E-bike woon-werkverkeer. Tips

05-08-2025 21:29 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan via mijn werk een fiets kopen en ben op zoek naar een goede en fijne e-bike voor woon-werkverkeer, enkele reis 30 km. Die ook sneller kan, zonder teveel moeite.
Ik heb op een gazelle gefietst en die was heel fijn maar ook van dit merk zijn er verschillende.

Ik dacht dat er een topic was maar ik kon het niet vinden. Heeft iemand tips?
Dat is nog een aardige afstand. Speed pedelec een optie?
ambra schreef:
05-08-2025 21:45
Ja, dat wilde ik ook zeggen. Met elektrische fiets ben je misschien ietsje sneller (vooral met tegenwind) maar alsnog snel 1,5 uur onderweg.
Speed pedelec mag 40-45km per uur buiten bebouwde kom.
Ik had een Cube Kathmandu, daarmee kon ik 100 km tussen opladen door (nog wel meer maar dat risico nam ik niet). Helaas is ‘ie gejat. Was wel een hele fijne fiets, vooral omdat ik daar ontspannen op kon zitten (veel e-bikes dwongen tot een wat sportievere houding en dat vind ik persoonlijk niet fijn).
ambra schreef:
05-08-2025 21:45
Liever niet, ik heb ook een racefiets dus ben afstanden wel gewend.
LemoosGaatDoor schreef:
05-08-2025 22:03
Ik had een Cube Kathmandu, daarmee kon ik 100 km tussen opladen door (nog wel meer maar dat risico nam ik niet). Helaas is ‘ie gejat. Was wel een hele fijne fiets, vooral omdat ik daar ontspannen op kon zitten (veel e-bikes dwongen tot een wat sportievere houding en dat vind ik persoonlijk niet fijn).
Dankje, ik ga eens kijken. Vind een sportievere houding voor zo’n fiets ook niet fijn.
Mijn topic over mn zorktocht:

thuis/welke-ebike/list_messages/510794? ... #p35795444

Ik heb afgelopen voorjaar een nieuwe gekocht bij Morssink in Goor. Leuke aanbiedingen daar.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Naar mijn werk is het 25km enkele reis en ik fiets op een gewone e-bike en ben dan ongeveer 55 minuten onderweg. Is heel goed te doen vind ik. Ik heb bewust niet voor een speed bike gekozen omdat je dan ook direct aan veel extra regels vast zit en het niet fijn vond om meer dan 30km per uur te fietsen. 40km per uur is echt heel snel vind ik en heb dat ervaren op een speed bike van een kennis. Ik was er toen snel uit dat ik liever een gewone e-bike wilde.
Ik zou wel kiezen voor een e-bike met een actieradius van minimaal 80 km want in de winter zal de accu sneller leeg zijn. Zelf wil ik niet laden op het werk als dat niet noodzakelijk is want dan moet ik de oplader ook meenemen etc.
Ik heb ook een Cube. Mijn werk is ook 30km fietsen en ik heb t wel een paar keer gedaan. Dan op het werk voor de zekerheid de accu weer opladen.

Maar jeetje. Ik vind t eigenlijk te ver voor elke dag of zelfs meerdere keren per week of jaar. Plus, in bijvoorbeeld mei sterf je van de kou in de ochtend omdat je lang niet zo hard fietst als op een gewone of racefiets.
Jemig. Ik vind dat heel veel, 30 kilometer. Kijk uit met te hard fietsen, zeker in het donker en met gladheid, er gebeuren veel ongelukken mee.
Voor die afstand en het feit dat je een racefiets gewend bent, denk je niet dat je je gaat ergeren aan de begrenzer op een ebike? Ik fiets 10 km naar het werk, op een recht stuk wil ik wel eens harder dan de ebike kan. Ik overweeg hem op te laten voeren (sst) maar je merkt dus duidelijk dat de trapondersteuning stopt bij 25km/h.
La_Galette schreef:
06-08-2025 06:47
Voor die afstand en het feit dat je een racefiets gewend bent, denk je niet dat je je gaat ergeren aan de begrenzer op een ebike? Ik fiets 10 km naar het werk, op een recht stuk wil ik wel eens harder dan de ebike kan. Ik overweeg hem op te laten voeren (sst) maar je merkt dus duidelijk dat de trapondersteuning stopt bij 25km/h.
Eens, ik kan ook harder dan mijn fiets: irritant!
En dat van die kou ervaar ik ook: hele dikke jas heb ik nodig.
Apatura2 schreef:
05-08-2025 22:30
Mijn topic over mn zorktocht:

thuis/welke-ebike/list_messages/510794? ... #p35795444

Ik heb afgelopen voorjaar een nieuwe gekocht bij Morssink in Goor. Leuke aanbiedingen daar.
Dankjewel!
Vivamensje schreef:
06-08-2025 03:33
Jemig. Ik vind dat heel veel, 30 kilometer. Kijk uit met te hard fietsen, zeker in het donker en met gladheid, er gebeuren veel ongelukken mee.
Ja, ik zal zeker uitkijken :) Ik doe het ook omdat ik het leuk vind, ik kan bij slecht weer ook de auto pakken of 15 km fietsen en dan de trein. En zal dat ook zeker doen.
pompelmoentje wijzigde dit bericht op 06-08-2025 07:28
0.13% gewijzigd
La_Galette schreef:
06-08-2025 06:47
Ik heb al gekeken of ik de begrenzer eraf kan halen voor de stukken in het buitengebied :D
Maar anders is het wat het is. Een speed pedelec wil ik echt niet.
Taskmaster schreef:
05-08-2025 23:16
Ik heb ook een Cube. Mijn werk is ook 30km fietsen en ik heb t wel een paar keer gedaan. Dan op het werk voor de zekerheid de accu weer opladen.

Maar jeetje. Ik vind t eigenlijk te ver voor elke dag of zelfs meerdere keren per week of jaar. Plus, in bijvoorbeeld mei sterf je van de kou in de ochtend omdat je lang niet zo hard fietst als op een gewone of racefiets.
Ik hoef niet elke dag naar kantoor en soms ga ik alleen smiddags en kan in in de lunchpauze die kant op.
Als het te koud is dan ga ik met de auto of de trein :)
Waarom ga je niet gewoon in een fietsenzaak wat fietsen proberen en je laten adviseren? Welke fiets passend is voor jou ligt ook aan persoonlijke voorkeuren, budget en lichaamsbouw.

Daarnaast zou ik uitkijken met het verwijderen van de snelheidsbegrenzing. Je kan hierdoor echt in de problemen komen met de verzekering.
Ik heb een Gazelle Orange C8 en ik vind hem fantastisch. Wel een kleinere reisafstand (9 km enkele reis), maar ik zou er ook heel goed langer op kunnen fietsen. Inmiddels de 10.000 km voorbij.

Belangrijkste tips:
- een comfortabele fietshouding is voor iedereen anders, dus ga inderdaad zelf verschillende merken en types proberen
- kies voor een zwaardere accu dan de standaard, anders gaat het al snel krap worden. De actieradius wordt in de loop van de tijd sowieso wat minder. Ik heb de middelste optie gekozen qua accu en die gaat nu op de 2e stand ongeveer 86 km mee.
Ik heb ook een Cube (vraag me niet welke precies) en die bevalt heel goed. Ik heb er wel een verstelbaar stuur op laten zetten trouwens, en een ander zadel.

We fietsen regelmatig 80-85 km, en dan is de accu nog niet leeg. Ik gebruik wel alleen de ondersteuning die ik echt nodig heb. Dus van de vier standen worden de eerste twee het meest gebruikt en de hoogste alleen bij pittig berg op (de Cauberg bijvoorbeeld..., wij wonen nogal zuidelijk).

En die begrenzing fijn laten. Als je geen speedgeval wilt vanwege de bijkomende regels en helm enzo, accepteer dan die begrenzer. Die is er niet voor niks.
Ben-ik-weer schreef:
06-08-2025 07:20
Eens, ik kan ook harder dan mijn fiets: irritant!
En dat van die kou ervaar ik ook: hele dikke jas heb ik nodig.
Je hebt juist het gevoel dat je harder kunt doordat je die ondersteuning hebt he.

Als je zelf zonder ondersteuning makkelijk harder dan 25 km kon dan was je e-bike een beetje zonde van het geld.
ldp wijzigde dit bericht op 06-08-2025 09:17
5.73% gewijzigd
pompelmoentje schreef:
06-08-2025 07:28
Ik heb al gekeken of ik de begrenzer eraf kan halen voor de stukken in het buitengebied :D
Dat mag dus niet. Er komen ook steeds strengere controles op.
...
ankalida schreef:
06-08-2025 09:17
Dat mag dus niet. Er komen ook steeds strengere controles op.
Hier komt echt geen hond hoor, ik fiets ruim 5 km van mijn route op een vlakke weg zonder auto's of overig verkeer.
Een collega was erg enthousiast over zijn Cube. Maar wij reden 14 km, geen 30. Heel fijn om altijd meewind te hebben, vond hij. Als je van fietsen houdt dan is 30 km met een e-bike goed te doen, denk ik. Maar je bent zeker meer dan een uur onderweg.

Ik rijd zelf op een niet elektrische fiets en ik haal bij harde meewind regelmatig e-bikes in. Dan heb ik gewoon veel voordeel van mijn lichte en snelle fiets en wind in de rug.
Ik fiets zonder ondersteuning flink door en tenzij er fikse wind tegen staat doe ik weinig onder voor e-bikes en met wind mee haal ik ze in. Maar dat is wel een enkele reis van 9 km. Als ik een veel langere afstand zou moeten afleggen wordt het een ander verhaal.

Onlangs heb ik op vakantie in NL wel een fiets met ondersteuning gehad en die gewoon licht gezet, maar bij 25+ km/u was er geen abrupte overgang iig. Misschien had die fiets geen begrenzer, maar alsnog haalde ik de 25 km/u alleen met flink zelf trappen en een stukje bergaf/ wind mee. Dus wie weet zijn er ook gewoon fietsen waarbij de ondersteuning gewoon afbouwt richting de 25 km/u?

Ik zou in ieder geval lekker proefritten gaan maken. Zelf vind ik het qua comfort bijvoorbeeld ook belangrijk dat een e-bike zonder ondersteuning ook een beetje lekker fietst (uiteraard mag voelbaar zijn dat het een zware fiets is). En er zijn ook nog verschillen met e-bikes die ondersteuning geven op basis van trapkracht en rotatiesnelheid. Qua veiligheid en comfort is trapkracht bij mijn weten de betere variant.

Er zijn steeds meer fietsenmakers die alleen onderhoud doen aan een e-bike die je ook daadwerkelijk daar gekocht heb, dus daar zou ik ook rekening mee houden in je zoektocht.
Haha echt niemand op een gewone fiets haalt mij in. Heel soms iemand op een andere e-bike of een racefietser. Verder niemand.

30km deed ik trouwens bijna 1,5 uur over, maar ik moest ook met een pontje.

Als ik TO was zou ik eerst eens een e-bike van iemand lenen en een paar dagen die afstand fietsen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven