Gezondheid alle pijlers

Orgaandonatie

08-08-2025 22:20 228 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of het topic hier goed staat maar ik vond het moeilijk onder welke pijler het het beste zou passen.

Ik zit met iets in mijn maag. Orgaandonatie. Vandaag op het werk een hele discussie over gehad en het zit me niet lekker. Ik heb onlangs mijn keuze aangepast naar "Nee, ik wil geen donor zijn.". De reden is omdat ik het een verschrikkelijk idee vind dat een ander straks met mijn organen rondloopt. Ook al gun ik iedereen echt alles hoor en natuurlijk als de rollen omgekeerd zouden zijn zou ik ook dolblij zijn met een kans om zo te blijven leven. Maar toch, het voelt gewoon echt heel erg verkeerd op de een of andere manier. Het klinkt misschien heel stom maar als ik doodga dan wil ik gewoon graag in z'n geheel alles bij elkaar houden. Het idee dat ik dan dood ben maar dat mijn hart nog wel ergens loopt te kloppen vind ik verschrikkelijk naar. Hier zit geen geloofsovertuiging of iets achter, ik ben niet gelovig verder. Het is gewoon mijn gevoel waarvan ik niet goed weet waar het vandaan komt.

Ergens voel ik me wel egoïstisch door mijn keuze. Dit was ook de feedback die ik kreeg tijdens het gesprek met collega's. Dit gesprek kwam niet door mij, het was al gaande toen ik binnenkwam en erbij betrokken werd.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn er meer mensen die geen donor willen worden en zo ja, waarom niet?
Nee, ik ben geen donor meer. Het hele idee dat je nog amper overleden bent, aan apparatuur wordt gehouden die niet jou dient, maar de orgaandonatie, staat me ontzettend tegen. Het voelt voor mij als lijkenpikkerij zonder lijk. En als onethisch.

En mensen roepen dan altijd 'wacht maar, als het puntje bij paaltje komt, wil jij ook een orgaan!', maar nee, mocht ik ooit een nier of long nodig hebben, dan pas ik daarvoor.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
BeeDifferent schreef:
09-08-2025 22:34
Dat wist ik uiteraard maar was retorisch bedoeld naar LucyvanPelt die zei dat ze nu te oud was.
blij te horen dat ik nog niet te oud ben. (dacht 60 max voor levertransplantatie)
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Ik wil al niet uit een kopje drinken als een ander eruit gedronken heeft.
Een orgaan van een ander lijkt me vreselijk.

Maar als ik het nodig zou hebben, zou ik mezelf wrsch wel over mijn afkeer heen (proberen te) zetten, want ik hang enorm aan het leven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
10-08-2025 10:03
Ik wil al niet uit een kopje drinken als een ander eruit gedronken heeft.
Een orgaan van een ander lijkt me vreselijk.

Maar als ik het nodig zou hebben, zou ik mezelf wrsch wel over mijn afkeer heen (proberen te) zetten, want ik hang enorm aan het leven.
Ik heb ooit bijna een bloedtransfusie gekregen en ben daarover in discussie gegaan. Als het echt niet anders kon, moesten ze het maar doen. Het alternatief was een ijzerpreparaat en een paar weken langer herstel. Daar heb ik dus voor gekozen.
Ik heb na mijn beide bevallingen een bloedtransfusie gehad. Met een bloeddruk van 50/90 door enorm bloedverlies kun je niet veel meer dan liggen dus die transfusie was enorm welkom.
Maar mensen gaan voorbij
Fijn dat je die keuze had, ik had hem toch echt heel hard nodig. Daar hielp een ijzerpreparaat helemaal niks aan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik had na mijn tweede bevalling een hb van 4,8 (meen ik). In ieder geval onder de grens voor een bloedtransfusie.
(Nu komt er een vrij nare herinnering boven aan een gesprek dat ik hoorde tussen 2 verpleegkundigen, waarvan eentje vond dat ik nooit zo'n laag hb kon hebben, omdat ik zelf naar mijn baby op de kinderafdeling ging, lopend en met de lift, maar dat terzijde).
Toch geen bloedtransfusie gehad, maar ik kan me niet herinneren hoe die beslissing genomen is.

David Dunning
Stormke81 schreef:
09-08-2025 22:12
Onze oudste is heel stellig en wil niet doneren, maar de jongste juist heel graag. Ik zou beide wensen respecteren, maar dat komt ook door de gesprekken die we hebben gehad.
Als zoon 18 is en donor wil zijn dan respecteer ik dat ook. Maar hij is nog lang geen 18 en vooralsnog vindt hij het allemaal maar ‘een eng idee’. Binnen de familie praten we er wel eens over, de ene helft is donor de andere helft wil het niet.
Solomio schreef:
10-08-2025 13:00
Ik had na mijn tweede bevalling een hb van 4,8 (meen ik). In ieder geval onder de grens voor een bloedtransfusie.
(Nu komt er een vrij nare herinnering boven aan een gesprek dat ik hoorde tussen 2 verpleegkundigen, waarvan eentje vond dat ik nooit zo'n laag hb kon hebben, omdat ik zelf naar mijn baby op de kinderafdeling ging, lopend en met de lift, maar dat terzijde).
Toch geen bloedtransfusie gehad, maar ik kan me niet herinneren hoe die beslissing genomen is.
Ik mocht kiezen maar met alleen tabletten was het een kwestie van maanden voordat ik me weer fit zou voelen.
Maar mensen gaan voorbij
Joppie schreef:
09-08-2025 18:30
Ik vraag mij af of dat kan; iemand wassen en klaarmaken voor de kist als diegene organen afstaat?
Zou niet weten waarom niet, maar dat zijn juist zaken die voor mij ook onbekend zijn. Ik ga er vanuit dat als ze klaar zijn met de operatie je weer zo goed als heel (bedoel dan met al je ledenmaten mits je geen handen doneert) wordt overgedragen aan de nabestaanden en het proces van de uitvaart begint. Daarbij zit ook het wassen en klaarmaken van de overledenen (door nabestaande of uitvaart personeel).

Ik kan mij niet voorstellen dat ze alles bij je weghalen en je helemaal niet meer "heel" bent. Als je het lichaam aan de wetenschap doneert lijkt mij dat je ook nog wel het gebruikelijke uitvaart proces krijgt.

Daarom zou het in mijn ogen ook goed zijn om meer informatie te geven over het doneren van organen aan mensen. Heb het wel eens opgezocht, maar blijft voor mij alsnog wel vaag.
Ik merk namelijk dat bij de donor week op tv vooral gepraat wordt over waarom het belangrijk is, maar niet wat het voor de donor betekend. Je hoort wel nabestaanden die blij zijn dat hun dierbare een ander heeft geholpen, maar dat is het.
Timetraveler schreef:
09-08-2025 22:43
Geen idee of dit vaker gebeurt, maar ik zag pas in een documentaire over een jonge vrouw in Nederland die euthanasie liet plegen en die tevens donor was, dat haar familie bij haar overlijden aanwezig was. Het medische team zette ook echt een klok; ik geloof dat ze vanaf het moment van overlijden nog maximaal 5 minuten afscheid van haar mochten nemen voordat haar lichaam werd meegenomen voor donatie.
Ligt er ook aan. De meeste mensen die euthanasie kunnen plegen die zijn al heel erg ziek. Zelf ook aanwezig geweest bij euthanasie en binnen 5 minuten was er niks meer, lichaam was echt dood. Dus ben dan wel erg benieuwd of dit in het ziekenhuis was aangezien het anders niet meer kan, lijkt mij voor de organen. Het hart sowieso niet, want is kunstmatig gestopt en dat wordt ook gecontroleerd door de arts of het echt klaar is. Natuurlijk kan de huid, ogen en wat dat niet perse bloed toevoer nodig heeft wel gedoneerd, maar euthanasie is wel iets anders als langzaam overlijden. Persoon was ook erg ziek dus je zag echt binnen 5-10 minuten verschil tussen voor en na de injectie.
teddydeniffler wijzigde dit bericht op 10-08-2025 14:23
0.91% gewijzigd
Teddydeniffler schreef:
10-08-2025 14:10
Zou niet weten waarom niet, maar dat zijn juist zaken die voor mij ook onbekend zijn. Ik ga er vanuit dat als ze klaar zijn met de operatie je weer zo goed als heel (bedoel dan met al je ledenmaten mits je geen handen doneert) wordt overgedragen aan de nabestaanden en het proces van de uitvaart begint. Daarbij zit ook het wassen en klaarmaken van de overledenen (door nabestaande of uitvaart personeel).

Ik kan mij niet voorstellen dat ze alles bij je weghalen en je helemaal niet meer "heel" bent. Als je het lichaam aan de wetenschap doneert lijkt mij dat je ook nog wel het gebruikelijke uitvaart proces krijgt.

Daarom zou het in mijn ogen ook goed zijn om meer informatie te geven over het doneren van organen aan mensen. Heb het wel eens opgezocht, maar blijft voor mij alsnog wel vaag.
Ik merk namelijk dat bij de donor week op tv vooral gepraat wordt over waarom het belangrijk is, maar niet wat het voor de donor betekend. Je hoort wel nabestaanden die blij zijn dat hun dierbare een ander heeft geholpen, maar dat is het.
Bij afstaan voor de wetenschap niet. Dan ga je geanonimiseerd het huis uit. Letterlijk ontbloot en met een nummer aan de teen. Daarna is niet meer te achterhalen wat er met de individuele lichaamsdelen gebeurt of is gebeurt. Wel is er een jaarlijkse algemene herdenking voor alle donoren.

Wij hebben zelf een ceremonie gedaan ter herdenking, zonder lichaam.
Solomio schreef:
10-08-2025 13:00
Wij hanteren tegenwoordig een ondergrens van 4,3.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Solomio schreef:
09-08-2025 23:12
Ow, dat is de tijd nadat het hart gestopt is?
Ja.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
10-08-2025 15:28
Het was toen, in dat ziekenhuis, onder die omstandigheden, 5,0.

David Dunning
Sun.lover schreef:
10-08-2025 15:28
Ik weet niet hoeveel het bij mij was. Wel voelde ik me na de bevalling ineens wegzakken en ik dacht ‘daar ga ik’. Bleek mijn bloeddruk 80/40, terwijl die een uur daarvoor 200/130 was (daarom was het een ziekenhuisbevalling). Gek genoeg was er verder geen paniek in de verloskamer. Ze zetten het bed met het voeteneind omhoog en stelden toen die bloedtransfusie voor.
gonniegijsje schreef:
10-08-2025 14:22
Bij afstaan voor de wetenschap niet. Dan ga je geanonimiseerd het huis uit. Letterlijk ontbloot en met een nummer aan de teen. Daarna is niet meer te achterhalen wat er met de individuele lichaamsdelen gebeurt of is gebeurt. Wel is er een jaarlijkse algemene herdenking voor alle donoren.

Wij hebben zelf een ceremonie gedaan ter herdenking, zonder lichaam.
Zelfde ervaring met tante die lichaam aan wetenschap had gedoneerd. Die krijg je niet meer terug, afscheid moet je zonder de overledene doen.
Wombat schreef:
08-08-2025 22:31
Stop in elk geval met zeggen dat je iedereen alles gunt, want dat is dus niet zo. Je gunt mensen het leven met jouw organen niet, je hebt dan liever dat ze doodgaan. Wees consequent eerlijk, houd jezelf niet voor de gek.

Verder: ik snap de gedachte op zich wel. Ik denk dat bijna niemand het echt een prettig idee vindt. Ook ontvangers vinden datzelfde idee meestal niet 100% prettig trouwens.
Maar, stel dat je inderdaad in aanmerking komt voor orgaandonatie (dat is meestal niet zo). Maar dan gaan er vanwege dat abstracte algemene gevoel ongeveer 5 mensen nodeloos dood. Dat vind ik nogal wat.

Mooi beschreven en helemaal met je eens ook!

In mijn 20-er jaren dacht ik er een beetje hetzelfde over als TO. Totdat ik, als medisch secretaresse, op een operatieafdeling kwam te werken en ik geconfronteerd werd met orgaantransplantaties en waarbij ik vaak ook aanwezig was ivm met een extra O.K. Ik kwam letterlijk in contact met de personen die organen afstonden en weken later kwam daar een brief van Eurotransplant, waarin werd gemeld dat de nieren naar x +x waren gegaan, de lever naar x, de huid naar x+x etc. Zoveel dankbare mensen die eindelijk weer een ‘normaal’ leven konden leiden door 1 overleden persoon die er toch niets meer mee kon doen.

Vanaf dat moment heb ik mijn donorcodicil aangepast en ook een aantal vrienden/familieleden kunnen ‘overhalen’ het aan te passen.

Helaas ben ik nu ongeneeslijk ziek en kunnen/mogen zij niets meer met mijn organen/huid , maar dat is begrijpelijk, maar jammer vind ik het wel.
geweldigweer wijzigde dit bericht op 10-08-2025 17:45
1.83% gewijzigd
Live Life to the fullest
Dubbel
Live Life to the fullest
Irma_3110 schreef:
09-08-2025 10:03
Ik wil niet doneren, gewoon omdat ik niet dood wil. Maar als dat laatste niet gelukt is, dan vind ik het een fijn idee als door mijn dood, met mijn organen en weefsels, anderen juist hun leven kunnen voortzetten of als dat een stuk makkelijker wordt (hoornvlies bijvoorbeeld, zonder dat ga je niet dood, maar blind is ook niet alles). Ik sta dus als "ja" geregistreerd.
Ik heb ooit een bumpersticker gezien waar ik helemaal achter kan staan: don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here. Maar dit is niet waar een ander zich aan moet houden. Maak je eigen keus, met je eigen logische argumenten en gevoelens. En dat mag op het moment dat het erop aankomt alsnog wijzigen, omdat je gevoel ineens iets anders roept.
Jaaaaa, deze stickers werden oa ook uitgegeven door Eurotransplant ❤️
Live Life to the fullest
Joppie schreef:
09-08-2025 18:30
Ik vraag mij af of dat kan; iemand wassen en klaarmaken voor de kist als diegene organen afstaat?

Mijn broer heeft huid gedoneerd, dat doen ze maar op een paar plekken op je lichaam en dat was niet netjes met een pleister afgeplakt.
Ook heeft hij zijn ogen gedoneerd en daar zag je verder ook niks van. En mijn schoonzus en de kinderen van mijn broer hebben hem gewassen en aangekleed. Hoe het zit met hart, lever, nieren etc. weet ik niet.
rosanna08 schreef:
09-08-2025 18:56
ik ben er iig al heel blij mee dat we nu actief moeten aangeven wanneer je niet wil doneren.

En verder: ik heb al sinds mijn 12e een donorcodicil, vanaf mijn 18 bloed gegeven tot het niet meer mocht en ben geregistreerd als beenmergdonor, hoewel de kans aanwezig is dat ik dat ook niet meer mag.

Iedereen moet het voor zichzelf bepalen, maar ik ben wel zo eerlijk om te erkennen dat ik er heel veel moeite mee heb wanneer iemand niet wil geven, maar wel wil ontvangen.
Eens!
Live Life to the fullest
Ik zie in mijn werk regelmatig wat het betekent om een donororgaan te krijgen. Het is een nieuw leven voor deze mensen. Ik vind het zo bijzonder om na de operatie deze mensen terug te zien.
Niet voor de behandeling die hun in leven houdt maar volop levend en niet meer heel ziek. Ze kunnen weer werken, plannen maken en zijn bevrijd. Ik hoop dat je je nog bedenkt TO, ik vind het telkens weer een wonder.
Timetraveler schreef:
09-08-2025 22:43
Geen idee of dit vaker gebeurt, maar ik zag pas in een documentaire over een jonge vrouw in Nederland die euthanasie liet plegen en die tevens donor was, dat haar familie bij haar overlijden aanwezig was. Het medische team zette ook echt een klok; ik geloof dat ze vanaf het moment van overlijden nog maximaal 5 minuten afscheid van haar mochten nemen voordat haar lichaam werd meegenomen voor donatie.
Dat was "Een goede dood", behoorlijk indrukwekkend vond ik.
Griselda schreef:
10-08-2025 17:44
Ik zie in mijn werk regelmatig wat het betekent om een donororgaan te krijgen. Het is een nieuw leven voor deze mensen. Ik vind het zo bijzonder om na de operatie deze mensen terug te zien.
Niet voor de behandeling die hun in leven houdt maar volop levend en niet meer heel ziek. Ze kunnen weer werken, plannen maken en zijn bevrijd. Ik hoop dat je je nog bedenkt TO, ik vind het telkens weer een wonder.
Ik ook ❤️
Live Life to the fullest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven