Kind (13) haat school
dinsdag 5 augustus 2025 om 21:46
Vandaag op vakantie zat ik even alleen met dochter in de auto en ik vroeg haar waarom het leek dat ze al een paar dagen uit haar hum was. Ze vertelde dat ze al vanaf dag 1 van de zomervakantie tegen het nieuwe schooljaar opziet. Dat ze elke dag buik- en hoofdpijn heeft bij het idee dat ze weer naar school moet en dat ze er slecht van slaapt. Ze gaat naar de tweede trouwens. Dit is niet nieuw, ook op de basisschool vond ze school stom. Vanaf groep 4 vond ze school echt heel erg stom. Vaak huilen, niet willen gaan, vaak ziek zijn.
Vanaf groep 6/7 basisschool dachten we dat het kwam omdat ze fysiek en mentaal behoorlijk voor liep en zich dus heel anders voelde in de klas. Ze kreeg in groep 8 ook als enige in de klas vwo-advies, de rest allemaal vmbo. Ze was in groep 7 al ongesteld, had al borsten etc. En ze had echt een hele stomme juf die overduidelijk liet blijken dat ze dochter niet leuk vond. Ze heeft wel altijd vriendinnen gehad gelukkig. Maar al die dingen vonden wij wel een redelijke verklaring waarom ze school niet leuk vond.
We hadden de hoop dat het in de brugklas anders zou zijn. En dat is het bij vlagen ook. Ze heeft vriendinnen, is populair, haalt prima cijfers zonder er heel hard voor te hoeven werken. Heeft al een vriendje gehad en meerdere ‘verkering-aanzoeken’. Soms zegt ze dat ze de middelbare veel beter vindt dan de basisschool. Maar vaak vindt ze school ook ‘de hel’, is er gedoe met vriendinnen, zijn docenten stom, zijn de vakken stom etc. Ze voelt zich ook heel vaak echt ziek doordat ze zo’n enorme tegenzin heeft. Dus ze heeft ook veel verzuim.
Ik weet gewoon niet wat er dan precies zo erg is. Nogmaals; ze ziet er goed uit, heeft genoeg vriendinnen en vriendjes, ligt altijd goed in de groep, cijfers zijn prima zonder heel hard te hoeven werken. Wat is er dan dat ze zich ziek voelt van de tegenzin? Ze kan het zelf ook niet vertellen. Ik vind het heel moeilijk om hier mee om te gaan. Want heel simpel: ze moet nog wel een tijdje. En als ze bijvoorbeeld gepest zou worden of het nivea te moeilijk zou zijn, dan zou ik snappen waarom ze zich zo rot voelt. Maar ik snap het nu gewoon echt niet. Ik weet alleen dat ze heel gevoelig is voor sfeer en dat het meidengedoe wel vaak lastig is voor haar.
Ze start eind augustus wel bij een psych, maar dat is omdat er thuis nogal heftige dingen gespeeld hebben rondom haar broer de afgelopen 2 jaar. En dit met haar speelt al veel langer. Maar hopelijk kan de psych hier iets mee.
Maar hoe kan ik als moeder hier goed mee omgaan? En überhaupt, hoe reageer ik als zij zulke dingen zegt?
Vanaf groep 6/7 basisschool dachten we dat het kwam omdat ze fysiek en mentaal behoorlijk voor liep en zich dus heel anders voelde in de klas. Ze kreeg in groep 8 ook als enige in de klas vwo-advies, de rest allemaal vmbo. Ze was in groep 7 al ongesteld, had al borsten etc. En ze had echt een hele stomme juf die overduidelijk liet blijken dat ze dochter niet leuk vond. Ze heeft wel altijd vriendinnen gehad gelukkig. Maar al die dingen vonden wij wel een redelijke verklaring waarom ze school niet leuk vond.
We hadden de hoop dat het in de brugklas anders zou zijn. En dat is het bij vlagen ook. Ze heeft vriendinnen, is populair, haalt prima cijfers zonder er heel hard voor te hoeven werken. Heeft al een vriendje gehad en meerdere ‘verkering-aanzoeken’. Soms zegt ze dat ze de middelbare veel beter vindt dan de basisschool. Maar vaak vindt ze school ook ‘de hel’, is er gedoe met vriendinnen, zijn docenten stom, zijn de vakken stom etc. Ze voelt zich ook heel vaak echt ziek doordat ze zo’n enorme tegenzin heeft. Dus ze heeft ook veel verzuim.
Ik weet gewoon niet wat er dan precies zo erg is. Nogmaals; ze ziet er goed uit, heeft genoeg vriendinnen en vriendjes, ligt altijd goed in de groep, cijfers zijn prima zonder heel hard te hoeven werken. Wat is er dan dat ze zich ziek voelt van de tegenzin? Ze kan het zelf ook niet vertellen. Ik vind het heel moeilijk om hier mee om te gaan. Want heel simpel: ze moet nog wel een tijdje. En als ze bijvoorbeeld gepest zou worden of het nivea te moeilijk zou zijn, dan zou ik snappen waarom ze zich zo rot voelt. Maar ik snap het nu gewoon echt niet. Ik weet alleen dat ze heel gevoelig is voor sfeer en dat het meidengedoe wel vaak lastig is voor haar.
Ze start eind augustus wel bij een psych, maar dat is omdat er thuis nogal heftige dingen gespeeld hebben rondom haar broer de afgelopen 2 jaar. En dit met haar speelt al veel langer. Maar hopelijk kan de psych hier iets mee.
Maar hoe kan ik als moeder hier goed mee omgaan? En überhaupt, hoe reageer ik als zij zulke dingen zegt?
donderdag 7 augustus 2025 om 18:16
TO zegt volgens mij niet dat er niets mis is met haar kind. Ze begrijpt het misschien niet en ik lees ( denk ik ) ergens ook de vraag: is het wel zo erg als dochter zegt? Dat mag je je toch afvragen als moeder?
Ik denk dat er mensen zijn ( ook zonder diagnose ) die de dingen heel intens ervaren en/of zich heel intens uiten. Die hebben zeg maar niet echt een 'medium ' ( ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen ). Die zijn niet blij, maar meteen extreem blij. Die vinden iets niet vervelend, ze vinden het verschrikkelijk. Ze zijn niet verdrietig, maar overstuur, etc.
En dan heb je ook nog de mensen die zich dus intens uiten. Mijn moeder heeft dat ook. Die moet met heel heftige bewoordingen zichzelf uiten qua emotie. Voor de buitenwereld is dat soms schrikken, maarals je het na een tijdje even navraagt zegt ze: 'Nee joh, het valt wel mee hoor. Ik moest het er even uitgooien. Het is nu eigenlijk ook wel weer klaar.' Als je dat weet, hoef je niet meer zo te schrikken van bepaalde opmerkingen.
Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat er sprake is van een diagnose, maar het zou ook zo kunnen zijn dat dat niet zo is. TO wil misschien ook weten hoe ze het gedrag van haar dochter moet interpreteren.
Ik schrik er van dat je gedrag dus alleen kan duiden als er een diagnose achter zit.
Mijn man begrijpt het gedrag van onze dochters soms niet, omdat zij zó ontzettend verschillend zijn. Dat kan ook nog.
Ik mis de nuancering. Wij doen zelf zo ook mee aan de vernauwing van acceptatie. Alles wat moeilijk is, niet begrepen wordt, niet binnen het gemiddelde valt, is dus een stoornis. Lees maar eens op elk willekeurig forum als het gaat over kinderen/jongeren. De diagnoses worden maar rondgestrooid. Ik vind het eng om zo te denken en ik vind juist dat er op een forum ook aandacht moet zijn voor het feit dat je soms niet 'gemiddeld' bent in bepaalde dingen, maar dat dat eigenlijk ook gewoon normaal is.
willow wijzigde dit bericht op 07-08-2025 20:48
Reden: Typo
0.29% gewijzigd
donderdag 7 augustus 2025 om 18:19
Ik lees het meer als: dochter geeft niet consequent de boodschap af dat ze school haat. Ze zegt dat nu maar het is niet iets wat ze al lang zegt, het rijmt niet met haar eerdere boodschappen.l en dat stukje begrijpt TO niet.
Dan zijn er dus twee mogelijkheden:
1) ze heeft die haat en ongeluk heel goed verborgen.
2) ze voelt zich nú niet goed en dat kleurt haar perceptie met terugwerkende kracht.
Dat tweede is wel iets wat in zijn algemeenheid zo werkt. Als je je verdrietig voelt komen verdrietige herinneringen makkelijker boven. En als je vrolijk bent herinner je je juist leuke dingen makkelijker, etc.
Daarom blijft er de mogelijkheid dat bijvoorbeeld primolut haar in een lichte depressie heeft gebracht en ze daardoor van het afgelopen schooljaar zich nu vooral de negatieve dingen herinnert. Terwijl het in werkelijkheid veel meer in balans was dan hoe ze het nu ervaart.
Die heftige moodswings zijn sowieso al pubers eigen. En dan de primolut er nog bij en een vakantie die een beetje tegenvalt. Voor hetzelfde geld ebt het wel weer weg als dat voorbij is en de hormonen weer beter in balans.
Daarom zou ik het even aanzien of dit ook langere tijd zo blijft.
donderdag 7 augustus 2025 om 18:26
Dit dus.Wombat schreef: ↑07-08-2025 18:19Ik lees het meer als: dochter geeft niet consequent de boodschap af dat ze school haat. Ze zegt dat nu maar het is niet iets wat ze al lang zegt, het rijmt niet met haar eerdere boodschappen.l en dat stukje begrijpt TO niet.
Dan zijn er dus twee mogelijkheden:
1) ze heeft die haat en ongeluk heel goed verborgen.
2) ze voelt zich nú niet goed en dat kleurt haar perceptie met terugwerkende kracht.
Dat tweede is wel iets wat in zijn algemeenheid zo werkt. Als je je verdrietig voelt komen verdrietige herinneringen makkelijker boven. En als je vrolijk bent herinner je je juist leuke dingen makkelijker, etc.
Daarom blijft er de mogelijkheid dat bijvoorbeeld primolut haar in een lichte depressie heeft gebracht en ze daardoor van het afgelopen schooljaar zich nu vooral de negatieve dingen herinnert. Terwijl het in werkelijkheid veel meer in balans was dan hoe ze het nu ervaart.
Die heftige moodswings zijn sowieso al pubers eigen. En dan de primolut er nog bij en een vakantie die een beetje tegenvalt. Voor hetzelfde geld ebt het wel weer weg als dat voorbij is en de hormonen weer beter in balans.
Daarom zou ik het even aanzien of dit ook langere tijd zo blijft.
donderdag 7 augustus 2025 om 18:46
Het geen ‘medium’ hebben is precies dochter (en ikzelf trouwens ook, ik voel me dus ook doodongelukkig als zij zulke dingen zegt). Afgelopen schooljaar heeft ze aan het einde van het schooljaar zelf een 7,5 als cijfer gegeven. En aangegeven dat dit echt stukken beter is dan de basisschool.
Ze was in juni op buitenlandreis met school en heeft me in die week ik denk 3x gebeld over dat ze NU naar huis wilde en hoe iedereen stom deed etc. Toen ze thuiskwam was het GEWELDIG en gaf ze het een dikke 8. Ik heb die week oxazepam van de huisarts gehad omdat ik volledig in paniek was over mijn ‘doodongelukkige’ kind in het buitenland…
Vandaag was het weer ‘ik voel me doodongelukkig als ik naar school moet, ik slaap er niet van’. Ik heb doorgevraagd en ze vindt alle docenten en alle kinderen stom. Ook haar vriendinnengroep. Iedereen is kut. Ze wil niet naar een lager niveau of naar een andere school.
Afspraak bij de psych staat voor eind augustus en dan ga ik dit weer heel goed aangeven.
Ze was in juni op buitenlandreis met school en heeft me in die week ik denk 3x gebeld over dat ze NU naar huis wilde en hoe iedereen stom deed etc. Toen ze thuiskwam was het GEWELDIG en gaf ze het een dikke 8. Ik heb die week oxazepam van de huisarts gehad omdat ik volledig in paniek was over mijn ‘doodongelukkige’ kind in het buitenland…
Vandaag was het weer ‘ik voel me doodongelukkig als ik naar school moet, ik slaap er niet van’. Ik heb doorgevraagd en ze vindt alle docenten en alle kinderen stom. Ook haar vriendinnengroep. Iedereen is kut. Ze wil niet naar een lager niveau of naar een andere school.
Afspraak bij de psych staat voor eind augustus en dan ga ik dit weer heel goed aangeven.
donderdag 7 augustus 2025 om 19:01
Altijd al of juist nu? Past natuurlijk ook bij de puberteit.Lente19251003- schreef: ↑07-08-2025 18:47Ze geeft de boodschap idd niet consequent af en alles bij haar is heftig. Dus of ze is dolgelukkig of doodongelukkig. School is geweldig of de hel. Vakantie is de hemel op aarde of zwaar kut.
donderdag 7 augustus 2025 om 19:39
Misschien ligt hier ook een hulpvraag voor jou: hoe geef je de (niet constante) dingen die je dochter aankaart de juiste zwaarte voor jezelf?Lente19251003- schreef: ↑07-08-2025 18:46Het geen ‘medium’ hebben is precies dochter (en ikzelf trouwens ook, ik voel me dus ook doodongelukkig als zij zulke dingen zegt). Afgelopen schooljaar heeft ze aan het einde van het schooljaar zelf een 7,5 als cijfer gegeven. En aangegeven dat dit echt stukken beter is dan de basisschool.
donderdag 7 augustus 2025 om 20:01
Ja dat denk ik ook.
En daarnaast, misschien kun je het heftig ervaren van emoties eens bespreken met je dochter. Dus niet inhoudelijk maar dat het vaak zo heftig is. Juist als jij dit ook zo ervaart kunnen jullie op dat vlak misschien van elkaar leren.
Het is zoals het is
donderdag 7 augustus 2025 om 20:45
Ik denk dat dit een mooi advies is. Ik vind dit zelf als ouder ook soms lastig en ik hoor dit ook vaker van ( met name ) andere moeders om mij heen.
willow wijzigde dit bericht op 07-08-2025 20:53
0.14% gewijzigd
donderdag 7 augustus 2025 om 20:58
donderdag 7 augustus 2025 om 20:59
Dat doen we idd ook wel, we weten het ook van elkaar. We lijken enorm veel op elkaar en moeten hier ook soms om lachen samen.
donderdag 7 augustus 2025 om 21:35
Klinkt ook gewoon heel goed. Een sterke connectie kan ook soms lastig zijn, maar volgens mij gaan jullie er goed mee omLente19251003- schreef: ↑07-08-2025 20:59Dat doen we idd ook wel, we weten het ook van elkaar. We lijken enorm veel op elkaar en moeten hier ook soms om lachen samen.
Het is zoals het is
vrijdag 8 augustus 2025 om 07:16
Zouden die heftige emoties gewoon in de familie kunnen zitten?Lente19251003- schreef: ↑07-08-2025 18:46Het geen ‘medium’ hebben is precies dochter (en ikzelf trouwens ook, ik voel me dus ook doodongelukkig als zij zulke dingen zegt). Afgelopen schooljaar heeft ze aan het einde van het schooljaar zelf een 7,5 als cijfer gegeven. En aangegeven dat dit echt stukken beter is dan de basisschool.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:45
Hahaha jazeker! Ze is een kopietje van mij. Ik herken het dus wel, maar het punt is dat mijn emoties dus ook zo heftig zijn. Ik kan dat redelijk goed onder controle houden inmiddels, maar van binnen stormt het soms wel.
vrijdag 8 augustus 2025 om 22:25
Ik zat te denken, jij hebt inmiddels vast wat regulatie geleerd voor je emoties. Dingen die je tegen jezelf zegt bijvoorbeeld of wat je doet, zoals ff wandelen of juist flink huilen. Misschien kun je dat wat meer ‘hardop’ of zichtbaar voor haar doen. Dus niet haar tips geven hoe ze met haar emoties om moet gaan maar laten zien hoe jij dat doet. Ze neemt het vast niet direct over maar allicht dat ze wat oppikt. En tegelijkertijd ben jij je bewust dat je je eigen emoties moet reguleren en niet mee moet gaan in die van haar
Het is zoals het is

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in