Werk & Studie alle pijlers

Ik haat werken

05-08-2025 15:23 371 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.

Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.

Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.

Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.

Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.

Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.

Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Solomio schreef:
08-08-2025 19:33
Fulltime is 'ook maar een mening'. Vroeger was 48 uur fulltime, nu 40 of 36.
Maar waar komt dat idee vandaan dat iedereen dat dus aankan?
Nee, niet iedereen kan dat aan, dat zeg ik toch niet? Maar waarom mag wie het wel kan dan niet extra beloond worden als de nood er is?

Maar je kunt het ook omdraaien, waarom kunnen steeds minder mensen dat aan? En waarom werken vooral vrouwen (ook die geen opgroeiende kinderen hebben) parttime en hebben mannen die optie van oudsher tot nu altijd veel minder gehad? Kunnen die dat wel allemaal aan dan? Of staat wat je aan kunt in verhouding tot wat op dat moment fulltime is?
Ik herken mezelf ook in het PDA profiel. Geeft een hoop duidelijkheid ineens. Maarja, wat doe je eraan?
libe wijzigde dit bericht op 08-08-2025 19:42
Reden: Toevoeging
14.44% gewijzigd
Groetjes!
pina schreef:
08-08-2025 19:31
Het onderwijs is wel bij uitstek een sector waar veel parttime gewerkt wordt. Mijn vader was altijd een van de weinigen die 40 uur werkte. Er zullen er best zijn die tegen de juiste vergoeding fulltime willen gaan. Maar het moet wel de moeite waard zijn, want het is tegenwoordig geen makkelijke baan. Maar bonussen voor fulltime worden vaak niet als erg positief gezien.

Maar goed, ik dwaal af van TO en haar haat voor haar werk.

Terwijl juist afgelopen week in het nieuws was dat, van de HBO opleidingen, degenen die PABO hebben gestudeerd, gemiddeld het meest verdienen.

https://www.metronieuws.nl/geld-carrier ... -hbo-pabo/

Ik denk dat het niet gaat om de vergoeding wat die baan minder aantrekkelijk maakt, maar alle randzaken eromheen. De werkdruk, het overvolle programma, de themaweken, de uitstapjes. Als je in het onderwijs vooral weer teruggaat naar de basis, taal, rekenen, schrijven, lezen, en minder themaweken, dat dit een baan in het onderwijs een stuk aantrekkelijker zou maken.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
pina schreef:
08-08-2025 19:38
Nee, niet iedereen kan dat aan, dat zeg ik toch niet? Maar waarom mag wie het wel kan dan niet extra beloond worden als de nood er is?

Maar je kunt het ook omdraaien, waarom kunnen steeds minder mensen dat aan? En waarom werken vooral vrouwen (ook die geen opgroeiende kinderen hebben) parttime en hebben mannen die optie van oudsher tot nu altijd veel minder gehad? Kunnen die dat wel allemaal aan dan? Of staat wat je aan kunt in verhouding tot wat op dat moment fulltime is?

Tja, dat eerste is dus inherent aan de inrichting van onze maatschappij. En dan ben ik het daar misschien ook wel mee eens. Echter, wie bepaalt hoe waardevol jouw werk is? En hoe kan het zijn dat een kapster met fulltime werken minder of net zoveel verdient als een manager in een commerciele sector die parttime werkt. Want die kapster werkt wellicht veel harder (qua uren) maar wordt alsnog veel minder beloont.

Dat laatste vind ik wel een interessante vraag, want zo zie ik het ook. Fulltime werken is onder jongeren ook iets wat je veel minder vaak ziet. Is dat dan niet willen of niet kunnen?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
pina schreef:
08-08-2025 19:38

Ik heb nergens gelezen dat dat niet mag.

Het vergroot alleen wel de ongelijkheid, want de meeste mensen kiezen er niet voor om iets niet te kunnen.

Maar dat zijn dus keuzes, hoe je daar als maatschappij mee omgaat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik vind het juist heel gezond dat (ook) jonge mensen kiezen voor part time ipv voor fulltime. Ik zou echt niet weten wat voor voordeel het heeft. Ik heb het ooit gedaan (bijna dan, 38 uur) maar ik zag daar dus geen enkel voordeel van in. Ik heb nu een hele andere functie van 24 uur en zie daar alleen maar voordelen van in.
MrsM schreef:
08-08-2025 19:46
Tja, dat eerste is dus inherent aan de inrichting van onze maatschappij. En dan ben ik het daar misschien ook wel mee eens. Echter, wie bepaalt hoe waardevol jouw werk is? En hoe kan het zijn dat een kapster met fulltime werken minder of net zoveel verdient als een manager in een commerciele sector die parttime werkt. Want die kapster werkt wellicht veel harder (qua uren) maar wordt alsnog veel minder beloont.

Dat laatste vind ik wel een interessante vraag, want zo zie ik het ook. Fulltime werken is onder jongeren ook iets wat je veel minder vaak ziet. Is dat dan niet willen of niet kunnen?
Ja, veel jongeren kiezen daarvoor. Dat zal niet persé met kunnen te maken hebben.
libe schreef:
08-08-2025 19:40
Ik herken mezelf ook in het PDA profiel. Geeft een hoop duidelijkheid ineens. Maarja, wat doe je eraan?
Ik denk dat er niet veel aan te doen is, maar herkenning kan al veel schelen.

David Dunning
Dala schreef:
08-08-2025 19:49
Ik vind het juist heel gezond dat (ook) jonge mensen kiezen voor part time ipv voor fulltime. Ik zou echt niet weten wat voor voordeel het heeft. Ik heb het ooit gedaan (bijna dan, 38 uur) maar ik zag daar dus geen enkel voordeel van in. Ik heb nu een hele andere functie van 24 uur en zie daar alleen maar voordelen van in.
Maar dan moeten we ook niet raar opkijken dat er tekorten zijn.
pina schreef:
Ja, veel jongeren kiezen daarvoor. Dat zal niet persé met kunnen te maken hebben.
Jongeren hebben veel meer meegekregen dat er meer is in het leven dan werken en leren.
Ik vind dat een goede ontwikkeling.
Mss is over 20 jaar fulltime wel teruggebracht naar 32 uur.

Dan ben je ineens een workaholic met 40 uur werken.

David Dunning
pina schreef:
08-08-2025 19:50
Zolang er nog miljoenen bullshitbanen zijn die goed verdienen zullen we die tekorten houden.

David Dunning
Solomio schreef:
08-08-2025 19:48
Ik heb nergens gelezen dat dat niet mag.

Het vergroot alleen wel de ongelijkheid, want de meeste mensen kiezen er niet voor om iets niet te kunnen.

Maar dat zijn dus keuzes, hoe je daar als maatschappij mee omgaat.
Oh, ik zei dat meer in het algemeen, niet precies op wat jij zei, inderdaad.

Maar ja, het niet stimuleren om de ongelijkheid niet in de hand te werken lijkt me zeer ongezond en remmend. Als dan de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, dan moeten wie dat kan en wil daar ook voor beloond worden.
Dala schreef:

Maar dat moet je ook maar net kunnen betalen natuurlijk.

Ik heb geen idee welke functie je hebt of wat je verdient, maar iemand in de schoonmaaksector verdient fulltime maar net genoeg om zijn rekeningen te betalen. Die heeft die luxe niet. Ik heb die luxe ook niet, ik verdien veel te weinig daarvoor.

Vrijwillig parttime werken is ook alleen maar weggelegd voor diegenen die met minder werken alsnog wel goed verdienen. Voor diegenen die het geluk hebben gehad een goed stel hersenen te hebben en te kunnen studeren.

Of moet je het systeem zo inrichten dat iedereen per uur hetzelfde bedrag betaald krijgt? Zodat de ongelijkheid verdwijnt en de vrijheid bestaat minder te werken voor iedereen?

Waarom heeft die ene persoon die vrijheid wel en de ander niet? Puur op basis van geluk? Dat is, als je het zo bekijkt, ook niet echt eerlijk en/of solidair.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
08-08-2025 19:53
Zolang er nog miljoenen bullshitbanen zijn die goed verdienen zullen we die tekorten houden.
Ik geloof niet in bullshitbanen.
pina schreef:
08-08-2025 19:54
Ik geloof niet in bullshitbanen.
Ik geloof niet in fulltime.

David Dunning
Solomio schreef:
08-08-2025 19:53

Ja dat klopt. Maar ik neem het die mensen ook niet kwalijk, want zij kiezen ook gewoon voor zichzelf, en een baan die meer oplevert voor zichzelf dan voor de maatschappij.

Het alternatief is mensen verplichten te gaan werken in bepaalde sectoren. Of, misschien opleidingen in de sectoren met tekorten gratis te maken en die in sectoren zonder tekorten en/of commerciele sector, de prijzen daarvan te verhogen. Geen idee. Hoe stimuleer je mensen te kiezen voor een baan met maatschappelijk belang wanneer de beloning van die banen vaak minder is?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
08-08-2025 19:55
Ik geloof niet in fulltime.

:HA:

Sorry, moest hier even hardop om lachen. (No offence.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
08-08-2025 19:57
Ja dat klopt. Maar ik neem het die mensen ook niet kwalijk, want zij kiezen ook gewoon voor zichzelf, en een baan die meer oplevert voor zichzelf dan voor de maatschappij.

Het alternatief is mensen verplichten te gaan werken in bepaalde sectoren. Of, misschien opleidingen in de sectoren met tekorten gratis te maken en die in sectoren zonder tekorten en/of commerciele sector, de prijzen daarvan te verhogen. Geen idee. Hoe stimuleer je mensen te kiezen voor een baan met maatschappelijk belang wanneer de beloning van die banen vaak minder is?
Gratis scholing in die richtingen.
MrsM schreef:

Dat is dus ingewikkeld.

Ik hou niet van afdwingen, maar ik vind het teleurstellend dat mensen zoveel belang hechten aan geld en niet aan zinvol bezig zijn.

En daarin zouden we als maatschappij iets kunnen veranderen, maar daar moet dan wel een wil voor zijn en een lange adem.

David Dunning
pina schreef:
08-08-2025 19:50
Nee maar mij hoor je ook niet klagen over tekorten of wachtlijsten of over de vele uitval en geen vervanging. Ik begrijp wel dat dat anders is als je ergens echt (redelijk dringend) hulp nodig hebt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit echt ergens last heb gehad van een personeelstekort. Kan me voorstellen dat het anders is als je daar voortdurend hinder aan hebt ondervonden.
MrsM schreef:

En vaak zijn het die "bullshitbanen" (ik geloof trouwens ook niet in die term) die mensen makkelijker fulltime volhouden, als we het daar dan toch over hebben, dan het werk waar we dringend personeel voor nodig hebben maar die niet echt lekker verdienen...
Dala schreef:
08-08-2025 20:10
Nee maar mij hoor je ook niet klagen over tekorten of wachtlijsten of over de vele uitval en geen vervanging. Ik begrijp wel dat dat anders is als je ergens echt (redelijk dringend) hulp nodig hebt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit echt ergens last heb gehad van een personeelstekort. Kan me voorstellen dat het anders is als je daar voortdurend hinder aan hebt ondervonden.

Nee mij gelukkig nu ook (nog) niet. Totdat je in de onfortuinlijke situatie terecht komt dat je ziek wordt en maanden moet wachten op de nodige onderzoeken voor een diagnose, of je ouders ineens iets krijgen en niet meer op zichzelf kunnen wonen vanwege de wachtlijsten bij een verzorgingshuis, of je kinderen psychische problemen hebben en de wachtlijsten bij de GGZ ellenlang zijn.

Je merkt pas iets van tekorten wanneer je er zelf gebruik van moet maken.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
08-08-2025 20:13
En vaak zijn het die "bullshitbanen" (ik geloof trouwens ook niet in die term) die mensen makkelijker fulltime volhouden, als we het daar dan toch over hebben, dan het werk waar we dringend personeel voor nodig hebben maar die niet echt lekker verdienen...

Nou ja het is niet alleen de beloning voor dat werk, het is ook dat het fysiek of geestelijk wellicht veel zwaarder is waardoor je het fulltime niet vol kunt houden.

En dan vind ik de ongelijkheid tussen mensen die met een bullshitbaan wel de mogelijkheid hebben tot parttime werken omdat het meer betaald echt te groot tov de banen die nodig zijn en zowel zwaarder zijn als minder betalen waardoor minder werken niet eens een optie is.

Oh, en aanvulling, een influencer vind ik dus echt een bullshitbaan. Maar die mensen verdienen erg goed, en er is vraag naar op de een of andere manier. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat nou eens nuttig werk vind.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:

Door de lonen in die sectoren te verhogen. Als het maatschappelijk belang hoog is, dan hoort het automatisch beter beloond te worden, die keuze moeten we als maatschappij maken. Helaas zijn het vaak banen die vanuit collectieve gelden, en dus relatief minder goed betaald worden. De zorg is een goed voorbeeld.
MrsM schreef:
08-08-2025 20:25
Nou ja het is niet alleen de beloning voor dat werk, het is ook dat het fysiek of geestelijk wellicht veel zwaarder is waardoor je het fulltime niet vol kunt houden.

En dan vind ik de ongelijkheid tussen mensen die met een bullshitbaan wel de mogelijkheid hebben tot parttime werken omdat het meer betaald echt te groot tov de banen die nodig zijn en zowel zwaarder zijn als minder betalen waardoor minder werken niet eens een optie is.

Oh, en aanvulling, een influencer vind ik dus echt een bullshitbaan. Maar die mensen verdienen erg goed, en er is vraag naar op de een of andere manier. Maar ik kan niet zeggen dat ik dat nou eens nuttig werk vind.
Oh ja, dat soort banen zie ik ook als bullshitbanen idd. In die sector moet je trouwens niet denken bij mij. Ook niet een sector waarin je heel goed verdient en daardoor door sommigen als bullshit baan wordt genoemd (dat is toch geen echte baan, serieus werk etc). Ik zit dus ook niet in de branche "maatschappelijk heel zinvol"...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven