Lijf & Lijn alle pijlers

Bah! Ik word alleen maar dikker

09-08-2025 09:15 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
….terwijl ik continu bezig ben met afvallen.

Al jaren wil ik afvallen. En al jaren denk ik: vorig jaar was ik zelfs lichter dan nu.

Waar stopt het? En hoe stopt het? Ik weet dat ik te veel ongezonde dingen eet, maar het lukt me niet om het om te turnen.

Wie heeft dit ook gehad en wat heeft jou geholpen? Ik heb soms het idee dat ik alles heb geprobeerd, maar niks lukt.
En neem de tijd om te eten. Om de zoveel uur wat eten. Wacht niet totdat je enorme honger hebt, want dan heb je juist kans op ongezonde dingen snaaien. En genoeg drinken! Thee ongezoet of water.
Voor iedereen een groene tuin
jules* schreef:
09-08-2025 13:35
Maar die geeft juist een lagere calorie inname aan dan mijn bmr. Of bedoel je dat dat klopt?
ik heb even teruggekeken, maar als je uitgaat van gematigd afvallen, wat ook het beste is, blijf je boven je BMR. Snel afvallen is ook weer snel aankomen dus sowieso geen goed plan.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Phlox24 schreef:
09-08-2025 13:19
Inderdaad en dat kan prima gecombineerd worden met een lekkere zeer ongezonde maaltijd op zijn tijd. Wat ik dan wel belangrijk vind is dat ik dan wel geniet van die ongezonde maaltijd.
Ja, precies. Het moet het waard zijn, niet uit gemakzucht of zo.
En ga gezond eten waarderen, de smaak ervaren etc. Dan lust je niet eens meer dat bewerkte zoete of zoute voedsel ( is mijn eigen ervaring). Pure chocolade is voor mij nog wel een zwak. Maar alles met mate :) dat is het allerbelangrijkste.
Fiorah schreef:
09-08-2025 13:29
Maar een paar weken op water en brood is toch nooit een gezonde aanpak geweest? Dat het werkt betekent niet dat het goed voor je is.

Plus als voor jou 75 kilo veel is en 68 kilo prima, ervan uitgaande dat je geen 1.40m lang bent, doe ik de aanname dat je weliswaar wat te zwaar was, maar geen enorm overgewicht had.
Op water en brood stond niet voor niks tussen aanhalingstekens. Wat ik bedoelde, is dat wanneer ik vroeger even gas terugnam, het effect gelijk merkbaar was. Dat is nu niet meer.

Ik had idd geen overgewicht. Ik wilde mijn voorbeeld schetsen voor TO, om aan te geven wat voor mij werkt.
Heb je wel eens een bloedtest gehad om te kijken of je tekorten hebt? Ik ga flink snacken als ik tekorten heb of slaaptekort heb.

Verder ga ik minder snacken als ik een stevig ontbijt, lunch en avondeten eet. Stevig als ik volvet en genoeg eiwitten. Van brood raak ik niet echt vol.

Mijn tante heeft Weight watchers gedaan en dat hielp haar heel goed in te zien wat ze allemaal at.
Het kan soms ook een zoektocht zijn wat er (in elke levensfase) bij je lichaam past en welke omstandigheden/keuzes voor jou goed werken. Ik ben er inmiddels achter dat ik hongerig begin te worden zodra ik begin met eten; tot die tijd heb ik eigenlijk geen trek. Ik eet nu rond 12/13,15/16 en 18. Met 's ochtends vroeg ontbijten blijf ik de hele dag hongerig en wil ik van tussendoortje naar tussendoortje. Ook werkt fruit als tussendoortje bij mij hongeropwekkend, tenzij ik er iets van eiwitten bij eet. Ik eet dus niet alleen een appel wanneer ik trek krijg.
jules* schreef:
09-08-2025 10:28
Heb je tips van voeding wat vult en niet zoveel kcal heeft?
Sowieso liet ik sauzen bij het eten en toetjes staan, dat scheelt al en daar kan je dan een tussendoortje voor nemen.
Cracker met 30+(smeer)kaas, handjevol pepsels, eierkoek dat soort dingen..
Cup a soup vind ik ook altijd lekker voor als je een beetje flauw bent, maar is niet super vullend..
Glas water drinken wil ook weleens helpen tegen snaai trek
Overigens geeft Claire de beste tips vind ik.
Als je echt je eetpatroon wil omgooien moet je niet dingen gaan eten die je normaal niet echt eet, of heel veel dingen laten.

Daarbij geniet ik nog steeds van pizza, pasta en taart, maar veel kleinere stukjes.

Er zijn wel wat dingen die ik laat.

Sausjes en bv olijfolie zijn de duivel qua extra en onnodige kcal.
Die tikken enorm aan.

Ik gebruik nog steeds olie, maar in een spuitfles en ik bak in 2 sprays.
Saus eet ik ook, maar de helft en de mayolijn.
Die is echt prima te doen.

De yofresh vind ik bijvoorbeeld echt vies, dus die als vervanger gebruiken ga ik niet volhouden.

Pasta eet ik ook, maar een kleinere portie en ik eet er dan een bord extra groente bij.
Ik eet ook gewoon een hamburger (zonder broodje of alleen een helft) en patat uit de airfryer.
Gisteren pizza besteld, dan eet ik 2 stukjes en de rest groente en fruit.

Voedsel dat snel en goed vult zijn bijvoorbeeld:

Gekookte aardappels
Eieren
Griekse Yoghurt
Havermout
Groentes
Vis

De sleutel is portiecontrole, proteïne en veel water drinken.
Ja als je alles de helft eet, wat je normaal zou eten, val je ook af. Het ligt aan je calorie-inname.
Ciri schreef:
09-08-2025 10:57
BMR is wat je lichaam nodig heeft om te blijven functioneren. Dus wanneer je heel de dag op de bank zou liggen zonder ook maar een spier te bewegen. Hier moet je dus nooit onder gaan zitten!

AMR is wat je nodig hebt om stabiel te blijven. Dus je BMR + alle activiteiten die je op een dag doet. Om af te vallen moet je dus onder je AMR gaan zitten. Hoe meer je beweegt, hoe hoger je AMR is. Afhankelijk van hoe snel je wil afvallen kom je dus ergens tussen je BMR en je AMR uit qua calorieën.
Ok. Maar hoe zit het dan met mensen die een maagverkleining hebben gehad? Die eten (ver) onder hun BMR.
Ook een Pluviofiel
Djessy schreef:
10-08-2025 10:21
Ok. Maar hoe zit het dan met mensen die een maagverkleining hebben gehad? Die eten (ver) onder hun BMR.
Dan val je dus veel af. Ik ben het er ook niet mee eens dat het heel slecht is om onder je bmr te gaan zitten. Je moet dat niet voor de lange duur doen, maar je bmr daalt vanzelf wanneer je lichter wordt.
KamilleT schreef:
10-08-2025 10:24
Dan val je dus veel af. Ik ben het er ook niet mee eens dat het heel slecht is om onder je bmr te gaan zitten. Je moet dat niet voor de lange duur doen, maar je bmr daalt vanzelf wanneer je lichter wordt.
Dat snap ik :)
Maar volgens Ciri zou je lichaam dan niet meer functioneren.
Ik ken best wat mensen nml die een maagverkleining hebben gehad en die lichamen functioneren prima. Dus waarom met een maagverkleining wel onder BMR en zonder maagverkleining niet?
Ook een Pluviofiel
Bedankt voor al jullie reacties. Het lukt me niet om op iedereen persoonlijk te reageren, maar ik heb alles gelezen. Heel veel informatie; nieuw en al bekend. Maar vooral goed om het van een ander te lezen. Ik weet dat ik te veel calorieën binnen krijg, maar ik weet alleen niet hoe ik mijn gedrag moet veranderen. Door al jullie bijdragen heb ik een beter beeld. Dank daarvoor!

Ik ga nu eerst eens starten met tracken en dan heel eerlijk alles wat ik eet. Wellicht zie ik dan ook een patroon van wanneer ik die vreetkicks krijg. Maandag ga ik de huisarts bellen en vragen of ik wat hulp kan krijgen. Nooit aan gedacht om de hulp van een diëtiste in te roepen. Het voelde altijd meer alsof ik dit zelf moest doen. Geen hulp, want ik kies er zelf voor om te vreten en ik weet dat het ongezond is. Maar nu besef ik me dat er meer mee kan spelen.
Djessy schreef:
10-08-2025 10:28
Ik ken best wat mensen nml die een maagverkleining hebben gehad en die lichamen functioneren prima. Dus waarom met een maagverkleining wel onder BMR en zonder maagverkleining niet?
Je lichaam doet het dan gewoon nog hoor. Anders zou je direct omvallen als je een paar dagen door omstandigheden weinig binnen krijgt.
Mij helpt dat intermitterend fasting enorm. Zal ook niet gezond zijn maar dat is overgewicht ook niet.

Ik eet niets tot 12/13 uur ‘s middags.
Ben wel heel actief s morgens paarden verzorgen uitmesten therapie geven rijden
Kids op de fiets naar school brengen

Drink dan wel veel water. Dan lunch ik maar heb ik eigenlijk geen eens echt honger. Na het avond eten komt de snack drang en dan kan ik wat snacken en ondanks dat blijf ik op gewicht met deze methode al jaren voor t eerst in mijn leven. Ben nog steeds wat mollig, weeg 74 bij 1.70 maar vroeger woog ik 86 dus ben hier al heel blij mee en hou t goed vol
where ever you go, go with your heart
IF heb ik ook geprobeerd, maar mijn lijf wil echt eten hebben voor 12.00u. Ik heb ooit geprobeerd om mijn eetraam aan te passen, maar dat lukte niet met mijn gezin. Ik hoor wel positieve verhalen hierover. Daarom heb ik het toch een aantal keer de kans gegeven.
Djessy schreef:
10-08-2025 10:28
Omdat die een tank hebben waar nog 1000 liter diesel in zit feitelijk, je lichaam heeft voor enkele maanden aan extra energie opgeslagen dus je hoeft voorlopig niet langs het pompstation als je opeens zuiniger gaat rijden.

Je komt niet in aanmerking voor een maagverkleining als je geen significante ‘voorraad’ hebt opgeslagen.

Het effect van een maagverkleining is tweeledig:
- je kan minder innemen dan je verbrandt doorgaans.
- je moet verplicht de tijd nemen om te wennen aan een gezonder voedingspatroon waardoor het ook in je hoofd een knop omzet wat tot gedragsverandering leidt.

BMR is ook slechts een leidraad om te bepalen wat je basale energiebehoefte is en houdt geen rekening met je activiteiten die je verder nog onderneemt.

Een ‘tekort’ van 500 kcal/dag is wat ongeveer de max is van wat je langdurig kan volhouden op lange termijn zonder negatieve effecten als duizeligheid, uitputting en jojo’en te ervaren nadat je hebt opgegeven. Vereist wel dat je alle benodigde voedingstoffen binnen blijft krijgen en over het algemeen is het gezonder (door de neveneffecten) als je meer gaat verbranden (dus bewegen) dan minder te eten. Op -500kcal/dag verlies je ongeveer een halve kilo per week dus het is geen korte remedie maar wel eentje die duurzaam is en vol te houden.

Werkelijk niemand komt langdurig en significant aan door gematigd minder binnen te krijgen (en op te slaan) dan diegene verbrandt zolang je voldoende binnenkrijgt om je gehele metabolisme te laten functioneren. Dat is gewoon een natuurwet die niet gebroken wordt.
jules* schreef:
10-08-2025 11:30
IF heb ik ook geprobeerd, maar mijn lijf wil echt eten hebben voor 12.00u. Ik heb ooit geprobeerd om mijn eetraam aan te passen, maar dat lukte niet met mijn gezin. Ik hoor wel positieve verhalen hierover. Daarom heb ik het toch een aantal keer de kans gegeven.
Dat heb ik ook, vreselijk. Ik moet brandstof er in hebben ‘s ochtends om te functioneren. En om nog maar te zwijgen over de slechte adem in de ochtend 🤢. Ik ruik het altijd meteen als mensen aan IF doen, ook al poetsen ze hun tanden.
Ik kan nog geen pink bewegen, als ik niet eet. Dus ook voor mij zou IF niks worden. Ik luister naar mijn lijf en dat moet maar goed zijn. Ik weiger om honger te lijden, dus dan maar wat dikker.
Ik ben door allerlei omstandigheden ook steeds wat zwaarder geworden en baal enorm van die extra kilo’s. Ze zitten me echt in de weg. Ik houd van gezond (plantaardig) eten en sporten, maar dat vraagt tijd en in de waan van de dag lukt me dat niet altijd. Of vind ik teveel moeite..

Maar gisteren heb ik ook besloten het roer om te gooien, en te stoppen met het patroon waar ik in vast zit. Ik heb Chatgpt om advies gevraagd qua snelle, gezonde, verzadigende en makkelijke recepten voor overdag, en gevraagd om mee te kijken naar mijn bewegingspatroon. Daar kwamen best wat interessante en haalbare tips uit. Misschien ook wat voor jou?
_horizon_ schreef:
10-08-2025 12:50
Ik ben door allerlei omstandigheden ook steeds wat zwaarder geworden en baal enorm van die extra kilo’s. Ze zitten me echt in de weg. Ik houd van gezond (plantaardig) eten en sporten, maar dat vraagt tijd en in de waan van de dag lukt me dat niet altijd. Of vind ik teveel moeite..

Maar gisteren heb ik ook besloten het roer om te gooien, en te stoppen met het patroon waar ik in vast zit. Ik heb Chatgpt om advies gevraagd qua snelle, gezonde, verzadigende en makkelijke recepten voor overdag, en gevraagd om mee te kijken naar mijn bewegingspatroon. Daar kwamen best wat interessante en haalbare tips uit. Misschien ook wat voor jou?
Dit herken ik ook echt heel erg. Voor mij is dat ook vaak waar het mis gaat. Dan heb ik honger/trek/zin en dan heb ik in mijn hoofd geen tijd om eten te maken dat meer moeite kost dan pakken en eten. Welke prompt heb jij bij Chatgpt ingevoerd? Dat klinkt als een goed idee.
Door dit topic leer ik mezelf al stukje bij beetje kennen. Op de een of andere manier geven jullie woorden aan mijn situatie en kan ik daarom beter beredeneren waar het mis gaat.
ApproachableAlec schreef:
10-08-2025 12:03
Omdat die een tank hebben waar nog 1000 liter diesel in zit feitelijk, je lichaam heeft voor enkele maanden aan extra energie opgeslagen dus je hoeft voorlopig niet langs het pompstation als je opeens zuiniger gaat rijden.

Je komt niet in aanmerking voor een maagverkleining als je geen significante ‘voorraad’ hebt opgeslagen.

Het effect van een maagverkleining is tweeledig:
- je kan minder innemen dan je verbrandt doorgaans.
- je moet verplicht de tijd nemen om te wennen aan een gezonder voedingspatroon waardoor het ook in je hoofd een knop omzet wat tot gedragsverandering leidt.

BMR is ook slechts een leidraad om te bepalen wat je basale energiebehoefte is en houdt geen rekening met je activiteiten die je verder nog onderneemt.

Een ‘tekort’ van 500 kcal/dag is wat ongeveer de max is van wat je langdurig kan volhouden op lange termijn zonder negatieve effecten als duizeligheid, uitputting en jojo’en te ervaren nadat je hebt opgegeven. Vereist wel dat je alle benodigde voedingstoffen binnen blijft krijgen en over het algemeen is het gezonder (door de neveneffecten) als je meer gaat verbranden (dus bewegen) dan minder te eten. Op -500kcal/dag verlies je ongeveer een halve kilo per week dus het is geen korte remedie maar wel eentje die duurzaam is en vol te houden.

Werkelijk niemand komt langdurig en significant aan door gematigd minder binnen te krijgen (en op te slaan) dan diegene verbrandt zolang je voldoende binnenkrijgt om je gehele metabolisme te laten functioneren. Dat is gewoon een natuurwet die niet gebroken wordt.
Ah duidelijk. Bedankt voor je uitleg :)
Ook een Pluviofiel
Myfitnesspal weer van stal gehaald en het dagtotaal op 1800 kcal gezet ipv 1500 kcal. Ben benieuwd 😁

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven