Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:33
Best wel. Waarom zou je hen iets wat zij leuk vinden en jij prima kunt betalen ontzeggen ?
In het kader van : leuke herinneringen zijn onbetaalbaar, of zo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:37
Mijn omgeving is redelijk gemengd, ook de klassen van onze kinderen. Geen exorbitant rare of buitensporige dingen bij de meesten. Maar zowel mijn partner als mijn kinderen hebben af en toe wel de neiging (gehad) om wel héél erg te kijken naar die twee of drie uitzonderingen die in een kast van een huis wonen of een hele luxe vakantie doen. En ze koppelen dat vrijwel letterlijk aan de baan van die mensen.72Jelle schreef: ↑09-08-2025 10:32Ik vind Nederland daardoor wel steeds minder leuk. Ik woon in een ' rijke' omgeving, maar de nadruk ligt zo ontzettend op het materiële. Mensen weten van gekkigheid niet meer wat nog meer.
Ik denk niet dat ons geluk als maatschappij daar van op vooruit gaat. Maar dat is misschien een andere discussie.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:40
Ga ik over nadenken. Omdat het mij voor mijn gevoel "dwingt" dat ik andere keuzes behoor te maken voor hen dan als ik werkelijk iets anders niet zou kúnnen betalen. Ik weet ook niet zeker of ik de boodschap van deze quote deel...blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 10:33Best wel. Waarom zou je hen iets wat zij leuk vinden en jij prima kunt betalen ontzeggen ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:40
Mijn dochter zeurt ook wel eens over onze vakanties (kamperen in Frankrijk). Ze heeft nu de leeftijd dat we prima kunnen uitleggen dat wij hierin keuzes maken.
Ons huis is prima, al zouden we qua inkomen groter kunnen wonen. Groter is niet altijd beter. Gelukkig heeft mijn dochter ook vrienden die het minder goed hebben. Zij ziet ook wat dat betekent en inhoudt.
nutella wijzigde dit bericht op 20-08-2025 22:32
17.23% gewijzigd
Fox off!
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:43
Dala schreef: ↑09-08-2025 09:42Ik haal deze quote er even uit maar de vraag is niet alleen aan jou gericht, maar benijden jullie mensen die het "financieel ver geschopt hebben" met hun werk? Als in: stel dat je het zelf verder financieel geschopt zou hebben (om het even in wat, dus niet per se advocaat) in iets wat je bij voorkeur zelf wel echt leuk vindt, zou je leven er dan anders uitzien? En dan bedoel ik niet qua voldoening maar in de keuzes die je met dat inkomen maakt, behalve sparen of beleggen? Zou je anders wonen, reizen, vaker op vakantie gaan?
Vraag dit omdat mijn kinderen de keuzes die (ouders van) klasgenoten maken bv vanwege hun vakanties of de huizen waar ze in wonen vaak koppelen aan het (vermeende? goedbetaalde) beroep van de ouders.
Het zou mijn leven wel een stuk makkelijker maken ja. Niet perse in reizen of grote huizen (wij hebben een vrijstaande koopwoning in de nog goeie tijd kunnen kopen, en het is een heerlijk huis.) Maar ik zou dan wel kunnen kiezen minder te werken. Nu werk ik grofweg 6 dagen per week, geen schoonmaakster of tuinman dus heel veel vrije tijd gaat "op" aan huishoudelijke taken.
Naast dat de beloning voor mijn werk wat hoger zou mogen zijn is het andere nadeel dus het werken op zaterdagen en avonden. (Overigens vind ik dat de enige 2 nadelen) Maar ik vind mijn werk dus echt heel leuk, haal daar voldoening uit en zou eigenlijk ook niet iets anders willen doen, al zou ik het kunnen zeg maar.
Of ik anderen benijd? Soms. Daar ben ik eerlijk over. Geen jaloezie als in iemand het niet gunnen, maar wel een soort van verbazing hoeveel sommigen verdienen tegenover het aantal uur ze werken. Ja, dat benijd ik dan weer wel.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:44
Ik neem aan dat je je kinderen leuke ervaringen gunt. Dus als je op de kermis bent dat ze een keertje een rondje in de draaimolen mogen als je je dat - net - kunt permitteren. Want meer zit er dan niet in. Maar misschien hadden ze het allerliefste in dat veel duurdere andere ding gegaan. Heb je meer te besteden, dan lijkt het mij logisch dat je ze dan voor die ervaring laat gaan.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:46
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:50
Dit inderdaad. Je doet het allemaal net wat luxer. Maar die nieuwe bank komt er mog steeds pas echt als de oude versleten is. Die nieuwe bank is dan wel weer luxer. Net als dat een nieuwe keuken luxer wordt en die tuinstoelen ook. Maar nog steeds schaffen wij dat aan op het moment dat de oude versleten zijn.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 10:17Misschien wil je met 3000 euro per maand meer nog steeds met je caravan naar Zuid Frankrijk, maar wordt je caravan een stuk groter / nieuwer en ga je langer en wordt je overnachting luxer en ga je wat meer uit eten.
En ga je toch voor die hele fijne tuinstoelen die je eerst te duur vond.
Overnachtingen worden wel luxer, op mooiere locaties e.d.. Wij kiezen ook voor duurdere campings met meer luxe en ruimte.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:51
Dat zijn dus de keuzes die je maakt als je een budget hebt : binnen dit bedrag kan of dit of dat.Nutella schreef: ↑09-08-2025 10:47Mijn dochter gaf aan dat ze eigenlijk liever niet meer in een tent kampeert. Ze wil dan in een stacaravan. We hebben haar laten uitrekenen wat het kost met tent om 3 weken te kamperen. En haar daarna laten uitrekenen hoe lang je daarvoor in een stacaravan kunt (op dezelfde camping). Conclusie: ze wil volgend jaar wel weer in de tent, want ze wil hier liever langer zijn met vrienden dan in een stacaravan zitten waar ze alleen maar in slaapt.
Maar is je budget vele malen ruimer worden je keuzes anders : niet meer ( zozeer ) “ hoe lang kunnen we voor dit bedrag “ maar “ wat vinden we het fijnst “ .
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:51
Niet eens. Ik ben van de ( overdadig) verwennen is kindermishandeling brigade.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 10:33Best wel. Waarom zou je hen iets wat zij leuk vinden en jij prima kunt betalen ontzeggen ?
Ik zie dagelijks de schade.
En wat is kunnen betalen, ik maak keuzes voor later. We hebben het nu ook leuk, maar met mate.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:54
Als je vroeger anders gewend bent gaat die “ zuinigheid “ nog heel lang mee. Je moet het denk ik nooit anders gewend zijn of het juist heel arm gehad hebben om het anders te doen : een spinternieuwe dure bank vervangen omdat die niet bij de nieuwe bloempot kleurt.Phlox24 schreef: ↑09-08-2025 10:50Dit inderdaad. Je doet het allemaal net wat luxer. Maar die nieuwe bank komt er mog steeds pas echt als de oude versleten is. Die nieuwe bank is dan wel weer luxer. Net als dat een nieuwe keuken luxer wordt en die tuinstoelen ook. Maar nog steeds schaffen wij dat aan op het moment dat de oude versleten zijn.
Overnachtingen worden wel luxer, op mooiere locaties e.d.. Wij kiezen ook voor duurdere campings met meer luxe en ruimte.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:55
Was het maar zo'n feest. De HRA is echt niet zo hoog dat ik er iets van merk, zeker niet tegenover het EWF, de steeds maar stijgende WOZ.
En laten wij nu ons huis hebben kunnen kopen toen de rente zowat op zijn laagste stond, dan valt dat echt heel erg mee. Of tegen. Maar net hoe je het bekijkt.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:57
Ik begrijp absoluut wat het voor voordelen heeft als je je geen zorgen hoeft te maken over een middagje op de kermis en dan 1 of meerdere attracties kunt doen en ook nog een suikerspin mag kopen. Maar of ik nou 1000, 5000 of 10.000 per maand overhoud, dat maakt géén verschil in waar ik "ja" of "nee" op zeg. We hebben hier thuis ook vaak discussies over gehad (die ik uiteindelijk altijd verlies) maar elk uitstapje in een dierenpark eindigt bij de souvenirshop terwijl ik denk: dat we het uitstapje hebben gemaakt ís toch al de ervaring? En in het voorbeeld van de kermis is toch ook een beetje het struinen leuk? Of dat je zegt: vooruit nog een tweede rondje dan, en niet dat je "omdat geld toch niet boeit" voor 60 euro in de grijpautomaat gooit om een beertje van 1 euro te pakken te krijgen onder het mom van: het gaat om de ervaring... Ik werd hier soms echt niet goed van. Wilde altijd veel liever zeggen: hier een tientje, en op is op. En als het dan op is misschien hooguit "vooruit de laatste ronde gaan we samen en die trakteer ik!"blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 10:44Ik neem aan dat je je kinderen leuke ervaringen gunt. Dus als je op de kermis bent dat ze een keertje een rondje in de draaimolen mogen als je je dat - net - kunt permitteren. Want meer zit er dan niet in. Maar misschien hadden ze het allerliefste in dat veel duurdere andere ding gegaan. Heb je meer te besteden, dan lijkt het mij logisch dat je ze dan voor die ervaring laat gaan.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:57
Wat is ( overdadig ) verwennen ? Een gedroomd paar sneakers cadeau doen ? ( schoenen moeten ze toch )
Überhaupt op vakantie gaan ?
Het met mate leuk hebben ? Je kunt wel de vliegende tering krijgen ; heb je niks gedaan waar je zo’n zin in had en dood heb je er ook niks aan.
Sparen is prima. Genieten is slim.
zaterdag 9 augustus 2025 om 10:59
Herkenbaar.Dala schreef: ↑09-08-2025 10:57Ik begrijp absoluut wat het voor voordelen heeft als je je geen zorgen hoeft te maken over een middagje op de kermis en dan 1 of meerdere attracties kunt doen en ook nog een suikerspin mag kopen. Maar of ik nou 1000, 5000 of 10.000 per maand overhoud, dat maakt géén verschil in waar ik "ja" of "nee" op zeg. We hebben hier thuis ook vaak discussies over gehad (die ik uiteindelijk altijd verlies) maar elk uitstapje in een dierenpark eindigt bij de souvenirshop terwijl ik denk: dat we het uitstapje hebben gemaakt ís toch al de ervaring? En in het voorbeeld van de kermis is toch ook een beetje het struinen leuk? Of dat je zegt: vooruit nog een tweede rondje dan, en niet dat je "omdat geld toch niet boeit" voor 60 euro in de grijpautomaat gooit om een beertje van 1 euro te pakken te krijgen onder het mom van: het gaat om de ervaring... Ik werd hier soms echt niet goed van. Wilde altijd veel liever zeggen: hier een tientje, en op is op. En als het dan op is misschien hooguit "vooruit de laatste ronde gaan we samen en die trakteer ik!"
Mijn man is meer van de visie op korte termijn en ik heb meer overzicht ook voor de lange termijn.
Fox off!
blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 10:51Dat zijn dus de keuzes die je maakt als je een budget hebt : binnen dit bedrag kan of dit of dat.
Maar is je budget vele malen ruimer worden je keuzes anders : niet meer ( zozeer ) “ hoe lang kunnen we voor dit bedrag “ maar “ wat vinden we het fijnst “ .
Eens. En dat iedereen op basis van zijn eigen inkomen.
Ik kies ook liever ervoor om langer weg te gaan met de camper, maar dan hebben we geen luxe campings met zwembaden. Dan zoeken we de "goedkoopste" plekken op, en soms ook nog zonder voorzieningen.
Dat vind ik overigens helemaal niet erg, want wij staan soms op hele mooie plekken zowat midden in de natuur.
Ook gaan we niet iedere dag ergens uit eten maar slingeren gezellig de bbq aan in de avond.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Maar dan zou je misschien zeggen : “ hier, 15 euro en op is op “ .Dala schreef: ↑09-08-2025 10:57Ik begrijp absoluut wat het voor voordelen heeft als je je geen zorgen hoeft te maken over een middagje op de kermis en dan 1 of meerdere attracties kunt doen en ook nog een suikerspin mag kopen. Maar of ik nou 1000, 5000 of 10.000 per maand overhoud, dat maakt géén verschil in waar ik "ja" of "nee" op zeg. We hebben hier thuis ook vaak discussies over gehad (die ik uiteindelijk altijd verlies) maar elk uitstapje in een dierenpark eindigt bij de souvenirshop terwijl ik denk: dat we het uitstapje hebben gemaakt ís toch al de ervaring? En in het voorbeeld van de kermis is toch ook een beetje het struinen leuk? Of dat je zegt: vooruit nog een tweede rondje dan, en niet dat je "omdat geld toch niet boeit" voor 60 euro in de grijpautomaat gooit om een beertje van 1 euro te pakken te krijgen onder het mom van: het gaat om de ervaring... Ik werd hier soms echt niet goed van. Wilde altijd veel liever zeggen: hier een tientje, en op is op. En als het dan op is misschien hooguit "vooruit de laatste ronde gaan we samen en die trakteer ik!"
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:01
Nee, ab-so-luut niet. Ik kan ook 50 euro per kind missen of 100 euro, voor een middag kermis. Maar ik wíl dat gewoon niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 10:59Maar dan zou je misschien zeggen : “ hier, 15 euro en op is op “ .
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:02
Wij zouden ons budget prima kunnen oprekken, maar ik vind het het geld gewoon niet waard. En soms ook wel. En dat kan dan ook, omdat ik op andere momenten het geld niet heb uitgegeven.MrsM schreef: ↑09-08-2025 10:59Eens. En dat iedereen op basis van zijn eigen inkomen.
Ik kies ook liever ervoor om langer weg te gaan met de camper, maar dan hebben we geen luxe campings met zwembaden. Dan zoeken we de "goedkoopste" plekken op, en soms ook nog zonder voorzieningen.
Dat vind ik overigens helemaal niet erg, want wij staan soms op hele mooie plekken zowat midden in de natuur.
Ook gaan we niet iedere dag ergens uit eten maar slingeren gezellig de bbq aan in de avond.
Fox off!
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:04
Maar moet je dan dus medelijden met iemand hebben die een "lagere" functie vervult?. (En daarom ook minder verdienen?). De mensen die ik ken, zijn er gewoon tevreden mee. Hebben helemaal geen hogere ambities. Vinden het werk dat ze doen misschien niet helemaal leuk, maar werk hoeft toch ook niet per se leuk te zijn?. Je werkt toch omdat je wilt eten? Je huis wilt betalen.MrsM schreef: ↑08-08-2025 23:31Onder andere deze zin in je post;
Ik heb totaal geen medelijden met mensen die "lagere functies" vervullen, of fysiek zware functies. Ik ben van LBO, naar MBO, naar HBO naar Universiteit gegaan, heb daar echt keihard voor moeten werken.
En deze;
De hogere beloning die ik kreeg had niks met geluk te maken, maar alles met keihard werken, doorzettingsvermogen, ik had een visie. Wilde een goed betaalde baan, dat was altijd mijn visie. Geen medelijden dus.
Dat geeft het wel een beetje weg voor mij.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:07
( gebaseerd op forum ervaringen) Is dat omdat jij vroeger zelf niet ( veel ) in de draaimolen kon en je nu een soort met terugwerkende kracht vindt dat dat heel goed geweest is voor je en omdat je vindt dat je kinderen niet dankbaar genoeg gedrag vertonen ?
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:11
MissNuada schreef: ↑09-08-2025 03:34Er bestaat daarnaast een grote groep die geen tot amper enige toeslagen krijgt. En deze groep werkende armen wordt steeds groter en groter.
Ook middeninkomens met een huurhuis net boven de toeslaggrens of mensen met middeninkomens die ergens vastzitten in een koophuis die maar net rondkomen is echt groot. TO zit er helemaal niet zo naast, die bulk mensen kunnen niet zomaar minder uren/ander werk gaan doen.
Ik wil hier eigenlijk nog even op inhaken, aangezien dit eigenlijk ook een beetje de reden is van dit topic.
Want de mogelijkheid hebben parttime te werken, of uberhaupt minder te werken, die is er voor heel veel mensen gewoonweg niet omdat ze de rekeningen anders niet kunnen betalen. Teveel verdienen voor hulp dmv toeslagen, te weinig om de luxe te hebben minder te werken.
Dat vind ik het scheve dus aan deze maatschappij. In een ideale wereld draagt iedereen bij naar vermogen en kunnen, en helpen mensen elkaar daar waar nodig is. En dan hoef je qua beloning echt niet alles helemaal gelijk te trekken, ook al snap ik ook daar de ideologie achter, maar het kan wel een heel stuk dichter bij elkaar liggen.
Vooral de fysiek zware beroepen die minder goed (of misschien zelfs echt slecht) betalen, zijn de mensen die vaak niet de mogelijkheid hebben eerder met pensioen te gaan, of minder te gaan werken.
En uiteindelijk is niets zoveel waard als vrije tijd, tijd die je naar eigen inzicht kunt besteden, en tijd met je dierbaren. Daar kan eigenlijk geen geld tegenover staan.
En dat is voor een hele grote groep mensen niet weggelegd.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:15
Galileogalilei schreef: ↑09-08-2025 11:04Maar moet je dan dus medelijden met iemand hebben die een "lagere" functie vervult?. (En daarom ook minder verdienen?). De mensen die ik ken, zijn er gewoon tevreden mee. Hebben helemaal geen hogere ambities. Vinden het werk dat ze doen misschien niet helemaal leuk, maar werk hoeft toch ook niet per se leuk te zijn?. Je werkt toch omdat je wilt eten? Je huis wilt betalen.
Nee je hoeft helemaal geen medelijden met anderen te hebben. Maar enig besef dat het niet zo maakbaar is als jij doet voorkomen kan ook geen kwaad.
Alleen het feit al dat je een universitaire opleiding hebt kunnen afronden bijvoorbeeld. Dat is niet iets wat vanzelfsprekend is en wat iedereen kan bereiken als ze maar hard genoeg werken en genoeg inzet en doorzettingsvermogen hebben. Het is gewoon geluk dat jij beschikt over die kwaliteiten en deze ook benut.
Daar sloeg ik op aan, het idee dat je alles zelf kunt beinvloeden, als je maar genoeg zou willen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn