Sydney Sweeneys great jeans/genes
maandag 4 augustus 2025 om 11:30
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn: de nieuwe jeansreclame van American Eagle met Sydney Sweeney in de hoofdrol.
Ik stoor me enorm aan dat hele “genes/jeans”-verhaal. Blond haar, blauwe ogen, afkomst, iets wat je zou willen doorgeven. En dan op het einde die stem: "Sydney Sweeneys got great jeans." Je hoeft geen historicus te zijn om te snappen wat voor gevoel dat oproept. Witheid als ideaal, het verheerlijken van genetische ‘kwaliteit’. Dat is geen toeval. Helemaal niet als je weet dat Sweeney een geregistreerde republikein is.
Op Twitter wordt de reclame door sommigen zelfs nazi propaganda genoemd. Zelf zegt AE dat het echt alléén maar over jeans gaat. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Vinden jullie dit overdreven? Of is het goed dat er kritisch gekeken wordt naar dit soort campagnes?
Aanvulling: ik vind het trouwens echt heel jammer. Ik was een groot fan van Sydney Sweeney, maar hierna heb ik toch mijn bedenkingen.
Ik stoor me enorm aan dat hele “genes/jeans”-verhaal. Blond haar, blauwe ogen, afkomst, iets wat je zou willen doorgeven. En dan op het einde die stem: "Sydney Sweeneys got great jeans." Je hoeft geen historicus te zijn om te snappen wat voor gevoel dat oproept. Witheid als ideaal, het verheerlijken van genetische ‘kwaliteit’. Dat is geen toeval. Helemaal niet als je weet dat Sweeney een geregistreerde republikein is.
Op Twitter wordt de reclame door sommigen zelfs nazi propaganda genoemd. Zelf zegt AE dat het echt alléén maar over jeans gaat. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Vinden jullie dit overdreven? Of is het goed dat er kritisch gekeken wordt naar dit soort campagnes?
Aanvulling: ik vind het trouwens echt heel jammer. Ik was een groot fan van Sydney Sweeney, maar hierna heb ik toch mijn bedenkingen.
woensdag 6 augustus 2025 om 16:24
Er is geen racistische ondertoon, het is een woordspeling.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
woensdag 6 augustus 2025 om 16:41
Een hele commercial die verwijst naar blond en blauwe ogen als goede genen = white supremacy en zelfs nazistisch gedachtegoed (ariërs) heeft wel degelijk een racistische ondertoon. Of heb je de hele video niet gezien?
woensdag 6 augustus 2025 om 16:54
Welke goede genen?
Ze heeft het over doorgeven van genen, niet of deze goed of slecht zijn.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
woensdag 6 augustus 2025 om 17:03
White supremacy of nazistisch zou zijn als ze zegt dat ze BETERE genen heeft dan mensen met een ander profiel. Dat zegt ze niet. Het enige racistische aan dit gebeuren is dat zij dit niet mag zeggen OMDAT ze blank en blond is en blauwe ogen heeft. Gek genoeg zijn de racisten dus weer eens degenen die andere daarvan beschuldigen. We kunnen wel stellen dat we niet veel verder zijn gekomen dan de kleuterschool, want het blijkt gewoon weer een geval van 'wat je zegt ben je zelf'.
Overigens heeft ze het over een spijkerbroek.
Spreuken 18:2
woensdag 6 augustus 2025 om 17:11
Great JEANS.
woensdag 6 augustus 2025 om 17:18
Het staat zelfs in beeld, great jeans.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:20
Serieus???
Stellende trap - vergrotende trap - overtreffende trap
In het Nederlands:
Goed - beter - best
In het Engels:
Good - better - best
Niet 'great' dus, maar best. Great kan je beschouwen als een synoniem van good. Of eigenlijk zeer goed. Je kan het vergelijken met Nederlandse woorden als geweldig of fantastisch.
Als ze de vergrotende trap van good had gebruikt en het over genen had gehad in plaats van een spijkerbroek, was er een probleem geweest. Nu ligt het probleem bij de mensen die er een probleem van maken.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:31
Beetje flauw dit. Ik vind fantastisch en geweldig ook vergelijkbaar met een vergrotende trap van goed. En juist niet hetzelfde. In die analogie is great voor mij écht meer dan good. Maar goed, waarom zou je gaan miepen in de marge. Ik vond het een op zijn minst onhandige en misschien wel onfrisse add, jij misschien niet.Satchel schreef: ↑06-08-2025 18:20Serieus???
Stellende trap - vergrotende trap - overtreffende trap
In het Nederlands:
Goed - beter - best
In het Engels:
Good - better - best
Niet 'great' dus, maar best. Great kan je beschouwen als een synoniem van good. Of eigenlijk zeer goed. Je kan het vergelijken met Nederlandse woorden als geweldig of fantastisch.
Als ze de vergrotende trap van good had gebruikt en het over genen had gehad in plaats van een spijkerbroek, was er een probleem geweest. Nu ligt het probleem bij de mensen die er een probleem van maken.
Where is my mind?
woensdag 6 augustus 2025 om 18:41
Ik zou het persoonlijk nooit zo gedaan hebben, omdat ik een voorkeur heb voor advertenties die de kwaliteiten van het product benadrukken en niet van een model dat eigenlijk niets met het product te maken heeft.SurferRosa schreef: ↑06-08-2025 18:31Beetje flauw dit. Ik vind fantastisch en geweldig ook vergelijkbaar met een vergrotende trap van goed. En juist niet hetzelfde. In die analogie is great voor mij écht meer dan good. Maar goed, waarom zou je gaan miepen in de marge. Ik vond het een op zijn minst onhandige en misschien wel onfrisse add, jij misschien niet.
Verder concludeer ik dat:
- tot nu toe je veronderstellingen allemaal verkeerd zijn
- je begrip en gebruik van begrippen verkeerd is
- je er niet voor open staat dat te verbeteren of zelfs maar toe te geven.
En nee, ik ben inderdaad niet gezellig op feestjes maar mijn vrienden en familie houden toch van mij.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:56
Vanwaar die persoonlijke aanval? Of je gezellig bent op feestjes weet ik niet, waarom zou dat niet zijn eigenlijk en wat heeft dat met dit topic en een discussie te maken?Satchel schreef: ↑06-08-2025 18:41Ik zou het persoonlijk nooit zo gedaan hebben, omdat ik een voorkeur heb voor advertenties die de kwaliteiten van het product benadrukken en niet van een model dat eigenlijk niets met het product te maken heeft.
Verder concludeer ik dat:
- tot nu toe je veronderstellingen allemaal verkeerd zijn
- je begrip en gebruik van begrippen verkeerd is
- je er niet voor open staat dat te verbeteren of zelfs maar toe te geven.
En nee, ik ben inderdaad niet gezellig op feestjes maar mijn vrienden en familie houden toch van mij.
We kunnen toch gewoon een andere visie/interpretatie hebben?
Where is my mind?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in