E-bike woon-werkverkeer. Tips
dinsdag 5 augustus 2025 om 21:29
Ik kan via mijn werk een fiets kopen en ben op zoek naar een goede en fijne e-bike voor woon-werkverkeer, enkele reis 30 km. Die ook sneller kan, zonder teveel moeite.
Ik heb op een gazelle gefietst en die was heel fijn maar ook van dit merk zijn er verschillende.
Ik dacht dat er een topic was maar ik kon het niet vinden. Heeft iemand tips?
Ik heb op een gazelle gefietst en die was heel fijn maar ook van dit merk zijn er verschillende.
Ik dacht dat er een topic was maar ik kon het niet vinden. Heeft iemand tips?
woensdag 6 augustus 2025 om 11:41
woensdag 6 augustus 2025 om 14:04
Nou, als ik nog op snelheid ben of sneller op snelheid kom dan haal ik de electrische fietser meestal inderdaad even in. Dat ik daarna meestal weer ingehaald wordt dat vind ik prima. Ervaring heeft mij geleerd dat als ik erachter blijf hangen dat het dan soms toch iemand is die echt langzaam fietst. En dan moet ik alsnog inhalen en heb me zitten ergeren, dus liever laat ik het doorstromen.Taskmaster schreef: ↑06-08-2025 11:35Sommige gewone fietsers maken er wel eens een show van om me eventjes in te halen, na een stoplicht of zo. Voor hun eigen ego-kick of zo? Maar dat duurt nooit lang, want dat houden ze niet vol.
En het kan prima zo zijn dat jij altijd heel hard rijdt, maar dat doet toch echt niet iedereen op zijn electrische fiets. En ik fiets 4 keer per week 14 km enkele reis door weer en wind, dus ik ben behoorlijk fit en geoefend.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:21
Er staat nergens dat ik dat niet ga doen toch.Dutchgirly schreef: ↑06-08-2025 08:54Waarom ga je niet gewoon in een fietsenzaak wat fietsen proberen en je laten adviseren? Welke fiets passend is voor jou ligt ook aan persoonlijke voorkeuren, budget en lichaamsbouw.
Daarnaast zou ik uitkijken met het verwijderen van de snelheidsbegrenzing. Je kan hierdoor echt in de problemen komen met de verzekering.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:23
Ja dat zou ik ook wel willen maar die optie heb ik helaas niet! Niet veel hebben een e-bike of we schelen teveel in lengteTaskmaster schreef: ↑06-08-2025 11:33Haha echt niemand op een gewone fiets haalt mij in. Heel soms iemand op een andere e-bike of een racefietser. Verder niemand.
30km deed ik trouwens bijna 1,5 uur over, maar ik moest ook met een pontje.
Als ik TO was zou ik eerst eens een e-bike van iemand lenen en een paar dagen die afstand fietsen.
woensdag 6 augustus 2025 om 18:28
MargjeM schreef: ↑06-08-2025 11:41Haha nou wat een ego kick zegIk ga simpelweg niet inhouden, omdat bij een ander de ondersteuning nog op gang moet komen.
Dat fietst vervelend, dus haal me daarna maar lekker opnieuw in hoor. En projecteer vooral lekker van alles op me als jouw ego dat nodig heeft.
Voel je je aangevallen much?
donderdag 7 augustus 2025 om 10:05
Adem nog eens rustig in en uit. Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen door mijn advies om te kijken wat echt bij jou persoonlijk past i.p.v. hier allerlei merken en meningen op te halen van mensen die misschien hele andere behoeften hebben dan jij. Fijne dag nog.
donderdag 7 augustus 2025 om 10:41
Dan huur je er eentje?pompelmoentje schreef: ↑06-08-2025 18:23Ja dat zou ik ook wel willen maar die optie heb ik helaas niet! Niet veel hebben een e-bike of we schelen teveel in lengte
donderdag 7 augustus 2025 om 10:49
Hoe kan je slechts 55 km er over doen? Mijn E bike kan 25 km per uur maar over een uur gemiddeld haal ik dat nooit omdat je altijd wel keer moet stoppen of vaart minderen.Sinneljocht schreef: ↑05-08-2025 22:35Naar mijn werk is het 25km enkele reis en ik fiets op een gewone e-bike en ben dan ongeveer 55 minuten onderweg. Is heel goed te doen vind ik. Ik heb bewust niet voor een speed bike gekozen omdat je dan ook direct aan veel extra regels vast zit en het niet fijn vond om meer dan 30km per uur te fietsen. 40km per uur is echt heel snel vind ik en heb dat ervaren op een speed bike van een kennis. Ik was er toen snel uit dat ik liever een gewone e-bike wilde.
Ik zou wel kiezen voor een e-bike met een actieradius van minimaal 80 km want in de winter zal de accu sneller leeg zijn. Zelf wil ik niet laden op het werk als dat niet noodzakelijk is want dan moet ik de oplader ook meenemen etc.
donderdag 7 augustus 2025 om 11:30
Ik heb een oude e-bike uit 2008 en die zijn niet zo strak begrenst op 25km/pu; gemiddeld fiets ik zo’n 27km per uur; veel door de landerijen, rechtaan rechtuit met maar drie keer een weg die ik moet oversteken. En ook daar kan ik meestal doorfietsen.
Ik draag trouwens wel een helm voor de veiligheid.
donderdag 7 augustus 2025 om 11:47
Ik ben wat minder geoefend dan jij maar ik haal op mijn hybride fiets (wordt dat nog zo genoemd, een wat sportievere fiets met derailleurs?) ook vrij makkelijk elektrische fietsen in. Niet voor mijn ego, maar gewoon omdat ik als ik op gang ben gemiddeld 23..24 km/uur fiets (ik heb in mijn jonge jaren gewielrend, gaat er nooit meer helemaal uit).aikidoka schreef: ↑06-08-2025 14:04Nou, als ik nog op snelheid ben of sneller op snelheid kom dan haal ik de electrische fietser meestal inderdaad even in. Dat ik daarna meestal weer ingehaald wordt dat vind ik prima. Ervaring heeft mij geleerd dat als ik erachter blijf hangen dat het dan soms toch iemand is die echt langzaam fietst. En dan moet ik alsnog inhalen en heb me zitten ergeren, dus liever laat ik het doorstromen.
En het kan prima zo zijn dat jij altijd heel hard rijdt, maar dat doet toch echt niet iedereen op zijn electrische fiets. En ik fiets 4 keer per week 14 km enkele reis door weer en wind, dus ik ben behoorlijk fit en geoefend.
donderdag 7 augustus 2025 om 11:50
Zoals al gezegd, dat is al gauw 1,5 uur enkele reis. Ook als je sneller rijdt, want je verliest tijd bij stoplichten en zo. Denk je dat je dat op langere termijn ook blijft doen of is het eerder iets dat je gaat doe als het mooi weer is? Ik heb bij mij op het werk gezien dat een hoop mensen gebruik maakte van zo;n regeling maar dat uiteindelijk slechts een klein deel van de mensen regelmatig met de fiets komt. En dan is een goede elektrische fiets toch een hoop geld.
donderdag 7 augustus 2025 om 19:53
Al eens geprobeerd maar dan moet ik hem drie dagen huren. Toen besloten dat ik er “gewoon” een koop
donderdag 7 augustus 2025 om 19:56
Zoals gezegd, bij slecht weer pak ik de auto. Lange afstanden ben ik trouwens wel gewend, heb ook een racefiets. Ik zal hem sowieso wel gebruiken maar woon werk is een mooi doel. De werkgever compenseert in de fiets en in km vergoeding.Appletje schreef: ↑07-08-2025 11:50Zoals al gezegd, dat is al gauw 1,5 uur enkele reis. Ook als je sneller rijdt, want je verliest tijd bij stoplichten en zo. Denk je dat je dat op langere termijn ook blijft doen of is het eerder iets dat je gaat doe als het mooi weer is? Ik heb bij mij op het werk gezien dat een hoop mensen gebruik maakte van zo;n regeling maar dat uiteindelijk slechts een klein deel van de mensen regelmatig met de fiets komt. En dan is een goede elektrische fiets toch een hoop geld.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in