Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Nee ik ben donor, en van mij mogen ze alles nemen wat ze kunnen gebruiken. (Wat denk ik niet veel is, gezien mijn levensstijl maar dat terzijde.)

Ik denk dat er na onze dood sowieso niks is, en ik vind het dan weer een mooie gedachte dat mijn dood wellicht iemands leven gered heeft, en een heleboel verdriet bespaard is gebleven bij een andere familie.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dat mag jij gewoon zo voelen hoor. Niets egoïstisch aan.

Ter geruststelling: de kans dat je orgaandonor kunt zijn is sowieso heel klein. Ik zou me er dus niet al te druk over maken.
Het is zoals het is
Ik zou het juist wel gaaf vinden als mijn organen doorgaan na mijn dood. Ben je toch een beetje soort van onsterfelijk!

Ik zou bij leven nooit een stuk van een orgaan afstaan om iemand te redden (behalve mijn kind), maar na mijn dood maakt het me echt niet meer uit wat ze met me doen. Wat mij betreft zetten ze me in de groene container en ga ik bij het GFT.
Jij mag gelukkig helemaal zelf weten dat je niks wilt doneren.

Ik mag dat dan best wat egoïstisch vinden, maar daar hoef je niks mee.
Kun je gewoon naast je neer leggen.
Jouw lijf, jouw keuze.
Natuurlijk is het je vrije keus.
Maar zoals je zelf aangeeft andersom zou je wel blij zijn met een orgaan dat jouw leven red, beetje hypocriet vind je niet?
Als je dood gaat rotten je organen weg, hebben geen enkele waarde meer t is toch juist mooi dat er met jouw organen meerdere mensen gezonder verder kunnen leven
Een vader die er voor zijn kinderen kan blijven, een dertiger die opeens nog 40 jaar kan leven dank zij jou.
Maar de meeste mensen worden oud, en hun organen dus ook.
De kans dat er dan iemand wat aan jouw organen heeft is klein.
Mijn organen mag iemand hebben die er gelukkig mee is (alleen met kettingrokers heb ik wat moeite eerlijk gezegd ) maar ja dan ben ik dood en weet ik dat niet meer he
Stop in elk geval met zeggen dat je iedereen alles gunt, want dat is dus niet zo. Je gunt mensen het leven met jouw organen niet, je hebt dan liever dat ze doodgaan. Wees consequent eerlijk, houd jezelf niet voor de gek.

Verder: ik snap de gedachte op zich wel. Ik denk dat bijna niemand het echt een prettig idee vindt. Ook ontvangers vinden datzelfde idee meestal niet 100% prettig trouwens.
Maar, stel dat je inderdaad in aanmerking komt voor orgaandonatie (dat is meestal niet zo). Maar dan gaan er vanwege dat abstracte algemene gevoel ongeveer 5 mensen nodeloos dood. Dat vind ik nogal wat.
Zou je wel willen ontvangen? Zou je bij evt familie ook willen dat ze ontvangen? De keuze staat je vrij, maar het is wel egoïstisch als je de andere kant van de medaille wel wil.

Maar er is niks mis met je keuze. Je moet doen wat goed voelt voor jou. Het helpt misschien ook dat orgaandonatie vrij zeldzaam is. De kans dat je organen zult doneren is klein. Dat geldt niet voor weefseldonatie. Dat komt heel frequent voor.

Ik zou het meest moeite hebben met botdonatie omdat je dan als een soort lappenpop in elkaar wordt gezet. Ik ben er wel eens getuige van geweest. Niet de leukste ingreep, maar ze mogen alles hebben. Waardevol als anderen een mooier leven kunnen krijgen.

Weefseldonatie is veel breder...cornea, bot, huid. Zou je dat wel willen?
Je eigen keus natuurlijk.
Maar wat als je zelf iets nodig zou hebben? Weiger je dan ook iets vreemds in je lijf?

Van mij mogen ze alles hebben en zelfs bij leven zou ik wel een nier of stuk lever afstaan; wel alleen aan mensen die belangrijk voor mij zijn (zou ook kruisdonatie mogen zijn)
Ik sta ook geregistreerd als stamceldonor.
Maar mensen gaan voorbij
Stormke81 schreef:
08-08-2025 22:33
Zou je wel willen ontvangen? Zou je bij evt familie ook willen dat ze ontvangen? De keuze staat je vrij, maar het is wel egoïstisch als je de andere kant van de medaille wel wil.

Maar er is niks mis met je keuze. Je moet doen wat goed voelt voor jou. Het helpt misschien ook dat orgaandonatie vrij zeldzaam is. De kans dat je organen zult doneren is klein. Dat geldt niet voor weefseldonatie. Dat komt heel frequent voor.

Ik zou het meest moeite hebben met botdonatie omdat je dan als een soort lappenpop in elkaar wordt gezet. Ik ben er wel eens getuige van geweest. Niet de leukste ingreep, maar ze mogen alles hebben. Waardevol als anderen een mooier leven kunnen krijgen.

Weefseldonatie is veel breder...cornea, bot, huid. Zou je dat wel willen?
Wat mijn familie wel en niet wil, dat is niet aan mij. Ik heb geen kinderen dus ook daarover hoef ik geen mening te hebben. Ik weet niet of ik zelf zou willen ontvangen eigenlijk, ik zou het best hypocriet van mezelf vinden. Tegelijkertijd, als je zo uitzichtloos ziek bent grijp je misschien ik wel alles aan. Ik weet het gewoon niet.

Weefseldonatie van bot en huid zou ik geen moeite mee hebben, op de een of andere manier voelt dat anders omdat het geen vitale zaken zijn of zo.
Gelukkig heb je hier gewoon de optie om nee te zeggen dus dat is je goed recht.
Voor mij mogen ze alles hebben als er wat bruikbaars bij zit.
Ikzelf wil trouwens geen organen ontvangen dus beetje tegenovergestelde van jouw wensen en gelukkig mag je ook daarover zelf beslissen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
ikbenhetzozat schreef:
08-08-2025 22:41
Wat mijn familie wel en niet wil, dat is niet aan mij. Ik heb geen kinderen dus ook daarover hoef ik geen mening te hebben. Ik weet niet of ik zelf zou willen ontvangen eigenlijk, ik zou het best hypocriet van mezelf vinden. Tegelijkertijd, als je zo uitzichtloos ziek bent grijp je misschien ik wel alles aan. Ik weet het gewoon niet.

Weefseldonatie van bot en huid zou ik geen moeite mee hebben, op de een of andere manier voelt dat anders omdat het geen vitale zaken zijn of zo.
Je bent dan dood he? Er is dan weinig vitaals meer aan, aan die organen. ;-)
Wombat schreef:
08-08-2025 22:31
Stop in elk geval met zeggen dat je iedereen alles gunt, want dat is dus niet zo. Je gunt mensen het leven met jouw organen niet, je hebt dan liever dat ze doodgaan. Wees consequent eerlijk, houd jezelf niet voor de gek.

Verder: ik snap de gedachte op zich wel. Ik denk dat bijna niemand het echt een prettig idee vindt. Ook ontvangers vinden datzelfde idee meestal niet 100% prettig trouwens.
Maar, stel dat je inderdaad in aanmerking komt voor orgaandonatie (dat is meestal niet zo). Maar dan gaan er vanwege dat abstracte algemene gevoel ongeveer 5 mensen nodeloos dood. Dat vind ik nogal wat.
Zo, dat zet je wel heel hard neer zeg. Ik probeerde aan te geven dat ik doorgaans geen grote egoïst ben en dat ik iedereen altijd alles gun. En ja, ik gun ook iedereen het leven. Alleen met dit stukje heb ik enorm veel moeite. Voor mijn gevoel is dat niet een simpel zwart-wit niet gunnen. Tegelijkertijd snap ik ook jouw punt wel hoor.
Hecamel schreef:
08-08-2025 22:42
Je bent dan dood he? Er is dan weinig vitaals meer aan, aan die organen. ;-)
I know, maar dat is dus juist wel precies waar ik moeite mee heb. Ik kan er dan niks meer mee maar toch. Ik heb ook echt geen idee waar dat gevoel zo sterk vandaan komt. Mijn gevoel en mijn verstand zijn het ook niet met elkaar eens, maar het gevoel is sterker dan het verstand op dit vlak.
Nee ik herken het ook niet. Ben al sinds mijn 18e donor, trek de boel maar leeg hoor. Ik geloof niets, dood is dood dus als iemand er nog wat aan heeft top!!

Maar goed dat ben ik. En jij mag helemaal zelf weten wat jij wil. Prima toch? Waarom voel je je daar rot over? Omdat het niet sociaal wenselijk is? Tja. Das wel meer niet.

Egoïstisch? Ja. Maar ik vind mezelf ook een egoïst in sommige dingen. Ik heb bijvoorbeeld tijd, ruimte en geld om pleegkinderen te nemen en ik doe het niet. Ook egoïstisch, maar mijn keus toch? Ieder z'n ding.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik ben ook donor. Heb wel een paar uitzonderingen erin staan, maar organen prima. Als ik moet kiezen tussen ontbinding of iemand anders extra tijd geven (met zijn/haar dierbaren), go for it. Ik denk altijd aan jonge mensen met jonge kinderen, die hebben dan hopelijk nog heel lang een vader of moeder nodig. Ik mijn organen natuurlijk niet. En of ik nou 'compleet' in de kist lig, maakt me niets uit. Overigens ben ik toch al een galblaas kwijt, en heb ik wat orthopedische implantaten, dus ik heb al andere puzzelstukjes dan waar ik mee geboren ben.
Mijn gevoel zei ( en zegt soms nog), 'nee', maar mijn verstand 'ja'.
Ik heb op laten nemen dat mijn nabestaanden mogen beslissen, maar zij weten wat mijn wens is, donor zijn. Dat vind ik nog steeds soms eng, maar dat heeft niets te maken met het donor zijn an sich, maar met het hele 'dood' gebeuren. Dat vind ik spannend, eng en ik wil er liever niet teveel over nadenken. Man is donor, geen twijfel bij hem. Dat gaf bij mij trouwens wel de doorslag, hij was erg nuchter in zijn toelichting en daar kon ik me verstandelijk gezien helemaal invinden.

