Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:17
Dala heeft het o.a. over een zwembad in de tuin. Is dat overdadig verwennen? De duikvakantie naar de Maldiven kan hé over duscussieren.
Liefde met geld kopen kan kindermishandeling zijn. En alles geven wat kinderen willen ook. Met nadruk op kan, het ligt er ook aan hoe de rest van de opvoeding wordt ingevuld.
Overdadig verwennen is niet verstandig, ben ik met je eens.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:29
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:33
Ik werk omdat ik het heel leuk vind (onderwijs). Heb pensioen en AOW maar moet er niet aan denken te stoppen met werken. Voor man geldt hetzelfde. Wel sinds kort, voor het eerst sinds de kinderen uit huis zijn, part-time (toen ze nog thuis woonden ook). Hypotheek is afbetaald, geld is dus geen enkel probleem.
Ik ben enorm voor verwennen, altijd al geweest en zal dat altijd blijven doen! Nu vooral de kleinkinderen.
Ik ben enorm voor verwennen, altijd al geweest en zal dat altijd blijven doen! Nu vooral de kleinkinderen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:37
Ik denk dat bepaalde jeugdervaringen wel een rol spelen. Het is niet dat ik vroeger weinig kon/mocht omdat er geen geld voor was. Maar er werd absoluut niet zomaar overal ja op gezegd. Ook nier als dat financieel gezien dus prima kon. Dus ik kreeg een tientje mee naar de kermis en geen 100 gulden. Precies zoals ik nu zelf doe.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 11:07( gebaseerd op forum ervaringen) Is dat omdat jij vroeger zelf niet ( veel ) in de draaimolen kon en je nu een soort met terugwerkende kracht vindt dat dat heel goed geweest is voor je en omdat je vindt dat je kinderen niet dankbaar genoeg gedrag vertonen ?
Of ik ook vind dat ik daar beter van ben geworden ben of kracht uit heb gehaald zoals jij het verwoordt dat weet ik niet. Ik weet alleen dat ik veel weerstand voel bij de portemonnee trekken en niet omdat ik een Dagobert ben die alleen het spaargeld wil zien groeien.
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:40
Hangt toch ook van je bubbel af.72Jelle schreef: ↑09-08-2025 10:32Ik vind Nederland daardoor wel steeds minder leuk. Ik woon in een ' rijke' omgeving, maar de nadruk ligt zo ontzettend op het materiële. Mensen weten van gekkigheid niet meer wat nog meer.
Ik denk niet dat ons geluk als maatschappij daar van op vooruit gaat. Maar dat is misschien een andere discussie.
Ik woon in een omgeving waar materiële zaken meestal onderaan het lijstje staan. Maar mensen zijn mij dan weer te spritueel en zweverig.
Zo is er altijd wat.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:42
Er zit echt nog een wereld tussen 'een kind iets geven voor de leuk' en verwennen hoor.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:45
Ik weet echt te weinig van de verhouding HRA-EWF, maar zonder HRA kon je gewoon minder hypotheek betalen.MrsM schreef: ↑09-08-2025 10:55Was het maar zo'n feest. De HRA is echt niet zo hoog dat ik er iets van merk, zeker niet tegenover het EWF, de steeds maar stijgende WOZ.
En laten wij nu ons huis hebben kunnen kopen toen de rente zowat op zijn laagste stond, dan valt dat echt heel erg mee. Of tegen. Maar net hoe je het bekijkt.
En ik vind dat prima hoor, maar laten we dan asjeblieft stoppen met dat gezanik over al die luie wijven die minder gaan werken om toeslagen te kunnen ontvangen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:47
Je bent veel linkser dan je denkt.MrsM schreef: ↑09-08-2025 11:11Ik wil hier eigenlijk nog even op inhaken, aangezien dit eigenlijk ook een beetje de reden is van dit topic.
Want de mogelijkheid hebben parttime te werken, of uberhaupt minder te werken, die is er voor heel veel mensen gewoonweg niet omdat ze de rekeningen anders niet kunnen betalen. Teveel verdienen voor hulp dmv toeslagen, te weinig om de luxe te hebben minder te werken.
Dat vind ik het scheve dus aan deze maatschappij. In een ideale wereld draagt iedereen bij naar vermogen en kunnen, en helpen mensen elkaar daar waar nodig is. En dan hoef je qua beloning echt niet alles helemaal gelijk te trekken, ook al snap ik ook daar de ideologie achter, maar het kan wel een heel stuk dichter bij elkaar liggen.
Vooral de fysiek zware beroepen die minder goed (of misschien zelfs echt slecht) betalen, zijn de mensen die vaak niet de mogelijkheid hebben eerder met pensioen te gaan, of minder te gaan werken.
En uiteindelijk is niets zoveel waard als vrije tijd, tijd die je naar eigen inzicht kunt besteden, en tijd met je dierbaren. Daar kan eigenlijk geen geld tegenover staan.
En dat is voor een hele grote groep mensen niet weggelegd.

David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 11:49
Het is overigens ook echt niet zo dat er van mij echt helemaal níets kan of mag hoor op materieel gebied. Of dat alle vriendjes met 15 euro op pad gaan en die van ons 2 euro meekrijgen terwijl 10, 15 of 20 er best vanaf kan. Maar ik vind dus ook niet dat ze 100 euro hoeven mee te krijgen omdat dat óók er vanaf kan.
Of dat wij ook een zwembad in laten graven omdat ze dat bij Loesje ook hebben en dan als argument ook nog van partner te horen krijgen: ja maar Loesjes ouders hebben een héle goede baan...
Yeah right.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:09
Ik werk om te leven. En momenteel vraag ik me geregeld af waarom ik het werk doe wat ik doe. Ik werk met kinderen met een verstandelijke beperking, 3 dagen in de week, meer lukt me echt niet. We hebben geen pauzes en het is qua prikkels en de hele dag aanstaan en alert zijn echt heel erg vermoeiend en ik ben uitgeteld als ik thuis kom, waar mijn eigen kinderen wachten. Voor het geld hoef ik het al helemaal niet te doen.
Als ik hier op het forum dan soms lees dat mensen 1 of andere baan hebben waarbij ze weinig doen maar heel goed verdienen krab ik me wel eens achter de oren.
Als ik hier op het forum dan soms lees dat mensen 1 of andere baan hebben waarbij ze weinig doen maar heel goed verdienen krab ik me wel eens achter de oren.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:17
Jouw HRA is juist laag omdát je een lage rente hebt.MrsM schreef: ↑09-08-2025 10:55Was het maar zo'n feest. De HRA is echt niet zo hoog dat ik er iets van merk, zeker niet tegenover het EWF, de steeds maar stijgende WOZ.
En laten wij nu ons huis hebben kunnen kopen toen de rente zowat op zijn laagste stond, dan valt dat echt heel erg mee. Of tegen. Maar net hoe je het bekijkt.
Where is my mind?
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:18
Maar ga dan zelf ook op zoek naar zo’n baan?fryskefaam schreef: ↑09-08-2025 12:09Ik werk om te leven. En momenteel vraag ik me geregeld af waarom ik het werk doe wat ik doe. Ik werk met kinderen met een verstandelijke beperking, 3 dagen in de week, meer lukt me echt niet. We hebben geen pauzes en het is qua prikkels en de hele dag aanstaan en alert zijn echt heel erg vermoeiend en ik ben uitgeteld als ik thuis kom, waar mijn eigen kinderen wachten. Voor het geld hoef ik het al helemaal niet te doen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:22
Ik sprak laatst een mevrouw, die hoopt per januari 2026 ook huurtoeslag te krijgen. Want, dan kon ze een stuk minder gaan werken zei ze. En ik begrijp dat ook.Solomio schreef: ↑09-08-2025 11:45Ik weet echt te weinig van de verhouding HRA-EWF, maar zonder HRA kon je gewoon minder hypotheek betalen.
En ik vind dat prima hoor, maar laten we dan asjeblieft stoppen met dat gezanik over al die luie wijven die minder gaan werken om toeslagen te kunnen ontvangen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:32
Toch is natuurlijk het onderliggende probleem dat huizen te duur zijn én dat we met argusogen naar elkaar kijken.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:37
Ik werk ook in die tak. Wat ik weleens oneerlijk vind is dat je je op de ene locatie fysiek echt het schompes werkt en op de andere locatie zit het personeel voornamelijk. Uiteraard vinden die ook dat ze heel hard werken ( voornamelijk bij een escalatie ) . Het salaris is gelijk.fryskefaam schreef: ↑09-08-2025 12:09Ik werk om te leven. En momenteel vraag ik me geregeld af waarom ik het werk doe wat ik doe. Ik werk met kinderen met een verstandelijke beperking, 3 dagen in de week, meer lukt me echt niet. We hebben geen pauzes en het is qua prikkels en de hele dag aanstaan en alert zijn echt heel erg vermoeiend en ik ben uitgeteld als ik thuis kom, waar mijn eigen kinderen wachten. Voor het geld hoef ik het al helemaal niet te doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:39
Haha.... shit en nu? Moet ik nu in therapie?

Nee daar ben ik me ook wel bewust van geworden de laatste tijd, en als er linkse partijen zijn die dus ook het belang van kleine ondernemers in het oog houden/hebben, dan zou ik ook prima links kunnen/willen stemmen.
Heb het voorlopige programma van SP gelezen, maar zo links ben ik dan ook weer niet.

J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:42
Solomio schreef: ↑09-08-2025 11:45Ik weet echt te weinig van de verhouding HRA-EWF, maar zonder HRA kon je gewoon minder hypotheek betalen.
Oh dat klopt ook wel hoor. Daar heb je zeer zeker een goed punt.
Maar veel mensen denken dat die HRA echt een hoog bedrag is waar je voordeel uit hebt, maar momenteel hebben veel mensen ook die HRA nodig om een huis te kunnen blijven betalen bijvoorbeeld.
Het is iig niet zo simpel als een toeslag voor de rijken, want daarmee zeg je ook dat alle huizenbezitters rijk zijn.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:44
Dat is precies wat ik zei.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:49
Ik snap wel waarom je dit zo zegt, maar stel nou dat iedereen die mogelijkheid en capaciteiten heeft, en dus iedereen gaat voor de best betaalde baan, wie zorgt er dan voor die gehandicapte kinderen? Wie doet dan de thuiszorg? Wie wil dan in de kinderopvang werken? Want dan komen er echt problemen natuurlijk. Die minder betaalde baan zou best wat meer waardering mogen krijgen.
Uiteindelijk werkt 99% puur alleen voor het geld, niet voor het maatschappelijk belang. Zou het dan niet veel eerlijker zijn dat die beloningen hoger liggen dan dat ze nu zijn, maar ook hoger dan in een baan zonder echt maatschappelijk belang? Dan worden de tekorten daar ook flink verminderd, en dat is wat "we" nodig hebben.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:53
Mee eens. En daar plaats ik dus (in gedachten) altijd mijn kanttekeningen bij. En het kan best zijn dat die huizenbezitter met héle goede baan wel echt erg rijk is hoor, ik zeg niet dat dat absoluut niet kan... maar diegene kan misschien net zo goed of nog een hele hoge (bijna niet afgeloste) hypotheek hebben, de HRA héél hard nodig hebben om überhaupt die hypotheek nog te kunnen betalen, een lening hebben afgesloten voor die zwembad of auto (oké dat is misschien minder waarschijnlijk). Ook hier op dit forum al vaak genoeg gelezen dat mensen (met veel hogere salarissen dan wij zelf) het hebben over: "Ook wij moeten keuzes maken."MrsM schreef: ↑09-08-2025 12:42Oh dat klopt ook wel hoor. Daar heb je zeer zeker een goed punt.
Maar veel mensen denken dat die HRA echt een hoog bedrag is waar je voordeel uit hebt, maar momenteel hebben veel mensen ook die HRA nodig om een huis te kunnen blijven betalen bijvoorbeeld.
Het is iig niet zo simpel als een toeslag voor de rijken, want daarmee zeg je ook dat alle huizenbezitters rijk zijn.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:58
Het probleem is in mijn ogen dat geld vrijheid betekent. En dus dat als je geen geld hebt niet vrij bent. En dat we dat ook nog eens heel vanzelfsprekend en eerlijk vinden met z'n allen. Dat iemand met geld een tweede boot koopt omdat ie toch vrij moet zijn om te doen en laten wat ie wil met z'n geld terwijl iemand zonder geld 3 banen moet combineren om überhaupt de vaste lasten te betalen.
En ik maak daar nu gebruik van, want ik heb genoeg geld dus ik ben vrij om ontslag te nemen en te gaan doen wat ik wil. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat het hele systeem anders zou moeten dat iedereen meer vrijheid zou hebben, en niet alleen degenen met geld. Hoe precies zo dat het ook nog zou werken weet ik ook niet, maar zoals het nu is is zeker niet de enige mogelijkheid.
En ik maak daar nu gebruik van, want ik heb genoeg geld dus ik ben vrij om ontslag te nemen en te gaan doen wat ik wil. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat het hele systeem anders zou moeten dat iedereen meer vrijheid zou hebben, en niet alleen degenen met geld. Hoe precies zo dat het ook nog zou werken weet ik ook niet, maar zoals het nu is is zeker niet de enige mogelijkheid.
zaterdag 9 augustus 2025 om 12:59
MrsM schreef: ↑08-08-2025 21:19
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Als ik het gratis kreeg werkte ik nooit meer. Ik ben afhankelijk van het CAO. Kreeg ik ergens anders voor hetzelfde werk meer dan was ik zo vertrokkenOf kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning? Beloning vind ik zeer belangrijk. Ik werk - omdat mij dat het leukste leek - in een maatschappelijk nuttige baan.
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? De meeste , of in ieder geval heel veel, hele nuttige banen worden gedaan door laag/ lager opgeleide mensen . Omdat die er altijd zullen zijn blijven dat slecht betaalde banen. Maar die mensen stappen dus wel gelijk op voor een kleinere verhoging omdat dat voor hen een heel groot verschil is. En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet? Op bepaalde locaties veel te laag
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, ja wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau?Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren? Nee. Het is niet zo dat ik halfslapend mijn salaris verdien
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen. Pfff geen idee. Een hogere vrijwilligers vergoeding, misschien?
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:01
Er zijn maar heel erg weinig mensen die geen keuzes hoeven maken .Dala schreef: ↑09-08-2025 12:53Mee eens. En daar plaats ik dus (in gedachten) altijd mijn kanttekeningen bij. En het kan best zijn dat die huizenbezitter met héle goede baan wel echt erg rijk is hoor, ik zeg niet dat dat absoluut niet kan... maar diegene kan misschien net zo goed of nog een hele hoge (bijna niet afgeloste) hypotheek hebben, de HRA héél hard nodig hebben om überhaupt die hypotheek nog te kunnen betalen, een lening hebben afgesloten voor die zwembad of auto (oké dat is misschien minder waarschijnlijk). Ook hier op dit forum al vaak genoeg gelezen dat mensen (met veel hogere salarissen dan wij zelf) het hebben over: "Ook wij moeten keuzes maken."
zaterdag 9 augustus 2025 om 13:05
Ik zal het ongetwijfeld ook moeten denk ik, maar ik ervaar dat zelf niet zo. Misschien dat dat ook nog verschil maakt? Het is niet dat ik denk: ik had A best gewild maar dan kan B niet doorgaan of kan dat pas later. En ik zit echt niet hélemaal aan de top qua salaris. Of, als ik nou eens x bedrag extra had dan zou ik zó C doen...blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2025 13:01Er zijn maar heel erg weinig mensen die geen keuzes hoeven maken .

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in