Vakantie met baby

08-08-2025 15:14 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook zo wat om dit onder reizen te plaatsen maar toch met passender dan kinderen.

Ik wil half september (tussen 15 sept-1okt) op vakantie met man en baby. Eerder dit jaar naar Centerparcs geweest, dat was het niet helemaal (helemaal niet) voor mij. Wie denkt mee over iets leuks?

Liefst max 5,5 uur rijden vanaf Utrecht. Baby slaapt niet zo goed op andere plekken dan eigen kamer dus het moet te overzien zijn qua reizen. Vliegen zie ik daardoor ook nog niet zitten.

Ik zoek iets met twee slaapkamers en ledikant. Liefst met fijne plek buiten waar we kunnen zitten als de baby slaapt. Een tuin zou fijn zijn, niet alleen een balkon. Oja en direct naast het huis oid kunnen parkeren.

Idealiter dichtbij natuur, naast/in/bij een dorp en ook iets dichterbij een stad(je).

Liefst een week op 1 plek, 2 weken weg kan ook. Ik kom er maar niet uit.. dan vind ik een geschikte regio maar kan dan totaal geen leuke plek vinden..

Geen onbeperkt budget maar iets wat redelijk is (geen idee wat redelijk is, het juiste mag best wat kosten denk ik)
Rodelelie schreef:
09-08-2025 13:01
Wat een fijne reacties allemaal, bedankt!

Wat we niet fijn vonden aan Centerparcs was dat we de auto op een parkeerterrein moesten zetten, dat was 20 minuten lopen. Voor een uitje van een baby die maar 2 uur wakker kan blijven (en niet slaapt buiten bed/donkere kamer) is 40 minuten kwijt zijn met naar de auto gaan gewoon veel.
Faciliteiten van zo’n park zijn ook iets teveel, huisje ansich daar was prima. Een vakantiepark is geen no-go hoor (zolang prima huisje en parkeren naast de deur en de eerder genoemde dingen)

Waarom niet vliegen is de vraag, van deur tot deur ben je vaak toch weer wat langer weg dan 5 of 5,5 uur en wat minder flexibel. Zie het nu gewoon niet niet helemaal zitten.

Airbnb, park, camping met mooie huisjes, een villa, alles is goed. Zolang de plek maar leuk en handig is.

Een aantal van jullie hebben hele specifieke tips gegeven, ik ga het nakijken. Dank iedereen!
Ik denk dat je dan ook wel echt pech gehad hebt en vermoed dat je op een heel groot park zat. Soms mag je naast of vlakbij het huisje parkeren (denk aan: 1-2 minuten lopen) en verder dan 10 minuten heb ik zelf nog nooit gehad. Ik zou dus niet op voorhand alle (centerparcs)parken afschrijven, maar wel checken hoe het met parkeren zit en hoe groot het überhaupt is. Wij betalen vaak ook bij om een specifiek huisje te reserveren, juist om ver lopen naar de auto of het zwembad te voorkomen. :)

Wij zitten ook nog met slaapjes en kiezen dus wel altijd een huisje/park waar dingen te doen zijn in de directe omgeving, zodat je niet voor elk uitje de auto in hoeft. Wij doen vaak de ene dag wat verder weg op pad, de andere dag op/rond het park. Die dagen blijft het dus wel redelijk simpel: een wandeling in de omgeving, een bakkie (warme!) koffie op het terras, een uurtje zwemmen, naar de kinderboerderij. ;)

Wat voor uitjes zouden jullie willen maken? En hoe ver weg mogen die zijn van het huisje? Slaapt je kindje wel in de auto en kun je dus 1 dutje onderweg doen, of is het 2 uur voor heen&weer+uitje? Dan kunnen we misschien wat gerichtere tips geven dan 'de Ardennen', 'ga vliegen' of 'toch een vakantiepark'. ;)
Amaryllis schreef:
09-08-2025 15:17
Ik denk dat je dan ook wel echt pech gehad hebt en vermoed dat je op een heel groot park zat. Soms mag je naast of vlakbij het huisje parkeren (denk aan: 1-2 minuten lopen) en verder dan 10 minuten heb ik zelf nog nooit gehad. Ik zou dus niet op voorhand alle (centerparcs)parken afschrijven, maar wel checken hoe het met parkeren zit en hoe groot het überhaupt is. Wij betalen vaak ook bij om een specifiek huisje te reserveren, juist om ver lopen naar de auto of het zwembad te voorkomen. :)

Wij zitten ook nog met slaapjes en kiezen dus wel altijd een huisje/park waar dingen te doen zijn in de directe omgeving, zodat je niet voor elk uitje de auto in hoeft. Wij doen vaak de ene dag wat verder weg op pad, de andere dag op/rond het park. Die dagen blijft het dus wel redelijk simpel: een wandeling in de omgeving, een bakkie (warme!) koffie op het terras, een uurtje zwemmen, naar de kinderboerderij. ;)

Wat voor uitjes zouden jullie willen maken? En hoe ver weg mogen die zijn van het huisje? Slaapt je kindje wel in de auto en kun je dus 1 dutje onderweg doen, of is het 2 uur voor heen&weer+uitje? Dan kunnen we misschien wat gerichtere tips geven dan 'de Ardennen', 'ga vliegen' of 'toch een vakantiepark'. ;)
Dit was inderdaad precies het geval. Ik denk dat het intense van zo’n groot park met zo veel mensen, activiteiten etc me ook tegenviel. Iets kleinschaligers is beter

Wat voor uitjes zouden jullie willen maken?
- dorp/stad bezoeken
- wandelen in natuur

En hoe ver weg mogen die zijn van het huisje?
- liefst klein dorp op 15/20 minuten
- liefst stad(je) op 30/40 minuten

Slaapt je kindje wel in de auto en kun je dus 1 dutje onderweg doen, of is het 2 uur voor heen&weer+uitje?
- kind is inmiddels iets langer wakker in de middag, 3 uur.
- slaapt niet in auto (uitzondering daar gelaten)

Dan kunnen we misschien wat gerichtere tips geven dan 'de Ardennen', 'ga vliegen' of 'toch een vakantiepark'. ;)
- Graag! Een park is dus ook zeker goed. Iets minder groot dan het heijderbos is wenselijk ;) en idd parkeren naast de deur.

Keek ook al even in omgeving landau in der pfalz maar een andere regio (Duitsland, Luxemburg Frankrijk) is ook goed! Heb eerder al een trip trier-koblenz gemaakt dus liever een andere omgeving dan daar aan de moezel.
Amaryllis schreef:
09-08-2025 15:17

Ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar de ‘parken’ waar jij bent geweest die leuk lagen tov dorpjes/steden!
Ik zou zoiets doen in de buurt van Honfleur (Normandie)

https://www.booking.com/hotel/fr/la-pet ... tal&ucfs=1&
Of deze:

https://www.booking.com/hotel/fr/domain ... tal&ucfs=1&
Rodelelie schreef:
09-08-2025 17:17
Ben eigenlijk ook wel heel benieuwd naar de ‘parken’ waar jij bent geweest die leuk lagen tov dorpjes/steden!
Landal Mont Royal waren wij dus heel positief over, maar zijn alleen in dorpjes en kleine steden geweest. Een echt grote stad niet en dus idd wel de Moezel.

Lommerbergen in Nederland: je loopt vanuit het park zo naar de Maas of het bos in. Vlakbij is een pont over de Maas die je naar een klein dorpje brengt (naam weet ik zo gauw niet). Venlo en Roermond en wat kleinere plaatsen in Duitsland zijn dichtbij. En het subtropisch zwembad is ideaal voor een kleintje.

De Roggenberg in Drente is enigszins vergelijkbaar, op het zwembad na. Ook in het bos. Appelscha op loop/fietsafstand, Assen en Hoogeveen zijn niet zo ver weg. De Veenkoloniën zijn daar ook vlakbij, mocht je dat interesseren.

Buitenplaats Beekhuizen hij Arnhem was ook fijn: in het bos, leuk restaurant op de camping en vlakbij Arnhem dus. Wel vooral safaritenten en pods.

Vakantiepark De Krim op Texel. Daar is alles vrij dichtbij, alleen geen grote stad natuurlijk. We zijn op de terugweg wel in Den Helder geweest.

Centerparcs Les Trois Forêts in Frankrijk zou ik jou niet aanraden. Daar moet je best ver rijden om iets te gaan doen buiten het park. Het park is dan wel weer zo groot dat je je daar zelfs op het park een week kan vermaken. Er ligt zelfs een best wel acceptabel 'bos' op het park zelf. En wel ver lopen als je geen dure golfkar huurt.

Even gauw een paar uit m'n hoofd. ;)
amaryllis wijzigde dit bericht op 09-08-2025 17:54
13.40% gewijzigd
Onze kinderen waren rolluiken gewend, wat wij dus vanaf baby deden waren zwarte vuilniszakken meenemen en schilderstape en die zakken voor het raam plakken van de kamer waar de baby sliep,
Center Parcs Sandur zou je ook kunnen overwegen. Heel overzichtelijk. Niet groot. Klein zwembad maar voor een baby meer dan genoeg. Auto naast het huisje parkeren. Kleine kinderboerderij, erg leuk voor kleine kindjes. Je kan er erg goed eten. Emmen, Hoogeveen, Assen, Groningen, allemaal goed bereikbaar. In Emmen kan je naar Wildlands gaan. In Erica zit een geweldige kinderboerderij en is maar 10 minuten rijden vanaf Parc Sandur. Oerdorp Orvelte is ook erg leuk om te bezoeken, is een kleine 30 minuten rijden. Het kabouterbos in Emmerhout is leuk om doorheen te wandelen met de wandelwagen. Bij Parc Sandur zit een binnenspeeltuin en helemaal in het laagseizoen is het daar lekker rustig in de ochtend en kan je kleintje daar ook wat rondkijken/rondkruipen.
Ik zou een Air bnb huren. Duitsland vinden wij zelf erg leuk, Keulen bijv. Ze hebben daar ook een heel leuk dierenpark, soort grote kinderboerderij wat heel leuk is om doorheen te wandelen.
https://www.lindenthaler-tierpark.de/
Dank!
Voorkeur gaat toch wel uit naar buitenland.
Ik zag de mooie airbnbs bij le havre, zeker een optie! Al is die eerste net wat prijzig.
Omgeving Keulen ook al eerder geweest.

Iemand leuke tips rondom Heidelberg? Of ietsje zuidelijker?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven