Lijf & Lijn alle pijlers

Bah! Ik word alleen maar dikker

09-08-2025 09:15 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.

Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.

Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.

Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
Vervelend. Houd je bij wat je allemaal eet? Misschien eet je toch onbewust te veel. En ongezonde dingen eten echt cold turkey mee stoppen. Het werkt verslavend bepaald voedsel ( vooral zoet zout en vet)
Hier tegenovergestelde, ik word alleen maar dunner momenteel. Ik ben altijd te dik geweest, nu slank. Ik zit wel in een stressvolle tijd, en minder hongergevoel.
groentuintje wijzigde dit bericht op 09-08-2025 09:22
19.34% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Ik lees graag mee en steek je een hart onder de riem. Sinds de perimenopauze werken mijn gebruikelijke trucjes niet om er weer een aantal kilo's af te krijgen. Erg frustrerend!
GroenTuintje schreef:
09-08-2025 09:19
Vervelend. Houd je bij wat je allemaal eet? Misschien eet je toch onbewust te veel. En ongezonde dingen eten echt cold turkey mee stoppen. Het werkt verslavend bepaald voedsel ( vooral zoet zout en vet)
Hier tegenovergestelde, ik word alleen maar dunner momenteel. Ik ben altijd te dik geweest, nu slank. Ik zit wel in een stressvolle tijd, en minder hongergevoel.
Het lukt me maar niet om met de echte dingen te stoppen. Zo rond een uurtje of 14/15/16 dan komt er zo’n allesoverheersende drang. Die lijkt dan alles goed te praten. En hoppa, daar ga ik dan weer: prop van alles in mijn mond. Daarna weer die spijt en het gevoel: morgen, dan begin ik echt.

Bijhouden probeer ik ook vaak. Maar dan stel ik hem in op 1500 kcal en dan heb ik zo’n honger na een dag.

Heb jij iets veranderd, buiten de stress om?
Mistborn schreef:
09-08-2025 09:20
Ik lees graag mee en steek je een hart onder de riem. Sinds de perimenopauze werken mijn gebruikelijke trucjes niet om er weer een aantal kilo's af te krijgen. Erg frustrerend!
Echt vreselijk, hè! Ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Hopelijk halen we hier allebei wat goede tips weg.
Die vreetbuien lijken te ontstaan uit een drang naar voedsel, zonder dat ik echt honger heb.
Ben je in je hoofd continue bezig met afvallen? Tip 1: wat je niet in huis haalt kun je ook niet opeten.
Calorieën berekenen, en tellen.
Ik had soms ook echt geen idee wat ik in mijn mond stopte, en kon soms binnen 5 minuten een hele milka reep naar binnen werken. Tot ik zag dat één zo’n reep dus meer dan 500 calorieën bevat. Ik had geen idee. Maar tel dat op bij wat ik dagelijks eet, dan zit je al gauw in een calorie overschot. En van een overschot kom je aan. Je moet dus (simpel gezegd) een calorie tekort gaan creëeren. Dat is de enige manier om af te vallen. Dus begin met etiketten lezen en tracken van je kcal. Stel je eet nu 2200 kcal op een dag, kijk dan eens of je dat langzaam omlaag kunt brengen naar 2000, en gaat dat goed, ga dan naar 1800. En zo verder…
Je hoeft echt geen gekke diëten te gaan volgen, dit is gewoon hoe het lichaam werkt.
Ik ben nu van 2200 per dag, naar ongeveer 1800/1900 gegaan en val daar mee af.
Niet snel, maar snel genoeg, en het hoeft ook niet snel. Ik eet nog steeds lekkere dingen, maar weet wel wat ik nu de calorieën waard vind en wat niet en maak daardoor gezondere keuzes.
Bij een filmavondje kun je beter een bakje popcorn eten dan een bakje chips, allebei zout, maar van popcorn kun je meer eten dan van chips om aan het zelfde aantal calorieën te komen.

Succes!!
Wat echt hielp was een maagverkleining.
Nu al bijna 8 jaar stabiel, zonder moeite.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nou als je maar 1500 kcal op een dag eet en je bewaard een flink deel voor je avondeten dan heeft je lichaam echt wel honger hoor einde middag.

Wat mij heeft geholpen was het volgen en verdiepen in anti-dieetdietisten.

Bijvoorbeeld https://www.instagram.com/optimavita?ig ... ljd2ZqcGN1
margreetder schreef:
09-08-2025 09:38
Ben je in je hoofd continue bezig met afvallen? Tip 1: wat je niet in huis haalt kun je ook niet opeten.
Yep! De hele dag. En dat laatste is waar, maar ook dat lijkt dan zo’n valkuil. En ik kan echt met de meest rare dingen mijn vreetkicks vullen.
Assiral schreef:
09-08-2025 09:38
Calorieën berekenen, en tellen.
Ik had soms ook echt geen idee wat ik in mijn mond stopte, en kon soms binnen 5 minuten een hele milka reep naar binnen werken. Tot ik zag dat één zo’n reep dus meer dan 500 calorieën bevat. Ik had geen idee. Maar tel dat op bij wat ik dagelijks eet, dan zit je al gauw in een calorie overschot. En van een overschot kom je aan. Je moet dus (simpel gezegd) een calorie tekort gaan creëeren. Dat is de enige manier om af te vallen. Dus begin met etiketten lezen en tracken van je kcal. Stel je eet nu 2200 kcal op een dag, kijk dan eens of je dat langzaam omlaag kunt brengen naar 2000, en gaat dat goed, ga dan naar 1800. En zo verder…
Je hoeft echt geen gekke diëten te gaan volgen, dit is gewoon hoe het lichaam werkt.
Ik ben nu van 2200 per dag, naar ongeveer 1800/1900 gegaan en val daar mee af.
Niet snel, maar snel genoeg, en het hoeft ook niet snel. Ik eet nog steeds lekkere dingen, maar weet wel wat ik nu de calorieën waard vind en wat niet en maak daardoor gezondere keuzes.
Bij een filmavondje kun je beter een bakje popcorn eten dan een bakje chips, allebei zout, maar van popcorn kun je meer eten dan van chips om aan het zelfde aantal calorieën te komen.

Succes!!
Tracken van mijn voeding probeer ik inderdaad ook, maar waarschijnlijk dan echt met veel te weinig kcal. Ik ga jouw tip van meer kcal proberen.
Solomio schreef:
09-08-2025 09:40
Wat echt hielp was een maagverkleining.
Nu al bijna 8 jaar stabiel, zonder moeite.
Wat knap van je! Maagverkleining is voor mij nog niet aan de orde, al denk ik vaak dat de uitkomst van een maagverkleining voor mij juist de sleutel tot succes zou zijn.
Heel herkenbaar! Na een chronische ziekte en een leeftijd die tegen de 50 aan schuurt kwamen er bij ook steeds meer kilo’s bij. Langzaam, maar zeker. Afgelopen voorjaar ging ik op de weegschaal staan en schrok echt heel erg. Ik dacht, ik ga het 1 x op eigen kracht proberen, lukt dat niet dan zoek ik hulp. Ivm mijn ziekte kan ik niet intensief sporten, maar andere dingen lukken wel. En het was echt alsof er een knop om ging. Stoppen met snaaien. Echt helemaal. Gewoon ‘normale’ porties gezond eten en geen tussendoortjes of snacks. En ik begon met wandelen. Vanaf dat moment ben ik iedere dag mijn gewicht gaan bijhouden en de langzame daling gaf zó veel motivatie! Ik ben inmiddels 15 kilo kwijt. Kostte me niet eens zoveel moeite. Die knop moet om. En als dat niet lukt, hulp zoeken.
Mijn ergotherapeut zei een keer: afvallen doe je niet in de sportschool, maar ik de keuken.
Mariejan schreef:

Diëten zijn zelden een oplossing voor de lange termijn.
jules* schreef:
09-08-2025 09:51
Tracken van mijn voeding probeer ik inderdaad ook, maar waarschijnlijk dan echt met veel te weinig kcal. Ik ga jouw tip van meer kcal proberen.
Even berekenen met de rekentool van Lot beukers!
Mariejan schreef:
Nou als je maar 1500 kcal op een dag eet en je bewaard een flink deel voor je avondeten dan heeft je lichaam echt wel honger hoor einde middag.

Dat gebeurt inderdaad. Ik spaar het meeste op tot het avondeten. Ik ga eens proberen wat er gebeurt als ik het omdraai.

Ik ga de anti-dieetdietisten eens opzoeken. Zijn er ook leuke podcasts?
Sinds ik eind 40 was, en nu begin 50, had ik geen controle meer over mijn gewicht. Een paar weken op 'water en brood' had niet meer hetzelfde effect als daarvoor.
Dus waar ik jarenlang rond de 68 kilo woog, ging ik langzaam maar zeker richting de 75. Er hoefde helemaal niet zoveel af, maar de controle was weg en dat vond ik vervelend. Bovendien zit het meeste vet rond mijn middel, dus heb ik permanent een buikje alsof ik 5 maanden zwanger ben.

Nu ben ik gestopt met toegevoegde suikers, eet 's ochtends een bakje Turkse/griekse yoghurt met weinig vet, als lunch sla met groente/nootjes/ei. 's Avonds eet ik gewoon avondeten.
Tussendoor een appel/nootjes/zoute sticks oid.
Sinds ik begon ben ik 5 kilo afgevallen. Nu is het vakantie en loopt het wat anders, maar daarna ga ik weer door met dat patroon.
Het is even wennen, maar ik kan het goed volhouden en ik heb eíndelijk weer invloed op mijn gewicht.

Conclusie: minder koolhydraten en geen toegevoegde suikers hebben mij geholpen.
speerpunt schreef:
09-08-2025 09:52
Heel herkenbaar! Na een chronische ziekte en een leeftijd die tegen de 50 aan schuurt kwamen er bij ook steeds meer kilo’s bij. Langzaam, maar zeker. Afgelopen voorjaar ging ik op de weegschaal staan en schrok echt heel erg. Ik dacht, ik ga het 1 x op eigen kracht proberen, lukt dat niet dan zoek ik hulp. Ivm mijn ziekte kan ik niet intensief sporten, maar andere dingen lukken wel. En het was echt alsof er een knop om ging. Stoppen met snaaien. Echt helemaal. Gewoon ‘normale’ porties gezond eten en geen tussendoortjes of snacks. En ik begon met wandelen. Vanaf dat moment ben ik iedere dag mijn gewicht gaan bijhouden en de langzame daling gaf zó veel motivatie! Ik ben inmiddels 15 kilo kwijt. Kostte me niet eens zoveel moeite. Die knop moet om. En als dat niet lukt, hulp zoeken.
Mijn ergotherapeut zei een keer: afvallen doe je niet in de sportschool, maar ik de keuken.
Wat knap! Wat eet jij zoal op een dag?
jules* schreef:
09-08-2025 09:55
Wat knap! Wat eet jij zoal op een dag?
Wat een ander eet maakt niet zoveel voor jou uit. Je moet je eigen energiebehoefte berekenen.
Kanzi schreef:
Sinds ik eind 40 was, en nu begin 50, had ik geen controle meer over mijn gewicht. Een paar weken op 'water en brood' had niet meer hetzelfde effect als daarvoor.
Dus waar ik jarenlang rond de 68 kilo woog, ging ik langzaam maar zeker richting de 75. Er hoefde helemaal niet zoveel af, maar de controle was weg en dat vond ik vervelend. Bovendien zit het meeste vet rond mijn middel, dus heb ik permanent een buikje alsof ik 5 maanden zwanger ben.

Nu ben ik gestopt met toegevoegde suikers, eet 's ochtends een bakje Turkse/griekse yoghurt met weinig vet, als lunch sla met groente/nootjes/ei. 's Avonds eet ik gewoon avondeten.
Tussendoor een appel/nootjes/zoute sticks oid.
Sinds ik begon ben ik 5 kilo afgevallen. Nu is het vakantie en loopt het wat anders, maar daarna ga ik weer door met dat patroon.
Het is even wennen, maar ik kan het goed volhouden en ik heb eíndelijk weer invloed op mijn gewicht.

Jouw verhaal is zoo herkenbaar. Hoeveel kcal eet jij op een dag?
Assiral schreef:
09-08-2025 09:57
Wat een ander eet maakt niet zoveel voor jou uit. Je moet je eigen energiebehoefte berekenen.
Je hebt gelijk, maar ik ben toch wel benieuwd. Misschien eet ik het verkeerde en heb ik daarom in de middag die vreetkicks.
Bij mij hielp, voor ik aan de GLP-1 ging, een licht ontbijt, een goede lunch en normaal avondeten.

Vooral een gezonde vullende lunch hielp bij mij heel erg om tussen de middag niet te snacken.

En het tracken van je calorieën is inderdaad belangrijk.
De meeste mensen hebben geen idee hoeveel calorieën eten in het algemeen bevat.

Het zorgt vooral voor een bepaalde bewustwording.

Zo sla ik nu echt dingen over omdat ik het het niet waard vindt.

Mijn BMR is ongeveer 1750 kcal, dus ik kies dan niet snel meer voor een (3) koekjes van 100 kcal per stuk.
Ozempic en soortgelijke middelen halen het hongergevoel weg. Ik heb het zonder gedaan en heb dus echt wel honger gehad in het begin. Maar deze keer was ik echt vastberaden dus ik heb de zooi gewoon niet meer in huis gehaald. De keukenkast was ineens minstens 50% leger :)
Inmiddels ben ik 10 kilo kwijt en is de klad er wel een beetje in geraakt. Zeker na de vakantie, waarin ik het een klein beetje heb losgelaten. Niet elke dag aan de chips en lekkere hapjes, maar wel wijn bij het eten of een keer patat. Het is lastig om daarna weer super streng te gaan, dus het gaat nu nog maar heel langzaam.
Kanzi schreef:

Dat is echt een verkeerde conclusie. Je bent aan het crahsdieten. Je ontbijt en lunch en tussendoortje bij elkaar is rond de 450 kcal. Een gezonde avondmaaltijd is tussen de 600 en 700 kcal. Conclusie je eet eind de 1200kcal per dag en daarom val je af.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven