui'heid kon verklaren.

David Dunning
Toetie schreef:
06-08-2025 18:16
Wat is dít nou weer voor rare aanname? Dit is toch helemaal niet wat uit de reacties van die betreffende forummers blijkt?

Ik ben ook opnieuw studies gaan doen maar echt nó way dat ik denk dat ik daarmee uitstraal een bepaalde mate van autoriteit te hebben. Wat mij betreft is eerder het tegendeel waar. Ik weiger om mijzelf in een functie te laten rollen waar ik een bepaalde autoriteit zou moeten hebben of verantwoordelijkheid draag. Universitair studeren voelde voor mij altijd als de allerveiligste optie. En de meest relaxte. En de minst verantwoordelijke.
makreel schreef:
06-08-2025 14:35

Deze post is volgens mij een reactie op mijn eerdere post.

Er is inderdaad zoveel meer te doen dan met ouderen koffie drinken.
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat als geld geen rol meer speelt ik "nog steeds zou werken".
Solomio schreef:
06-08-2025 18:27
:rofl:

Ja, dat is echt ontzettend grappig.

Nee, die andere hersenwerking is nog steeds nooit aangetoond, maar áls dat wel zo zou zijn: de diagnose wordt niet gesteld door hersenonderzoek, maar door een lijstje gedragingen af te vinken, waarbij niemand kijkt waar dat gedrag door veroorzaakt wordt. Beweren dat er dus een andere hersenwerking aan te grondslag ligt is dus onzin.
Wat niet betekent dat ik beweer dat dat niet zo is, maar dat dat op dit moment nog geen diagnostische waarde heeft en ook niet zodanig is aangetoond dat je er iets mee kan.

Dat dopaminesysteem is zo ontzettend complex, dat het echt te simpel is om te beweren dat dat bij ADHD anders werkt en al helemaal om dat dan als oorzaak van problemen aan te wijzen.

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom jij denkt dat jouw visie de ware is.
Ik ben erg benieuwd of de beweringen in deze post ook maar ergens op gebaseerd zijn.
Mijn scepsis is helaas gefundeerd op onderzoek door onderzoekers en artsen dus ik zal volgens qoute above wel wartaal uitspreken.
Toetie schreef:
06-08-2025 07:07
Misschien mosterd maar zou het geen ADHD/ADD kunnen zijn? Ben je daar wel eens voor onderzocht? Ik heb 3 mensen in mijn directe omgeving die de diagnose hebben (komt ook vaak voor in combinatie met ASS). Medicatie kan echt heel erg helpen.

Bij vrouwen wordt het nog steeds veel minder vaak vast gesteld omdat de symptomen bij hen moeilijker worden (h)erkend.
Ikzelf als man was pas 36 toen ik de diagnose add kreeg. En zoals ik nu altijd zeg: toen ik voor het eerst add medicatie nam werd de wereld om me heen rustig. En juist daarmee ging de wereld voor me open.

Het is voor mensen zonder add of adhd gewoonweg niet voor te stellen hoe het is om zonder die medicatie te leven.
Geloof me, het is echt niet leuk.

En met gevaar opnieuw seksistisch over te komen: bij vrouwen word het inderdaad veel minder en of later vastgesteld. Dat ligt niet aan vrouwen maar wel aan de hoe mannen en vrouwen toch nog steeds gezien worden in de maatschappij.
Ik bedoel dit echt niet denigrerend ofzo hoor, integendeel.
Sjimmie84 schreef:
06-08-2025 13:06

Wat ga je dan doen? Je handje ophouden?
DinkyDigger schreef:
07-08-2025 02:16
Ik ben erg benieuwd of de beweringen in deze post ook maar ergens op gebaseerd zijn.
Mijn scepsis is helaas gefundeerd op onderzoek door onderzoekers en artsen dus ik zal volgens qoute above wel wartaal uitspreken.
Mijn post is gewoon gebaseerd op hoe de diagnostiek werkt gecombineerd met wat er uit wetenschappelijk onderzoek bekend is over mogelijke oorzaken van ADHD.
Want dat hele dopamineverhaal wordt iets te makkelijk als oorzaak genoemd, terwijl de oorzaak-gevolg-richting niet bekend is.

David Dunning
Jammer dat dit topic verzand in welles/nieties discussies over Adhd. Kunnen we weer op topic gaan?

Ik vond het een interessant topic omdat ik deels dingen herken. Werk kan heel fijn zijn, maar ook doodongelukkig maken.

Als ik denk aan de energie die het kost, de opluchting als de werkdag erop zit, hoe fijn het is om vakantie te hebben dan is het idee om nog heel lang te moeten een lijdensweg.

TO, zou er ruimte zijn om bijv. toch 4 uren minder te werken? Je geeft aan dat het lastig is, maar het zou je mentaal al heel veel kunnen geven.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Sierlijk schreef:
07-08-2025 05:49
Jammer dat dit topic verzand in welles/nieties discussies over Adhd. Kunnen we weer op topic gaan?
Jammer dat een (voor sommigen) interessant zijpaadje weer moet worden afgedaan als storend.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven