Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
rosanna08 schreef:
05-08-2025 12:46
die zijn voor mij beiden geen optie meer nadat ze voor het wetsvoorstel van GL/PvdA stemden aangaande de iron dome van Israël.
Ik snap je punt maar er blijft wel verdomd weinig over. Ik vind PVV, VVD en FVD te rechts. BBB zou ik nevernooit op stemmen en D66 heeft ook wel wat punten dat ik denk meh.... Ik denk dat het echt heeeeel moeilijk gaat worden om 1 partij te vinden waarbij je het met alles eens bent. Het wordt toch een beetje schipperen en dan kijk ik het liefste naar de hoofdlijnen.

eerst maar eens afwachten wat de plannen concreet worden per partij.
Stressed is just desserts spelled backwards
OgenvanTijgers schreef:
05-08-2025 13:39
Een motie is nogal wat anders dan een wet.
Precies.
Kati Piri diende een motie in. En vervolgens hoeft het kabinet niets te doen met een motie ook als die wordt door de Kamer aangenomen.
En dit kabinet deed tav alles niets/zeer weinig.
OgenvanTijgers schreef:
05-08-2025 13:39
Een motie is nogal wat anders dan een wet.
ook goed, mijn punt blijft gewoon staan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Maleficent schreef:
05-08-2025 13:54
Ik snap je punt maar er blijft wel verdomd weinig over. Ik vind PVV, VVD en FVD te rechts. BBB zou ik nevernooit op stemmen en D66 heeft ook wel wat punten dat ik denk meh.... Ik denk dat het echt heeeeel moeilijk gaat worden om 1 partij te vinden waarbij je het met alles eens bent. Het wordt toch een beetje schipperen en dan kijk ik het liefste naar de hoofdlijnen.

eerst maar eens afwachten wat de plannen concreet worden per partij.
ik weet het en ik hoef echt niet met alles eens te zijn, maar er zijn toch echt een paar punten die ik heel belangrijk vind.
Op dit moment zijn D66 en Volt en eventueel CDA een optie, maar zit wel met die C.
rosanna08 schreef:
05-08-2025 14:13
ik weet het en ik hoef echt niet met alles eens te zijn, maar er zijn toch echt een paar punten die ik heel belangrijk vind.
Op dit moment zijn D66 en Volt en eventueel CDA een optie, maar zit wel met die C.
Die C snap ik heel goed. Ik vind eigenlijk dat geloof en politiek niet zo goed samen gaan. Dan krijg je weer dat de politiek van alles vindt over zelfbeschikking zoals abortus en euthanasie. Laatst had ik daar op mijn werk een gesprek over met een hele christelijke collega en ik had het er echt moeilijk mee hoe zij dat bekijken. Tuurlijk mogen zij daar hun eigen normen en waarden daarin hebben en dat ook hanteren, dat vind ik prima. Zelf weten. Maar dat je die normen wil opleggen aan het hele land, aan mensen die er totaal anders over denken, omdat ze niet geloven bijv. Dat vind ik heel moeilijk.
Maleficent schreef:
05-08-2025 14:21
Die C snap ik heel goed. Ik vind eigenlijk dat geloof en politiek niet zo goed samen gaan. Dan krijg je weer dat de politiek van alles vindt over zelfbeschikking zoals abortus en euthanasie. Laatst had ik daar op mijn werk een gesprek over met een hele christelijke collega en ik had het er echt moeilijk mee hoe zij dat bekijken. Tuurlijk mogen zij daar hun eigen normen en waarden daarin hebben en dat ook hanteren, dat vind ik prima. Zelf weten. Maar dat je die normen wil opleggen aan het hele land, aan mensen die er totaal anders over denken, omdat ze niet geloven bijv. Dat vind ik heel moeilijk.
ik sta daar hetzelfde in als jij.
Geloof en politiek gaan alleen maar samen bij gelovigen.
Want dan maakt uiteindelijk god de dienst uit.

Ik vind Bontebal een prima politicus en dat vond ik van Kees van der Staaij ook. Jammer dat ze bij een geloofspartij horen.
Maleficent schreef:
Ik sta er hetzelfde in als jij maar ik denk dat je uiteindelijk ook niet moet vergeten dat vrijwel de hele geschiedenis van de rechtspraak en bijbehorende wetgeving in Europa ook (mede) een oorsprong heeft in net christelijk geloof, bijbelse waarden etc. Ook al voelen en ervaren we dat tegenover niet meer zo en zijn er met de jaren de nodige ontwikkelingen daarin geweest.

Maar ik begrijp ergens ook wel dat dat voor sommige mensen dan zo werkt dat ze die C niet alleen voor zichzelf willen hanteren maar ook in de politiek/wetgeving terug wensen te zien. Ik ben het daar niet mee eens en vind het maatschappelijk niet wenselijk maar ik begrijp het wel.
Maleficent schreef:
geldt dat niet voor elke partij en dus voor democratie is principe?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
05-08-2025 15:08
geldt dat niet voor elke partij en dus voor democratie is principe?
Als je zelf geen euthanasie wil, dan kan dat, maar een ander kan ook zelf kiezen. Andersom is die ruimte er niet.
Maleficent schreef:
Het CDA wil net zo goed 'zaken opleggen' als bijvoorbeeld Groenlinks/PvdA of de VVD dat willen. Ze hebben recht hun morele standpunten op geloof te baseren. Het is een fundamenteel recht dat ook in de Grondwet wordt beschreven.

Eeuwenlang is Nederland geregeerd door partijen die min of meer christelijk waren. En al eeuwenlang is Nederland een stabiele democratie.

Dus wat je ook kan vinden van christelijke standpunten: jouw standpunt dat geloof en politiek niet goed samen gaan is volgens mij gewoon niet waar.
72Jelle schreef:
05-08-2025 19:28
Als je zelf geen euthanasie wil, dan kan dat, maar een ander kan ook zelf kiezen. Andersom is die ruimte er niet.
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je vrijheid definieert.

Maar ook liberale en vrijzinnige partijen stellen grenzen of willen grenzen stellen aan de vrijheid van anderen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over herverdeling en nivellering.

Dat is volgens mij de essentie van politiek: discussiëren over vrijheid versus gelijkheid en vrijheid versus veiligheid.
Paradise schreef:
05-08-2025 19:42
Het hangt er inderdaad vanaf hoe je vrijheid definieert.

Maar ook liberale en vrijzinnige partijen stellen grenzen of willen grenzen stellen aan de vrijheid van anderen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over herverdeling en nivellering.

Dat is volgens mij de essentie van politiek: discussiëren over vrijheid versus gelijkheid en vrijheid versus veiligheid.
Er zit een verschil tussen zaken waar anderen geen last van hebben (bijvoorbeeld abortus, euthanasie, LGBTQ+-rechten) of zaken waar we allemaal mee te maken hebben zoals sociale cohesie, veiligheid, infrastructuur, milieu e.d.
Appletje schreef:
06-08-2025 08:28
Er zit een verschil tussen zaken waar anderen geen last van hebben (bijvoorbeeld abortus, euthanasie, LGBTQ+-rechten) of zaken waar we allemaal mee te maken hebben zoals sociale cohesie, veiligheid, infrastructuur, milieu e.d.
Ok, dat is zeker waar.
Paradise schreef:
05-08-2025 19:39
Het CDA wil net zo goed 'zaken opleggen' als bijvoorbeeld Groenlinks/PvdA of de VVD dat willen. Ze hebben recht hun morele standpunten op geloof te baseren. Het is een fundamenteel recht dat ook in de Grondwet wordt beschreven.

Eeuwenlang is Nederland geregeerd door partijen die min of meer christelijk waren. En al eeuwenlang is Nederland een stabiele democratie.

Dus wat je ook kan vinden van christelijke standpunten: jouw standpunt dat geloof en politiek niet goed samen gaan is volgens mij gewoon niet waar.
Ja het was een stabiele democratie, maar de meeste rechten waren voor de man. Eeuwenlang waren vrouwen en ook de kinderen eigendom van hun echtgenoot. Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat je als vrouw ontslagen werd als je ging trouwen en dat je geen eigen bankrekening kon openen. Dat is wat me ook nogal tegen staat bij de C.
Wilders heeft weer eens een rechtzaak nodig om aandacht te krijgen: https://www.nu.nl/politiek/6364934/meld ... me-op.html

Hij doet geeneens meer z'n best om nazistische propaganda te verbloemen. Echt, iedereen die nu nog op hem stemt is geen bezorgde burger meer, maar ondersteund fascisme. En als je er aan twijfelt: zoek even op naziplaatjes van een joodse man met grote neus. Vervang dat door een moslimvrouw met hoofddoek en je hebt de PVV propaganda. Gesteund door 20% van de Nederlandse bevolking. Gadverdamme....
Gadverdamme, ik had die poster nog niet gezien, alleen de omschrijving gelezen, maar hij is nog erger dan ik me voorgesteld had. :steam:

Ik hoop dat mensen hierdoor afhaken en geen pvv meer stemmen, maar ik vrees dat het niks uitmaakt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Appletje schreef:
07-08-2025 17:38
Wilders heeft weer eens een rechtzaak nodig om aandacht te krijgen: https://www.nu.nl/politiek/6364934/meld ... me-op.html

Hij doet geeneens meer z'n best om nazistische propaganda te verbloemen. Echt, iedereen die nu nog op hem stemt is geen bezorgde burger meer, maar ondersteund fascisme. En als je er aan twijfelt: zoek even op naziplaatjes van een joodse man met grote neus. Vervang dat door een moslimvrouw met hoofddoek en je hebt de PVV propaganda. Gesteund door 20% van de Nederlandse bevolking. Gadverdamme....
Ja, ik schrok echt toen ik het zag en maakte meteen de verbinding met nazipropaganda. Schandalig dat iemand uit de Tweede Kamer dit post.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
tonkje schreef:
07-08-2025 18:37
Gadverdamme, ik had die poster nog niet gezien, alleen de omschrijving gelezen, maar hij is nog erger dan ik me voorgesteld had. :steam:

Ik hoop dat mensen hierdoor afhaken en geen pvv meer stemmen, maar ik vrees dat het niks uitmaakt.
Nee, denk het ook niet. Maar die gillen wel dat Douwe Bob antisemitisch is :-?
Pluviofiel|Firm believer of Karma
tonkje schreef:
07-08-2025 18:37

Ik vrees dat de PVV aanhang meteen weer op de banken staat :(
What have we done....
Paradise schreef:
05-08-2025 19:39
De basis voor de parlementaire democratie werd gelegd in 1848. De eerste partij ontstond in 1879, de christelijke ARP weliswaar. Dat is lang geleden, maar ik zou het niet als 'eeuwenlang stabiele democratie' omschrijven.
.
nbk schreef:
07-08-2025 19:06
maar misschien helpt het wel voor de stemmers die geen beter alternatief vonden, maar wel problemen hebben met zijn haatzaaien wat nu heel duidelijk naar voren komt.
rosanna08 schreef:
07-08-2025 21:01
maar misschien helpt het wel voor de stemmers die geen beter alternatief vonden, maar wel problemen hebben met zijn haatzaaien wat nu heel duidelijk naar voren komt.
Als ik overal de reacties lees, hebben heel veel mensen hier geen enkel probleem mee.
nbk schreef:
07-08-2025 19:06
Terwijl het percentage moslims al jaren rond de 5% schommelt, van de door Pim Fortuin benoemde islamisering van NL is nog niks terecht gekomen.
De BBB wordt/is ook steeds rechtser dan rechts. Walgelijke club, zie bericht over hun verkiezingsprogramma.
Overigens niets uitgewerkt van die idiote rechtsstaatondermijnende plannen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven