Sydney Sweeneys great jeans/genes
maandag 4 augustus 2025 om 11:30
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn: de nieuwe jeansreclame van American Eagle met Sydney Sweeney in de hoofdrol.
Ik stoor me enorm aan dat hele “genes/jeans”-verhaal. Blond haar, blauwe ogen, afkomst, iets wat je zou willen doorgeven. En dan op het einde die stem: "Sydney Sweeneys got great jeans." Je hoeft geen historicus te zijn om te snappen wat voor gevoel dat oproept. Witheid als ideaal, het verheerlijken van genetische ‘kwaliteit’. Dat is geen toeval. Helemaal niet als je weet dat Sweeney een geregistreerde republikein is.
Op Twitter wordt de reclame door sommigen zelfs nazi propaganda genoemd. Zelf zegt AE dat het echt alléén maar over jeans gaat. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Vinden jullie dit overdreven? Of is het goed dat er kritisch gekeken wordt naar dit soort campagnes?
Aanvulling: ik vind het trouwens echt heel jammer. Ik was een groot fan van Sydney Sweeney, maar hierna heb ik toch mijn bedenkingen.
Ik stoor me enorm aan dat hele “genes/jeans”-verhaal. Blond haar, blauwe ogen, afkomst, iets wat je zou willen doorgeven. En dan op het einde die stem: "Sydney Sweeneys got great jeans." Je hoeft geen historicus te zijn om te snappen wat voor gevoel dat oproept. Witheid als ideaal, het verheerlijken van genetische ‘kwaliteit’. Dat is geen toeval. Helemaal niet als je weet dat Sweeney een geregistreerde republikein is.
Op Twitter wordt de reclame door sommigen zelfs nazi propaganda genoemd. Zelf zegt AE dat het echt alléén maar over jeans gaat. Ik ben benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Vinden jullie dit overdreven? Of is het goed dat er kritisch gekeken wordt naar dit soort campagnes?
Aanvulling: ik vind het trouwens echt heel jammer. Ik was een groot fan van Sydney Sweeney, maar hierna heb ik toch mijn bedenkingen.
maandag 4 augustus 2025 om 12:42
Dat vind ik ook. Ik zie met deze kwestie overal Amerikaanse kwaaie ventjes opduiken die woke er even fel van langs geven. Zegt mij genoeg.MissUnderstood schreef: ↑04-08-2025 12:29Het feit dat MAGA er direct op gesprongen is om eea te verdedigen en dat AE dat niet ziet als een reden de commercial aan te passen of terug te trekken, is ook veelzeggend, vind ik.
maandag 4 augustus 2025 om 12:49
Yakuzakiko schreef: ↑04-08-2025 12:42Dat vind ik ook. Ik zie met deze kwestie overal Amerikaanse kwaaie ventjes opduiken die woke er even fel van langs geven. Zegt mij genoeg.
En dat was natuurlijk ook gewoon de bedoeling van AE.
In het verleden zijn er meerdere voorbeelden geweest van "onhandige" commercials (herinneren we ons de enorm foute Heineken-reclame nog? Of H&M en hun aapjestrui? Of Dove met hun witwassen van een zwarte vrouw?), maar die werden wel direct verwijderd onder aanbieden van excuses toen er kritische opmerkingen kwamen.
AE houdt vol dat dit echt alleen maar over een spijkerbroek gaat, en dat is echt compleet ongeloofwaardig.
maandag 4 augustus 2025 om 12:51
De "goede genen" zijn natuurlijk een toespeling op haar knapheid. Dat haar ras er bij gesleept wordt is veel te ver gezocht. Ik vind alles op ras betrekken onsympathiek. En het is ook gewoon een vorm van racisme, want een anders gekleurd model had deze shoot wel kunnen doen zonder afgefakkeld te worden.
maandag 4 augustus 2025 om 12:56
Ze heeft het anders zelf over haar haarkleur en oogkleur. Heb je het betreffende filmpje wel gezien?ZaphodBeeblebrox schreef: ↑04-08-2025 12:51De "goede genen" zijn natuurlijk een toespeling op haar knapheid. Dat haar ras er bij gesleept wordt is veel te ver gezocht. Ik vind alles op ras betrekken onsympathiek. En het is ook gewoon een vorm van racisme, want een anders gekleurd model had deze shoot wel kunnen doen zonder afgefakkeld te worden.
Ik vind het filmpje dat ze nu pushen wel prima, maar de originele echt helemaal de plank misslaan.
maandag 4 augustus 2025 om 12:58
In deze add wordt gesproken over het doorgeven van genen als haarkleur, persoonlijkheid en oogkleur. Dan een blauwogig blond model aanprijzen met ‘she has good genes/jeans is op zijn minst gezegd een nogal onhandige verwijzing naar een shady tijdperk. En over ras: ik ken alleen the human race, ken jij nog andere rassen dan binnen de mensheid? Maar dat jouw gedachten daar meteen aan linken, en dat ik en anderen het een onfrisse referentie vinden, maakt duidelijk dat deze add wel degeljjk inspeelt op bepaalde gedachtes/sentimenten.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑04-08-2025 12:51De "goede genen" zijn natuurlijk een toespeling op haar knapheid. Dat haar ras er bij gesleept wordt is veel te ver gezocht. Ik vind alles op ras betrekken onsympathiek. En het is ook gewoon een vorm van racisme, want een anders gekleurd model had deze shoot wel kunnen doen zonder afgefakkeld te worden.
surferrosa wijzigde dit bericht op 04-08-2025 13:04
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
3.18% gewijzigd
Where is my mind?
maandag 4 augustus 2025 om 12:59
American Eagle reageert op ophef rondom reclame met Sydney Sweeney
De reclameslogan 'Sydney Sweeney Has Great Jeans' heeft geen dubbele lading en gaat echt alleen over spijkerbroeken. Dat zegt kledingmerk American Eagle in een reactie op de kritiek over een advertentie van het bedrijf waarin Sweeney de hoofdrol speelt.
https://www.ad.nl/show/american-eagle-r ... ~a82471c5/
De reclameslogan 'Sydney Sweeney Has Great Jeans' heeft geen dubbele lading en gaat echt alleen over spijkerbroeken. Dat zegt kledingmerk American Eagle in een reactie op de kritiek over een advertentie van het bedrijf waarin Sweeney de hoofdrol speelt.
maandag 4 augustus 2025 om 13:00
maandag 4 augustus 2025 om 13:00
ik was fan van haar acteerprestaties, had niet alles over haar uitgezocht of zo. Hier kwam ik dus ook pas achter na die smakeloze reclame. Daarom ben ik ook teleurgesteld
maandag 4 augustus 2025 om 13:03
Ja, doubling down. We moeten het maar van ze aannemen.Pimpelmeesje87 schreef: ↑04-08-2025 12:59American Eagle reageert op ophef rondom reclame met Sydney Sweeney
maandag 4 augustus 2025 om 13:11
Moest hem even opzoeken op Youtube, maar de reclame oogt wel dubbelzinnig. 'Jeans' wordt ook wel meer uitgesproken als 'genes' en icm de eind zin snap ik wel dat er daardoor opmerkingen zijn. Als ze een andere haar kleur had dan maakte het ook al minder beladen. Al denk ik persoonlijk dat het ook gewoon niet slim gekozen is door het marketing team.
Ze praat wel super irritant. Wat is dat toch met die kraak stem bij die Amerikanen.
Moet bij haar naam wel altijd meteen aan sweeney todd denken. Haha.
Ze praat wel super irritant. Wat is dat toch met die kraak stem bij die Amerikanen.
Moet bij haar naam wel altijd meteen aan sweeney todd denken. Haha.
anoniem_68beec127142a wijzigde dit bericht op 04-08-2025 13:19
20.86% gewijzigd
maandag 4 augustus 2025 om 13:19
Het was toch bedoelt als een knipoog naar deze reclame?
https://m.youtube.com/watch?v=AXzR5b6HoIA&t=62s
maandag 4 augustus 2025 om 13:22
Gaan ze nu ook al reclames "remaken"madamecannibale schreef: ↑04-08-2025 13:19Het was toch bedoelt als een knipoog naar deze reclame?
Ik wil dan ook die koe reclames terug met zn bommetje.
maandag 4 augustus 2025 om 13:24
Oh ja, die reclame waarin Brooke Shields als 15-jarige geil moest doen voor de camera. Brrrr. Dat maakt het niet beter eigenlijk. Plus die white supremacy draai die ze eraan geven, dat maakt het voor mij extra misselijk.madamecannibale schreef: ↑04-08-2025 13:19Het was toch bedoelt als een knipoog naar deze reclame?
maandag 4 augustus 2025 om 13:34
Zeker, maar dat zou het ook geweest zijn als een donkerharig model met bruine ogen het had gezegd. Genen zijn ook maar wat je gekregen hebt en je mag trots zijn op je afkomst, je geschiedenis , je familie en zelfs dat je de neus hebt van opa en de kleur ogen van oma als verbinding met die afkomst. Maar zo wordt het hier niet bedoeld of het komt in ieder geval zo niet over.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑04-08-2025 13:09Aaaaah, het gaat in het filmpje blijkbaar om blauwe ogen als goede genen. Ja, dat is wel dubieus.
maandag 4 augustus 2025 om 13:43
maandag 4 augustus 2025 om 13:56
Dan had het iig minder richting white supremacy en het blond/blauwe ogen schoonheidsideaal geweest. Enkel een gekleurde dame had hiermee weggekomen als statement tegen het heersende witte ideaal. En in Amerika zijn gekleurde mensen vaak niet trots op hun afkomst omdat ze gediscrimineerd worden, dus zeker voor dit land is dit een beladen advertentie. Vermoed dat het opzettelijk is om discussie uit te lokken of dat ze gewoon echt dachten dat het wel kon gezien de sentimenten tegen gekleurde mensen en iedereen die afwijkt van het ideaal van (rijke) witte man/vrouw momenteel.MrsDuck schreef: ↑04-08-2025 13:34Zeker, maar dat zou het ook geweest zijn als een donkerharig model met bruine ogen het had gezegd. Genen zijn ook maar wat je gekregen hebt en je mag trots zijn op je afkomst, je geschiedenis , je familie en zelfs dat je de neus hebt van opa en de kleur ogen van oma als verbinding met die afkomst. Maar zo wordt het hier niet bedoeld of het komt in ieder geval zo niet over.
maandag 4 augustus 2025 om 14:05
maandag 4 augustus 2025 om 14:22
Helemaal mee eens.AnAppleADay schreef: ↑04-08-2025 12:19Dit was ook mijn gedachte: natuurlijk is er een woordgrap van jeans/genes maar Sweeney heeft toch ook gewoon goede genen? Ze is enorm sexy! Dat betekent niet dat mensen die er anders uitzien dan zij niet óók goede genen kunnen hebben. Is alles wat wordt gezegd rondom genen direct gerelateerd aan eugenetica?
Ja het is wat seksistisch/oppervlakkig, maar racistisch zie ik niet direct in, laat staan nazi-propaganda.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in