Ik heb 2 kinderen, ik zou zelf absoluut willen ontvangen, ik gun hun nog meer een donor mocht het nodig zijn.
Dus als er iets is, na mijn dood, wat een ander kan gebruiken, dan mag dat.
Ik vind het wel een fijn idee dat ze inspraak hebben, mochten ze het toch niet fijn vinden dat na mijn overlijden donatie plaatsvindt. Ze weten wat mijn wens is, maar ik heb zelf gezien bij mijn neef en nicht ( mijn tante was 45, zijzelf pubers) dat het toch wel heel moeilijk is en dat het soms voor de achterblijvers toch anders is dan dat je van tevoren bedenkt.

Mochten ze straks ouder zijn, dan kan ik het altijd nog aanpassen naar een definitieve 'ja', maar dit is voor mij op dit moment de meest prettige optie, ook door wat ik zelf vanaf de zijlijn heb gezien.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 08-08-2025 23:06
12.73% gewijzigd
Ik ga binnenkort voor nierdonatie bij leven. Aan een onbekende. Om de simpele reden dat ik 1 extra heb en een ander het leven gun.

Dus nee ik herken het niet
ikbenhetzozat schreef:
08-08-2025 22:44
Zo, dat zet je wel heel hard neer zeg. Ik probeerde aan te geven dat ik doorgaans geen grote egoïst ben en dat ik iedereen altijd alles gun. En ja, ik gun ook iedereen het leven. Alleen met dit stukje heb ik enorm veel moeite. Voor mijn gevoel is dat niet een simpel zwart-wit niet gunnen. Tegelijkertijd snap ik ook jouw punt wel hoor.
Het staat er inderdaad wel hard.
Helaas is de waarheid ook hard. Je hebt de keuze, je bent vrij te doen wat je wilt, gelukkig, maar de gevolgen daarvan kunnen helaas wel echt heel hard zijn. Ook al gebeurt dat buiten je blikveld.

Iemand iets gunnen heeft pas echt betekenis als het jou iets kost. Anders zijn het lege woorden. Ik heb al vaak mensen horen zeggen ‘ik gun iedereen alles, maar…’ en dan volgt er iets dat dat gunnen totaal ontkracht. Dat is niet echt wat gunnen betekent. (En het kan natuurlijk zijn dat je dat op andere vlakken in het leven wel naleeft, daar weet ik uiteraard totaal niets van!)
ikbenhetzozat schreef:
08-08-2025 22:41

Euh, je huid is het grootste orgaan.
Ik laat de beslissing aan mijn nabestaanden.

Toen mijn dochter overleed wilde ik ook niet dat haar organen gedoneerd werden. 'Gelukkig' bleek het ook niet te kunnen, dus hoefde ik me daar niet schuldig over te voelen.
Maar ik was wel teleurgesteld in mezelf, dat ik dat niet overhad voor een ander.

Ik dacht heel primitief: ik geen levend kind, dan een ander ook niet.
:$
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Geen donor zijn mag jouw keuze zijn. Dat vind ik persoonlijk wel egoïstisch. Maar dat je vervolgens wel ontvanger wil zijn vind ik dan nog veel erger. Dan heb je geen principes.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
Star⁴ schreef:
08-08-2025 23:16
Euh, je huid is het grootste orgaan.
Dat weet ik, maar het is echt gevoelsmatig. Gevoel is niet altijd rationeel helaas. Zonder huid kunnen we ook niet leven, maar toch voelt dat voor mij echt anders dan bijvoorbeeld een hart. Ik snap zelf ook niet waar mijn redenatie vandaan komt. Vandaar ook dit topic, omdat ik het zelf ook allemaal niet zo goed snap.
Solomio schreef:
08-08-2025 23:22
Ik laat de beslissing aan mijn nabestaanden.

Toen mijn dochter overleed wilde ik ook niet dat haar organen gedoneerd werden. 'Gelukkig' bleek het ook niet te kunnen, dus hoefde ik me daar niet schuldig over te voelen.
Maar ik was wel teleurgesteld in mezelf, dat ik dat niet overhad voor een ander.

Ik dacht heel primitief: ik geen levend kind, dan een ander ook niet.
:$
Jeetje, dat is wel heel erg heftig. Ik kan me voorstellen dat dat ontzettend moeilijk is geweest.
SweetFirefly schreef:
08-08-2025 23:22
Geen donor zijn mag jouw keuze zijn. Dat vind ik persoonlijk wel egoïstisch. Maar dat je vervolgens wel ontvanger wil zijn vind ik dan nog veel erger. Dan heb je geen principes.
Dat heb ik niet gezegd hè.. Dat ik wel donorontvanger wil zijn. Ik zei dat ik dat heel hypocriet zou vinden als ik dat wel zou willen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven