Waarom werken jullie?
vrijdag 8 augustus 2025 om 21:19
Naar aanleiding van het topic "Ik haat mijn werk" deze vraag aan jullie. (Okee, ook een beetje uit nieuwsgierigheid mijner zijde...)
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Werken jullie puur alleen voor het geld en dus de werkgever die het meeste wil betalen daar ga ik heen. Of kiezen jullie bewust voor een baan die maatschappelijk nut heeft maar wel minder betaald. Of, kiezen jullie bewust iets in een sector die je leuk vindt, en is werkplezier belangrijker dan beloning?
En, in het verlengde daarvan, hoe denken jullie over de beloningen van maatschappelijk nuttig werk tegenover banen in een commerciele sector? En wat vind je zelf van je eigen beloning? Te hoog of te laag, voor het werk wat je doet?
Vinden jullie dat iedereen de mogelijkheid zou moeten hebben om parttime te werken, wanneer dat zou betekenen dat de salarissen gelijk worden getrokken ongeacht opleidingsniveau? Zodat op die manier iedereen gelijk in de wedstrijd staat. Dan verdienen hogere functies minder ten gunste van de lagere functies. Zou je bereid zijn daarvoor een stukje eigen salaris in te leveren?
En op welke manier zouden we de maatschappij anders in kunnen kleden zodat die meer inclusief is voor degenen die nu niet kunnen werken, maar dat wel zouden willen naar eigen kunnen en vermogen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:46
De makke is dat het verhoudingsgewijs vaak juist net niet handig is.Lady*Voldemort schreef: ↑09-08-2025 20:42Lulkoek. Iedereen mag gewoon 40 uur werken hoor, als ie dat wil en kan.
Maar in het algemeen, alles is relatief, en zodra de max lager ligt, gaan we allemaal lager zitten.
pina wijzigde dit bericht op 09-08-2025 20:48
18.60% gewijzigd
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:47
Ja. Maar ik begrip fulltime dan dus ook niet. Tenzij men echt niet anders kan.
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:52
Ja, dat snap ik. Maar ik zie al hoe dat bij mijzelf zou gaan, dan wil ik al helemaal geen uren meer maken. Als je het dan toch zelf kunt bepalen denk ik nogal gauw: tis wel goed zo.GeweldigWeer schreef: ↑09-08-2025 20:36Daar heb je, als ondernemer zijnde, natuurlijk ook keuzes in. Het is, voor mij althans, een wereld van verschil om in loondienst te werken of als ZZP-er.
Maar de ene branche is de andere niet natuurlijk. Je kunt misschien ook wel als ondernemer/zzp'er werken zonder dat je je clientèle ziet of spreekt. Maar ja, als ze je betalen willen ze ook wat van je. Al geldt dat voor loondienst uiteraard ook.
zaterdag 9 augustus 2025 om 20:56
Ja, ik ben totaal niet ambitieus. Maar dat ligt verder niet aan mijn opvoeding, dat is mijn karakter.GeweldigWeer schreef: ↑09-08-2025 20:42Ik kom zelf uit een echt arbeidersgezin, vader werkte en moeder stopte met werken (vanuit de fabriek) zodra zij zwanger was. Ik ben ook pas veel later (toen ik zo’n 35 was ofzo) ambitieus geworden en nóg later die drang naar ondernemerschap.
Niet alles valt eenvoudig terug naar het verleden terug te brengen, mensen ontwikkelen soms ook vanuit zichzelf bepaalde dromen/wensen/ambities etc. Niet alles komt vanuit genen, maar ook vanuit ambitie om zelf te ontwikkelen.
zaterdag 9 augustus 2025 om 21:18
Maar vaak zijn contracten toch parttime en kan je simpelweg niet meer uur werken?Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 16:13Simpel. Als je niet fulltime werkt, dan kan je meer werken.
Of je moet ziek zijn, maar dan val je dus onder het systeem van de ziekteuitkeringen.
Geen motto
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:03
Totaal niet, haha! Ik kan wel hard werken, maar bij ambitieus denk ik meer aan dingen willen bereiken en hogerop komen enzo. Ik ben al jaren gestagneerd en verwacht horizontaal verder richting pensioen te gaan.
Ook qua studie heb ik bepaald niet waargemaakt wat men dacht dat erin zat. Alles maar net aan enzo.
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:07
Ja precies. Ik hou erg van hard werken maar ik heb totaal geen intentie om hogerop te komen. Nergens voor nodig, laat mij maar lekker wassen dan ben ik dik tevreden. Mocht ik ooit ineens een ontzettend bedrag winnen of erven (waar ik niet van uit ga) blijf ik ook gewoon door wassen hoor, hooguit dat ik misschien een dag terug ga qua contracturen zodat ik wat tijd kan vrijmaken voor een volkstuintje of zo.pina schreef: ↑09-08-2025 23:03Totaal niet, haha! Ik kan wel hard werken, maar bij ambitieus denk ik meer aan dingen willen bereiken en hogerop komen enzo. Ik ben al jaren gestagneerd en verwacht horizontaal verder richting pensioen te gaan.
Ook qua studie heb ik bepaald niet waargemaakt wat men dacht dat erin zat. Alles maar net aan enzo.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zaterdag 9 augustus 2025 om 23:34
Beter, scheelt zoveel stress!pina schreef: ↑09-08-2025 23:03Totaal niet, haha! Ik kan wel hard werken, maar bij ambitieus denk ik meer aan dingen willen bereiken en hogerop komen enzo. Ik ben al jaren gestagneerd en verwacht horizontaal verder richting pensioen te gaan.
zondag 10 augustus 2025 om 02:10
In België is in veel sectoren fulltime de norm en parttime een gunst van de werkgever die lang niet altijd wordt toegestaan.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Als je nu bvb. als leraar op een middelbare school gaat werken en ze hebben nu eenmaal maar voor x aantal uren iemand nodig voor jouw vak, dan zal je ook nog op een andere school moeten solliciteren als je extra uren wil.
zondag 10 augustus 2025 om 07:26
Maar bijv ouderschapsverlof, kennen ze dat ook niet zoals wij dat kennen?Rosanna1985 schreef: ↑10-08-2025 02:10In België is in veel sectoren fulltime de norm en parttime een gunst van de werkgever die lang niet altijd wordt toegestaan.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen. Als je nu bvb. als leraar op een middelbare school gaat werken en ze hebben nu eenmaal maar voor x aantal uren iemand nodig voor jouw vak, dan zal je ook nog op een andere school moeten solliciteren als je extra uren wil.
Ik werk niet omdat ik het nou heel erg leuk vind, Maarja verdien hier in 3 dagen evenveel als ergens anders met 40 uur. Als de kinderen groter zijn ga ik wel ander werk zoeken. Maar nu ze klein zijn vind ik het prima, ik weet precies wat ik moet doen. Ik compenseer het door op de dagen dat ik vrij ben veel leuke dingen te doen en vind ik die 3 dagen werken niet zo erg.
zondag 10 augustus 2025 om 08:18
En als ergens maar voor een bepaald aantal uur werk beschikbaar is, krijg je dan wel of niet de toeslag?Rosanna1985 schreef: ↑10-08-2025 02:10In België is in veel sectoren fulltime de norm en parttime een gunst van de werkgever die lang niet altijd wordt toegestaan.
Geen motto
zondag 10 augustus 2025 om 08:50
Maar dat zoveel mensen (man, vrouw, jong, oud, ouders van jonge kinderen) dus full time werken is dus meer omdat dat het aanbod en de norm is dan dat iedereen dat het prettigst vind dus? Het is in veel gevallen dus eigenlijk: je pakt die full time job of niet (maar dan gaat die naar een ander) want een part time aanbod komt niet voorbij rollen.Rosanna1985 schreef: ↑10-08-2025 02:10In België is in veel sectoren fulltime de norm en parttime een gunst van de werkgever die lang niet altijd wordt toegestaan.
In sommige docu's wordt het Belgische arbeidsethos van vrouwen (of andere Europese vrouwen) vaak opgehemeld en dat het ondénkbaar is dat vrouwen (of mannen maar in die docu's wordt altijd de vrouw erom bekritiseerd) kiezen voor een part time werkleven. Zou het aanbod er wél zijn dan zouden Belgische vrouwen (of andere Europese vrouwen) er misschien ook voor willen kiezen? Of vergis ik mij erin.
Nu weet ik overigens niet of de kritiek in Nederland vooral komt door het gebrek aan arbeidsethos of dat ook meespeelt dat dat part time werken in veel gevallen gepaard gaat met Toeslagen en het voor afhankelijkheid (van partner en/of de overheid) zorgt.
zondag 10 augustus 2025 om 09:07
Ik ben heel blij dat Nederland zoveel mogelijkheden heeft om parttime te werken. Dat is best uniek.
Ik vind het alleen niet een recht dat inkomens dan maar aangevuld worden met toeslagen . Als het economisch kan, een politieke keuze en leuk meegenomen, maar anders moet je maar zuiniger leven of toch meer gaan werken.
Ik vind het alleen niet een recht dat inkomens dan maar aangevuld worden met toeslagen . Als het economisch kan, een politieke keuze en leuk meegenomen, maar anders moet je maar zuiniger leven of toch meer gaan werken.
zondag 10 augustus 2025 om 09:23
Maar zonder die toeslagen vind je het niet bezwaarlijk? Hier dus 2 part time werkenden en geen toeslagen. Op de KOT na ook vroeger niet gehad en dan zelfs maar héél tijdelijk. En geen afhankelijkheid, de een of de ander. Toch is daar best wat commentaar op gekomen (zowel qua arbeidsethos als qua belabberde bijdrage aan de staatskas via belasting op loon)72Jelle schreef: ↑10-08-2025 09:07Ik ben heel blij dat Nederland zoveel mogelijkheden heeft om parttime te werken. Dat is best uniek.
zondag 10 augustus 2025 om 09:27
Ah, de parttime/toeslagendiscussie.
Ik vraag me nog steeds af of er ergens onderzocht is in hoeverre die toeslagen echt invloed hebben op de beslissing om parttime te werken. Op het forum klinkt altijd wel weer een voorbeeld. Ik werk zelf parttime, het grootste deel van mijn collega's ook, mijn vriendinnen ook en voor zover ik weet is niemand bezig met toeslagen.
Ik vraag me nog steeds af of er ergens onderzocht is in hoeverre die toeslagen echt invloed hebben op de beslissing om parttime te werken. Op het forum klinkt altijd wel weer een voorbeeld. Ik werk zelf parttime, het grootste deel van mijn collega's ook, mijn vriendinnen ook en voor zover ik weet is niemand bezig met toeslagen.
zondag 10 augustus 2025 om 09:36
Ik denk dus ook dat het niet zoveel invloed heeft op de keuze of iemand part time wil werken of niet maar aan de andere kant weet ik niet helemaal zeker of het mensen financieel ook allemaal lukt om rond te komen als één of beide partners parttime werken. Mij maakt het eigenlijk geen drol uit of een ander daar wel of geen toeslagen voor ontvangt maar misschien draagt het wel blij aan de beeldvorming bij sommigen dat velen het alleen maar kunnen (parttime) doordát er nog die toeslagen zijn. Geen idee. Het gaat niet ten koste van wat ik wel of niet kan of moet betalen denk ik dan maar. En zo wel (belasting ofzo) dan ervaar/voel ik het niet. Dus ik zou daar niet zo snel commentaar op hebben.Mistborn schreef: ↑10-08-2025 09:27Ah, de parttime/toeslagendiscussie.
zondag 10 augustus 2025 om 09:48
Dat er iets mis is met het systeem, daar zijn we het over eens.GeweldigWeer schreef: ↑09-08-2025 18:05Zo kun je iedere discussie daarover wel doodslaan dus. Als mensen minder gaan werken om (extra) toeslagen te kunnen ontvangen, gaat er natuurlijk echt wel iets mis met het systeem. Lijkt mij toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Maar wát er dan mis is, en daarmee dus de vraag hoe het beter kan, daar verschillen we over van mening.
En dan mij verwijten dat ik aan tunnelvisie lijd (geen idee meer wie dat schreef), dat slaat een discussie dood.
Ik lees hier post na post na post mensen die het huidige systeem op een enkel detail na prima vinden en geen millimeter daarbuiten kunnen denken.
Wat mij betreft slaat dat dus elke discussie dood.
Hoe zorgen we voor een systeem waarin IEDEREEN op waarde geschat wordt? Dat (b)lijkt voor veel mensen echt helemaal geen issue te zijn. En daar blijf ik me dus tegen verzetten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 09:49
Holy crap, ik schrijf toch geen Chinees?Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 18:13En wat zou dan wel de basis moeten zijn? Wat zou je dan moeten doen of geven om in de supermarkt je boodschappen mee te krijgen?
Geld als ruilmiddel is iets anders dan geld als basis.
Het gaat in onze economie allang niet meer om geld als ruilmiddel. Geld is een doel op zich geworden.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 09:52
Ik heb vriendinnen die met gemak (zo lijkt het iig) ruim 40+ uur per week werken.Dala schreef: ↑09-08-2025 18:25Mee eens. Hier is basisschool van 8.30 tot 14.30, dat vind ik een normale werkdag en dan is menig kind al helemaal uitgeblust. Ik snap dat er ook banen zijn die voor en na die tijd moeten doorlopen maar een werkweek waarbij je vier of vijf dagen van 8.00 tot 18.00 van huis bent als het niet langer is en dan moet je daarna nog eens eten of een was draaien en morgen weer, sorry maar dat vind ik onwenselijk en ook onmenselijk.
Zeggen sommige mensen: dan moet je maar ondernemer worden dan kun je je eigen uren bepalen. Maar de ondernemers die ik ken werken vaak nog meer uur of tot later door. Hooguit is hun voordeel dat ze hun eigen vrije uren bepalen. Als ik ondernemer was (wat ik overigens nooit word) zou ik niet meer dan 3 uur per dag werken. Misschien toch eens overwegen.
Maar die realiseren zich wel dat ze geluk hebben met bijv hun tomeloze energie.
Als ze echt vonden dat dat de norm was, dan waren ze mijn vriendinnen niet.
Het gaat mij niet om hoeveel uur iemand werkt, het gaat mij om al die oordelen die daar vervolgens aan opgehangen worden.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 09:54
Omdat degenen die meer kunnen dat gewoon mogen.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 09:55
Op scholen wordt gedifferentieerd, zodat (in theorie dan toch) ieder kind gewoon mee kan op z'n eigen niveau.Rosanna1985 schreef: ↑09-08-2025 19:48is dat niet vergelijkbaar met het niveau op school gelijkstellen aan dat van de traagste leerling? zo doe je juist ook heel veel leerlingen tekort
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 09:55
Ook prima als iedereen nog maar 30 uur gaat werken.
David Dunning
David Dunning
zondag 10 augustus 2025 om 09:59
Ik denk dat het de keuze om minder te gaan werken wel kan vergemakkelijken.Mistborn schreef: ↑10-08-2025 09:27Ah, de parttime/toeslagendiscussie.
Maar die behoefte aan minder werken is geen luiheid, maar pure noodzaak.
Als je tenminste ook nog een beetje wilt leven.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in