Ik haat werken
dinsdag 5 augustus 2025 om 15:23
Ik hoop dat dit herkenbaar is voor iemand, dat er tips zijn om hiermee om te gaan.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
Als kind haatte ik school. Ik lette nooit op, was aan het aftellen tot ik weer naar huis mocht. Later gebeurde ditzelfde als ik naar mijn werk moest. Als tiener vond ik bijbaantjes absoluut de hel. Mijn krantenwijk vond ik overigens prima te doen. Maar in een winkel staan? Verschrikkelijk.
Momenteel heb ik al een enorm CV opgebouwd. Het toeval wil dat ik de afgelopen pakweg 10 jaar heb gewerkt in functies die me makkelijk af gingen. Ik hoef niet veel te doen en hoef niet vaak naar kantoor. Wel merk ik dat ik veel fouten maak en mijn concentratievermogen echt 0,0 procent is. Af en toe zit er een klus bij die ik leuk vind en waar ik me in vastbijt, maar meestal niet.
Het is niet mijn werk dat het probleem is. Het is het concept van werken. Elke dag meerdere uren van je dag kwijt zijn om iets te doen kost mij heel erg veel moeite. Andere dingen (zoals het huishouden) versloffen en komen 99% op mijn man neer, die overigens wel gewoon 32 uur werkt en daarna nog energie heeft voor andere dingen. Ik heb meerdere banen gehad die ik allemaal even k*t vond.
Niet werken is helaas geen optie. Minder werken kan binnen mijn huidige functie niet, en ik werk ook maar 28 uur.
Momenteel zit ik deels in de ziektewet van het UWV en verdien ik daarnaast dus "bij". Nu heb ik een gesprek gehad met een coach van het UWV en die denkt dat het zinnig is als ik word begeleid naar passend werk. Maar ik kan me echt niet voorstellen wat voor werk dat dan zou moeten zijn. Iets bij een sociale werkvoorziening stel ik me dan voor. Gaat dat beter zijn? Het blijft toch werk.
Ik snap dat iedereen het liefst niet zou werken, maar ik heb het idee dat het probleem bij mij misschien dieper ligt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:05
Het heeft niets met westers of niet westers te maken. Ook in de westerse wereld hebben de meeste landen nauwelijks mogelijkheden tot parttime werken. Vaak liggen de lonen wel vele malen hoger. Ik zou in mijn functie in de VS zeker 4x zoveel verdienen, ook in een low-cost of living area.Streepjeskat schreef: ↑08-08-2025 17:34Toch vind ik dit heel eerlijk ook wel weer een echt westers luxe probleem hoor.
Niemand in Afrika zit lekker thuis "omdat het allemaal zo zwaar is", en die mensen hebben het pas écht zwaar.
Ben het met je eens dat het keurslijf van loondienst niet voor iedereen is (ook niet voor mij) en dat werken vaak in een veel te vastgeroest stramien gebeurt, maar ik vind ook dat we het door de luxe die we in Nederland hebben soms wel erg makkelijk opgeven. Mensen met autisme kunnen ook prima werken, zij het misschien op een andere manier of plek. Niet iedere aandoening is meteen een excuus, iedereen heeft zijn eigen sores en dan moet je ook gewoon werken (denk bijv aan vrouwen die in scheiding liggen en opeens in hun eentje met 2 kinderen zitten).
Maar voor wie het niet lukt is de wereld daar bikkelhard.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:08
Ik begrijp prima dat het voor veel werkgevers ondoenlijk is, maar dan zouden we ook moeten ophouden met roepen dat er voor vrijwel iedereen wel iets te vinden is, qua werk.MrsM schreef: ↑08-08-2025 18:46Zonder dat je het hopelijk verkeerd opvat, maar wat bedoel je precies met concessies?
Het is, zeker als kleine werkgever, in Nederland niet zo dat een werkgever meer rechten heeft dan een werknemer. Ik zou eerder zeggen andersom. En ik ben helemaal voor bescherming van werknemers, maar op sommige punten gaat dat ook weer ten koste van die werknemer. (Denk bijvoorbeeld aan vaste contracten aanbieden.)
Ik mis juist weer de balans tussen werknemers en werkgevers. En ik besef me zeker wel dat er werkgevers zijn die complete horken zijn, net zoals er werknemers zijn die horken zijn. Maar ik denk dat het gros van zowel werkgevers als werknemers het beste willen voor elkaar. Althans, dat hoop ik dan toch.
Ik zou wrsch best kunnen werken. Een dag in de week, of twee dagdelen.
Maar geen werkgever wil dat. En ik ga mijn uitkering niet op het spel zetten door dit eens aan te kaarten bij het UWV.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:10
Groot misverstand, ook onder veel werkenden: iemand kon het ooit, dus iemand kan het altijd.
Sowieso komen mensen na een burn-out soms nooit meer op hun oude (energie)niveau. Jarenlang boven je kunnen werken betekent op een gegeven moment omvallen. En dan soms voorgoed.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:11
Solomio schreef: ↑08-08-2025 19:08Ik begrijp prima dat het voor veel werkgevers ondoenlijk is, maar dan zouden we ook moeten ophouden met roepen dat er voor vrijwel iedereen wel iets te vinden is, qua werk.
Ik zou wrsch best kunnen werken. Een dag in de week, of twee dagdelen.
Maar geen werkgever wil dat. En ik ga mijn uitkering niet op het spel zetten door dit eens aan te kaarten bij het UWV.
Oh nee dat snap ik volkomen. Ik zou best iemand in loondienst kunnen nemen voor 1 of 2 dagen per week bijvoorbeeld, de vraag is alleen of dit dus gunstig is voor de werknemer wanneer die wellicht daardoor gekort wordt op een uitkering.
Dan zou je als maatschappij moeten zeggen tot X bedrag kun je bijverdienen per maand, zonder daarop gekort te worden.
Maar ik dacht dat daar al plannen voor waren? (Maar dat kan ik mis hebben)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:13
pina schreef: ↑08-08-2025 19:05Het heeft niets met westers of niet westers te maken. Ook in de westerse wereld hebben de meeste landen nauwelijks mogelijkheden tot parttime werken. Vaak liggen de lonen wel vele malen hoger. Ik zou in mijn functie in de VS zeker 4x zoveel verdienen, ook in een low-cost of living area.
Maar voor wie het niet lukt is de wereld daar bikkelhard.
Daarnaast liggen de gemiddelde lonen in Zwitserland of Scandinavië misschien wel een stuk hoger, het leven is daar ook een stuk duurder. Dus of dat veel verschil maakt met de bestedingsruimte dat durf ik niet te zeggen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:13
Ja, maar dat is het lastige, want de meesten redden het zo op en af wel tot hun pensioen.Solomio schreef: ↑08-08-2025 19:10Groot misverstand, ook onder veel werkenden: iemand kon het ooit, dus iemand kan het altijd.
Sowieso komen mensen na een burn-out soms nooit meer op hun oude (energie)niveau. Jarenlang boven je kunnen werken betekent op een gegeven moment omvallen. En dan soms voorgoed.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:14
Nee, ik dat had ik even meegenomen. Ook in verhouding zitten we hier lager.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:16
Sterker nog: ik heb vorig jaar (of het jaar daarvoor) overlegd om mijn oude werk weer op te pakken, voor 1 dag in de week. Het ziekenhuis hier zat echt te springen om mensen. Erg leuk gesprek gehad met afdelingshoofd. Maar ik wilde dat onbetaald doen, omdat ik geen zin had in gedoe met het UWV en omdat ik helemaal niet wist of ik het vol kon houden.MrsM schreef: ↑08-08-2025 19:11Oh nee dat snap ik volkomen. Ik zou best iemand in loondienst kunnen nemen voor 1 of 2 dagen per week bijvoorbeeld, de vraag is alleen of dit dus gunstig is voor de werknemer wanneer die wellicht daardoor gekort wordt op een uitkering.
Dan zou je als maatschappij moeten zeggen tot X bedrag kun je bijverdienen per maand, zonder daarop gekort te worden.
Maar ik dacht dat daar al plannen voor waren? (Maar dat kan ik mis hebben)
Feest ging niet door.
En niet dat ik onbetaald een ander z'n baan zou inpikken, want er was niemand, maar vanwege vage gedoetjes over of je onbetaald wel aan je geheimhoudingsplicht kon worden gehouden enzo.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:17
Maar het begrip voor mensen die dat niet redden is echt bedroevend. Want 'iedereen moet weleens iets doen wat ie niet leuk vindt'.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:18
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:19
Solomio schreef: ↑08-08-2025 19:16Sterker nog: ik heb vorig jaar (of het jaar daarvoor) overlegd om mijn oude werk weer op te pakken, voor 1 dag in de week. Het ziekenhuis hier zat echt te springen om mensen. Erg leuk gesprek gehad met afdelingshoofd. Maar ik wilde dat onbetaald doen, omdat ik geen zin had in gedoe met het UWV en omdat ik helemaal niet wist of ik het vol kon houden.
Feest ging niet door.
En niet dat ik onbetaald een ander z'n baan zou inpikken, want er was niemand, maar vanwege vage gedoetjes over of je onbetaald wel aan je geheimhoudingsplicht kon worden gehouden enzo.
Ja precies, dan zit je weer aan allerlei rare regeltjes vast. Misschien ook wel qua verzekeringen en aansprakelijkheid?
Het hele systeem is door al die regeltjes ook een beetje onwerkbaar geworden. Want, het zou een perfecte oplossing zijn geweest voor het ziekenhuis, de wachttijden bijvoorbeeld alleen al. Maar door bureaucratische rompslomp zijn dit soort initiatieven weer onmogelijk.
Erg jammer.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:21
Ook als ik lees dat mensen in bijv het onderwijs elke week een dagje extra moeten gaan werken om het petsoneelstekort op te lossen. Dat houdt dus ook totaal geen rekening met belastbaarheid.MrsM schreef: ↑08-08-2025 19:19Ja precies, dan zit je weer aan allerlei rare regeltjes vast. Misschien ook wel qua verzekeringen en aansprakelijkheid?
Het hele systeem is door al die regeltjes ook een beetje onwerkbaar geworden. Want, het zou een perfecte oplossing zijn geweest voor het ziekenhuis, de wachttijden bijvoorbeeld alleen al. Maar door bureaucratische rompslomp zijn dit soort initiatieven weer onmogelijk.
Erg jammer.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:21
Alle regeltjes komen ook weer ergens vandaan. Die worden niet voor de lol bedacht.MrsM schreef: ↑08-08-2025 19:19Ja precies, dan zit je weer aan allerlei rare regeltjes vast. Misschien ook wel qua verzekeringen en aansprakelijkheid?
Erg jammer.
En hieraan zie je weer dat betaling de grootse factor is om de concessie van werken in balans te brengen. Valt die weg, dan is het uit balans.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:23
Ik denk dat dit wel de kern van het "probleem" is. Begrip reikt maar zover totdat het mensen zelf geld gaat kosten. En ergens ook wel begrijpelijk, want ik denk dat heel veel mensen liever een betere balans willen tussen prive en werk, en dus minder zouden willen werken (even niet over niet kunnen) maar niet minder kunnen werken omdat de rekeningen dan niet kunnen worden betaald.
Het was simpeler geweest wanneer je bijvoorbeeld je "diensten" zou kunnen ruilen. Ik bak voor jou brood, jij metselt mijn muur. (Even gechargeerd natuurlijk)
Maar op die manier zou het wel overzichtelijker zijn. Want dan draagt iedereen bij naar kunnen, zonder overvraagd te worden. Je geeft gewoon iets terug wat jij kan, tegenover iets waar je de hulp van een ander voor nodig hebt.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:24
Maar zie je het dan ook als een verkeerde/onwenselijke manier van werk in het algemeen? Of als een situatie van misbruik wellicht zelfs (door de werknemer dan he) of dat niet per se?MrsM schreef: ↑08-08-2025 18:58Nou ja het zal in sommige sectoren vast een uitkomst zijn, maar voor mezelf sprekend kan dat niet.
Ik neem werk aan op basis van beschikbaarheid van personeel. Maar die klanten hebben daar natuurlijk niets mee te maken, die willen gewoon dat hun afspraken wekelijks doorgaan. En zo ook voor monteurs bijvoorbeeld, een elektricien, een kapper.
En die dure manier van mensen in dienst hebben, vertaald zich dan weer in duurdere produkten of diensten, wat de inflatie ook geen goed zal doen.
Mijn persoonlijke gevoel erbij was: ik hielp de organisatie uit de brand omdat er wel direct personeel nodig was maar de vaste kracht ziek of met verlof. Het voelde eigenlijk dus heel prettig. En ik kreeg veel vrijheid of ruimte om nee te zeggen zonder dat ik moest uitleggen waarom niet.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:26
Dat is bijna een filosofische discussie. Draag je bij naar kunnen, of naar wat het kost. Niet iedereen vindt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dat is niet de politieke wind die nu waait.MrsM schreef: ↑08-08-2025 19:23Ik denk dat dit wel de kern van het "probleem" is. Begrip reikt maar zover totdat het mensen zelf geld gaat kosten. En ergens ook wel begrijpelijk, want ik denk dat heel veel mensen liever een betere balans willen tussen prive en werk, en dus minder zouden willen werken (even niet over niet kunnen) maar niet minder kunnen werken omdat de rekeningen dan niet kunnen worden betaald.
Het was simpeler geweest wanneer je bijvoorbeeld je "diensten" zou kunnen ruilen. Ik bak voor jou brood, jij metselt mijn muur. (Even gechargeerd natuurlijk)
Maar op die manier zou het wel overzichtelijker zijn. Want dan draagt iedereen bij naar kunnen, zonder overvraagd te worden. Je geeft gewoon iets terug wat jij kan, tegenover iets waar je de hulp van een ander voor nodig hebt.
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:28
Eens. Maar wat is het alternatief? Grotere klassen? Geen onderwijs voor een bepaalde groep? Mensen verplicht in een sector met tekorten laten werken?
En wiens verantwoordelijkheid is het? De overheid moet zorgen voor geschikt en kwalitatief goed onderwijs, daar is scholing voor nodig, maar stel dat er een thuisblijfmoeder is die graag mee zou willen helpen in een klas 1 dag per week, maar zonder kwalificaties, dat mag ook niet. Terwijl iemand zonder startkwalificatie misschien best heel goed mee kan helpen met onderwijs geven in een bepaald vak. (Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen zomaar voor de klas kan staan, maar wellicht wel als ondersteuning voor taal of rekenen?)
Ik weet het niet...
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:31
Het onderwijs is wel bij uitstek een sector waar veel parttime gewerkt wordt. Mijn vader was altijd een van de weinigen die 40 uur werkte. Er zullen er best zijn die tegen de juiste vergoeding fulltime willen gaan. Maar het moet wel de moeite waard zijn, want het is tegenwoordig geen makkelijke baan. Maar bonussen voor fulltime worden vaak niet als erg positief gezien.MrsM schreef: ↑08-08-2025 19:28Eens. Maar wat is het alternatief? Grotere klassen? Geen onderwijs voor een bepaalde groep? Mensen verplicht in een sector met tekorten laten werken?
En wiens verantwoordelijkheid is het? De overheid moet zorgen voor geschikt en kwalitatief goed onderwijs, daar is scholing voor nodig, maar stel dat er een thuisblijfmoeder is die graag mee zou willen helpen in een klas 1 dag per week, maar zonder kwalificaties, dat mag ook niet. Terwijl iemand zonder startkwalificatie misschien best heel goed mee kan helpen met onderwijs geven in een bepaald vak. (Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen zomaar voor de klas kan staan, maar wellicht wel als ondersteuning voor taal of rekenen?)
Ik weet het niet...
Maar goed, ik dwaal af van TO en haar haat voor haar werk.
pina wijzigde dit bericht op 08-08-2025 19:33
2.54% gewijzigd
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:31
Het is ook niet zomaar opgelost, maar ik vind wel dat er erg eenzijdig gekeken wordt: werk-werk-werk.MrsM schreef: ↑08-08-2025 19:28Eens. Maar wat is het alternatief? Grotere klassen? Geen onderwijs voor een bepaalde groep? Mensen verplicht in een sector met tekorten laten werken?
Ik weet het niet...
Yesilgöz wil de extra defensieuitgaven laten betalen door de bijstand te verlagen (gechargeerd).
Meer geld naar onderwijs (en zorg) zou het probleem iig deels oplossen.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:33
Fulltime is 'ook maar een mening'. Vroeger was 48 uur fulltime, nu 40 of 36.pina schreef: ↑08-08-2025 19:31Het onderwijs is wel bij uitstek een sector waar veel parttime gewerkt wordt. Mijn vader was altijd een van de weinigen die 40 uur werkte. Er zullen er best zijn die tegen de juiste vergoeding fulltime willen gaan. Maar het moet wel de moeite waard zijn, want het is tegenwoordig geen makkelijke baan. Maar bonussen voor fulltime worden vaak niet als erg positief gezien.
Maar waar komt dat idee vandaan dat iedereen dat dus aankan?
David Dunning
David Dunning
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:34
Dala schreef: ↑08-08-2025 19:24Maar zie je het dan ook als een verkeerde/onwenselijke manier van werk in het algemeen? Of als een situatie van misbruik wellicht zelfs (door de werknemer dan he) of dat niet per se?
Mijn persoonlijke gevoel erbij was: ik hielp de organisatie uit de brand omdat er wel direct personeel nodig was maar de vaste kracht ziek of met verlof. Het voelde eigenlijk dus heel prettig. En ik kreeg veel vrijheid of ruimte om nee te zeggen zonder dat ik moest uitleggen waarom niet.
Nee niet als misbruik (al zal dat niet uitgesloten kunnen worden natuurlijk) , het is letterlijk vraag en aanbod in het klein.
In onze sector zijn helaas geen werknemers op afroep beschikbaar, al hebben we het daar met verschillende rijscholen weleens over gehad en ik denk dat het zomaar een "gat in de markt" zou kunnen zijn. Maar dan zou die persoon dus op ZZP basis beschikbaar moeten zijn. Dan zou je in een poule mee kunnen draaien op afroep. Ben je beschikbaar vanwege ziekte dan super! Alleen zou je dat dan het beste kunnen doen voor meerdere rijscholen en niet voor slechts 1 organisatie, want daarvoor zijn de organisaties vaak te klein.
(Veelal eenpitters waarvoor zoiets echt een uitkomst kan zijn.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:36
Ja of al is het alleen maar ondersteunend. Meelopen met de kleuters maar gym, verfpotten klaarzetten en opruimen etcMrsM schreef: ↑08-08-2025 19:28Eens. Maar wat is het alternatief? Grotere klassen? Geen onderwijs voor een bepaalde groep? Mensen verplicht in een sector met tekorten laten werken?
Ik weet het niet...
vrijdag 8 augustus 2025 om 19:36
Sorry, het is niet mijn bedoeling teveel te filosoferen...
Maar ik denk dat bijdragen naar kunnen een fijnere maatschappij brengt dan naar wat het kost.
En een inclusievere maatschappij. Want niet iedereen kan (fulltime) werken, iedereen kan wel iets wat voor een ander iets betekent.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn